abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 23 april 2024 @ 12:09:56 #1
11091 SEMTEX
Mevr. Hoe-die-nie
pi_213300882

Keek je afgelopen zondag ook mee naar Dwars door de Lage Landen? Het avontuur van Arnout Hauben en zijn cameraman Philippe Niclaes en geluidsman Ruben Callens ging van start, en het belooft een onvergetelijke reis te worden. Ze zijn terug, na een jaar pauze, en beginnen waar ze gebleven waren: in het uiterste noorden van Nederland bij Lauwersoog. Vanuit daar trekken ze dwars door Nederland naar de Panne in België, een tocht van zo’n 1.000 kilometer.

In de eerste aflevering van dit seizoen zetten ze hun eerste stappen op het Friese Woudenpad, deel 1 van het Diagonaalpad. Ze wandelen in zes etappes van het Friese Woudenpad van Lauwersoog naar Ureterp. Ze verkennen de uitgestrekte Friese polders en ontmoeten meer vogels dan mensen. Helaas niet met de zwarte ibis die in het gebied is gesignaleerd, maar wel met de kemphanen.

Ontmoetingen
Ook nu weer spreekt Arnout op geheel eigen wijze met mensen die hij onderweg tegenkomt en gaat hij op zoek naar de verhalen die onze streken kleur hebben gegeven.
Na tien kilometer wandelen, hebben de mannen nog niemand ontmoet en hopen ze bij een boerderij op een ontmoeting met de allereerste Fries op hun tocht. In de buurt van Alddyk ‘de Oude Dijk’, een oorspronkelijke zeewering gaan ze bij een boerderij op zoek naar een picknickplek. Die ontmoeting loopt toch wat anders dan verwacht.

In Dokkum gaan ze op zoek naar de heilige Bonifatius. Daar hebben ze een ontmoeting met de pastoor. Bonifatius kwam naar Dokkum om inwoners te bekeren, maar in plaats van een warm ontvangst werd hij door heidense Friezen vermoord. Een stukje van zijn ingeslagen schedel is te zien in de kerk.

Boerenleven
Arnout, Philippe en Rubben genieten van de rust, ruime en het boerenleven. In het Friese dorpje Ginnum zijn de mannen welkom bij Wieke Marije op de melkveeboerderij. Daar ontmoeten ze de pasgeboren kalfjes en maken ze kennis met het boerenleven. Ze mogen overnachten in een kleine hut op de boerderij. De mannen staan voor dag en dauw op om weidevogels te redden. De nesten zijn vrijwel onzichtbaar, maar niet voor de dronepiloot die ze helpt. Met een drone met warmtecamera zoeken ze in de velden naar de nesten zodat ze deze kunnen markeren met paaltjes en hier niet wordt gemaaid. Het is prachtig om te zien hoe ze het ene na het andere nest vinden en op deze manier de weidevogels beschermen. Het levert bijzondere ontmoetingen op met hele jonge tureluurs, grutto’s en ze vinden wel 24 nesten.

Als de mannen ruim 70 kilometer onderweg zijn, komen ze in Skoallewyk langst een camping en worstmakerij. Daar mogen ze achter de schermen kijken en deze ontmoeting levert de mannen een BBQ-pakket op. Die komt goed van pas op hun overnachtingsplek in Ureterp.

Arnout, Philippe en Ruben hebben genoten van Friesland. Arnout over hun tocht tot nu toe: ‘Bij het eerste contact zijn de Friesen misschien wat stug en gereserveerd, maar achter het hek wacht een warm welkom.’ De mannen zijn nu bijna 80 kilometer onderweg. Volgende week is te zien hoe ze koers zetten richting Drenthe en Overijssel.

Kijk je mee naar Dwars door de Lage Landen?
Afgelopen zondag was de eerste aflevering van Dwars door de Lage Landen te zien op NPO2. Dwars door de Lage Landen bestaat uit acht afleveringen en is een co-productie van de VPRO en het Vlaamse productiehuis De chinezen. In de eerste vijf afleveringen loopt Arnout over het Diagonaalpad. Kijk je iedere zondag mee om 20.15 uur op NPO 2? Heb je de eerste aflevering gemist? Via NPO Start kun je de eerste aflevering terugkijken.

