RTL heeft de laatste aflevering van het programma ‘Oplichters Aangepakt’ offline gehaald vanwege het plotse overlijden van een betrokkene in de uitzending, bevestigt de zender. Vanwege privacyredenen maakt RTL niet bekend om wie het gaat. Onderzoek wijst uit dat het gaat om de man die in het programma werd beschuldigd van het oplichten van een ouder echtpaar. Hij is daags na de uitzending zelf uit het leven gestapt, melden bronnen.![?appId=21791a8992982cd8da851550a453bd7f&quality=0.8&desiredformat=webp]()
In ‘Oplichters Aangepakt’ gaat misdaadjournalist Kees van der Spek al zo’n vijf jaar de confrontatie aan met oplichters die zowel online als in het echte leven een spoor van vernieling achterlaten. De nieuwste, nu offline gehaalde aflevering, gaat over Frans en Karin.
Dit stel verkocht hun zaak om in de Spaanse badplaats Benidorm van hun pensioen te genieten. Hun vriend Thomas*, die daar woont en al jaren een bekende van hen is, haalde hen over om 40.000 euro te investeren in een nieuw bedrijf. Thomas beweerde dat zij de kans hadden om hun inzet te verdubbelen, maar uiteindelijk bleek het om oplichting te gaan. Een rechter veroordeelde hem tot het terugbetalen van het geld, zoals is af te leiden uit een vonnis dat in handen is van deze site.
Van der Spek reageert nu ontstemd op het overlijden van Thomas, maar kan op nadrukkelijk verzoek van de nabestaanden niet uitgebreid reageren. ,,Ik voel me ontzettend verdrietig. Dit overstijgt het belang van mijn programma. Journalistiek en juridisch hebben we geen fouten gemaakt of onjuistheden verspreid in de uitzending. Maar niemand wil dit soort uitkomsten. Daarover ben ik erg ontdaan. We wensen de nabestaanden veel sterkte toe met dit verlies. Op hun verzoek is de uitzending offline gehaald.”
Twijfels aan goede bedoelingenVan der Spek kwam op verzoek van Frans en Karin naar Spanje om onderzoek te doen naar Thomas. Na het verkrijgen van hun geld geeft Thomas geen enkele teken van leven meer. Hij komt niet opdagen bij de rechtszaak die Frans en Karin aanspannen én blokkeert hen ook nog eens op WhatsApp.
In het programma confronteert Van der Spek voor de ogen van 865.000 kijkers Thomas met een draaiende camera. Geschrokken belooft Thomas het geld snel terug te zullen betalen, hoewel dit moeilijk is gezien zijn ‘financiële situatie’.
Van der Spek twijfelt aan Thomas’ goede bedoelingen. Op een website pocht hij dat het ontzettend goed gaat met zijn bedrijf. Zijn loods in Benidorm staat vol met campers en caravans waar toeristen tegen betaling hun voertuig kunnen stallen. Niets wijst erop dat Thomas krap bij kas zit. Van der Spek confronteert hem daarmee en dringt hem nogmaals aan op terugbetaling.
‘Anders komen we naar je toe’Volgens Willem Miermans, een ondernemer die contact had met Thomas en kort in het RTL-programma verschijnt, heeft dit Thomas tot wanhoop gedreven. ,,De programmamaker heeft gedreigd dat hij terug zou blijven komen als Thomas de 5.000 euro per maand niet op tijd en tot de laatste cent zou aflossen. Dit was voor Thomas onmogelijk.” Een realistische oplossing bleef volgens Miermans uit.
In het programma werd Thomas’ gezicht geblurd en werd hij alleen bij zijn voornaam genoemd. Desalniettemin werd zijn identiteit snel bekend op sociale media, inclusief een foto en adresgegevens. Thomas kreeg bedreigingen te verduren. Op zijn Facebook stonden teksten zoals: ‘Morgen betaal je het resterende bedrag. Zo niet, dan kom ik volgende week met een paar man naar je toe’ en ‘Vergeet me niet op te halen. Wat een schoft’, met anderen die deze dreigementen steunden en Thomas uitscholden.
Juridische stappenThomas gaf in een gesprek met Miermans toe dat hij fouten had gemaakt. Maar de talrijke bedreigingen op sociale media raakten hem diep, zegt Miermans. ,,De dag na de uitzending was hij erg terneergeslagen. Nu vraag ik me nog steeds af of ik meer had moeten doen. Dit is puur sensatietelevisie, gemaakt zonder dat de makers zich bekommeren om de grote gevolgen van hun handelingen. Ik vraag me af wat hier het werkelijke doel van is.”
Miermans overweegt juridische stappen tegen het programma omdat zijn naam, foto en bedrijfslogo ongeblurd werden getoond en ‘in verband zijn gebracht’ met de praktijken van Thomas. ,,Dit is schadelijk voor mijn bedrijf en voor mijzelf, en ook mijn leden en klanten ontvingen negatieve reacties. Terwijl ik helemaal niets met die zaak te maken heb. Ik probeerde dit nog onderling op te lossen, maar Van der Spek reageert niet op verzoeken.
https://www.ad.nl/show/op(...)ma-offline~acb08131/
Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !