abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_213650997
quote:
Minister roept gedupeerden gebedsgenezer Tom de Wal op zich te melden

Minister Pia Dijkstra van Medische Zorg roept mensen die schade hebben geleden door toedoen van gebedsgenezer Tom de Wal op om zich te melden bij de Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd. Ze waarschuwt voor de gebedsgenezer uit Werkendam, die genezingsdiensten organiseert door heel Nederland. "Ik hoop dat de mensen die naar deze gebedsgenezer gaan er niet intuinen."

Komend weekend organiseert de religieuze organisatie Frontrunners Ministries drie genezingsdiensten in congrescentrum het MECC in Maastricht. Naar aanleiding van berichtgeving van L1 stelde kamerlid Judith Tielen (VVD) dinsdag tijdens het wekelijkse vragenuurtje in de Tweede Kamer vragen aan de minister over de gebedsgenezer.

"Dan denk ik, hier zit wat meer achter.''

Volgens Tielen is het de taak van de overheid om mensen te beschermen tegen deze 'fascinerende en huiveringwekkende bijeenkomsten van goeroes en andere charlatans, die claimen diagnoses te kunnen stellen en mensen te genezen'. Daar is ook een wet voor, die zegt dat alternatieve zorgverleners mensen geen schade mogen toebrengen.

Minister Dijkstra deelt het gevoel van afkeer tegen gebedsgenezers als Tom de Wal. Ze staat voor een lastig dilemma, aangezien ze niet zonder onderzoek kan beoordelen of De Wal kan worden gezien als een alternatieve zorgverlener. "Patiënten hebben het recht om te geloven wat ze willen, ook als het gaat om alternatieve geneeswijzen zoals genezing door geloof en gebed. Vrijheid van meningsuiting en vrijheid van godsdienst hebben we vastgelegd in de grondwet en vanuit die grondwettelijke rechten kan ik gebedsgenezing niet verbieden."

"Dit moet je ook niet zien als iets wat gewoon bij religie hoort."

De inspectie kan geen onderzoek doen als er geen reden toe is. Daarom roept de minister mensen op zich te melden als ze na een bijeenkomst van De Wal vervelende gevolgen ondervinden of achteraf denken dat het niet goed is gegaan. Dijkstra geeft aan geen goed gevoel te hebben bij Frontrunners Ministries. "Als je de site bekijkt van Tom de Wal en kijkt welke bedragen hij wil hebben, allemaal vrijwillig hoor, dan denk ik 'oké, hier zit wat meer achter.''"

Op eerdere vragen van politici naar aanleiding van onderzoek van Omroep Brabant en Omroep Gelderland naar de eigenaresse van een zorgboerderij die kinderen met autisme meenam naar uitdrijvingsdienten van Tom de Wal, reageerde staatssecretaris van Ooijen dat hij geen reden zag om onderzoek te doen naar Frontrunners Ministries en Tom de Wal. Nu lijkt er toch een ingang te zijn via de minister.

Op de reactie van Mirjam Bikker (ChristenUnie) dat we moeten waken voor de scheiding van staat en kerk, geeft de minister aan die mening te delen, maar is ze ook fel: "Dit moet je ook niet zien als iets wat gewoon bij religie hoort. Gebed wel, maar het doen van claims over genezingen die wetenschappelijk gezien onmogelijk zijn, dat zijn wonderen en die zijn vaak onderzocht en dan was er meestal wel een wetenschappelijke basis te vinden."
Hopelijk melden veel mensen zich, maar ben bang dat ze eerder denken dat het niet de schuld is van meneer de gebedsgenezer. Ze zullen eerder denken dat het ligt aan hun eigen gebrek aan geloof.

Daarnaast zouden we alternatieve geneeswijzen zoals homeopathie (en andere bewezen onzin) gewoon echt eens moeten gaan verbieden.

Het is puur misbruik maken van mensen, pure oplichting en een grote bron van veel medische desinformatie over bijvoorbeeld vaccinatie.
Mijn blog over o.a. leven met OCD (dwang) | <a href="https://mdj-stek.nl" target="_blank" rel="nofollow norererer noopener" >https://mdj-stek.nl</a>
  Spellchecker woensdag 22 mei 2024 @ 20:27:15 #2
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_213651787
quote:
De controversiële gebedsgenezer Tom de Wal beweert mensen te kunnen genezen van onder andere autisme, kanker en homoseksualiteit, middels geloof en gebed.
Ah ja, die duivelse demonen die je homo of autist maken. Best gemakzuchtig van de Heere dat hij mensen pas verlost van de autist- en homodemonen als Tom daar specifiek om komt vragen, anders vindt Hij het blijkbaar allemaal wel best.
pi_213651979
quote:
"Dit moet je ook niet zien als iets wat gewoon bij religie hoort"
Dit soort bullshit is juist per definitie iets wat bij religie hoort.
Conscience do cost.
  woensdag 22 mei 2024 @ 21:35:21 #5
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_213652285
Grote bedragen? Oplichting.
pi_213652432
quote:
Op de reactie van Mirjam Bikker (ChristenUnie) dat we moeten waken voor de scheiding van staat en kerk,
Ik vind het zo merkwaardig dat juist de partijen met een christelijke inslag niet veel feller op dit soort charlatans reageren. Als rechtschapen gelovige wil je toch ook niet dat je god misbruikt wordt door een zich schaamteloos verrijkende gekkie?
pi_213652544
quote:
0s.gif Op woensdag 22 mei 2024 21:43 schreef saparmurat_niyazov het volgende:

[..]
Ik vind het zo merkwaardig dat juist de partijen met een christelijke inslag niet veel feller op dit soort charlatans reageren. Als rechtschapen gelovige wil je toch ook niet dat je god misbruikt wordt door een zich schaamteloos verrijkende gekkie?
Beetje lullig om de katholieke en protestantse kerk “zich schaamteloos verrijkende gekkies” te noemen.
pi_213652694
Hij verplicht niemand om mee te doen. Sommige mensen laten zich graag oplichten
pi_213652931
quote:
0s.gif Op woensdag 22 mei 2024 22:02 schreef Jahr00n het volgende:
Hier ben ik het zo mee eens. Mensen die zich laten bedonderen door een of andere man of vrouw met zgn. genezende krachten, zijn zelf al te dom om te poepen.
Niet dat ik hiermee wil zeggen dat deze mensen opgelicht moeten worden, maar ze kiezen er in feite zelf voor.
Dan hoef je toch geen medelijden met ze te hebben.
pi_213652933
quote:
0s.gif Op woensdag 22 mei 2024 21:43 schreef saparmurat_niyazov het volgende:

[..]
Die zijn als de dood dat hun rare gebruiken en haatvolle dingen uit hun boekje ook verboden worden. Ze zeggen zoiets echt niet uit zorgen over hun medemens.
Conscience do cost.
  woensdag 22 mei 2024 @ 22:24:27 #11
152789 karr-1
One man can make a difference
pi_213652948
Tja ik denk altijd als mensen er voor kiezen om dit soort onzin te geloven, wie ben ik om ze dat te verbieden. Maar als het uitloopt op misbruik en schade dan moet het gestopt worden.

Er zijn ook hordes mensen die in homeopathie geloven, en zo lang ze dat vrijwillig doen leef je uit. Mijn ex gaf ook een vermogen uit aan vage Chinese kruidendokters omdat dat zogenaamd hielp, prima eigen keuze maar niet mijn ding.
Op zondag 22 november 2015 20:44 schreef Bart2002 het volgende:
"Je bent wel een ongelooflijk eigenwijs pijpje drop."
pi_213652959
quote:
8s.gif Op woensdag 22 mei 2024 22:22 schreef ems. het volgende:

[..]
Die zijn als de dood dat hun rare gebruiken en haatvolle dingen uit hun boekje ook verboden worden. Ze zeggen zoiets echt niet uit zorgen over hun medemens.
Maar waarom dan wel? Ik bedoel, waarom zou een 'oprecht' christen een homo willen bekeren tot een hetero?
Komt dat voort uit angst, onwetendheid of gewoon uit afkeer?
  woensdag 22 mei 2024 @ 22:26:29 #13
152789 karr-1
One man can make a difference
pi_213652966
quote:
0s.gif Op woensdag 22 mei 2024 22:25 schreef Hiddendoe het volgende:

[..]
Maar waarom dan wel? Ik bedoel, waarom zou een 'oprecht' christen een homo willen bekeren tot een hetero?
Komt dat voort uit angst, onwetendheid of gewoon uit afkeer?
Het is niet de wil van de Heer, in de bijbel staat 'blabla' en daarom mag het niet, of ik interpreteer mijn geloof op manier A of B en daarom mag het niet.
Op zondag 22 november 2015 20:44 schreef Bart2002 het volgende:
"Je bent wel een ongelooflijk eigenwijs pijpje drop."
pi_213652974
quote:
0s.gif Op woensdag 22 mei 2024 22:24 schreef karr-1 het volgende:
Tja ik denk altijd als mensen er voor kiezen om dit soort onzin te geloven, wie ben ik om ze dat te verbieden. Maar als het uitloopt op misbruik en schade dan moet het gestopt worden.

