Is een verduurzamingsplicht goed?quote:https://www.telegraaf.nl/(...)ning-te-verduurzamen
’Als bevolking niet meewerkt, dan verplicht spaargeld inzetten om woning te verduurzamen’
AMSTERDAM - Bijna 95% van huiseigenaren kan de verduurzaming van hun huis naar tenminste energielabel B en een warmtepomp best betalen, stelt De Nederlandsche Bank (DNB). Wie het geld niet op de bank heeft, kan het lenen. DNB oppert om verduurzaming verplicht te stellen bij aankoop van een woning, als de Nederlandse bevolking niet snel genoeg verduurzaamt.
„Als het tempo van verduurzaming achterblijft bij de doelstelling, kan overwogen worden om gefaseerd een verduurzamingsplicht bij de aankoop van een nieuwe woning in te voeren. Dit houdt in dat er een norm komt voor de minimale energieprestatie van een woning binnen een bepaalde tijd na de aankoop”, aldus de bank.
DNB stelt dat het verduurzamen van woningen achterblijft op de doelstellingen. „Dit komt vooral doordat huishoudens eraan twijfelen of de investeringen zich wel terugbetalen, en doordat relatief weinig mensen gebruikmaken van beschikbare subsidies en gunstige leenvoorwaarden.” De doelstelling van overheidswege is dat 2,5 miljoen woningen geïsoleerd zijn in 2030.
Volgens de bank kan 95% van de huiseigenaren de investeringskosten van verduurzaming van de eigen woning (isolatie tot energielabel B en elektrische warmtepomp) financieel dragen met spaargeld of een lening. Daarbij mogen huiseigenaren in de berekeningen van de bank nog ¤10.000 houden als financiële buffer of om naar eigen wens uit te geven.
Leennormen
Volgens de bank heeft sowieso 66% van de huiseigenaren voldoende spaargeld, terwijl 29% het benodigde bedrag zou kunnen lenen binnen de bestaande leennormen. Nog eens 3% kan het financieren door gebruik te maken van een energiebespaarlening van het Warmtefonds. „De beschikbaarheid van financiële middelen lijkt geen belangrijk obstakel meer te zijn”, constateert de bank.
Tweedeling
Vorige week kwam Volksbank-dochter BLG Wonen nog met een rapport over de groeiende tweedeling in Nederland, doordat de dure koopwoningen tweemaal sneller worden verduurzaamd dan woningen in het lage segment. Daardoor profiteren vooral de sterkste schouders van lagere energielasten, terwijl de lagere inkomens relatief hogere maandlasten hebben, ook doordat de overheid de gasbelasting almaar opvoert.
In het plan van DNB moeten ook deze lage inkomensgroepen dus - voorzover mogelijk - extra lenen om hun woningen te verduurzamen.
De centrale bank vindt dat ook rekening gehouden moet worden met de eigen wensen en mogelijkheden van de huiseigenaren, als inderdaad tot de verplichte verduurzaming wordt besloten. „Het is belangrijk dat zij voldoende tijd krijgen om de benodigde investeringen te doen. Dit is ook nodig vanwege de huidige krapte op de arbeidsmarkt. Ten slotte moet de huidige steun in de vorm van gunstige leningen en subsidies beschikbaar blijven voor huiseigenaren die moeite hebben om dit soort investeringen te betalen en voor investeringen die niet rendabel zijn.”
Voor kantoorgebouwen geldt al sinds vorig jaar de eis dat die door de eigenaren tenminste naar energielabel C worden getild. Zo niet, dan volgen boetes en zelfs uitzetting van de gebruiker.
Even afgezien van de dwangquote:Op donderdag 25 april 2024 10:43 schreef valentijn101 het volgende:
WTF, dus iemand anders gaat bepalen hoeveel spaargeld ik mag hebben? Met een buffer van ¤10.000,- kun je toch niets?
Ik heb een eigen woning, over een aantal jaar zal de cv ketel vervangen moeten worden en nieuw beter isolerend glas zou ook fijn zijn. De keuken moet in de loop van de jaren ook vervangen worden en over een aantal jaar is de auto ook aan de beurt. Dat zijn dingen waar ik geen lening voor wil nemen dus daar spaar ik nu al voor.
Als het dus aan de overheid ligt moet ik mijn spaargeld dus nu al in de verduurzaming stoppen en dan straks leningen aangaan voor auto, keuken enz enz… Waardoor mensen van schuldenvrij naar tig schulden en leningen gaan?
Waanzin. Geef mensen dan bv korting op hun hypotheekrente als ze een energiezuinige woning kopen of de woning binnen 2 jaar naar een b-label renoveren.
Nah, veel zal dat niet schelen in ons geval. We zitten nu al met een lager als gemiddeld verbruik en onze ketel heeft een zeer hoog rendement. (maar mazout gaat er uit in belgie dus het moet tegen die tijd compleet op de schop)quote:Op donderdag 25 april 2024 10:52 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Even afgezien van de dwang
Als je geld leent voor isolatie en een zeer zuinige ketel bespaar je nu al op je stookkosten, zeer waarschijnlijk duidelijk meer dan wat je aan rente op de lening betaald.
Hoeveel vierkante meter woon oppervlak en hoeveel liter mazout per jaar?quote:Op donderdag 25 april 2024 11:25 schreef valentijn101 het volgende:
[..]
Nah, veel zal dat niet schelen in ons geval. We zitten nu al met een lager als gemiddeld verbruik en onze ketel heeft een zeer hoog rendement. (maar mazout gaat er uit in belgie dus het moet tegen die tijd compleet op de schop)
Ongeveer 300 m2 (zonder de kelders) ongeveer 3000L mazout per jaarquote:Op donderdag 25 april 2024 11:26 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Hoeveel vierkante meter woon oppervlak en hoeveel liter mazout per jaar?
Dat doe je goed, is ongeveer 100kWh per vierkante meter,quote:Op donderdag 25 april 2024 11:29 schreef valentijn101 het volgende:
[..]
Ongeveer 300 m2 (zonder de kelders) ongeveer 3000L mazout per jaar
Behalve als de overheid de belastingen op stroom verder verhogen om het verlies op de belasting op gas goed te maken.quote:Op donderdag 25 april 2024 10:52 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Even afgezien van de dwang
Als je geld leent voor isolatie en een zeer zuinige ketel bespaar je nu al op je stookkosten, zeer waarschijnlijk duidelijk meer dan wat je aan rente op de lening betaald.
Als je goed verduurzaamt verdien je de investering ook weer snel genoeg terug. Wat ik aan verduurzaming heb besteed heb ik voor het overgrote deel al terugverdiend aan lagere energierekeningen. En de waarde van mijn woning is natuurlijk ook gestegen.quote:Op donderdag 25 april 2024 10:43 schreef valentijn101 het volgende:
WTF, dus iemand anders gaat bepalen hoeveel spaargeld ik mag hebben? Met een buffer van ¤10.000,- kun je toch niets?
Ik heb een eigen woning, over een aantal jaar zal de cv ketel vervangen moeten worden en nieuw beter isolerend glas zou ook fijn zijn. De keuken moet in de loop van de jaren ook vervangen worden en over een aantal jaar is de auto ook aan de beurt. Dat zijn dingen waar ik geen lening voor wil nemen dus daar spaar ik nu al voor.
Als het dus aan de overheid ligt moet ik mijn spaargeld dus nu al in de verduurzaming stoppen en dan straks leningen aangaan voor auto, keuken enz enz… Waardoor mensen van schuldenvrij naar tig schulden en leningen gaan?
Waanzin. Geef mensen dan bv korting op hun hypotheekrente als ze een energiezuinige woning kopen of de woning binnen 2 jaar naar een b-label renoveren.
Op het moment dat iemand het over mazout gaat hebben, dan weet ik al dat die geen last gaat hebben van de mening van de NEDERLANDSE bank.quote:Op donderdag 25 april 2024 11:25 schreef valentijn101 het volgende:
[..]
Nah, veel zal dat niet schelen in ons geval. We zitten nu al met een lager als gemiddeld verbruik en onze ketel heeft een zeer hoog rendement. (maar mazout gaat er uit in belgie dus het moet tegen die tijd compleet op de schop)
Wat heeft dat met isolatie etc te maken?quote:Op donderdag 25 april 2024 13:36 schreef Redbullkid het volgende:
[..]
Behalve als de overheid de belastingen op stroom verder verhogen om het verlies op de belasting op gas goed te maken.
Of denk je dat ze dat niet links of rechtsom ergens anders vandaan gaan halen?
Ja maar ik ga er niet van uit in Belgie te blijven wonen. Helaas is een beetje leuke en betaalbare woning in Nederland vinden best lastig.quote:Op donderdag 25 april 2024 13:45 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Op het moment dat iemand het over mazout gaat hebben, dan weet ik al dat die geen last gaat hebben van de mening van de NEDERLANDSE bank.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |