abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_213297569
Ik vraag me af een tijdje af wat de voordelen zijn van gratis openbaar vervoer.
Vooral grote steden die autoluw willen worden profiteren fors van gratis openbaar vervoer want minder autos op de weg.
En ook of zoiets uberhaubt levensvatbaar is qua kosten.
Levert men in op service/kwaliteit als het OV gratis is?

Iemand gedachten hierover? Zijn er eigenlijk steden/regio's/landen met gratis OV en hoe gaat het daar?

Plus de milieu winst die je mee kan pakken. Moeten er dan ook meer zgn OVhubs komen waar je bv. een deel taxi kan nemen of ander gepersonaliseerd vervoer. Wellicht deze wel tegen betaling of als flatrate.

Ja of Nee?
  Moderator / KerstCrewQuizWinner maandag 22 april 2024 @ 22:13:33 #2
39237 crew  H_T
2733
pi_213297591
Luxemburg heeft volgens mij gratis OV (en geld zat). Als je mensen uit de auto in het OV krijgt is er mogelijk een voordeel bij, haal je mensen van de fiets in het OV dan is dat minder handig
Ik ben de kleur MAGENTA
Je bent openminded, tenzij iets niet in je straatje past. Je houdt van discussiëren, maar hebt natuurlijk altijd gelijk. Als echte dierenliefhebber voer je graag kleine eendjes aan grote honden.
pi_213297726
Nee want ik reis er nooit mee maar moet er dan wel indirect voor betalen
pi_213297728
quote:
0s.gif Op maandag 22 april 2024 22:13 schreef H_T het volgende:
Luxemburg heeft volgens mij gratis OV (en geld zat). Als je mensen uit de auto in het OV krijgt is er mogelijk een voordeel bij, haal je mensen van de fiets in het OV dan is dat minder handig
De fiets? Dan is de vraag alleen maar, neem je de fiets voor korte afstand? Prima toch, dat ontlast dan het OV. En andersom zal het niet zo'n vaart lopen. Met de fiets ben je binnen een bepaalde radius toch sneller dan OV. Nog maar los van de vraag of jouw route door OV bediend wordt.
pi_213297738
quote:
0s.gif Op maandag 22 april 2024 22:27 schreef Jahr00n het volgende:
Indirect betaal je al voor talloze zaken die jij persoonlijk niet of nagenoeg nooit gebruikt.
pi_213297754
quote:
0s.gif Op maandag 22 april 2024 22:13 schreef H_T het volgende:
Zou geld weer het struikelblok worden bij zo een idee. Misschien moeten die linkse rakkers van de milieu lobby hier eens mee aan de slag in plaats van snelwegen blokkeren.
  maandag 22 april 2024 @ 22:33:08 #7
142210 slaveloos
laveloos tot de deurmat
pi_213297767
Ik ben voor, maar ik zie vliegtuigen en ferries ook als OV
Morality is doing right no matter what you are told, relgion is doing what you are told no matter what is right
all I wanted was a pepsi, just one pepsi and shit was given to me
pi_213297773
Gratis of in ieder geval veel goedkoper OV zou ik nuttig vinden
  FOK!fotograaf maandag 22 april 2024 @ 22:44:24 #9
364681 over_hedge
pi_213297848
Wat kost dat? Want klinkt leuk. Maar gok dat het zoveel kost dat de voordelen niet opwegen tegen het nadeel
Don't worry about the future. Or know that worrying is as effective as trying to solve an algebra equation by chewing bubble gum.
pi_213297855
quote:
0s.gif Op maandag 22 april 2024 22:33 schreef Cupfighter het volgende:
Gratis of in ieder geval veel goedkoper OV zou ik nuttig vinden
Als het "veel" goedkoper kan, kan het ook gratis. Kwestie van perspectief denk ik.
pi_213297866
quote:
0s.gif Op maandag 22 april 2024 22:44 schreef over_hedge het volgende:
Wat kost dat? Want klinkt leuk. Maar gok dat het zoveel kost dat de voordelen niet opwegen tegen het nadeel
Welke nadelen? Als het enige nadeel de kosten zijn? Of welke andere nadelen hebben we het dan over?