Er zijn ook hordes mensen die in homeopathie geloven, en zo lang ze dat vrijwillig doen leef je uit. Mijn ex gaf ook een vermogen uit aan vage Chinese kruidendokters omdat dat zogenaamd hielp, prima eigen keuze maar niet mijn ding.
Eerlijk gezegd weet ik niet of homeopathie zoveel slechter is als pillen uit een laboratorium.
Het principe is hetzelfde.
pi_213652991
quote:
0s.gif Op woensdag 22 mei 2024 22:26 schreef karr-1 het volgende:

[..]
Het is niet de wil van de Heer, in de bijbel staat 'blabla' en daarom mag het niet, of ik interpreteer mijn geloof op manier A of B en daarom mag het niet.
Ja maar er zijn ook een hele hoop nietgelovigen die niks willen weten van homo's.
Ik denk dat het dieper zit. Vooral angst om zelf ook die neiging te hebben.
  woensdag 22 mei 2024 @ 23:10:49 #16
22794 Enchanter
Right you are Ken!!!
pi_213653312
Haten op Tom de Wal :')

De medische wereld is bang dat hun inkomsten in gevaar komen.
Tom de Wal is de nieuwe Jezus Christus :Y

Kijk dan _O_

[ Bericht % gewijzigd door sp3c op 23-05-2024 15:52:11 ]
Ik ben inmiddels overleden
pi_213653917
quote:
0s.gif Op woensdag 22 mei 2024 22:27 schreef Hiddendoe het volgende:

[..]
Eerlijk gezegd weet ik niet of homeopathie zoveel slechter is als pillen uit een laboratorium.
Nee het is totaal niet hetzelfde...
Mijn blog over o.a. leven met OCD (dwang) | <a href="https://mdj-stek.nl" target="_blank" rel="nofollow norererer noopener" >https://mdj-stek.nl</a>
  donderdag 23 mei 2024 @ 05:56:26 #18
14513 SilverMane
It`s all about the Mammon
pi_213653959
Ik vind dat de overheid hier niet mee moet bemoeien. Dit is misschien een extreme uitwas maar wat is het volgende?
Je bent geen dwaas als je opgeeft wat je niet kunt vasthouden om te krijgen wat je nooit meer afgenomen kan worden.
pi_213654120
quote:
Zo werken dit soort dingen niet. Om te beginnen doet hij kennelijk medische claims die hij als alternatief genezer/behandelaar bij wet niet mag doen. Dat alleen is al strafbaar.

Daarnaast kan van zijn publiek niet verwacht worden dat ze altijd weten waar ze precies hun geld aan uitgeven. Ze zijn meestal niet deskundig en vaak ernstig ziek. Het gaat vaak om mensen die in de reguliere zorg klaar zijn en elke strohalm die ze wordt aangereikt vastgrijpen. Dit gaat vaak om mensen die graag willen geloven dat ze geholpen kunnen worden, tegen beter weten in, domweg omdat ze de hoop verloren zijn. Daar maakt deze meneer misbruik van.
Ik ben een kl ⭕⭕n van deze user
pi_213654128
quote:
0s.gif Op woensdag 22 mei 2024 22:27 schreef Hiddendoe het volgende:

[..]
Geen idee wie je dat wijsgemaakt heeft maar dat is klinkklare onzin. Homeopathie werkt niet en dat is goed onderzocht en ondubbelzinnig bewezen.
Ik ben een kl ⭕⭕n van deze user
pi_213654142
quote:
1s.gif Op donderdag 23 mei 2024 07:35 schreef recursief het volgende:

[..]
Geen idee wie je dat wijsgemaakt heeft maar dat is klinkklare onzin. Homeopathie werkt niet en dat is goed onderzocht en ondubbelzinnig bewezen.
Okee, ik geloof je meteen.
pi_213654162
Religie ook meteen aanpakken. Met wortel en al.
pi_213654284
Jaren geleden ben ik uit nieuwsgierigheid eens 1 keer naar zo'n soort kerk gegaan, het was echt krankzinnig en voldeed volledig aan mijn verwachtingen, een absolute aanrader om eens met vrienden te doen.

Genezen - check
Geld vragen - check
Meer geld betalen = vooraan zitten in de kerk - check
Evolutie belachelijk maken zonder er ook maar iets van te begrijpen - check
Voorganger die vergaand crimineel gedrag opbiechtte, maar sinds geloof in god op het rechte pad bleef - check

Wel werd mij toen duidelijk dat zoiets een gemeenschap is, er werd sterk aangemoedigd de mensen naast je gedag te zeggen enzo, voor eenzame mensen is dat natuurlijk prettig.
  donderdag 23 mei 2024 @ 08:55:50 #24
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_213654491
quote:
Nou ja, in deze is dat een beetje een lastige, want die kinderen van die zorgboerderij waren zonder toestemming van hun ouders meegenomen naar zijn "diensten".

En mochten daar niet over vertellen, dus even stellen dat mensen daar vrijwillig naartoe gaan is wat makkelijk.
https://www.gld.nl/nieuws(...)-duivel-in-mij-bleef
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_213655069
Ben ook wel eens bij zo'n gebedsgenezer geweest.

Legde een hand op mijn hoofd en zei "jij kunt lopen".
Dus ik zei tegen hem "flikker op mafkees er mankeert helemaal niks aan mijn benen :{w :( ".

Wil ik later naar huis, is mijn fiets weg :(
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')