Het is altijd een mooie beloftes, maar vergeet niet dat je ook in juni 2000 kan zijn begonnen met beleggen om in 2020 met pensioen te gaan.quote:Op donderdag 11 juli 2024 20:45 schreef kloon_bassie het volgende:
Ik ben het boek “Slapend rijk” van Oeds-Jan Postma aan het lezen. Ik wist het vooraf niet maar het lijkt wel reclame te zijn voor ETFs en dan vooral met een zo’n groot mogelijke spreiding. Of het klopt heb ik niet geverifieerd maar de schrijver beweert dat vrijwel niemand de markt verslaat. En dat sommige mensen wel eens de markt verslaan en daarna te gretig worden en dat even snel weer verliezen.
Voor mij geldt dat laatste in ieder geval wel. Al mijn individueel aangekochte aandelen presteren slechter dan de ETF die ik heb (S&P 500).
In dit topic zie ik het ook steeds meer die richting op gaan.
Zelf stort ik maandelijks een vast bedrag in ETFs en heb ik relatief een klein bedrag als speelgeld. En dat klein bedrag groeit niet zo hard…
Ook best wat grappige voorbeelden in het boek over stoïcijns elke maand een vast bedrag in index of ETF leggen. Een man die overlijdt en 8 miljoen na liet omdat hij al 30 jaar inlegde ofzo. Verwacht verder niet te veel van het boekje, het leest lekker weg maar voor de meesten in dit topic zal het niet veel nieuws brengen.
Hu? Er is meer dan een prima rendement toch sinds 2000? Of bedoel je als je tijdens de corona dip ineens al je geld eruit trok ofzo? Dan lijkt me dat laatste de oorzaak van een laag rendement, niet dat je in 2000 bent begonnen met beleggen.quote:Op donderdag 11 juli 2024 21:05 schreef dop het volgende:
[..]
Het is altijd een mooie beloftes, maar vergeet niet dat je ook in juni 2000 kan zijn begonnen met beleggen om in 2020 met pensioen te gaan.
Dan is het in eens een veel minder rooskleurig keuze geweest. Ik beleg al een jaar of 30 en kan je verzekeren dat niet altijd 100% belegd zijn soms helemaal niet z'n slechte keuze is geweest.
Zelfs in dit scenario, waarin je besluit je volledige vermogen in één keer in te leggen op de absolute top van de markt en vervolgens je volledige vermogen weer eruit haalt op het absolute dieptepunt van de markt, haal je nog 5,8% rendement per jaarquote:Op donderdag 11 juli 2024 21:05 schreef dop het volgende:
[..]
Het is altijd een mooie beloftes, maar vergeet niet dat je ook in juni 2000 kan zijn begonnen met beleggen om in 2020 met pensioen te gaan.
In het boek staat ook een stuk over crashes. Elke crash was binnen 3/4 jaar volledig hersteld. Als je begonnen bent in 2000 en stopt in 2020 zou je nog steeds rendement hebben. De crash van 2020 was trouwens binnen 1 jaar weer hersteld en het rendement lag zelfs nog hoger.quote:Op donderdag 11 juli 2024 21:05 schreef dop het volgende:
[..]
Dan is het in eens een veel minder rooskleurig keuze geweest. Ik beleg al een jaar of 30 en kan je verzekeren dat niet altijd 100% belegd zijn soms helemaal niet z'n slechte keuze is geweest.
de etf's die nu in de mode zijn waren er helemaal niet in 2000. Dan kun je braaf gaan terug rekenen maar niemand die toen riep dat je moest spreiden.quote:Op donderdag 11 juli 2024 21:17 schreef embedguy het volgende:
[..]
Hu? Er is meer dan een prima rendement toch sinds 2000? Of bedoel je als je tijdens de corona dip ineens al je geld eruit trok ofzo? Dan lijkt me dat laatste de oorzaak van een laag rendement, niet dat je in 2000 bent begonnen met beleggen.
Wie zegt dat je alles moet verkopen als je met pensioen bent?quote:Op donderdag 11 juli 2024 21:26 schreef dop het volgende:
[..]
de etf's die nu in de mode zijn waren er helemaal niet in 2000. Dan kun je braaf gaan terug rekenen maar niemand die toen riep dat je moest spreiden.
Uiteindelijk zou je dus gekocht hebben op de top van de markt en inderdaad moeten verkopen tijdens de coronacrisis.
Waarschijnlijk nog steeds met winst maar de vraag is met hoeveel % je de inflatie zou hebben verslagen.
Dus alleen stomweg geld storten geeft gewoon geen garanties.