https://www.ad.nl/show/ar(...)e-te-laten~a097a9a0/

&

https://www.volkskrant.nl(...)-het-leven~be1be410/

Kierkegaard: Life Can Only Be Understood Backwards, But It Must Be Lived Forwards
pi_213314100
Dit seizoen is nog niet uitgezonden door de VRT?
pi_213317185
Heerlijke slow-teevee. Oh, wat schattig die jonge grutto's kuikens, dat die zo mak zijn en zich zo laten oppakken. Dacht altijd dat je een kuiken nooit mocht oppakken ivm de geur van een mens.
pi_213349514
Leuke series zijn dit, puur.
life is like a box of chocolates
  zondag 28 april 2024 @ 08:08:44 #5
182182 spapaars
Ver onder het NAP
pi_213349521
Eerste aflevering 1.429.000 kijkers.
  zondag 28 april 2024 @ 08:09:34 #6
182182 spapaars
Ver onder het NAP
pi_213349522
quote:
0s.gif Op woensdag 24 april 2024 16:40 schreef TargaFlorio het volgende:
Dit seizoen is nog niet uitgezonden door de VRT?
Dacht dat die nu ook is te zien op de Belgische tv.
pi_213351014
quote:
0s.gif Op zondag 28 april 2024 08:09 schreef spapaars het volgende:

[..]
Dacht dat die nu ook is te zien op de Belgische tv.
Ik meen hem tijd geleden al gezien te hebben op de VRT, dat zal dan wel niet kloppen of misschien was het een aankondiging van het nieuwe seizoen.

Blijft mooie tv.
  zondag 28 april 2024 @ 12:05:45 #8
182182 spapaars
Ver onder het NAP
pi_213351844
quote:
0s.gif Op zondag 28 april 2024 11:02 schreef TargaFlorio het volgende:

[..]
Ik meen hem tijd geleden al gezien te hebben op de VRT, dat zal dan wel niet kloppen of misschien was het een aankondiging van het nieuwe seizoen.

Blijft mooie tv.
De VRT zal de afleveringen pas na de sportzomer brengen.

Nu herhalen ze de eerste serie.

https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20240417_96850511

[ Bericht 11% gewijzigd door spapaars op 28-04-2024 12:14:17 ]
pi_213359680
quote:
0s.gif Op woensdag 24 april 2024 21:17 schreef Firuze60 het volgende:
Heerlijke slow-teevee. Oh, wat schattig die jonge grutto's kuikens, dat die zo mak zijn en zich zo laten oppakken. Dacht altijd dat je een kuiken nooit mocht oppakken ivm de geur van een mens.
Dat is met een reeen-jong dacht ik maar kan net zo goed ook voor andere dieren gelden, ik verbaasde me er ook over.
pi_213361556
quote:
0s.gif Op maandag 29 april 2024 09:29 schreef Jeroboam het volgende:

[..]
Dat is met een reeen-jong dacht ik maar kan net zo goed ook voor andere dieren gelden, ik verbaasde me er ook over.
ALs je googled zat je lezen dat vogels slecht ruiken en mensengeur niet van belang, denk bij andere beesten ander verhaal
life is like a box of chocolates
pi_213361644
quote:
0s.gif Op maandag 29 april 2024 12:31 schreef hondonspain het volgende:

[..]
ALs je googled zat je lezen dat vogels slecht ruiken en mensengeur niet van belang, denk bij andere beesten ander verhaal
Interessant, wist ik niet. Kreeg ook een goed gevoel bij deze boerin overigens, dit lijkt me een dierenvriend.
pi_213432878
Zoooooo die bruine kiekendief tegen die zeearend _O_
pi_213436133
Leuke aflevering weer ^O^
Moestuin van de Turkse meneer was ook leuk om te zien
En altijd mooie gesprekken met Arnout :Y
  maandag 6 mei 2024 @ 11:49:18 #14
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_213439205
Mooie aflevering, met een brok in mijn keel gekeken naar die bruiswijn makende zo zieke vrouw en goed dat ze bij de aftiteling haar nog even als overleden vermeldden.
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
  maandag 6 mei 2024 @ 13:00:45 #15
11091 SEMTEX
Mevr. Hoe-die-nie
pi_213439893
quote:
0s.gif Op maandag 6 mei 2024 00:06 schreef Dutch_view het volgende:
Leuke aflevering weer ^O^
Moestuin van de TurkseKoerdische meneer was ook leuk om te zien
En altijd mooie gesprekken met Arnout :Y
Kierkegaard: Life Can Only Be Understood Backwards, But It Must Be Lived Forwards
  maandag 6 mei 2024 @ 14:04:46 #16
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_213440432
quote:
14s.gif Op maandag 6 mei 2024 13:00 schreef SEMTEX het volgende:

[..]

