abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_213586158
Help,

Wij hebben al een jaar of tien een ginko biloba op stam staan, de stam groeit niet echt hard maar de kroon doet het wel heel goed.
Nu is dit een nat jaar geweest en onze ginko is niet uitgelopen ;( alle knoppen zijn nog dicht. Nu denk ik dat door alle regen die gevallen is de ginko te lang met zijn wortels in het water heeft gestaan waardoor die zijn gaan rotten.
Onder de bast lijkt nog wel wat groens te zien.
Is de ginko nog te redden zodat deze er volgend jaar weer goed bijstaat of kunnen de wortels niet meer aangroeien en kunnen we de ginko beter weggooien ?.
pi_213590596
Niemand ??
pi_213592907
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 mei 2024 09:33 schreef Sorella het volgende:
Niemand ??
Tja, balen is dat...
Ik zou de boom gewoon laten staan
Wacht het volgende jaar af, dan kun je alsnog besluiten wat je ermee doet

Onze Gingko staat er al 20 jaar en groeit nauwelijks, maar staat nu wel vol in het blad
pi_213594929
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 mei 2024 13:30 schreef Kanaroe het volgende:

[..]
Tja, balen is dat...
Ik zou de boom gewoon laten staan
Wacht het volgende jaar af, dan kun je alsnog besluiten wat je ermee doet

Onze Gingko staat er al 20 jaar en groeit nauwelijks, maar staat nu wel vol in het blad
We laten de boom staan want ondanks dat er geen blad opzit want nu is het best wel een grappige kale boom maar ik hoop echt dat de boom er volgend jaar weer vol bijstaat.
  vrijdag 17 mei 2024 @ 19:40:24 #5
339901 LordofLeaves
conjurer of cheap tricks
pi_213597065
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 mei 2024 09:33 schreef Sorella het volgende:
Niemand ??
Krab eens een stukje van de bast weg. Zie je groen, dan leeft de boom nog. Is het bruin, dan weet je genoeg.
“A wizard is never late, nor is he early .He arrives precisely when he means to.”
pi_213597818
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 mei 2024 19:40 schreef LordofLeaves het volgende:

[..]
Krab eens een stukje van de bast weg. Zie je groen, dan leeft de boom nog. Is het bruin, dan weet je genoeg.
Zo te zien is het licht groen onder de bast.

Nu heb ik ook gelezen om de plant uit de grond te halen en als er verrotte wortels tussen zitten om die er tussen uit te knippen Maarja dit is een boompje geen plant, zal dat iets uitmaken ?
  zaterdag 18 mei 2024 @ 09:42:41 #7
339901 LordofLeaves
conjurer of cheap tricks
pi_213602222
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 mei 2024 20:38 schreef Sorella het volgende:

[..]
Zo te zien is het licht groen onder de bast.

Nu heb ik ook gelezen om de plant uit de grond te halen en als er verrotte wortels tussen zitten om die er tussen uit te knippen Maarja dit is een boompje geen plant, zal dat iets uitmaken ?
Licht groen is een goed teken. Dan zit er leven in de boom. Zijn de knoppen bruin of zwart?

Verrotte wortels kun je er tussen uit knippen ja. Maar dan moet je ook de grond vervangen waar de schimmels van de rot inzitten.
“A wizard is never late, nor is he early .He arrives precisely when he means to.”
pi_213602407
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 mei 2024 09:42 schreef LordofLeaves het volgende:

[..]
Licht groen is een goed teken. Dan zit er leven in de boom. Zijn de knoppen bruin of zwart?

Verrotte wortels kun je er tussen uit knippen ja. Maar dan moet je ook de grond vervangen waar de schimmels van de rot inzitten.
De knoppen zijn bruin.
De ginko staat in een metselkuip met gaten in de bodem i.v.m. grasmaaien (vraag me niet waarom ik had de hele bodem eruit geknipt maarja)
Dus grond vervangen zou niet zo,n probleem moeten zijn lijkt mij.
  zaterdag 18 mei 2024 @ 10:00:37 #9
339901 LordofLeaves
conjurer of cheap tricks
pi_213602429
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 mei 2024 09:57 schreef Sorella het volgende:

