abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 9 mei 2024 @ 22:30:33 #1
396386 sturmpie
for night & nature
pi_213488870
Ik huur 'n klein appartement, vrije markt.
Ik heb op de website van Huurcomissie de huur berekent en volgens die gegevens zou ik ongeveer ¤100 teveel betalen aan maandelijkse huur.

Zou ik huur kunnen terug vragen gebaseerd op de berekening van Huurcommissie ?
Zijn er rechten te ontlenen aan de berekening van de Huurcommissie?

Ik neem aan dat ik officieel mijn huurwoning moet laten taxeren maar wie doet dat ?
Ik las iets over NWWI maar ik kan geen taxateur vinden ...

Hoe gaat dit in zijn werk ? Wie weet ... is die huurberekening volgens 't puntensysteem van Huurcomissie rechtsgeldig als dit via 'n taxateur/makelaar gebeurt ? Moet ik dat voorleggen aan 'n advocaat ?
vrede, voedsel, vrijheid, veiligheid, vooruitgang
pi_213489951
Wat is je huidige huur? Best een belangrijk gegeven
Om er naar bij, we kijken niet op 2 tientjes meer of minder
  donderdag 9 mei 2024 @ 23:04:47 #3
396386 sturmpie
for night & nature
pi_213490356
quote:
1s.gif Op donderdag 9 mei 2024 22:54 schreef SnodeSnuiter het volgende:
Wat is je huidige huur? Best een belangrijk gegeven
Om er naar bij, we kijken niet op 2 tientjes meer of minder
dat is alleen belangrijk als je de huur wil uitrekenen via 't puntensysteem. mijn huur is lager dan de max. sociale huur.
wat ik mij afvraag is hoe gebruik je de uitslag van die berekening als je teveel huur betaald.
kan je je huur officieel laten taxeren op basis van dat puntensysteem ? door wie ?

en is dat in mijn geval mogelijk aangezien 't particuliere verhuur/vrije markt is.
pi_213491124
quote:
0s.gif Op donderdag 9 mei 2024 23:04 schreef sturmpie het volgende:

[..]
dat is alleen belangrijk als je de huur wil uitrekenen via 't puntensysteem. mijn huur is lager dan de max. sociale huur.
wat ik mij afvraag is hoe gebruik je de uitslag van die berekening als je teveel huur betaald.
kan je je huur officieel laten taxeren op basis van dat puntensysteem ? door wie ?

en is dat in mijn geval mogelijk aangezien 't particuliere verhuur/vrije markt is.
Dat was van belang als je een behoorlijke smak geld neer legt voor een postzegel, de vraag dan is vooral : is het die 100 euro waard om ruzie te maken met de huisbaas

Ja je huur zal misschien 100 euro (of minder) worden, maar de keerzijde is wel dat de service en goodwill van je huisbaas tot een absoluut vorstpunt zal dalen en je enkel het minimale gedaan zal krijgen tegen de maximale termijn
  donderdag 9 mei 2024 @ 23:30:37 #5
396386 sturmpie
for night & nature
pi_213491286
quote:
0s.gif Op donderdag 9 mei 2024 23:22 schreef SnodeSnuiter het volgende:

[..]
Dat was van belang als je een behoorlijke smak geld neer legt voor een postzegel, de vraag dan is vooral : is het die 100 euro waard om ruzie te maken met de huisbaas

Ja je huur zal misschien 100 euro (of minder) worden, maar de keerzijde is wel dat de service en goodwill van je huisbaas tot een absoluut vorstpunt zal dalen en je enkel het minimale gedaan zal krijgen tegen de maximale termijn
volgens de berekening zou ik ¤100 per maand teveel betalen. Alleen Huurcomissie is niet helemaal duidelijk als de eerste 6 maanden van 't huurcontract zijn verstreken. Binnen de eerste 6 maanden kan je Huurcomissie vragen om te kijken naar de prijs zegt de website, waarom de eerste 6 maanden ? Na 1 jaar moet je toch ook kunnen vragen of de huur gepast is, ik zie door de bomen 't bos niet. ik ga ze eens bellen 1 dezer dagen.

