abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_213414921
Ik vraag me even af of automonteur iets heeft verpest of dat het daar niet aan ligt:

Mijn airco koelt niet meer. Ik ga naar garage waar ze direct blauwe en rode slang aansluiten met bedoeling de boel bij te vullen. Dit zou dan ook gelijk een check zijn. Op internet lees ik iets over ramen open en motor aan, dit is niet gedaan in elk geval.

Duurt tien minuten, nauwelijks geluid, dan stelt meneer wat in op aansluitend apparaat en er bouwt druk op, lijkt het. Dan gesis en walm gas komt er uit, meneer schrikt, draait en duwt wat en de boel is uit en mevrouwtje, uw airco heeft een flinke lek. Dat wordt apart langskomen en uitzoeken en portemonneetje leeg.

Meneer kwam wel betrouwbaar over maar je weet het nooit met garages dus nu vraag ik me toch even af of dit een logisch verhaal is.

Daarnaast: hoeveel kan dit grapje mij gaan kosten, in welke range moet ik denken? VW up automaat uit 2013.
zelfde als diginoob
pi_213414974
Valt weinig van te zeggen.

Vraag ergens anders een "second opinion".
Voor de kosten van de reparatie kan dat nog wel lonen misschien.
pi_213415087
Stap 1 is toch het uitzuigen van het systeem, vacuüm trekken en kijken of het vacuüm blijft, indien nee is er wat lek en heeft het bijvullen geen zin

Grote kans dat je compressor of condensor lek is, dan is het eerst uitzoeken waar het probleem ligt, klinkt mij zo niet als oplichting vanuit de garage maar als onkunde en het niet begrijpen van de klant
pi_213417235
Normaal word het zo uitgevoerd.

Aansluiten .
Leeghalen
Vacuüm zuigen
Laten staan .
Alles goed
De juiste inhoud er in met wat gas en gele lekdetectie vloeistof.

Maar goed wat meestal lek gaat als er geen gat inde airco radiator .
Dan is de pomp lek.
Komt vaak voor zeker als de airco alleen inde zomer word gebruikt.
De seal dieet in zit gaat lek wegens dat sealing ovaalvormige worden.
pi_213590880
Monteur heeft het gewoon goed gedaan, motor aan (en ramen open als optie) hoeft alleen als de eerste stappen met hervullen gedaan zijn.

Normaal kunnen de systemen alleem maar vullen nadat er een geslaagde vacuum test is gedaan. Maar er zal inderdaad wat lek zijn en dat zijn geen goedkopen reparaties. Als het de compressor is, dan wordt geadviseerd (en verplicht voor garantie) om ook de condensor en verdamper te vervangen, dat zijn aardig wat eurootjes aan werk en onderdelen.
Als weinig helpt, help veel meer.
Sparen is voor mensen die niet weten waar ze geld aan uit moeten geven !!!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')