abonnement Unibet Coolblue
pi_213568951
quote:
Gezinnen voelen groot gebrek aan steun: ‘Het beeld is: jij hebt ervoor gekozen, zoek het dan zelf maar uit’

Is het geweldige Nederland eigenlijk wel zo ‘vriendelijk’ voor gezinnen? Het antwoord is ja en nee, blijkt uit de Staat van het Gezin 2024, het jaarlijkse onderzoek onder meer dan drieduizend ouders. Ja, we hebben hier alles voor gezinnen. Maar er rekening mee houden? ,,Waarom zijn er alleen verschoningsplekken voor baby’s op dames-wc's? Het is vaak zo uit de tijd allemaal”, zegt Marjet Winsemius, directeur van de Stichting Voor Werkende Ouders.

Dit is de derde keer dat jullie dit uitbrengen. Hoe vinden al die ouders dat het gaat?

,,Nou, dat is dus opvallend: de gezinsvriendelijkheid is gestegen van 6,6 naar 7,1, maar de solidariteit van Nederland naar gezinnen is gedaald van 4,6 naar 4,1.”

Op een schaal van 1 tot 10? Dat is heel laag. In onderzoeken zweven beoordelingen altijd tussen 6 en 8: 8 is goed, 6 is slecht. 4,1 is dus echt héél slecht.

,,Nou, precies. Wij schrokken daar ook heel erg van. En het bijzondere is: vraag de gezinnen naar hoe solidair ze zichzelf vinden en ze komen op een 7,3.”

Maar wat betekent dit dramatische cijfer nu? Slaat dit op de solidariteit van mensen onderling, of op instellingen?

,,Op iedereen, eigenlijk. Neem bijvoorbeeld restaurants. Als je binnenkomt als gezin word je al met de nek aangekeken, van: ‘Oh, een gezin met kinderen, die gaan janken’. En waarom is er zowat nooit een verschoningsplek op de mannen-wc? Vaders kunnen toch net zo goed verschonen? Of waarom is het kindermenu áltijd iets uit de frituur? Nooit iets gezonds.”

,,Of neem werkgevers. Bij je werkgever gaat het nooit over thuis, terwijl voor 92 procent van de gezinnen werk, gezin en zorg combineren de grootste uitdaging is. Veel ouders zeggen ook: ik moet werken om het hoofd boven water te houden, maar ik word nergens geholpen om dat ook te doen. Je móét als moeder eigenlijk wel vier dagen werken om iets over te houden na de kinderopvang, maar dan zeggen ze weer: je hebt toch geen kinderen om elke dag weg te brengen? Nederland is ingericht op een kostwinnersgezin; vader werkt, moeder thuis bij de kinderen. Dat is echt al lang uit de tijd.”

Je ziet toch juist steeds vaker dat zowel vader als moeder vier dagen werken?

,,Dat zien wij ook. Dat het van 5-3, vader vijf dagen en moeder drie dagen, naar 4-4 gaat, allebei vier dagen werken. Maar dan wordt er alsnog gezegd van: Ja, maar eigenlijk moeten vrouwen gewoon thuis zijn om te zorgen.”

Echt waar? Dat geloof ik niet.

,,Toch is het zo, we hebben het uitgezocht, we horen het van al die gezinnen. We hebben in Nederland twee culturen. Een goede werknemerscultuur: je bent goed als je van 9 tot 5 op je werk zit. En een goede moederscultuur: je bent een goede moeder als je thuis voor de kinderen zorgt. Dat gaat niet allebei.”

Dit allemaal nog in het kader van dat lage solidariteitscijfer?

,,Gezinnen ervaren een groot gebrek aan steun. Als we gezinnen vragen van: Joh, waar ga je naartoe voor hulp? Dan noemen ze de gemeente als laatste. Nou, dat is best stom, want bij die gemeente kan je best veel regelen. En neem het consultatiebureau. Stel je maakt je zorgen omdat je kind weleens een ander kind slaat, dat gebeurt zo vaak. Toch vragen veel ouders geen hulp aan het consultatiebureau, omdat ze bang zijn dat er dan consequenties zijn. Want dan komt jeugdzorg erbij. Jeugdzorg, die komt je kind weghalen. Het zijn vaak best irrationele gedachten. Maar dit zijn de angsten die bij ouders leven.”

Toch blijkt uit het rapport dat gezinnen vinden dat Nederland veilig is en alle voorzieningen heeft. Die 7,1 voor gezinsvriendelijkheid. Wat gaat er dan mis?

,,Dat we geen oog voor gezinnen hebben. Het beeld is: gezinnen moeten het zelf maar oplossen, jij hebt ervoor gekozen, zoek het zelf maar uit.”

Oké, het probleem is duidelijk. Er is alles. Maar we zorgen ervoor dat er moeilijk gebruik van te maken is. Hoe gaan jullie dit met dit rapport oplossen? Rapporten verdwijnen vaak in diepe lades.

,,We gaan in elk geval naar de politiek, er moet een gezinsvisie komen. Ik geef een voorbeeld: voer een gezinstoets in bij nieuw beleid. Hoe werkt dat? Er is een lerarentekort, dus komt er een pilot op een aantal middelbare scholen om minder les te geven. Als dat werkt, prima. Maar... dan zit dus wel mijn puber van 13 jaar om 12 uur alweer thuis: ‘Succes ermee, ouders’. Zorg zelf maar dat ze niet de hele dag gaan gamen of in de armen van een loverboy lopen. Zo heb ik honderden voorbeelden. Wij zeggen dus, kom met een gezinstoets en hou bij elk nieuw beleid rekening met de gevolgen voor een gezin.”

Naar de politiek, dus. Ik heb niet het idee dat het nieuwe kabinet dat eraan komt de gezinstoets hoog op de agenda heeft staan.

,,Dit rapport komt ieder jaar uit, hè. We zien wel bij wie we nu en bij wie we volgend jaar moeten aankloppen. Het is een kwestie van de aanhouder wint. En niet alleen naar de politiek, ook naar Koninklijke Horeca Nederland, want die verschoningsplek op mannen-wc's moet toch simpel te regelen zijn. We gaan de boer op met dit rapport en dat doen we elk jaar weer.”

Waarom is dit eigenlijk geen hot topic? Bijna iedereen zit hier toch mee?

,,De cijfers in het rapport zeggen veel, maar de geschreven open antwoorden nog meer. Daarin zie je pas hoeveel kunst- en vliegwerk gezinnen uithalen om het toch te redden, hoe schrijnend het soms is. Maar echt, dat is gewoon niet normaal. Daarom willen we dit gewoon per se op de kaart zetten.”
https://www.ad.nl/binnenl(...)f-maar-uit~adfc6ff1/
Best apart dat ouders zo weinig solidariteit ervaren. Bedoel we hebben een toeslagenstelsel waardoor kinderopvang voor een groot deel gratis is voor werkenden, ontzettend lang zwangerschapsverlof en zelfs papaverlof, kinderbijslag, kindgebonden budget etc.
Qua hoeveelheid voorzieningen zoals speelgelegenheden en veiligheid kunnen we ons meten met de top van de wereld. Daarbij hebben we een mild klimaat waardoor een groot gedeelte van het jaar allerlei buitenactiviteiten met kinderen prima te doen zijn.
De 'problemen' die aangedragen worden zijn ook van een ontzettende first world problem gehalte, maar misschien moet je eerst zelf kinderen hebben om die te onderschrijven :D .
blablablabla
pi_213569001
Wat een gigantisch huilverhaal :') (vader van 2 overigens)
pi_213569045
Wat een jankverhaal op veel punten zeg...

Moeten we godsammekraken vóór iedereen in NL hulp hebben? Kan niemand meer eens iets zelf?
Overal en met iedereen moet maar rekening worden gehouden...


:')
  Moderator woensdag 15 mei 2024 @ 13:10:26 #4
54278 crew  Tijger_m
42
pi_213569072
quote:
0s.gif Op woensdag 15 mei 2024 12:52 schreef Elan het volgende:

[..]
Best apart dat ouders zo weinig solidariteit ervaren. Bedoel we hebben een toeslagenstelsel waardoor kinderopvang voor een groot deel gratis is voor werkenden, ontzettend lang zwangerschapsverlof en zelfs papaverlof, kinderbijslag, kindgebonden budget etc.
Qua hoeveelheid voorzieningen zoals speelgelegenheden en veiligheid kunnen we ons meten met de top van de wereld. Daarbij hebben we een mild klimaat waardoor een groot gedeelte van het jaar allerlei buitenactiviteiten met kinderen prima te doen zijn.
De 'problemen' die aangedragen worden zijn ook van een ontzettende first world problem gehalte, maar misschien moet je eerst zelf kinderen hebben om die te onderschrijven :D .
Uh...

quote:
Zorg zelf maar dat ze niet de hele dag gaan gamen of in de armen van een loverboy lopen
Nou....uh....ja? Wat dacht je dan dat ouder zijn inhoud, beste mevrouw?
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
  woensdag 15 mei 2024 @ 13:11:57 #5
365087 RamboDirk
Queers 4 Palestine!
pi_213569092
quote:
0s.gif Op woensdag 15 mei 2024 12:52 schreef Elan het volgende:

[..]
Best apart dat ouders zo weinig solidariteit ervaren. Bedoel we hebben een toeslagenstelsel waardoor kinderopvang voor een groot deel gratis is voor werkenden, ontzettend lang zwangerschapsverlof en zelfs papaverlof, kinderbijslag, kindgebonden budget etc.
Qua hoeveelheid voorzieningen zoals speelgelegenheden en veiligheid kunnen we ons meten met de top van de wereld. Daarbij hebben we een mild klimaat waardoor een groot gedeelte van het jaar allerlei buitenactiviteiten met kinderen prima te doen zijn.
De 'problemen' die aangedragen worden zijn ook van een ontzettende first world problem gehalte, maar misschien moet je eerst zelf kinderen hebben om die te onderschrijven :D .
Zaken die jij noemt gelden niet voor werkende ouders maar voor thuiszittende en/of laag inkomen ouders.

Als je een beetje normaal verdient krijg je maar 33% vergoedt van de opvang, geen kindgeboden budget. Zwangerschapsverlof voor vrouwen is 4 maanden, papaverlof is 6 weken 70% betaald. Noem het maar ruim :')

Waarom denk je dat het geboortecijfer onder autochtone Nederlands zo ontzettend laag is? Er is 0 incentive, je schiet alleen jezelf in de voet bij het nemen van kinderen.
  Spellchecker woensdag 15 mei 2024 @ 13:12:33 #6
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
  Moderator woensdag 15 mei 2024 @ 13:14:07 #7
54278 crew  Tijger_m
42
pi_213569115
quote:
1s.gif Op woensdag 15 mei 2024 13:12 schreef maily het volgende:
Genderneutrale verschoningsplekken!! :(
Haalt wel het bezwaar weg dat alleen damestoiletten verschoningsplekken hebben. Opgelost dus. ^O^
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
pi_213569193
quote:
0s.gif Op woensdag 15 mei 2024 13:10 schreef Tijger_m het volgende:

[..]
Uh...
[..]
Nou....uh....ja? Wat dacht je dan dat ouder zijn inhoud, beste mevrouw?
Dat dus!

Uiteindelijk is het toch ook jouw probleem zo'n koter. En juist als samenleving zijn we wel extreem solidair vergeleken met veel andere landen als het gaat om het tegemoetkomen van mensen met kinderen.
blablablabla
  Moderator woensdag 15 mei 2024 @ 13:25:12 #9
54278 crew  Tijger_m
42
pi_213569236
quote:
0s.gif Op woensdag 15 mei 2024 13:20 schreef Elan het volgende:

[..]
Dat dus!

Uiteindelijk is het toch ook jouw probleem zo'n koter. En juist als samenleving zijn we wel extreem solidair vergeleken met veel andere landen als het gaat om het tegemoetkomen van mensen met kinderen.
Ik heb geen kinderen dus ik heb ook geen idee of wij als samenleving wel of niet enorm solidair zijn, hou mij ten goede, maar je kinderen waarden en normen bijbrengen was volgens mij al duizenden jaren de taak van de ouder. Grenzen stellen voor kinderen idem, dat deden mijn ouders bij mij ook en terecht (achteraf, natuurlijk!).
Dus als ze 12 uur per dag gamen dan is dat jouw taak als ouder om daar al dan niet wat mee te doen.

Ik begrijp best dat als scholen leerlingen naar huis sturen omdat er geen leerkrachten zijn een probleem is voor de ouders maar het is niet alsof scholen andere opties hebben en of de overheid niet zeer actief is in het pogen om het aantal leerkrachten te vergroten. Het is niet alsof de overheid niet nadenkt of dit geen issue is voor gezinnen.
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
pi_213569241
Gezinnen :’)
U MAD?
pi_213569259
quote:
1s.gif Op woensdag 15 mei 2024 13:11 schreef RamboDirk het volgende:

[..]
Zaken die jij noemt gelden niet voor werkende ouders maar voor thuiszittende en/of laag inkomen ouders.

Als je een beetje normaal verdient krijg je maar 33% vergoedt van de opvang, geen kindgeboden budget. Zwangerschapsverlof voor vrouwen is 4 maanden, papaverlof is 6 weken 70% betaald. Noem het maar ruim :')


In veel rijke landen zijn er helemaal geen tegemoetkomingen en verloven en mag je alles lekker zelf betalen.
Ken een Amerikaans stel dat van Californië naar NL is verhuisd die kijken hun ogen uit over hoe weinig uren mensen hier werken en wat er allemaal vanuit de staat aan initiatieven liggen om ouders financieel te ontlasten.

