abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Moderator vrijdag 3 mei 2024 @ 08:32:53 #1
8781 crew  Frutsel
pi_213399667

twitter

quote:
Wateroverlast door hevige buien, weercode in hele land ingetrokken

Op verschillende plekken in het land hebben onweer, hevige regenval en hagel overlast veroorzaakt. De regen houdt nog zeker tot in de ochtend aan, met name in het zuiden van het land, verwacht het KNMI.

In het midden en westen van het land kan hier en daar nog onweer voorkomen, verwacht de weerdienst. Dat kan gepaard gaan met hagel en veel regen. Daardoor is er kans op wateroverlast.

Het KNMI had gisteren code geel afgegeven voor de provincies Noord- en Zuid-Holland, Zeeland, Utrecht, Flevoland, Gelderland, Noord-Brabant en Limburg. Rond 01.30 uur trok het KNMI de weerwaarschuwing in. In het hele land geldt nu code groen.

Overlast in Limburg
In de Zuid-Limburgse plaats Berg en Terblijt heeft een modderstroom voor schade aan woningen gezorgd. Volgens de veiligheidsregio is donderdagavond door het noodweer "een hele grote hoeveelheid water" weggestroomd uit een waterbuffer en is de straat overstroomd.

Hoe groot de schade precies is, is nog niet bekend, zegt een woordvoerder van de veiligheidsregio tegen de lokale omroep Heuvelland. "Mensen verkeren niet in direct gevaar en dat blijft ook zo. Wel gaan we hen vannacht per brief informeren dat ze niet met de auto over de straat moeten rijden. De straat is te instabiel, te gevaarlijk. Als ze te voet naar buiten gaan, moeten ze voorzichtig zijn waar ze precies lopen", aldus de woordvoerder.

Venlo kampte met flinke wateroverlast door fikse buien. Verschillende straten, onder meer in het centrum, staan blank. Volgens regionale omroep L1 stonden mensen tot aan hun knieën in het water. Daarnaast liep het water naar binnen in panden.

Ook op andere plekken in Limburg was sprake van wateroverlast, onder meer in Kerkrade en Valkenburg. Vanwege een blikseminslag reden urenlang geen treinen tussen Weert en Roermond. Rond 22.30 uur werd het treinverkeer hervat.

Op verschillende snelwegen lag water op de weg. De A2 richting Eindhoven was tussen knooppunt Kruisdonk en Meerssen, net boven Maastricht, enige tijd afgesloten vanwege wateroverlast.

Blikseminslag
Ook buiten Limburg was sprake van wateroverlast. In het Gelderse Voorthuizen zijn straten ondergelopen. De brandweer moest een kelder leegpompen en putdeksels terugplaatsen, meldt Omroep Gelderland.

In het Gelderse Ede vielen grote hagelstenen:

Inwoners van Ede vonden hagelstenen van 3 cm doorsnee

In het Brabantse dorp Lierop heeft een grote brand gewoed in een huis met een rieten dak. Volgens de brandweer ontstond het vuur mogelijk door blikseminslag. Niemand raakte gewond, maar de woning is volgens Omroep Brabant compleet verwoest. Voor de bewoners is opvang geregeld.

De vlammen sloegen aan alle kanten uit het pand:

De bliksem sloeg ook in bij twee bomen in het Brabantse dorp Landhorst. De bomen vielen vervolgens over de weg. Een bus en een camper liepen schade op.

[ Bericht 8% gewijzigd door Frutsel op 03-05-2024 08:41:31 ]
  Moderator vrijdag 3 mei 2024 @ 08:34:26 #2
8781 crew  Frutsel
pi_213399684

quote:
Flinke schade in Limburg door modderstroom na noodweer, vrijdag stuk frisser dan afgelopen dagen

AMSTERDAM - Het KNMI heeft code geel beëindigd. De weerwaarschuwing gold voor Limburg, Brabant, Zeeland, Zuid-Holland, Noord-Holland, Utrecht, Gelderland en Flevoland. Het KNMI meldde in de nacht van donderdag op vrijdag rond 01.30 uur dat overal in Nederland code groen geldt. Ook zijn er geen weerwaarschuwingen meer van kracht. In Limburg zorgde een modderstroom voor veel schade.

De onweersbuien in de nacht van donderdag op vrijdag hebben de warme dagen verdreven. Het wordt vrijdag een stuk frisser dan de voorgaande dagen. In de ochtend kan er nog een bui vallen. Het blijft overwegend bewolkt op vrijdag, maar later op de dag trekken de buien weg en wordt het overal droog. Het wordt 12 tot 15 graden, dat meldt Weeronline.

Modderstroom
Aan het begin van de nacht van donderdag op vrijdag kwamen nog enkele onweersbuien voor. Het KNMI waarschuwde dat die gepaard konden gaan met hagel en veel regen, waardoor er wateroverlast kon ontstaan. Het ging vooral om het midden en westen van het land.

In Berg en Terblijt is donderdagavond een waterbuffer overstroomd door de regenval, hierdoor ontstond een modderstroom. In de Lindenstraat liepen huizen vol met water. Een woordvoerder van de Veiligheidsregio vertelt aan De Limburger dat de straat en de huizen flink beschadigd raakte door de grote hoeveelheid water.

Vrijdagochtend wordt er door de brandweer gekeken of de weg weer open kan. Er is geen gevaar voor de omgeving.

Overlast
Donderdagavond zorgden onweersbuien op diverse plekken voor overlast, waaronder in Venlo en de Zuid-Limburgse regio Heuvelland.

Een woning in Huizen werd getroffen door de bliksem, meldt de brandweer. In Lierop is een huis volledig in vlammen opgegaan nadat brand was uitgebroken op het rieten dak. De brandweer onderzoekt of de brand door blikseminslag is veroorzaakt. Op regionale media is te zien dat verschillende straten zijn ondergelopen met regenwater.

In Limburg is op meerdere plekken zeer veel regen gevallen. Vooral Venlo is hard getroffen, zo meldt Weeronline. Net ten noorden van Venlo is lokaal al meer dan 70 mm regen gevallen. Dat is bijna twee keer zoveel als er normaal gesproken in de hele meimaand valt.

Bij de brandweer zijn meerdere meldingen van wateroverlast binnengekomen uit onder meer Venlo, Tegelen, Lottum en Swalmen, aldus De Limburger. In Venlo kwamen meerdere horecazaken onder water te staan en ook vielen er flinke hagelstenen op verschillende plekken.
  Moderator vrijdag 3 mei 2024 @ 08:35:28 #3
8781 crew  Frutsel
pi_213399694
twitter

twitter

twitter
  Moderator vrijdag 3 mei 2024 @ 08:43:08 #4
8781 crew  Frutsel
pi_213399806
Jammer dat we hier in Groningen niks hadden. Ik vind onweer fascinerend / mooi!
pi_213399835
Is het buitenland al geld aan het toesturen?
  Moderator vrijdag 3 mei 2024 @ 08:49:20 #7
8781 crew  Frutsel
pi_213399840
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 mei 2024 08:46 schreef Gibson88 het volgende:
Beetje jammer dat je dan nooit hier mee post :P
WKN / De atmosfeer staat op ontploffen #1352 Omweer uit het oosten!
O-)
pi_213399857
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 mei 2024 08:49 schreef Frutsel het volgende:

[..]
Beetje jammer dat je dan nooit hier mee post :P
WKN / De atmosfeer staat op ontploffen #1352 Omweer uit het oosten!
O-)
Ga ik volgen, dank !
  vrijdag 3 mei 2024 @ 09:40:03 #9
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_213400499
Sow!
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
pi_213400555
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 mei 2024 08:46 schreef Gibson88 het volgende:
Aan de andere kant was het gisteravond een prachtige zomer avond hier in het Noorden, Onweer prima, maar bakken regen zoals daar maar even niet, genoeg regen gehad afgelopen half jaar _O-
  vrijdag 3 mei 2024 @ 09:49:24 #11
206164 Gibson88
Ongekend.
pi_213400579
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 mei 2024 09:46 schreef michiel_merk het volgende:

[..]
Aan de andere kant was het gisteravond een prachtige zomer avond hier in het Noorden, Onweer prima, maar bakken regen zoals daar maar even niet, genoeg regen gehad afgelopen half jaar _O-
Ha ja daar ben ik het wel mee eens ! Al die regen van afgelopen tijd kwam mijn neusgaten ook wel uit. Maar een stevige onweersbui is van harte welkom :P
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')