abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_213318136
Ik slaap weer eens in een hotel, en hier lagen toevallig beneden folders van investeren in een hotel kamer.
Heb dit al vaker voorbij zien komen ook, natuurlijk in advertenties met alleen de voordelen:

Professionele uitbating
Geen omkijken naar
Gegarandeerd rendement
90% van winst voor jou

Maar dat is allemaal sales praat... leuk en aardig allemaal natuurlijk, maar iemand hier ook daadwerkelijk ervaring mee? Ik heb nu zelf ervaren wat het verhuren van appartementen is in zowel vakantie als gewone verhuur en word je ook niet altijd blij van, maar dit is natuurlijk marketing praat. Iemand hier daadwerkelijk ervaring mee?

Aankoop prijs is gemiddeld 90K voor zover ik zie, je mag dan zelf 45 dagen verblijven (4500 euro zeg maar) per jaar. En dan inkomsten dus, en inderdaad geen gezeur met schoonmaakster, sleutel geven, als iets kapot is, etc...

Edit: nadelen is weer verkopen van zoiets?
pi_213318166
Wel handig nog ff geld vangen voor een asset die waarschijnlijk economisch al afgeschreven is.
  woensdag 24 april 2024 @ 22:36:46 #3
504895 Bofjijff
AJAXGODENZONEN SUPERJODEN
pi_213318202
Dit voel als een matige scam. Een simpele googlezoektocht geeft aan dat je er beter weg van kan blijven.
pi_213318323
quote:
0s.gif Op woensdag 24 april 2024 22:32 schreef Scorpie het volgende:
Wel handig nog ff geld vangen voor een asset die waarschijnlijk economisch al afgeschreven is.
Dit is toevallig een net gebouwd hotel wel... maar goed vroeg input en inderdaad...
pi_213318561
Denk er aan dat je mag mee betalen aan algemene voorzieningen. En die kosten lopen ook door als je kamer niet verhuurd is.
Verder heeft de beheerder invloed op welke kamers verhuurd worden en vaak hebben zij ook een aantal kamers in eigendom, dus…. Soms vallen deze kamers allemaal in een poule en delen alle eigenaren mee, dan is dat probleem getackeld.
pi_213318613
Hoeveel blijft er van die ¤100 per dag over als je de schoonmaakkosten en alle andere kosten eraf trekt? De vraag die ik hierbij altijd zou stellen, waarom zou een bedrijf jou de winst gunnen die ze zelf veel makkelijker kunnen innen?
pi_213318635
Als het echt zo'n rendement had, dan zouden die partijen het zelf wel doen.

Regel 1: als iemand jou rendement belooft dan moet je je altijd afvragen waarom ze jou daar voor nodig hebben en het niet zelf doen.
pi_213318645
Ik zie echt al een aflevering van Kees van der Spek hierover voor me.
pi_213318954
quote:
0s.gif Op woensdag 24 april 2024 23:21 schreef TheFreshPrince het volgende:
Als het echt zo'n rendement had, dan zouden die partijen het zelf wel doen.

Regel 1: als iemand jou rendement belooft dan moet je je altijd afvragen waarom ze jou daar voor nodig hebben en het niet zelf doen.
Vaak hebben die partijen ook gewoon cash nodig.
pi_213318964
Zo'n hotel wil blijkbaar een potje geld op korte termijn, en managed dan ondertussen zorgvuldig de gasten naar kamers die het nog wél in eigen beheer heeft.

Ik zou ook wel eens een verslagje lezen van iemand die hierin gestapt is.
-nee-
pi_213319119
Ik heb ooit eens iets gelezen op een forum van enkele mensen die dit gedaan hebben en hun conclusie was '1x en nooit meer'.
Cindy De Vuyst
pi_213319347
Het grootste probleem wat ik zie is dat je de kamer waarschijnlijk nooit meer kwijt raakt. Hoe zet je een hotelkamer te koop als je er vanaf wil? Dat gaat niet via funda of een beurs, je zult dat altijd via de hoteleigenaar moeten doen. Ik heb er een hard hoofd in of dat je ooit gaat lukken als je die kamer eenmaal hebt. Want ze adverteren nu wel, nu ze zelf een aantal kamers willen verkopen. Maar adverteren voor die ene kamer van jou, dat is wat anders.

En een hotelkamer moet elke 5-7 jaar volledig gerenoveerd worden, dat is een extra enorme kostenpost.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_213319372
Iedere 5 jaar complete renovatie? De tering.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_213319405
quote:
1s.gif Op donderdag 25 april 2024 07:35 schreef Hanca het volgende:
Het grootste probleem wat ik zie is dat je de kamer waarschijnlijk nooit meer kwijt raakt. Hoe zet je een hotelkamer te koop als je er vanaf wil? Dat gaat niet via funda of een beurs, je zult dat altijd via de hoteleigenaar moeten doen. Ik heb er een hard hoofd in of dat je ooit gaat lukken als je die kamer eenmaal hebt. Want ze adverteren nu wel, nu ze zelf een aantal kamers willen verkopen. Maar adverteren voor die ene kamer van jou, dat is wat anders.

En een hotelkamer moet elke 5-7 jaar volledig gerenoveerd worden, dat is een extra enorme kostenpost.
Denk dat er ook wel allerlei contractuele beperkingen gelden voor de verkoop.
pi_213319444
quote:
0s.gif Op donderdag 25 april 2024 07:43 schreef ludovico het volgende:
Iedere 5 jaar complete renovatie? De tering.
Ja, elke hotelkamer wordt elke 5-7 jaar volledig gerenoveerd. Zo'n kamer slijt natuurlijk hard (de mensen die er slapen zijn geen eigenaar, dat merk je) en moet ook bij de tijd blijven. Niemand huurt een hotelkamer met zwaar verouderd meubilair, je moet echt een beetje bij de laatste mode blijven.

Ik sprak ooit met een hoteleigenaar en die had standaard 2 kamers in renovatie. Opnieuw schilderen, nieuwe meubels, enz.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_213319489
quote:
1s.gif Op donderdag 25 april 2024 08:00 schreef Hanca het volgende:

[..]
Ja, elke hotelkamer wordt elke 5-7 jaar volledig gerenoveerd. Zo'n kamer slijt natuurlijk hard (de mensen die er slapen zijn geen eigenaar, dat merk je) en moet ook bij de tijd blijven. Niemand huurt een hotelkamer met zwaar verouderd meubilair, je moet echt een beetje bij de laatste mode blijven.

Ik sprak ooit met een hoteleigenaar en die had standaard 2 kamers in renovatie. Opnieuw schilderen, nieuwe meubels, enz.
Doe je het niet, dan krijg je Flutcher-toestanden en dan gaan mensen het in reviews bestempelen als oude, versleten meuk.
pi_213319530
Heb even snel gerekend. Als de kamerprijs ¤100 per nacht is, reken ik met 60% bezettingsgraad en dagelijkse schoonmaakkosten van ¤15. Mag je gelukkig ook nog 90% van de winst houden. Er zal ook wel geld gevraagd worden voor beddengoed en dergelijke. Kom ik al snel op een bedrag van ¤35 per dag uit.
Ben je voor een investering van 90k 7 jaar bezig om je investering terug te verdienen. Maak je geen euro winst dus. Dan is het daarna nog de vraag hoe je het verkoopt, tegen welk bedrag en wat de tussentijdse kosten zijn.
Daarmee ben je dus gewoon een ordinaire geldschieter voor een hotel in nood (lijkt me).
pi_213319559
quote:
0s.gif Op donderdag 25 april 2024 08:12 schreef Electric_Eye het volgende:
Heb even snel gerekend. Als de kamerprijs ¤100 per nacht is, reken ik met 60% bezettingsgraad en dagelijkse schoonmaakkosten van ¤15. Mag je gelukkig ook nog 90% van de winst houden. Er zal ook wel geld gevraagd worden voor beddengoed en dergelijke. Kom ik al snel op een bedrag van ¤35 per dag uit.
Ben je voor een investering van 90k 7 jaar bezig om je investering terug te verdienen. Maak je geen euro winst dus. Dan is het daarna nog de vraag hoe je het verkoopt, tegen welk bedrag en wat de tussentijdse kosten zijn.
Daarmee ben je dus gewoon een ordinaire geldschieter voor een hotel in nood (lijkt me).
Het gaat ook om rendement. Met vastgoed verhuren haal je de aankoopprijs ook niet binnen 7 jaar terug via de huur. Voordeel van vastgoed is wel dat het over het algemeen z'n waarde behoudt en zelfs stijgt.

Bij een hotelkamer ben je volledig afhankelijk van het hotel. Als dat flopt, is het niks meer waard. Je zult wel de 'rechten op' kopen en niet de hotelkamer an sich.
  donderdag 25 april 2024 @ 08:35:09 #19
82396 nils7
De forumkrokodil
pi_213319684
quote:
1s.gif Op donderdag 25 april 2024 07:35 schreef Hanca het volgende:

Dit.
Heb wel eens gekeken naar Appartementen binnen een resort (Orlando FL, area) of een huisje op centerparcs.
Maar vraag me altijd af, wat als ik er vanaf wil.
Ook de renovaties waar je dan tot verplicht wordt om mee te betalen, die voorbeelden hoor je ook.

Ik zou er weg van blijven of zeker weten dat ik voor 100% er ook 100% mee mag doen wat ik wil (binnen VVE's als die er zijn).

quote:
0s.gif Op donderdag 25 april 2024 08:05 schreef Halcon het volgende:

[..]
Doe je het niet, dan krijg je Flutcher-toestanden en dan gaan mensen het in reviews bestempelen als oude, versleten meuk.
En maakt je ook afhankelijk van zo'n renovatie, moet je het doen dan kost het knaken.
Doet zo'n hotel het niet dan heb je een risico dat je zo eindigd en geen f*ck meer krijgt voor je investering als je er vanaf wil.
N/A
Disclaimer: ik ben geen expert maar shitposter, dit is geen advies en aan deze post zijn geen rechten te ontlenen
pi_213319689
quote:
0s.gif Op donderdag 25 april 2024 08:14 schreef Halcon het volgende:

[..]
Het gaat ook om rendement. Met vastgoed verhuren haal je de aankoopprijs ook niet binnen 7 jaar terug via de huur. Voordeel van vastgoed is wel dat het over het algemeen z'n waarde behoudt en zelfs stijgt.

Bij een hotelkamer ben je volledig afhankelijk van het hotel. Als dat flopt, is het niks meer waard. Je zult wel de 'rechten op' kopen en niet de hotelkamer an sich.
En hotels die dit soort constructies starten lijken me nou ook niet bepaald hotels met een frisse boekhouding waarbij alles koek en ei is. Dit ontstaat natuurlijk uit geldnood. Alleen maar risico
-nee-
pi_213319710
quote:
14s.gif Op donderdag 25 april 2024 08:36 schreef Marsenal het volgende:

[..]
En hotels die dit soort constructies starten lijken me nou ook niet bepaald hotels met een frisse boekhouding waarbij alles koek en ei is. Dit ontstaat natuurlijk uit geldnood. Alleen maar risico
Gaat om Ibis (style) in dit geval. Toch wel een bekende naam natuurlijk.
Maar goede input, ik zal zo eens info opvragen voor de grap.
  donderdag 25 april 2024 @ 08:45:39 #22
82396 nils7
De forumkrokodil
pi_213319734
quote:
0s.gif Op donderdag 25 april 2024 08:41 schreef anndb het volgende:

[..]
Gaat om Ibis (style) in dit geval. Toch wel een bekende naam natuurlijk.
Maar goede input, ik zal zo eens info opvragen voor de grap.
Ja nou... ik weet niet veel af van hotels maar.
Dat zijn gewoon franchises, die mogen die naam (binnen wat kwaliteits eisen) voeren. In ruil dat ze dus een bekende naam erop hebben staan en mogen mee liften op boekingplatforms en marketing etc.
Ik sluit niet uit dat Ibis ook wel echt eigen locaties heeft maar er bestaan ook zeker franchises.

Ik heb ooit zaken gedaan met iemand die een Adagio en een Ibis uitbaatte op die manier.

Dus als je dit wil doen zou ik goed uitzoeken welke constructie het precies is.
Zelfde geldt ook trouwens voor centerparcs of zo, bij die parken zijn ook 3 bedrijven betrokken.
N/A
Disclaimer: ik ben geen expert maar shitposter, dit is geen advies en aan deze post zijn geen rechten te ontlenen
pi_213319900
Stap dan liever in een REIT in die in de hotels zit. Iets minder rendement maar veel minder risico en je kunt er binnen een dag vanaf.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_213319932
quote:
14s.gif Op donderdag 25 april 2024 08:36 schreef Marsenal het volgende:

[..]
Grote hotels doen dat ook wel, maar die mikken dan op institutionele beleggers. Die gaan niet met honderden hotelkamers leuren bij particulieren.
pi_213319995
quote:
0s.gif Op donderdag 25 april 2024 01:14 schreef Halcon het volgende:

[..]
Vaak hebben die partijen ook gewoon cash nodig.
Dan gaan ze er maar voor werken. Een krantenwijk of zoiets. |:)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')