[..]
De knoppen zijn bruin.
De ginko staat in een metselkuip met gaten in de bodem i.v.m. grasmaaien (vraag me niet waarom ik had de hele bodem eruit geknipt maarja)
Dus grond vervangen zou niet zo,n probleem moeten zijn lijkt mij.
Boom eruit halen. Alle wortels die er slijmerig zwart uitzien en stinken moet je wegknippen. Je zou kunnen overwegen om lava korrels door de nieuwe grond heen te mengen. Dit houdt de grond open en luchtig.
pi_213602467
We hebben lavameel zou dat ook voldoen, of anders die korrels die ze in potgrond doen ?
Wat als alle wortels zwart en slijmerig zijn, ik denk niet dat alles weggeknipt moet worden, ongeveer de helft ?
  dinsdag 21 mei 2024 @ 16:11:27 #11
339901 LordofLeaves
conjurer of cheap tricks
pi_213637711
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 mei 2024 10:04 schreef Sorella het volgende:
We hebben lavameel zou dat ook voldoen, of anders die korrels die ze in potgrond doen ?
Wat als alle wortels zwart en slijmerig zijn, ik denk niet dat alles weggeknipt moet worden, ongeveer de helft ?
Nee, lavameel is een bodem verbeteraar. Je moet die korrels hebben die ze verkopen voor planten of vijverfilters.

Alle wortels? Plaats eens een foto dan.
pi_213640752
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 mei 2024 16:11 schreef LordofLeaves het volgende:

[..]
Nee, lavameel is een bodem verbeteraar. Je moet die korrels hebben die ze verkopen voor planten of vijverfilters.

Alle wortels? Plaats eens een foto dan.
Sry, ik kan geen foto plaatsen van de wortels, manlief heeft de boom hoger gezet (soort heuveltje) maar ik zie wel op 1 tak wat groens tevoorschijn komen dus dat biedt een klein beetje hoop.
Denk niet dat de ginko dit jaar volledig tot zijn recht komt dus misschien komt de gink volgend jaar weer volledig tot zijn recht.
  woensdag 22 mei 2024 @ 09:20:41 #13
339901 LordofLeaves
conjurer of cheap tricks
pi_213644273
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 mei 2024 20:51 schreef Sorella het volgende:

[..]
Sry, ik kan geen foto plaatsen van de wortels, manlief heeft de boom hoger gezet (soort heuveltje) maar ik zie wel op 1 tak wat groens tevoorschijn komen dus dat biedt een klein beetje hoop.
Denk niet dat de ginko dit jaar volledig tot zijn recht komt dus misschien komt de gink volgend jaar weer volledig tot zijn recht.
Zie het aan eh? :) Hopelijk gaat de boom het redden.
pi_213655063
Waarschijnlijk vorstschade, want we hebben afgelopen winter een paar dagen vies koud gehad. En in een kuip is dat dubbelop t.o.v. in de volle grond...

Helaas, niets anders aan te doen dan wachten en kijken of het nog hersteld.

Maat van mij heeft ook één in de tuin in de volle grond. Hij klaagde onlangs ook over vorstschade aan zijn boompje, is ook duidelijk te zien aan de misvormde bladeren. Dus die heeft het eniger mate overleefd maar behoorlijke klap gekregen.

Dus in het vervolg in de winters de berichten goed in de gaten houden, wordt flinke vorst voorspeld daar de kuip tegen beschermen, bv. inpakken met een dikke laag stro... Liefst indien mogelijk verplaatsen naar vorstvrije plek tijdens die dagen.

Hier kun je achterhalen wanneer het ongeveer gebeurd moet zijn.
quote:
In Ell kwam het boven de verse sneeuw in de nacht van 18 januari met -10,4°C tot strenge vorst (minimumtemperatuur lager dan -10,0°C), de laagste temperatuur van deze winter.
https://www.knmi.nl/neder(...)rzichten/2024/winter

Voor kuip planten echt een rot winter, veel nat en vocht, dus doorweekte grond en dan paar dagen vies koude vorst van lager dan - 10°C. Dan staat zo'n boompje, vooral in de kuip in een ijsklomp... Staat garant voor 'Gangreen oftewel Koudvuur' en necrose aan de wortels.

Geef de kuip indien het nog niet heeft enkele drainagegaten zodat overtollig water eruit kan lopen en geen natte drassige boel wordt.

[ Bericht 12% gewijzigd door Watuntrik op 23-05-2024 10:30:04 ]
pi_213689478
Foto,s van de ginko, op de onderste foto zijn de twee takken te zien met wat groens.

abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')