abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_213463922
Hallo,

Mijn oude digitale thermostaat heeft 3 draden en deze wil ik aansluiten op een Tado slimme thermostaat. Echter heeft deze slimme thermostaat maar 2 draden nodig, een + en een - draad. Mijn huidige thermostaat is momenteel i.v.m. vloerverwarming verbonden via een soort verdeler (zie foto's).

https://www.flickr.com/photos/200649002@N06/

[ Bericht 21% gewijzigd door Eddy16 op 08-05-2024 11:22:06 ]
pi_213469809
Via tado.com kan je support aanvragen per mail. Werkte bij bij perfect. Gewoon in het Nederlands een soortgelijke vraag als de jouwe gesteld. Binnen een dag antwoord en toen via de mail fotootjes gestuurd en ik kreeg heel snel persoonlijk antwoord.
pi_213533204
Een 2 dradige thermostaat schakelt alleen maar en een 3 dradige thermostaat heeft extra functie die stroom nodig heeft.

Bij 3 draden bevat dus Schakeldraad - Nul draad - Fase (12/24Volt) draad. Wil je daar 2 dradige thermostaat op aansluiten dan heb je de Nul draad en de Schakeldraad nodig en en de Fase draad komt te vervallen, niet aangesloten.

Even in de handleiding van de ketel kijken op het aansluitschema van de thermostaat daaruit kun je opmaken welke kleur draad waar zit. Nul draad is meestal blauw, en de Fase draad meestal Rood en de schakeldraad heeft dan weer andere kleur.

Het is maar net welke draad de monteur die het gemaakt heeft bij zich heeft en hoe hij het aangesloten heeft en gewend is te doen. Hoe dan ook je hebt 3 draden en 3 kleuren en om zeker te gaan welke draad wat is heb je het schema van de ketel nodig om te controleren. Of je meet het even door. Sluit je de verkeerde draden op goed geluk aan dan doet de thermostaat het niet.

In sommige gevallen afhankelijk van type ketel is de 3de Fase draad nodig om bepaalde elektronica in de ketel te sturen. En zou op storing kunnen slaan wanneer hij hier geen signaal terug krijgt. En bij andere ketels is het weer totaal geen probleem en kunnen heel goed met een 2 dradige thermostaat functioneren. Daar kom je snel genoeg achter wanneer je het goed aansluit.

https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1308450

[ Bericht 3% gewijzigd door Watuntrik op 12-05-2024 08:33:14 ]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')