Beide kloppen. Turkse (jongere) man en Koerdische (oudere) buurman. Elk met een moestuin.
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
pi_213540816
Grasbuikje :o

Denk meteen aan waterkonijn
pi_213541014
Ergerlijk dat domme gelul over de Gouden Eeuw. Het geld werd met de dominantie van de Europese handel verdiend en Nederland deed pas laat en weinig aan slavenhandel.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_213541403
quote:
0s.gif Op zondag 12 mei 2024 20:31 schreef Kanaroe het volgende:
Grasbuikje :o

Denk meteen aan waterkonijn
Ja ik ook!

Verder weer een erg leuke aflevering.
pi_213542720
quote:
0s.gif Op zondag 12 mei 2024 20:49 schreef Weltschmerz het volgende:
Ergerlijk dat domme gelul over de Gouden Eeuw. Het geld werd met de dominantie van de Europese handel verdiend en Nederland deed pas laat en weinig aan slavenhandel.
Hij vertelde het ook met 2 flessen witte wijn achter de kiezen, kreeg ik de indruk. Wel mooi om het contrast tussen de vriendelijkheid van de Hollanders en de Nederlanders te zien. Dat is opvallend beter bij die laatste groep.
  maandag 13 mei 2024 @ 00:34:20 #21
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_213543052
quote:
0s.gif Op zondag 12 mei 2024 20:49 schreef Weltschmerz het volgende:
... Nederland deed pas laat en weinig aan slavenhandel...
Ik zou terug naar school gaan en dat hoofdstuk nog eens leren gaan.
Poef.....gone! ©golfer
pi_213543128
quote:
1s.gif Op maandag 13 mei 2024 00:34 schreef golfer het volgende:

[..]
Ik zou terug naar school gaan en dat hoofdstuk nog eens leren gaan.
Ik zou dan ook weer eens teruggaan naar school om om te leren gaan met reageren om te reageren. Wat een kul om jouw eigen kijk op de geschiedenis er door te drammen. Ja, hehehe, de gouden eeuw is ontstaan door handelsgeest en het beheersen van een goede scheepvaart. Tief op een beetje met jouw insinuatie dat dat alleen maar door slavenhandel is geweest. Waarom doe je dat? Schaam jij je daar voor?
  maandag 13 mei 2024 @ 01:15:50 #23
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_213543177
quote:
0s.gif Op maandag 13 mei 2024 00:54 schreef Firuze60 het volgende:

[..]
Ik zou dan ook weer eens teruggaan naar school om om te leren gaan met reageren om te reageren. Wat een kul om jouw eigen kijk op de geschiedenis er door te drammen. Ja, hehehe, de gouden eeuw is ontstaan door handelsgeest en het beheersen van een goede scheepvaart. Tief op een beetje met jouw insinuatie dat dat alleen maar door slavenhandel is geweest. Waarom doe je dat? Schaam jij je daar voor?
Ik zou een cursus begrijpend lezen aanraden aan jou.
Ik heb het over de slavenhandel. Niet over de gouden eeuw.
Poef.....gone! ©golfer
pi_213543194
quote:
1s.gif Op maandag 13 mei 2024 01:15 schreef golfer het volgende:

[..]
Ik zou een cursus begrijpend lezen aanraden aan jou.
Ik heb het over de slavenhandel. Niet over de gouden eeuw.
Tssk en in welke eeuw ontstond die slavenhandel? Draai er niet omheen.
  maandag 13 mei 2024 @ 11:16:09 #25
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_213544965
quote:
0s.gif Op maandag 13 mei 2024 01:21 schreef Firuze60 het volgende:

Tssk en in welke eeuw ontstond die slavenhandel? Draai er niet omheen.
De oude Grieken en Romeinen hadden al slaven en slavenhandel en in tegenstelling tot wat Weltschmerz beweerde had Nederland een groot aandeel in de trans-Atlantische slavenhandel.
Poef.....gone! ©golfer
pi_213545219
quote:
0s.gif Op zondag 12 mei 2024 23:40 schreef Jeroboam het volgende:

[..]
Hij vertelde het ook met 2 flessen witte wijn achter de kiezen, kreeg ik de indruk. Wel mooi om het contrast tussen de vriendelijkheid van de Hollanders en de Nederlanders te zien. Dat is opvallend beter bij die laatste groep.
Weet ik niet, het cultuurverschil is best groot en Hollanders zijn vaak inderdaad harder, maar ik vind het verschil niet zozeer in vriendelijkheid zitten.