En zo wordt het vaak wel gebracht.
Als je met pensioen gaat in een crisis of oorlog om maar wat te noemen dan kun je gewoon fucked zijn.
Wat extra kennis inzicht en aandacht is dan toch wel handig.
In 30jaar zie je ook heel wat beloftes voorbij komen die niet worden waargemaakt.
Er is ook helemaal geen etf nodig om dit toe te passen. Een van de grootste bestsellers op dit onderwerp (van John Bogle) stamt overigens uit 1999.quote:Op donderdag 11 juli 2024 21:31 schreef kloon_bassie het volgende:
[..]
Wie zegt dat je alles moet verkopen als je met pensioen bent?
De kracht is juist om periodiek te kopen en periodiek te verkopen.
En dat er destijds geen ETFs waren zou kunnen. In het boek staan een aantal voorbeelden van personen die periodiek inlegden op ‘saaie’ aandelen en daarmee hun eigen ETF creëerden. De crux zit hem meer in handelen als een robot dmv periodiek inleggen met grote spreiding.
ik snap dat principe, maar het zijn uiteindelijk verhalen achteraf.quote:Op donderdag 11 juli 2024 21:31 schreef kloon_bassie het volgende:
[..]
De kracht is juist om periodiek te kopen en periodiek te verkopen.
En dat er destijds geen ETFs waren zou kunnen. In het boek staan een aantal voorbeelden van personen die periodiek inlegden op ‘saaie’ aandelen en daarmee hun eigen ETF creëerden. De crux zit hem meer in handelen als een robot dmv periodiek inleggen met grote spreiding.
Dat hoeft ook helemaal niet.quote:Op donderdag 11 juli 2024 21:31 schreef kloon_bassie het volgende:
[..]
En, Vind je dat geniaal?quote:Op donderdag 11 juli 2024 21:20 schreef Lichtloper het volgende:
[..]
Zelfs in dit scenario, waarin je besluit je volledige vermogen in één keer in te leggen op de absolute top van de markt en vervolgens je volledige vermogen weer eruit haalt op het absolute dieptepunt van de markt, haal je nog 5,8% rendement per jaar
https://dqydj.com/sp-500-return-calculator/
Even een vraag, hoe lang beleg je al? En hoe lang volg je precies de zelfde strategie.quote:Op donderdag 11 juli 2024 21:42 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Dat hoeft ook helemaal niet.
Ben al 6 jaar met pensioen en zit ~90% in aandelen (sinds ruim 3 jaar).
Het is denk ik de enige manier om de inflatie te verslaan, zeker omdat m'n officiële pensioen pas over ~20 jaar is en ik (hopelijk) nog wel even vooruit moet met dat geld
niemand, maar als je dacht aan het einde genoeg geld te hebben om het tot je dood uit te zingen en je blijkt nog niet eens 1/5 van het gehoopte bedrag te hebben, blijft je dan nog zo cool en laat je geld dan nog net zo makkelijk staan terwijl je het ook langzaamquote:Op donderdag 11 juli 2024 21:31 schreef kloon_bassie het volgende:
[..]
Tussen 2011 en 2021 was m'n "strategie" bitcoin (en helaas ook wat altcoins).quote:Op donderdag 11 juli 2024 21:47 schreef dop het volgende:
[..]
Even een vraag, hoe lang beleg je al? En hoe lang volg je precies de zelfde strategie.
Vervolg vraag hoe lang denk je je huidige strategie voort te zetten, of pas je deze telkens aan door kennis en voortschrijdend inzicht?
Als je in het jaar 2000 aandelen KPN kocht dan zit je nog niet aan de winstquote:Op donderdag 11 juli 2024 20:45 schreef kloon_bassie het volgende:
Ik ben het boek “Slapend rijk” van Oeds-Jan Postma aan het lezen. Ik wist het vooraf niet maar het lijkt wel reclame te zijn voor ETFs en dan vooral met een zo’n groot mogelijke spreiding. Of het klopt heb ik niet geverifieerd maar de schrijver beweert dat vrijwel niemand de markt verslaat. En dat sommige mensen wel eens de markt verslaan en daarna te gretig worden en dat even snel weer verliezen.
Voor mij geldt dat laatste in ieder geval wel. Al mijn individueel aangekochte aandelen presteren slechter dan de ETF die ik heb (S&P 500).
In dit topic zie ik het ook steeds meer die richting op gaan.
Zelf stort ik maandelijks een vast bedrag in ETFs en heb ik relatief een klein bedrag als speelgeld. En dat klein bedrag groeit niet zo hard…
Ook best wat grappige voorbeelden in het boek over stoïcijns elke maand een vast bedrag in index of ETF leggen. Een man die overlijdt en 8 miljoen na liet omdat hij al 30 jaar inlegde ofzo. Verwacht verder niet te veel van het boekje, het leest lekker weg maar voor de meesten in dit topic zal het niet veel nieuws brengen.
Het is op basis van jouw (verzonnen) scenario dat iemand de slechtste keuzes ooit maakt. En in dat scenario vind ik het een prima resultaat.quote:Op donderdag 11 juli 2024 21:44 schreef dop het volgende:
[..]
En, Vind je dat geniaal?
Ik vind het erg mager.
denk je echt dat je de komende 20 jaar de zelfde strategie zult hebben?quote:Op donderdag 11 juli 2024 21:53 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Tussen 2011 en 2021 was m'n "strategie" bitcoin (en helaas ook wat altcoins).
Sinds 2021 is het beleggen en dat is met wat schade en schande nog redelijk afgelopen.
Heb in totaal 31,6% rendement sinds april 2021, wat niet slecht is maar met een S&P ETF had ik flink meer rendement gehaald.
Heb nu een flink vereenvoudigd portfolio waar ik niet zoveel meer mee bezig hoef te zijn.
Heb 3 REIT's en VLK voor wat dividend, wat ik kan herinvesteren of rekeningen van betalen.
Verder zit de rest in S&P500 / Nasdaq / World Technology ETF's en dat is het.
De bedoeling is dat ik hier voorlopig geen veranderingen in aanbreng.
Uiteraard heb ik ook geen glazen bol.
[ afbeelding ]
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Ik schrijf soms wat rottig, zelf noem ik het dyslexie , sommige zeggen dat ik lui ben.
get over it , het wordt niet beter
En toch is ook glasvezel geen zekerheid.quote:Op donderdag 11 juli 2024 21:57 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Als je in het jaar 2000 aandelen KPN kocht dan zit je nog niet aan de winst![]()
Maar ik zie het nu wel rooskleurig in voor KPN met die glasvezel investeringen
Zoals ik zei, ik heb geen glazen bol.quote:Op donderdag 11 juli 2024 22:02 schreef dop het volgende:
[..]
denk je echt dat je de komende 20 jaar de zelfde strategie zult hebben?
Ik zou het heel knap vinden.
Als dat gebeurt dan is geen enkel aandelenmarkt of ETF echt veilig, vermoed ik.quote:Mensen vergeten dat ze in tijden van onzekerheid of tegenwind toch andere (veiligere keuzes gaan maken)
Wat doe je als de vscen China morgen in oorlog raken?
Je kan ook gewoon kijken naar recente gebeurtenissen om dit te testen natuurlijk. Zoals bijvoorbeeld toen er opeens een dodelijk virus kwam waardoor de totale wereldhandel werd platgelegd.quote:Op donderdag 11 juli 2024 22:02 schreef dop het volgende:
[..]
.
Mensen vergeten dat ze in tijden van onzekerheid of tegenwind toch andere (veiligere keuzes gaan maken)
Wat doe je als de vs en China morgen in oorlog raken?
Welk dodelijk virus?quote:Op donderdag 11 juli 2024 22:19 schreef Lichtloper het volgende:
[..]
Je kan ook gewoon kijken naar recente gebeurtenissen om dit te testen natuurlijk. Zoals bijvoorbeeld toen er opeens een dodelijk virus kwam waardoor de totale wereldhandel werd platgelegd.
Ik spreek geen Frans.quote:
Wel een voorbeeld waar het vrij snel bleek mee te vallen.quote:Op donderdag 11 juli 2024 22:19 schreef Lichtloper het volgende:
[..]
Je kan ook gewoon kijken naar recente gebeurtenissen om dit te testen natuurlijk. Zoals bijvoorbeeld toen er opeens een dodelijk virus kwam waardoor de totale wereldhandel werd platgelegd.
Ik heb bitcoin 65% zien dalen in een maand tijd (of soms 20% of meer in een paar dagen), dus ik ben wel een beetje gehardquote:Op donderdag 11 juli 2024 22:29 schreef dop het volgende:
[..]
Wel een voorbeeld waar het vrij snel bleek mee te vallen.
Mijn punt is uiteindelijk dat het achteraf en op een moment dat de aandelenmarkt floreert altijd makkelijk lullen is.
Je moet ook nadenken over negatieve scenario's en bedenken of je nog steeds stalen ballen hebt als de beurs een langere periode tegen zit.
Het is echter allemaal niet zo makkelijk als het soms wordt gebracht.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |