abonnement Unibet Coolblue
pi_213404064
These: Ik heb een aflossingsvrije (beleggings)hypotheek die over 5 jaar is afgelopen. Ik heb een erfenis van mijn overleden ouder gekregen die hoger is dan de hypotheekschuld. Zit daarmee wel in Box3 met toekomstige vermogensbelasting. Maar op mijn huis zit ook een levensverzekering, bij mijn overlijden binnen 5 jaar is 77% van de hypotheekschuld gedekt.

Moet ik een financieel adviseur inschakelen?
pi_213404088
Ja
pi_213404145
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 mei 2024 15:15 schreef KrekelJapie het volgende:
Ja
Waarom? Zijn er niet gratis koppen die mee kunnen denken?
pi_213404213
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 mei 2024 15:22 schreef Firuze60 het volgende:

[..]
Waarom? Zijn er niet gratis koppen die mee kunnen denken?
Dat kunnen we prima. Of je er wat aan hebt en of het daadwerkelijk klopt wat we zeggen is een tweede.

Zoals ik je post lees, vraag je je af of het wel verstandig is om de erfenis voor de hypotheek te gebruiken, mede omdat er een levensverzekering de hypotheekschuld dekt?

Dan is mijn eerste wedervraag denk ik; woon je alleen? Want dan lijkt het me bijzonder onverstandig om te wachten totdat je dood gaat om onder je hypotheeklasten uit te komen.
"Pools are perfect for holding water"
  vrijdag 3 mei 2024 @ 15:33:19 #5
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_213404245
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 mei 2024 15:22 schreef Firuze60 het volgende:

[..]
Waarom? Zijn er niet gratis koppen die mee kunnen denken?
Wat zijn je overwegingen/vragen?
The love you take is equal to the love you make.
pi_213404258
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 mei 2024 15:29 schreef probeer het volgende:

[..]
Dat kunnen we prima. Of je er wat aan hebt en of het daadwerkelijk klopt wat we zeggen is een tweede.

Zoals ik je post lees, vraag je je af of het wel verstandig is om de erfenis voor de hypotheek te gebruiken, mede omdat er een levensverzekering de hypotheekschuld dekt?

Dan is mijn eerste wedervraag denk ik; woon je alleen? Want dan lijkt het me bijzonder onverstandig om te wachten totdat je dood gaat om onder je hypotheeklasten uit te komen.
Ik woon alleen, maar heb wel drie kinderen.
pi_213404338
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 mei 2024 15:34 schreef Firuze60 het volgende:

[..]
Ik woon alleen, maar heb wel drie kinderen.
En hoe is je gezondheid? Reële kans om binnen 5 jaar dood te gaan, bv door een al aanwezige aandoening?

Zo ja, dan is het imo minstens het overwegen waard om te wachten met aflossen tot, naar ik aanneem (ik weet niet precies hoe levensverzekeringen vastzittend aan hypotheken werken) die levensverzekering verloopt? Dan zou ik eens bij een financieel adviseur langs gaan en die wat laten rekenen; hypotheeklasten en vrh vs die levensverzekering.

Als je gewoon gezond bent, lijkt het me een bizarre overweging; wedden op je dood binnen 5 jaar, zodat je je kinderen meer kan nalaten, maar tijdens je eigen leven nog wel met hogere lasten zit.

Laat ik het zo zeggen .. als je mijn vader was geweest, weegt de hoogte van mijn erfenis lang niet op tegen jouw financiën terwijl je nog leeft. Ik had mijn vader dit hele 'wat als ik nu meer lasten draag, zodat ik jou wellicht meer na kan laten' spelletje afgeraden.
"Pools are perfect for holding water"
  vrijdag 3 mei 2024 @ 15:41:39 #8
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_213404347
Wat gebeurt er over 5 jaar met je hypotheek? Dekt je beleggingsdeel dan de schuld?
The love you take is equal to the love you make.
pi_213404391
quote:
1s.gif Op vrijdag 3 mei 2024 15:41 schreef Lienekien het volgende:
Wat gebeurt er over 5 jaar met je hypotheek? Dekt je beleggingsdeel dan de schuld?
Haha, nee dus, daar zit nu ongeveer een vijfde in.
pi_213404398
Stuur maar dm ik ben hypotheekadviseur.
pi_213404425
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 mei 2024 15:41 schreef probeer het volgende:

[..]
En hoe is je gezondheid? Reële kans om binnen 5 jaar dood te gaan, bv door een al aanwezige aandoening?

Zo ja, dan is het imo minstens het overwegen waard om te wachten met aflossen tot, naar ik aanneem (ik weet niet precies hoe levensverzekeringen vastzittend aan hypotheken werken) die levensverzekering verloopt? Dan zou ik eens bij een financieel adviseur langs gaan en die wat laten rekenen; hypotheeklasten en vrh vs die levensverzekering.

Als je gewoon gezond bent, lijkt het me een bizarre overweging; wedden op je dood binnen 5 jaar, zodat je je kinderen meer kan nalaten, maar tijdens je eigen leven nog wel met hogere lasten zit.

Laat ik het zo zeggen .. als je mijn vader was geweest, weegt de hoogte van mijn erfenis lang niet op tegen jouw financiën terwijl je nog leeft. Ik had mijn vader dit hele 'wat als ik nu meer lasten draag, zodat ik jou wellicht meer na kan laten' spelletje afgeraden.
Heel eerlijk gezegd speelt dat wel zeker door mijn hoofd.
  vrijdag 3 mei 2024 @ 15:50:09 #12
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_213404435
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 mei 2024 15:45 schreef Firuze60 het volgende:

[..]
Haha, nee dus, daar zit nu ongeveer een vijfde in.
Dan is volgens mij de volgende vraag of je dan over 5 jaar een nieuwe hypotheek wil en kan afsluiten.
The love you take is equal to the love you make.
pi_213404447
quote:
1s.gif Op vrijdag 3 mei 2024 15:50 schreef Lienekien het volgende:

[..]
Dan is volgens mij de volgende vraag of je dan over 5 jaar een nieuwe hypotheek wil en kan afsluiten.
Dat is immers niet nodig, die kan ik dan in een keer aflossen.
  vrijdag 3 mei 2024 @ 15:52:52 #14
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_213404465
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 mei 2024 15:50 schreef Firuze60 het volgende:

[..]
Dat is immers niet nodig, die kan ik dan in een keer aflossen.
Maar wil je dat ook? Je kunt het geld dan nergens anders meer aan uitgeven.
The love you take is equal to the love you make.
pi_213404484
quote:
1s.gif Op vrijdag 3 mei 2024 15:52 schreef Lienekien het volgende:

[..]
Maar wil je dat ook? Je kunt het geld dan nergens anders meer aan uitgeven.
Precies, maar als ik nu ga aflossen ook niet.
pi_213404489
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 mei 2024 15:49 schreef Firuze60 het volgende:

[..]
Heel eerlijk gezegd speelt dat wel zeker door mijn hoofd.
Snap ik helemaal.

Maar wat is het oordeel van je dokter, eventueel een second opinion, over je gezondheid en specifieker levensverwachting?

Ik bedoel .. deze financiële overweging mbt je verkregen erfenis, hypotheek en eigen nalatenschap valt en staat toch helemaal met het idee dat je binnen 5 jaar overlijdt?
"Pools are perfect for holding water"
pi_213404514
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 mei 2024 15:55 schreef probeer het volgende:

[..]
Snap ik helemaal.

Maar wat is het oordeel van je dokter, eventueel een second opinion, over je gezondheid en specifieker levensverwachting?

Ik bedoel .. deze overweging valt en staat toch helemaal met het idee dat je binnen 5 jaar overlijdt?
Ik heb geen oordeel van mijn dokter, leef kerngezond, maar weet ook genoeg van het leven dat het ook elk moment voorbij kan zijn. En ben bejaard.
  vrijdag 3 mei 2024 @ 15:59:02 #18
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_213404531
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 mei 2024 15:54 schreef Firuze60 het volgende:

[..]
Precies, maar als ik nu ga aflossen ook niet.
Zet even zelf je overwegingen en vragen op een rijtje. Dat geeft een beter overzicht.
The love you take is equal to the love you make.
  vrijdag 3 mei 2024 @ 16:01:55 #19
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_213404570
Hoe oud ben je?
Ik zou eerst denken aan verduurzamen van je huis, isolatie, zonnepanelen, driedubbel glas etc. Dit levert meer op aan kostenbesparing dan de bespaarde rente op je huis. Sterker nog, als je huis wat ouder is en een slechte energetische waarde, dan levert het meer op dan een investeringsfonds.
Ik heb dit ook gedaan en mijn energielasten zijn meer dan gehalveerd.
De rest dan gebruiken voor aflossing?
pi_213404580
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 mei 2024 15:57 schreef Firuze60 het volgende:

[..]
Ik heb geen oordeel van mijn dokter, leef kerngezond, maar weet ook genoeg van het leven dat het ook elk moment voorbij kan zijn. En ben bejaard.
Hoe bejaard is bejaard?

En oprecht .. als je gezond leeft en geen (ernstige) gezondheidsklachten hebt, zou ik het idee van een levensverzekering die na je dood binnen de komende 5 jaar je hypotheek aflost, in zijn geheel laten varen.

En dan is je overweging een stuk simpeler: wel of niet eigen vermogen inzetten om de hypotheek af te lossen. Of zoals Jan boven me voorstelt; investeren in zowel de waarde van je woning als ook kostenbesparing, dmv verduurzaming. Ook een optie.

Maar die opties zijn allemaal iig na te rekenen.

Je levensverwachting niet.
"Pools are perfect for holding water"
pi_213404600
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 mei 2024 15:57 schreef Firuze60 het volgende:

[..]
Ik heb geen oordeel van mijn dokter, leef kerngezond, maar weet ook genoeg van het leven dat het ook elk moment voorbij kan zijn. En ben bejaard.
1. Hoe bejaard ben je
2. Hoeveel spaarrente kan je in 5 jaar op deposito's-vrh krijgen en hoe verhoudt zich dat tot de maandelijks te betalen rente-hra.

Als:
Leeftijd hoof genoeg is dat je binnen vijf jaar realistisch dood gaat, niet aflossen.
Spaarrente hoger is dan de te betalen maandelijkse renten. Niet aflossen.
Combinatie van beiden, zeker niet aflossen.
  vrijdag 3 mei 2024 @ 16:06:09 #22
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_213404613
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 mei 2024 16:02 schreef probeer het volgende:

[..]
Hoe bejaard is bejaard?

En oprecht .. als je gezond leeft en geen (ernstige) gezondheidsklachten hebt, zou ik het idee van een levensverzekering die na je dood binnen de komende 5 jaar je hypotheek aflost, in zijn geheel laten varen.

En dan is je overweging een stuk simpeler: wel of niet eigen vermogen inzetten om de hypotheek af te lossen. Of zoals Jan boven me voorstelt; investeren in zowel de waarde van je woning als ook kostenbesparing, dmv verduurzaming. Ook een optie.

Maar die opties zijn allemaal iig na te rekenen.

Je levensverwachting niet.
Dit hangt weer af van de mogelijkheid om straks de huidige hypotheek te verlengen of over te sluiten. Als die mogelijkheid er niet is, moet er toch geld worden gereserveerd om de hypotheek binnen 5 jaar af te lossen.
The love you take is equal to the love you make.
  vrijdag 3 mei 2024 @ 16:06:14 #23
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_213404615
als je al echt bejaard bent, en het financieel gewoon prima aankan om je hypotheek gewoon te vernieuwen en niet af te lossen, dan kan je het geld gewoon ook besteden aan reizen, of andere prettige dingen. Tenzij je je kinderen weer een erfenis wil nalaten.
De reden dat ik het huis verduurzaamd heb en de hypotheek heb afgelost is omdat ik als ik over een jaar of 8 met pensioen ga, geen dik pensioen heb. Maar dan dus wel erg lage maandelijkse lasten. Geld wat niet aan rekeningen hoeft worden te betaald, hoef je ook niet eerst aan inkomen te hebben.
Ik heb nu al erg lage maandlasten en die dalen nog verder. Geld wat er nu overblijft wordt weggezet.
pi_213404624
quote:
1s.gif Op vrijdag 3 mei 2024 16:06 schreef Lienekien het volgende:

[..]
Dit hangt weer af van de mogelijkheid om straks de huidige hypotheek te verlengen of over te sluiten. Als die mogelijkheid er niet is, moet er toch geld worden gereserveerd om de hypotheek binnen 5 jaar af te lossen.
Absoluut.
"Pools are perfect for holding water"
pi_213404702
Ik denk dat ik me wel kan vinden in het idee van topicstarter om niet af te lossen. Zeker als je met je spaargeld een oké rendement maakt. Je hebt geen HRA maar als je het volledige aflost wordt je eigen woning forfait hoger. Je kan denk ik best uitrekenen wat beide opties kosten. Je levensverzekering van de hand doen is zonde.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')