quote:
3s.gif Op maandag 13 mei 2024 11:16 schreef golfer het volgende:

[..]
De oude Grieken en Romeinen hadden al slaven en slavenhandel en in tegenstelling tot wat Weltschmerz beweerde had Nederland een groot aandeel in de trans-Atlantische slavenhandel.
5% van de transatlantische slavenhandel, dat je gewoon geen groot aandeel noemen, er waren nauwelijks landen die een kleiner aandeel hadden daarin. En zeker voor Nederland dat meer dan de helft van alle Europese koopvaardij deed en ook daarbuiten de grootste handelsvloot in de vaart had.

Dat is een interessant ethische kwestie, maar om een of andere reden moet dat moreel dubieuze karakter dan uitgedrukt worden met idee dat we daar dan ook rijk van zijn geworden, er in geramd zelfs. Dat is gelukt via mensen die alls ze dan 3 dingen over de Gouden Eeuw weten stellig beweren dat die alles met elkaar te maken hebben en het hele verhaal vormen. We weten gewoon hoe weinig schepen de VOC had en hoe lang die onderweg waren. We weten ook hoe rijk Holland al was toen de VOC eindelijk dividend ging uitbetalen en de WIC uiteindelijk toch de slavernij in ging. Als jij een fortuin verdient met de handel in ruwe stookolie en in de calvinistische cultuur een relatief erg bescheiden buitenhuisje aan de Utrechtse Vecht bouwt en je ook Tesla in je aandelenportefeuille hebt, moet een ideologisch geketende historicus ook niet gaan beweren dat je rijk bent geworden van de elektrificatie en klimaattransitie.

Het is een of andere rare mythe dat de handel met de Oost en de West in plaats kwam van de Europese handel, dat men ineens een jaar ipv een paar weken ging zeilen om graan hout en linnen e.d. te verschepen. Het is onjuist, het is erin geramd, het is ideologisch, het is pseudo-moralistisch en het slaat zowel de gescheidenis als de ethische kwestie plat. Dat ergert mij, net als dat die stelligheid niet eens van die twee flessen wijn komt.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_213550401
Dat ze die Belgische fietsbejaarden daar tegenkwamen _O-
  zondag 26 mei 2024 @ 22:12:58 #28
187810 Szura
Kijk eens aan!
pi_213697115
Wat was dat voor gimmick van een man, die van het logeeradres met beeld naast de deur :') :D

En die kapper met z’n zonnebankvrouw en praatgrage klant was ook al zo wonderlijk _O-

[ Bericht 26% gewijzigd door Szura op 26-05-2024 22:18:12 ]
Lekker zuipen, lekker dansen en daarna lekker neuken.
  zondag 26 mei 2024 @ 22:39:08 #29
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_213697432
Hap, deed de hond.
Poef.....gone! ©golfer
  maandag 27 mei 2024 @ 09:05:37 #30
11091 SEMTEX
Mevr. Hoe-die-nie
pi_213699699
quote:
11s.gif Op zondag 26 mei 2024 22:39 schreef golfer het volgende:
Hap, deed de hond.
En hij had al een angst voor honden...
pi_213699851
Wel opvallend: in Nederland heet en zonnig weer maar zodra ze in België zijn regent het :P
  maandag 27 mei 2024 @ 11:07:11 #32
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_213700530
quote:
0s.gif Op maandag 27 mei 2024 09:33 schreef Dutch_view het volgende:
Wel opvallend: in Nederland heet en zonnig weer maar zodra ze in België zijn regent het :P
Verschil tussen opnames in juli en september. :+
Poef.....gone! ©golfer
pi_213700585
quote:
0s.gif Op maandag 27 mei 2024 09:33 schreef Dutch_view het volgende:
Ze doen het in meerdere etappes, is bij vorige seizoenen ook wel eens gezegd.
pi_213700592
Wel veel afgesproken dingen afgelopen aflevering of geloven jullie dat ze die visonderzoekers spontaan tegenkwamen bij de Schelde? :T
  zondag 29 december 2024 @ 21:13:16 #35
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_216079909
Mooie special vandaag met nooit uitgezonden beelden. ^O^
Poef.....gone! ©golfer
  donderdag 2 januari 2025 @ 06:28:59 #36
507279 Bassie48
Onmenselijk rationeel
pi_216143276
Leuke aflevering. De heren zijn al aardig bekend daar in het hoge Noorden.
Science matters
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')