en als ik ¤100 minder huur per maand moet betalen dan ga ik dat natuurlijk wel aangeven bij de verhuurder.
vorig jaar heeft de verhuurder de huur met wettelijk percentage verhoogd en dat zou dit jaar weer kunnen gebeuren, vandaar. als ik nu al teveel betaal dan is huurverhoging absurd. en daarom wil ik duidelijkheid.
pi_213492084
quote:
0s.gif Op donderdag 9 mei 2024 23:30 schreef sturmpie het volgende:

[..]
volgens de berekening zou ik ¤100 per maand teveel betalen. Alleen Huurcomissie is niet helemaal duidelijk als de eerste 6 maanden van 't huurcontract zijn verstreken. Binnen de eerste 6 maanden kan je Huurcomissie vragen om te kijken naar de prijs zegt de website, waarom de eerste 6 maanden ? Na 1 jaar moet je toch ook kunnen vragen of de huur gepast is, ik zie door de bomen 't bos niet. ik ga ze eens bellen 1 dezer dagen.

en als ik ¤100 minder huur per maand moet betalen dan ga ik dat natuurlijk wel aangeven bij de verhuurder.
vorig jaar heeft de verhuurder de huur met wettelijk percentage verhoogd en dat zou dit jaar weer kunnen gebeuren, vandaar. als ik nu al teveel betaal dan is huurverhoging absurd. en daarom wil ik duidelijkheid.
Nogmaals is het je het potentieel probleem waard dat je 3 dagen extra’s kan wachten op reparatie van je ketel of je schilderwerk pas word gedaan als de verf overal vanaf bladderd?
  vrijdag 10 mei 2024 @ 00:25:07 #7
396386 sturmpie
for night & nature
pi_213492214
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 mei 2024 00:14 schreef SnodeSnuiter het volgende:

[..]
Nogmaals is het je het potentieel probleem waard dat je 3 dagen extra’s kan wachten op reparatie van je ketel of je schilderwerk pas word gedaan als de verf overal vanaf bladderd?
het gaat mij erom dat ik niet teveel betaal, de rest is bijzaak.
pi_213493644
Was pas nog een artikel over op nos. Binnen 6 maanden kun je door de huurcommissie laten toetsen daarna zul je naar de kantonrechter moeten.
https://nos.nl/l/2515418
No bitch to me
pi_213494088
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 mei 2024 00:14 schreef SnodeSnuiter het volgende:

[..]
Een huisbaas die uit rancune zijn pand verder laat vervallen heeft alleen zichzelf ermee rotte kozijnen vervangen is stukken duurder dan preventief onderhoud plegen. :D
pi_213504946
quote:
0s.gif Op donderdag 9 mei 2024 23:04 schreef sturmpie het volgende:
t
Zo te lezen woon je wèl in een sociale huurwoning. Daarvoor is alleen de aanvangshuur van belang, niet wie je verhuurder is. Hier kun je dat controleren: https://www.rijksoverheid(...)e-huurwoning-of-niet

Vervolgens volg je de procedure zoals die hier beschreven is: https://www.huurcommissie(...)ntenaantal-aanvragen
  vrijdag 10 mei 2024 @ 21:31:07 #11
396386 sturmpie
for night & nature
pi_213506228
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 mei 2024 20:36 schreef LucasRivers het volgende:
Zo te lezen woon je wèl in een sociale huurwoning
particuliere verhuur
valt dat vanwege de prijs onder sociale huur ?
  Redactie Frontpage vrijdag 10 mei 2024 @ 21:41:54 #12
38148 crew  Innisdemon
pi_213506505
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 mei 2024 21:31 schreef sturmpie het volgende:

[..]
particuliere verhuur
Hangt van de prijs af. Maar je doet je best om vooral dat detail te verhullen, dus verwacht geen specifieke antwoorden alhier.
'Me' is géén bezittelijk voornaamwoord
  vrijdag 10 mei 2024 @ 21:57:15 #13
396386 sturmpie
for night & nature
pi_213506837
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 mei 2024 21:41 schreef Innisdemon het volgende:

[..]
Hangt van de prijs af. Maar je doet je best om vooral dat detail te verhullen, dus verwacht geen specifieke antwoorden alhier.
ik zeg dat de prijs minder is dan de max. sociale huur, dan weet je dat 't minder is dan ¤879,66. dan weet je genoeg.
pi_213507499
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 mei 2024 21:31 schreef sturmpie het volgende:

[..]
particuliere verhuur
Misschien kun je gewoon mijn linkjes lezen. Wie je verhuurder is maakt niet uit. Alleen je huur die je aan het begin van je huurcontract betaalde bepaalt of je een sociale huurwoning hebt of niet.
pi_213507521
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 mei 2024 21:57 schreef sturmpie het volgende:

[..]
ik zeg dat de prijs minder is dan de max. sociale huur, dan weet je dat 't minder is dan ¤879,66. dan weet je genoeg.
Nee want het gaat om de prijs aan het begin van je huurcontract, die moet liggen onder de grens die op dat moment gold voor sociale huur. Je huidige huur is daarvoor niet van belang.
  vrijdag 10 mei 2024 @ 23:16:31 #16
396386 sturmpie
for night & nature
pi_213507873
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 mei 2024 22:42 schreef LucasRivers het volgende:

[..]
Nee want het gaat om de prijs aan het begin van je huurcontract, die moet liggen onder de grens die op dat moment gold voor sociale huur. Je huidige huur is daarvoor niet van belang.
ok, bedankt voor je reactie.
ik dacht dat sociale huur alleen via 'n woningcorporatie mogelijk is, maar dat hangt dus van de prijs af als ik 't goed begrijp.
verder heb ik begrepen dat ik 't via de kantonrechter moet spelen.
maar wat ik wil weten: hoe laat ik mijn woning taxeren ?
ik moet wel iets kunnen laten zien aan de kantonrechter als ik van mening ben dat de huurprijs te hoog is volgens 't puntensysteem van Huurcommissie.
  vrijdag 10 mei 2024 @ 23:18:41 #17
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_213507899
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 mei 2024 23:16 schreef sturmpie het volgende:

[..]
ik dacht dat sociale huur alleen via 'n woningcorporatie mogelijk is, maar dat hangt dus van de prijs af als ik 't goed begrijp.
ik moet wel iets kunnen laten zien aan de kantonrechter als ik van mening ben dat de huurprijs te hoog is volgens 't puntensysteem van Huurcommissie.
https://www.huurcommissie(...)ntenaantal-aanvragen
The love you take is equal to the love you make.
  vrijdag 10 mei 2024 @ 23:32:55 #18
396386 sturmpie
for night & nature
pi_213508040
quote:
1s.gif Op vrijdag 10 mei 2024 23:21 schreef Innisdemon het volgende:

[..]
Niet zo sneu doen joh. Als je gerichte antwoorden wil, moet ie ook bereid zijn aanvullende vragen te beantwoorden.
sorry, volgens mij begrijp jij dit topic niet, 't onderwerp is "huur taxeren".
als ik aangeef dat ik minder betaal dan max. sociale huur dan weet je genoeg.
daarbij geef ik aan dat 't verschil ¤100 is.
de exacte hoogte van mijn huur doet er niet toe, of wil je mijn privé weten?
  vrijdag 10 mei 2024 @ 23:36:16 #19
396386 sturmpie
for night & nature
pi_213508065
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 mei 2024 20:36 schreef LucasRivers het volgende:

[..]
Zo te lezen woon je wèl in een sociale huurwoning. Daarvoor is alleen de aanvangshuur van belang, niet wie je verhuurder is. Hier kun je dat controleren: https://www.rijksoverheid(...)e-huurwoning-of-niet

Vervolgens volg je de procedure zoals die hier beschreven is: https://www.huurcommissie(...)ntenaantal-aanvragen
dit is 't juiste antwoord !
@LucasRivers bedankt voor je reactie _O_

nu mag er 'n slotje op dit topic.
  Redactie Frontpage zaterdag 11 mei 2024 @ 06:50:01 #20
38148 crew  Innisdemon
pi_213509809
- Ga ergens vervelend lopen doen -

[ Bericht 90% gewijzigd door CoolGuy op 11-05-2024 14:02:22 ]
'Me' is géén bezittelijk voornaamwoord
pi_213515146
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 mei 2024 23:16 schreef sturmpie het volgende:

[..]
Je hoeft dus juist niet naar de kantonrechter als het sociale huur is. Dan moet je het stappenplan volgen uit de tweede link uit mijn eerste post. Dus eerst huurverlaging vragen via een brief aan je verhuurder. Als deze daar niet positief op reageert kun je naar de huurcommissie.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')