abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_213540888
Enkele maanden geleden hebben we boven geïnvesteerd van enkelglas naar HR++ glas. Nu het warm buiten is heb ik het idee dat ik weinig verschil merk met vorige zomer.

Online lees ik dat het warmte zou moeten buiten houden. Ervaren meer mensen dit?
Ik moet wel zeggen dat we recentelijk in twee kamers de rolgordijnen hebben weggehaald, omdat dit voor thermische scheuren zou kunnen zorgen. Binnenkort ga ik gordijnen kiezen, maar toch had ik er meer van verwacht. Want in de slaapkamer die wel voorzien is van gordijnen is het ook erg warm.
-
pi_213540941
Hier laat het HR++glas in ons nieuwbouwhuis ook veel meer kou en warmte door dan dat ik verwacht had.
  zondag 12 mei 2024 @ 20:57:56 #3
359712 GrumpyFish
ga je mee zwemmen?
pi_213541099
Antwoord: dat hangt er vanaf.

HR++ glas isoleert beter dan enkel glas. Het biedt weerstand tegen de geleiding van de energiestroom/warmteoverdracht van warm naar koud.

Maar er zijn andere vormen van warmteoverdracht, zoals convectie en straling.

Glas houdt goed infrarood straling tegen. (Delen van het) Zonlicht/straling komt door je glas, en wanneer het objecten tegenkomt, wordt het omgezet in IR. Dat IR kan dus niet meer ontsnappen uit je kamer en deze warmt dus erg op; zo werken de (broei)kassen.

Je had kunnen kiezen voor glas met een lage ZTA/g-waarde (is het nu te laat voor); dat houdt een deel van de straling die voor de opwarming komt tegen. Of je neemt zonwering aan de buitenkant van je woning.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so - Mark Twain
pi_213541555
Wanneer je alleen maar boven beter isoleert met het idee warmte buiten te houden dan moet je ook onder isoleren.
Want wanneer het onder warmer wordt dan boven dan zal warme lucht alsnog stijgen, dus naar boven vertrekken. En de isolatie boven zal dan verhinderen dat die warmte boven kan ontsnappen.

Conclusie, het wordt en blijft warmer boven... -O-
  zondag 12 mei 2024 @ 21:52:51 #5
429226 arvensis
Moeder x 3
pi_213541660
Je geeft aan dat je geen zonwering hebt. Dan helpt zelfs triple HR-glas niet.
Protège moi de mes désirs.
pi_213541709
quote:
0s.gif Op zondag 12 mei 2024 20:57 schreef GrumpyFish het volgende:
Antwoord: dat hangt er vanaf.

HR++ glas isoleert beter dan enkel glas. Het biedt weerstand tegen de geleiding van de energiestroom/warmteoverdracht van warm naar koud.

Maar er zijn andere vormen van warmteoverdracht, zoals convectie en straling.

Glas houdt goed infrarood straling tegen. (Delen van het) Zonlicht/straling komt door je glas, en wanneer het objecten tegenkomt, wordt het omgezet in IR. Dat IR kan dus niet meer ontsnappen uit je kamer en deze warmt dus erg op; zo werken de (broei)kassen.

Je had kunnen kiezen voor glas met een lage ZTA/g-waarde (is het nu te laat voor); dat houdt een deel van de straling die voor de opwarming komt tegen. Of je neemt zonwering aan de buitenkant van je woning.
Weer wat geleerd. Meer dan de isolatiewaarde en dat het HR++ glas is weet ik niet. Gok dat zonnewering aan de buitenkant het enige is wat gaat helpen.
-
pi_213541811
quote:
0s.gif Op zondag 12 mei 2024 21:56 schreef Anneloos het volgende:

[..]
Weer wat geleerd. Meer dan de isolatiewaarde en dat het HR++ glas is weet ik niet. Gok dat zonnewering aan de buitenkant het enige is wat gaat helpen.
Ja, dat gaat pas echt significant verschil maken. HR++ t.o.v. enkel glas scheelt ook wel hoor, tegen het verschil in luchttemperatuur. Maar veel minder tegen zoninstraling. En juist die laatste ervaar je sterk, het is deels subjectief.
pi_213541968
In ons ( nu nog) slecht geisoleerde huis valt het in de zomer erg mee qua warmte als ik het vergelijk met nieuwbouw of goed geïsoleerde huizen. Alleen op de zolder (die is afgesloten middels een luik met vlizotrap) wordt het erg warm.
Ik denk dat dit verschil is te verklaren doordat je met goede isolatie ook de warmte meer binnenhoud en het huis snachts niet afkoelt. Een bijkomend voordeel van ons oude dubbele glas (geen HR++) is dat de woonkamer ook flink opwarmt als de zon in de winter op het raam schijnt. In de zomer is deze straling tegen te houden met zonwering.
pi_213542435
Warmtewerend glas bestaat niet.
pi_213542699
quote:
1s.gif Op zondag 12 mei 2024 21:52 schreef arvensis het volgende:
Je geeft aan dat je geen zonwering hebt. Dan helpt zelfs triple HR-glas niet.
Hoho, TS gaat gordijnen hangen aan de binnenkant, dat helpt iets, maar de warmte is dan al binnen

Bescherming aan de buitenkant is het enige wat goed werkt

Zomerhuisje in zuid Frankrijk , enkel glas maar heerlijk koel binnen
Reden: dikke muren en luiken voor de ramen, warmte die door de luiken kwam werd via natuurlijke circulatie weer naar buiten afgevoerd, er kwam nauwelijks stralings warmte doorheen dus enkel glas was voldoende

[ Bericht 9% gewijzigd door SnodeSnuiter op 12-05-2024 23:44:32 ]
pi_213552733
quote:
3s.gif Op zondag 12 mei 2024 23:04 schreef Socios het volgende:
Warmtewerend glas bestaat niet.
Onzin, met folies in het dubbelglas kun je veel warmte tegenhouden. Zogenaamd zonwerendglas met lage ZTA waarde. Wordt voornamelijk toegepast bij kantoorpanden e.d. om de koelvraag te beperken in de zomer. Nadeel is dat het vaak ook wel licht tegenhoudt en dat het gekleurd kan reflecteren.
pi_213552891
Je heb zonwerend HR++ glas. Dat houd de zonstraling en warmte ook tegen, je heb verschillende klassen grote verschil is de tint tot spiegeld aan toe.
  maandag 13 mei 2024 @ 22:22:04 #13
244125 laziness
In het verleden nogal duizelig
pi_213553335
Triple glas houdt de warmte ook niet buiten als er flinke straling binnenkomt.

In onze vorige woning met triple glas hadden de huizen die op het zuiden of zuidwesten gepositioneerd waren veel meer maatregelen getroffen zoals zonnescherm etc dan wij nodig hadden met de kamers op het noordwesten.
Onze warmtepomp kreeg het ook met een hittegolf wat makkelijker gekoeld daardoor.

Ik heb nu een woning met triple glas op het zuidwesten en heb een knikarm scherm beneden en screens boven laten plaatsen. Dit houdt de zon buiten tegen ipv binnen, dan ben je al te laat.
Ik heb je lief mijn hele leven
pi_213555325
quote:
0s.gif Op maandag 13 mei 2024 21:41 schreef archito het volgende:
Onzin, met folies in het dubbelglas kun je veel warmte tegenhouden. Zogenaamd zonwerendglas met lage ZTA waarde. Wordt voornamelijk toegepast bij kantoorpanden e.d. om de koelvraag te beperken in de zomer. Nadeel is dat het vaak ook wel licht tegenhoudt en dat het gekleurd kan reflecteren.
Bull, het enige dat werkt én al eerder aangekaart is: zonwering aan de buitenkant.
pi_213555693
Ik heb op onze slaapkamer (oost/zuidoost)zowel screens aan de buitenkant als verduisterende gordijnen aan de binnenkant, en ik hou daarnaast de ramen daar van 7 uur ‘s ochtends tot begin van de avond dicht, maar het is alsnog nu alweer 21 graden daar.
pi_213555804
Op een zonnige dag in Nederland in deze tijd van het jaar straalt er zo'n 1000watt aan infrarood warmte per vierkante meter op het aardoppervlak.

HR++ glas reduceert de warmte transmissie enorm ten opzichte van enkel glas. Maar de enorme hoeveelheid stralingswarmte op een zonnige dag wordt nauwelijks tegengehouden. Standaard HR++ glas laat zo'n 80% van de stralingswarmte door.
Tegen stralingswarmte van de zon is maar één echte oplossing: buitenzonwering. Niet voor niets zijn luiken en rolluiken in Zuid Europa nog steeds de norm.

En hoewel HR++ glas de warmte transmissie enorm reduceert ten opzichte van enkel glas, isoleert HR++ glas ongeveer hetzelfde als een spouwmuur met slechts ongeveer 3cm isolatiemateriaal. Naar hedendaagse normen dus eigenlijk gewoon simpelweg slecht.
pi_213555820
quote:
3s.gif Op dinsdag 14 mei 2024 07:49 schreef Socios het volgende:

[..]
Bull, het enige dat werkt én al eerder aangekaart is: zonwering aan de buitenkant.
Niet helemaal.

Warmtewerend glas reduceert het doorlaten van stralingswarmte met de helft. Het weert dus zeker een hoop warmte.

Maar nog altijd komt er dan wel 400W/m2 aan warmte binnen op een zonnige dag. En ook dan wordt het uiteindelijk dus wel warm binnen. Alleen een stuk minder snel.
pi_213564555
quote:

[..]
Jij beweert dat warmtewerend glas niet bestaat. En dat is feitelijk gewoon onzin wat ik onderbouwd aangeef.

Ik zeg toch niet dat het de beste oplossing is? Buitenzonwering is inderdaad beter.
pi_213564576
quote:

[..]
Jij beweert dat warmtewerend glas niet bestaat. En dat is feitelijk gewoon onzin wat ik onderbouwd aangeef.

Ik zeg toch niet dat het de beste oplossing is? Buitenzonwering is inderdaad beter.
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 mei 2024 09:09 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]
Niet helemaal.

Warmtewerend glas reduceert het doorlaten van stralingswarmte met de helft. Het weert dus zeker een hoop warmte.

Maar nog altijd komt er dan wel 400W/m2 aan warmte binnen op een zonnige dag. En ook dan wordt het uiteindelijk dus wel warm binnen. Alleen een stuk minder snel.
Precies, de bewering dat warmtewerend glas niet bestaat is dus onzin. Je hebt zelfs types die tot 70% reductie gaan dacht ik. Neemt niet weg dat buitenzonwering in de meeste gevallen een veel betere oplossing is.
  woensdag 15 mei 2024 @ 21:44:51 #20
359712 GrumpyFish
ga je mee zwemmen?
pi_213575201
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 mei 2024 22:32 schreef archito het volgende:

[..]

[..]
Precies, de bewering dat warmtewerend glas niet bestaat is dus onzin. Je hebt zelfs types die tot 70% reductie gaan dacht ik. Neemt niet weg dat buitenzonwering in de meeste gevallen een veel betere oplossing is.
Klopt. Je hebt zelfs zonwerend glas met 80+ procent reductie. Maar die houden ook veel gewoon licht tegen; is dus erg donker glas. Ongeschikt voor woningbouw.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so - Mark Twain
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')