We zijn hier niet voor niets zo'n beetje wereldwijd recorddrager als het gaat om parttime contracten.

quote:
Waarom denk je dat het geboortecijfer onder autochtone Nederlands zo ontzettend laag is? Er is 0 incentive, je schiet alleen jezelf in de voet bij het nemen van kinderen.
Dat heeft meer te maken met doorgeslagen feminisme en een totaal geïndividualiseerde samenleving dan een gebrek aan geld en middelen. Is ook niet een Nederlands verschijnsel, elke westerse samenleving heeft te maken met een krimp in geboortecijfers onder autochtonen.
blablablabla
  woensdag 15 mei 2024 @ 13:28:49 #12
255257 Flow3r
Forever in my life O(+>
pi_213569283
Dacht dat we juist minder gezinnen en meer alleenstaanden kregen
pi_213569284
Ik heb een gezin, maar daar heb ik zelf voor gekozen. Nederlanders hoeven absoluut niet solidair te zijn met mij
pi_213569370
Ouders in Nederland zien echt niet in hoe goed ze het hebben met al die regelingen. “Ja maar in Scandinavië is het beter, boehoe.”
pi_213569435
Aan de hand van de TT zou je eigenlijk denken dat dit een jankartikel van de EO of een der gemarginaliseerde gristenpartijen is, maar het is gewoon een klaagzang over van alles en nog wat, van het ontbreken van verschoningsplekken tot vermeende reacties in restaurants en het druk hebben. Maar goed, de Stichting Voor Werkende Ouders moet natuurlijk ook een bestaansrecht voor zichzelf creeeren.

quote:
Op een schaal van 1 tot 10? Dat is heel laag. In onderzoeken zweven beoordelingen altijd tussen 6 en 8: 8 is goed, 6 is slecht. 4,1 is dus echt héél slecht.
quote:
Echt waar? Dat geloof ik niet.
quote:
Naar de politiek, dus. Ik heb niet het idee dat het nieuwe kabinet dat eraan komt de gezinstoets hoog op de agenda heeft staan.
Wat zijn dit voor kinderlijk geformuleerde, sturende vragen van de interviewende journalist. Is het beoogde lezerspubliek 12?
  Moderator woensdag 15 mei 2024 @ 13:46:42 #16
54278 crew  Tijger_m
42
pi_213569442
quote:
0s.gif Op woensdag 15 mei 2024 13:44 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
Aan de hand van de TT zou je eigenlijk denken dat dit een jankartikel van de EO of een der gemarginaliseerde gristenpartijen is, maar het is gewoon een klaagzang over van alles en nog wat, van het ontbreken van verschoningsplekken tot vermeende reacties in restaurants en het druk hebben. Maar goed, de Stichting Voor Werkende Ouders moet natuurlijk ook een bestaansrecht voor zichzelf creeeren.
[..]
[..]
[..]
Wat zijn dit voor kinderlijk geformuleerde, sturende vragen van de interviewende journalist. Is het beoogde lezerspubliek 12?
Durf ik te vragen wie die Stichting financiert?
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
pi_213569491
quote:
1s.gif Op woensdag 15 mei 2024 13:12 schreef maily het volgende:
Genderneutrale verschoningsplekken!! :(
Mijn zoon vindt het anders verschrikkelijk om op het damestoilet te worden verschoond.

Terwijl, daar had hij 15 jaar geleden geen enkele moeite mee. :P
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
pi_213569499
quote:
0s.gif Op woensdag 15 mei 2024 13:46 schreef Tijger_m het volgende:

[..]
Durf ik te vragen wie die Stichting financiert?
https://www.voorwerkendeo(...)lgemeen-2021-def.pdf

Draaien op subsidie, grootste financier is het ministerie van VWS
  Moderator woensdag 15 mei 2024 @ 13:56:51 #19
54278 crew  Tijger_m
42
pi_213569541
quote:
1s.gif Op woensdag 15 mei 2024 13:52 schreef Lichtloper het volgende:

[..]
https://www.voorwerkendeo(...)lgemeen-2021-def.pdf

Draaien op subsidie, grootste financier is het ministerie van VWS
Goh...ik ben geschokt.
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
  FOK!fotograaf woensdag 15 mei 2024 @ 13:59:42 #20
364681 over_hedge
pi_213569574
quote:
,,Op iedereen, eigenlijk. Neem bijvoorbeeld restaurants. Als je binnenkomt als gezin word je al met de nek aangekeken, van: ‘Oh, een gezin met kinderen, die gaan janken’.
Klopt. Dat denk ik idd. Zelfde in een vliegtuig. En dan kan ik het best irritant vinden. Maar snap ook dat een gezin er weinig aan kan doen. Dus ga er niet moeilijk over zitten doen.

Mag het toch als nog wel irritant vinden. Zolang je er niet over gaat zeiken zie ik het probleem niet.
Don't worry about the future. Or know that worrying is as effective as trying to solve an algebra equation by chewing bubble gum.
  woensdag 15 mei 2024 @ 14:10:46 #21
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_213569704
quote:
1s.gif Op woensdag 15 mei 2024 13:29 schreef Lichtloper het volgende:
Ik heb een gezin, maar daar heb ik zelf voor gekozen. Nederlanders hoeven absoluut niet solidair te zijn met mij
Punt bij dit soort zaken is vooral dat jouw kinderen daar dan weer niet voor gekozen hebben.
pi_213569712
quote:
0s.gif Op woensdag 15 mei 2024 13:59 schreef over_hedge het volgende:

[..]
Klopt. Dat denk ik idd. Zelfde in een vliegtuig. En dan kan ik het best irritant vinden. Maar snap ook dat een gezin er weinig aan kan doen. Dus ga er niet moeilijk over zitten doen.

Mag het toch als nog wel irritant vinden. Zolang je er niet over gaat zeiken zie ik het probleem niet.
Kinderen zijn nooit mijn ergernis maar wel de ouders die nalaten ze op te voeden waardoor hun kroost asociaal doet.
blablablabla
  FOK!fotograaf woensdag 15 mei 2024 @ 14:13:29 #23
364681 over_hedge
pi_213569727
quote:
0s.gif Op woensdag 15 mei 2024 14:11 schreef Elan het volgende:

[..]
Kinderen zijn nooit mijn ergernis maar wel de ouders die nalaten ze op te voeden waardoor hun kroost asociaal doet.
Nouja een jankend kind in een vlucht van 12 uur. Daar kan je als ouder vaak niks aan doen. En die voelen zich nog 10x kutter dan de mensen die het moeten aanhoren.

Maar het blijft irritant hoeveel begrip ik er van de rest ook voor heb
Don't worry about the future. Or know that worrying is as effective as trying to solve an algebra equation by chewing bubble gum.
pi_213569786
quote:
0s.gif Op woensdag 15 mei 2024 14:13 schreef over_hedge het volgende:

[..]
Nouja een jankend kind in een vlucht van 12 uur. Daar kan je als ouder vaak niks aan doen. En die voelen zich nog 10x kutter dan de mensen die het moeten aanhoren.

Maar het blijft irritant hoeveel begrip ik er van de rest ook voor heb
Maar je hebt als ouder wel vaak een beeld van hoe je kind reageert en kan dan ook besluiten om niet zo lang te gaan vliegen.

Even los van noodzakelijke vluchten voor familieaangelegenheden is het echt niet nodig om een baby of 3-jarige Bali te laten zien.
blablablabla
  woensdag 15 mei 2024 @ 14:25:12 #25
335133 MichaelScott
fulltime CEO//parttime fluffer
pi_213569833
quote:
Of waarom is het kindermenu áltijd iets uit de frituur? Nooit iets gezonds.”
Er is niets wat je tegenhoudt om een normaal gerecht voor je kind te bestellen.
Op zaterdag 8 februari 2014 23:39 schreef Slaapscheet het volgende:
Oke, MichaelScott, je bent geweldig. :D
pi_213569922
Lekker janken. Terwijl de waarheid is dat je vooral als single het het meest moeilijk hebt. Let op: nog steeds niet moeilijk. Je leeft immers in fokking Nederland. Maar als single kom je met vrijwel alles in verhouding duurder uit, en er is maatschappelijk nog steeds een taboe op singles die het eigenlijk wel ideaal vinden als single.
pi_213569947
quote:
0s.gif Op woensdag 15 mei 2024 14:10 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Punt bij dit soort zaken is vooral dat jouw kinderen daar dan weer niet voor gekozen hebben.
Hebben die kinderen even geluk dat ze in Nederland geboren zijn.
pi_213569948
quote:
0s.gif Op woensdag 15 mei 2024 14:33 schreef theunderdog het volgende:
Lekker janken. Terwijl de waarheid is dat je vooral als single het het meest moeilijk hebt. Let op: nog steeds niet moeilijk. Je leeft immers in fokking Nederland. Maar als single kom je met vrijwel alles in verhouding duurder uit, en er is maatschappelijk nog steeds een taboe op singles die het eigenlijk wel ideaal vinden als single.
*mokerveel subsidie voor nieuw op te richten Stichting Voor Werkende Singles aanvragen doet*
pi_213569962
quote:
Neem bijvoorbeeld restaurants. Als je binnenkomt als gezin word je al met de nek aangekeken, van: ‘Oh, een gezin met kinderen, die gaan janken’.
Dan bestel je toch thuisbezorgd als een blik van een vreemde jouw kant op al teveel is. Ander voordeel, hebben we ook geen jankende kinderen in het restaurant.

Maarja bericht past wel helemaal bij de hedendaagse tijd. Allemaal janken dat iedereen egoïstisch is en er geen aandacht voor jou is, maar dan tegelijkertijd zelf egoïstisch alle aandacht opeisen en een speciale behandeling wensen.
pi_213569975
quote:
0s.gif Op woensdag 15 mei 2024 14:37 schreef Sapstengel het volgende:

[..]
Dan bestel je toch thuisbezorgd als een blik van een vreemde jouw kant op al teveel is. Ander voordeel, hebben we ook geen jankende kinderen in het restaurant.
Dit +, volgens mij is dit gewoon projectie. Je wordt pas met de nek aangekeken als je kinderen daadwerkelijk constant janken. Maar bij voorbaat al? misschien dat je ooit in je leven een vage kinderhater bent tegengekomen, maar...
pi_213569978
Apart artikel met argumenten die ik niet echt op vind gaan. Volgens mij zijn er juist meer restaurants dan ooit ingesteld op de komst van (jonge) gezinnen bijvoorbeeld.

Ik vind overigens inderdaad dat er veel voor gezinnen niet zo goed geregeld is doordat NL is ingesteld op een soort kostwinnersgezin en daardoor ook achterloopt ten opzichte van veel andere landen. Kinderopvang zit overal vol en lang niet iedereen lukt het om het gewenste aantal dagen af te nemen. Zwemles is duur en vaak een logistieke nachtmerrie. Dat lijkt mij allemaal net wat urgenter dan wat je denkt af te lezen aan de reacties van andere restaurantgasten en dat je naar de dameswc moet om een kind te verschonen.

Dat de politiek tegenwoordig niks meer klaarspeelt en alleen maar loopt te navelstaren gaat een of andere gezinstoets ook niks aan veranderen.
Op dinsdag 10 mei 2022 20:00 schreef Souryhet volgende: Dan was ik fout, maar zover mijn radar gaat is die troela niet echt overtuigend en ze was een fan. Please dit riekt naar aandacht
pi_213570023
quote:
14s.gif Op woensdag 15 mei 2024 14:40 schreef saparmurat_niyazov het volgende:

[..]
Laten we ze allemaal op de trein naar Ponypark Slagharen zetten.


"leuk dagje weg"
  Moderator woensdag 15 mei 2024 @ 14:46:39 #33
54278 crew  Tijger_m
42
pi_213570056
quote:
0s.gif Op woensdag 15 mei 2024 14:39 schreef Stepperoller het volgende:
Apart artikel met argumenten die ik niet echt op vind gaan. Volgens mij zijn er juist meer restaurants dan ooit ingesteld op de komst van (jonge) gezinnen bijvoorbeeld.

Ik vind overigens inderdaad dat er veel voor gezinnen niet zo goed geregeld is doordat NL is ingesteld op een soort kostwinnersgezin en daardoor ook achterloopt ten opzichte van veel andere landen. Kinderopvang zit overal vol en lang niet iedereen lukt het om het gewenste aantal dagen af te nemen. Zwemles is duur en vaak een logistieke nachtmerrie. Dat lijkt mij allemaal net wat urgenter dan wat je denkt af te lezen aan de reacties van andere restaurantgasten en dat je naar de dameswc moet om een kind te verschonen.

Dat de politiek tegenwoordig niks meer klaarspeelt en alleen maar loopt te navelstaren gaat een of andere gezinstoets ook niks aan veranderen.
Maar de klagende Stichting word ondertussen wel gefinancieerd door de overheid. Dat is toch wel heel bijzonder voor een overheid die gezinnen onvoldoende steunt.
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
pi_213570057
Wat worden onze anti-Gezin speeches?

Ze voelen zich overal thuis! dan in Londen, Brussel, Amsterdam! en ze zullen er alles aandoen om singles en stelletjes zonder kinderen tegen elkaar op te zetten !!
pi_213570072
quote:
0s.gif Op woensdag 15 mei 2024 13:25 schreef Tijger_m het volgende:

[..]
Ik heb geen kinderen dus ik heb ook geen idee of wij als samenleving wel of niet enorm solidair zijn, hou mij ten goede, maar je kinderen waarden en normen bijbrengen was volgens mij al duizenden jaren de taak van de ouder. Grenzen stellen voor kinderen idem, dat deden mijn ouders bij mij ook en terecht (achteraf, natuurlijk!).
Dus als ze 12 uur per dag gamen dan is dat jouw taak als ouder om daar al dan niet wat mee te doen.

Ik begrijp best dat als scholen leerlingen naar huis sturen omdat er geen leerkrachten zijn een probleem is voor de ouders maar het is niet alsof scholen andere opties hebben en of de overheid niet zeer actief is in het pogen om het aantal leerkrachten te vergroten. Het is niet alsof de overheid niet nadenkt of dit geen issue is voor gezinnen.
Man veel van die ouders zitten er zelf om te springen om hun kinderen middels een continuerooster van 9-5 op school te houden.

Het verhaal in de OP klinkt meer als een 'ik kan de verantwoordelijkheid voor mijn kind niet genoeg op een ander afwentelen' klaagzang.
"Pools are perfect for holding water"
pi_213570096
quote:
0s.gif Op woensdag 15 mei 2024 14:13 schreef over_hedge het volgende:

[..]
Nouja een jankend kind in een vlucht van 12 uur. Daar kan je als ouder vaak niks aan doen. En die voelen zich nog 10x kutter dan de mensen die het moeten aanhoren.

Maar het blijft irritant hoeveel begrip ik er van de rest ook voor heb
Daar kan je prima wat aan doen. Niet met een kind in een vlucht van 12 uur gaan zitten.

Maar dat vergt dan zelfopoffering (niet naar het buitenland, alternatieve manieren van reizen, meer geld kwijt zijn aan bv opvang) en daar is men niet toe bereid.
"Pools are perfect for holding water"
pi_213570120
quote:
0s.gif Op woensdag 15 mei 2024 14:46 schreef Tijger_m het volgende:

[..]
Maar de klagende Stichting word ondertussen wel gefinancieerd door de overheid. Dat is toch wel heel bijzonder voor een overheid die gezinnen onvoldoende steunt.
Ik kon uit die PDF niet halen dat die overheidsfinanciering VWS was alleen dat er veel vanuit de overheid kwam, maar ik zag ook nog een andere inkomstenbron die niet van de overheid was. Ben wel benieuwd wat dat dan is.
Op dinsdag 10 mei 2022 20:00 schreef Souryhet volgende: Dan was ik fout, maar zover mijn radar gaat is die troela niet echt overtuigend en ze was een fan. Please dit riekt naar aandacht
  woensdag 15 mei 2024 @ 14:57:51 #38
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_213570164
quote:
0s.gif Op woensdag 15 mei 2024 14:35 schreef theunderdog het volgende:

[..]
Hebben die kinderen even geluk dat ze in Nederland geboren zijn.
Klopt, maar dat "kinderen is je eigen keuze!!!" geleuter is natuurlijk gewoon een dom verhaal. Die kinderen zelf hebben er immers niet voor gekozen.
pi_213570175
quote:
0s.gif Op woensdag 15 mei 2024 14:50 schreef probeer het volgende:

[..]
Daar kan je prima wat aan doen. Niet met een kind in een vlucht van 12 uur gaan zitten.

Maar dat vergt dan zelfopoffering (niet naar het buitenland, alternatieve manieren van reizen, meer geld kwijt zijn aan bv opvang) en daar is men niet toe bereid.
Het is goed voor de zelfontwikkeling van Finn en Noa als ze zien dat er andere culturen zijn en dat mensen die veel minder hebben ook kunnen lachen. Dit ervaar je niet op de camping in Drenthe.
  woensdag 15 mei 2024 @ 14:59:50 #40
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_213570180
quote:
0s.gif Op woensdag 15 mei 2024 14:48 schreef probeer het volgende:

[..]
Man veel van die ouders zitten er zelf om te springen om hun kinderen middels een continuerooster van 9-5 op school te houden.

Het verhaal in de OP klinkt meer als een 'ik kan de verantwoordelijkheid voor mijn kind niet genoeg op een ander afwentelen' klaagzang.
Nouja als de maatschappij gekozen heeft dat we tweeverdieners willen faciliteren, en ouders op basis daarvan hun leven inrichten, dan is het niet zo raar dat ze niet zo blij zijn als een school daar op eigen gelegenheid even vanaf wijkt.
pi_213570193
quote:
0s.gif Op woensdag 15 mei 2024 14:39 schreef Stepperoller het volgende:
Apart artikel met argumenten die ik niet echt op vind gaan. Volgens mij zijn er juist meer restaurants dan ooit ingesteld op de komst van (jonge) gezinnen bijvoorbeeld.

Ik vind overigens inderdaad dat er veel voor gezinnen niet zo goed geregeld is doordat NL is ingesteld op een soort kostwinnersgezin en daardoor ook achterloopt ten opzichte van veel andere landen. Kinderopvang zit overal vol en lang niet iedereen lukt het om het gewenste aantal dagen af te nemen. Zwemles is duur en vaak een logistieke nachtmerrie. Dat lijkt mij allemaal net wat urgenter dan wat je denkt af te lezen aan de reacties van andere restaurantgasten en dat je naar de dameswc moet om een kind te verschonen.

Dat de politiek tegenwoordig niks meer klaarspeelt en alleen maar loopt te navelstaren gaat een of andere gezinstoets ook niks aan veranderen.
De politiek heeft de laatste jaren nogal een probleem van meerdere dingen willen die botsen met elkaar.

2-verdieners model toejuichen, beter voor economie, beter voor vrouwen op de banenmarkt.
Maar men moet ook meer tijd vrij maken voor de kinderen, niet elke dag naar dagopvang, etc etc.

Dat botst al.

Moeten meer huizen gebouwd worden!
Omdat we ook een beter klimaat willen kunnen we geen huizen bouwen.
pi_213570199
Ik lees veel klagen om het klagen.

Alleen een verschoningsruimte bij de damestoiletten komt echt zelden voor en als het zo is, dan ga je daar als man naartoe met de kleine en echt... niemand die daarover klaagt.

Met uit eten gaan moet je ervoor zorgen dat jouw kinderen zich gewoon gedragen. Kunnen ze dat niet, dan ga je maar naar een tent waar jouw kinderen wel op zijn plek zijn. Die zijn er ook echt meer dan zat. Dan is een sterrentent geen optie, maar jonge kinderen willen daar ook echt niet zijn.

Dat het kindermenu vooral uit shit bestaat is omdat kinderen die normale gerechten niet blieven vaak dat soort shit gewoon zijn.

Ik heb er zelf 2, tijdje ook alleenstaande vader geweest. Lukt allemaal prima. Moet je wel zelf wat voor doen.
  woensdag 15 mei 2024 @ 15:02:26 #43
471559 Un_Chien_Andalou
Slicing up eyeballs
pi_213570203
Eenpitter hier, ja je moet wat laten, maar we eten elke dag heerlijk en, mijn vrouw spreekt inmiddels vloeiend Frans, en das ook wat waard :D
got me a movie, I want you to know
slicing up eyeballs, I want you to know
pi_213570206
quote:
0s.gif Op woensdag 15 mei 2024 14:57 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Klopt, maar dat "kinderen is je eigen keuze!!!" geleuter is natuurlijk gewoon een dom verhaal. Die kinderen zelf hebben er immers niet voor gekozen.
Je redenering is enkel valide als je in een soort anti-kind land leeft.
pi_213570217
quote:
0s.gif Op woensdag 15 mei 2024 15:02 schreef VEM2012 het volgende:
Met uit eten gaan moet je ervoor zorgen dat jouw kinderen zich gewoon gedragen. Kunnen ze dat niet, dan ga je maar naar een tent waar jouw kinderen wel op zijn plek zijn. Die zijn er ook echt meer dan zat. Dan is een sterrentent geen optie, maar jonge kinderen willen daar ook echt niet zijn.

Ga dan naar een pannekoekenhuis ja, kun je ook vaak prima eten en kinderen hebben er zat om zich mee te vermaken.
pi_213570224
quote:
0s.gif Op woensdag 15 mei 2024 14:33 schreef theunderdog het volgende:
Lekker janken. Terwijl de waarheid is dat je vooral als single het het meest moeilijk hebt. Let op: nog steeds niet moeilijk. Je leeft immers in fokking Nederland. Maar als single kom je met vrijwel alles in verhouding duurder uit, en er is maatschappelijk nog steeds een taboe op singles die het eigenlijk wel ideaal vinden als single.
Ook janken om het janken. Je bent vaak duurder uit als single omdat je ook relatief meer krijgt. B.v. een hotelkamer als single is vaak net zo groot (2 persoonskamer) of maar een beetje kleiner (eenpersoonskamer is niet de helft).

En er is al helemaal geen taboe op single zijn.
pi_213570261
quote:
0s.gif Op woensdag 15 mei 2024 14:50 schreef probeer het volgende:

[..]
Daar kan je prima wat aan doen. Niet met een kind in een vlucht van 12 uur gaan zitten.

Maar dat vergt dan zelfopoffering (niet naar het buitenland, alternatieve manieren van reizen, meer geld kwijt zijn aan bv opvang) en daar is men niet toe bereid.
Ik ben met jonge kinderen zonder enig probleem naar Nieuw-Zeeland gegaan. Kinderen hoeven helemaal geen last te zijn. Dat zijn de meeste ook niet. Kinderen die krijsen, daar is iets mee aan de hand.
pi_213570310
quote:
0s.gif Op woensdag 15 mei 2024 15:06 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Ook janken om het janken. Je bent vaak duurder uit als single omdat je ook relatief meer krijgt. B.v. een hotelkamer als single is vaak net zo groot (2 persoonskamer) of maar een beetje kleiner (eenpersoonskamer is niet de helft).

En er is al helemaal geen taboe op single zijn.
Eenpersoonsporties zijn in verhouding duurder als gezinsporties.
pi_213570352
quote:
0s.gif Op woensdag 15 mei 2024 15:15 schreef torentje het volgende:

[..]
Eenpersoonsporties zijn in verhouding duurder als gezinsporties.
1 persoons porties zijn vaak ook te weinig voor een goede maaltijd, dan moet je of 2 kopen of een 2 persoons maaltijd die dan weer te weinig is voor 2 personen.
  woensdag 15 mei 2024 @ 15:20:55 #50
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_213570379
Opvallend hoe de mensen uit het AD artikel klinken als slecht opgevoede verwende blagen.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')