En er komt beslist een moment dat uit bijvoorbeeld milieu oogpunt het misschien wel een must wordt om OV gratis te maken. Of technologische belemmeringen zoals nu al een overbelast elektriciteits netwerk dat alle (toekomstige) electrische autos niet kan gaan voorzien van voldoende sap.
pi_213298279
Wagen parkeren in de rand van Amsterdam voor 10 euro/dag en dat je op zo'n grote randparking dan een bus- of tramticket krijgt (voor alle inzittenden van die wagen).
Ik denk dat dat best al wel eens een succes kan zijn. Dan rij ik nooit nog met de wagen door Amsterdam, Rotterdam of Den Haag.

Gratis is nooit echt gratis. Dan betaalt iedereen mee en welk volk heb je dan mee? Misschien daklozen die 24/24 in die voertuigen gaan leven omdat ze daar lekker warm zitten?
Je moet sowieso een kleine bijdrage vragen zoals 3 euro voor een rit. Of 5 euro als je ook nog terug moet.

Tegen een fiets moet je niet concurreren, je moet de prijs gelijk zetten of goedkoper maken dan een verplaatsing met de wagen.
Cindy De Vuyst
  dinsdag 23 april 2024 @ 02:10:57 #13
396386 sturmpie
for night & nature
pi_213298403
In 2020 werd Luxemburg het eerste land ter wereld dat gratis openbaar vervoer aanbood over het gehele land.26 okt 2021

Luxemburg is 'n klein landje
vrede, voedsel, vrijheid, veiligheid, vooruitgang
pi_213298410
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 april 2024 02:10 schreef sturmpie het volgende:
In 2020 werd Luxemburg het eerste land ter wereld dat gratis openbaar vervoer aanbood over het gehele land.26 okt 2021

Als Benelux nog een beetje invloed heeft vandaag de dag dan kunnen we Luxemburg als pilot gebruiken... 😎
  dinsdag 23 april 2024 @ 03:00:19 #15
396386 sturmpie
for night & nature
pi_213298439
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 april 2024 02:26 schreef YoopY het volgende:

[..]
Als Benelux nog een beetje invloed heeft vandaag de dag dan kunnen we Luxemburg als pilot gebruiken... 😎
goed idee

[ Bericht 16% gewijzigd door sturmpie op 23-04-2024 03:06:53 ]
vrede, voedsel, vrijheid, veiligheid, vooruitgang
  Moderator / KerstCrewQuizWinner dinsdag 23 april 2024 @ 08:49:56 #16
39237 crew  H_T
2733
pi_213299236
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 april 2024 00:15 schreef einzeinz het volgende:
Wagen parkeren in de rand van Amsterdam voor 10 euro/dag en dat je op zo'n grote randparking dan een bus- of tramticket krijgt (voor alle inzittenden van die wagen).
Je hebt zojuist de P+R bedacht :P
Ik ben de kleur MAGENTA
Je bent openminded, tenzij iets niet in je straatje past. Je houdt van discussiëren, maar hebt natuurlijk altijd gelijk. Als echte dierenliefhebber voer je graag kleine eendjes aan grote honden.
pi_213299367
quote:
0s.gif Op maandag 22 april 2024 22:31 schreef YoopY het volgende:
Zou geld weer het struikelblok worden bij zo een idee.
In Luxemburg was het zo dat tickets voor Publiek transport voor 2020 (toen ze het gratis maakten) ongeveer 41 miljoen euro opbracht.
Het volledige overheidsbudget voor OV is ¤799.7 milljoen.

Ticket-verkoop leverde dus ongeveer 5% van de totale kosten op (en zaken als kaartcontrole organiseren, kost in theorie ook weer een hoop geld).

Natuurlijk kun je dat proberen op te lossen door de prijs van tickets steeds hoger te maken, maar dat zorgt er vooral voor dat mensen liever de auto nemen, wat veel ruimte en overlast zorgt, iets waar een goed OV juist een goede oplossing voor kan bieden (parkerplaatsen in steden, extra verkeersbewegingen, files).

In Luxemburg hebben ze er bewust voor gekozen dat een gratis OV vooral met de bedoeling dat meer automobilisten hun auto kunnen laten staan en er minder files zijn en minder parkeerproblemen, meer voordelen heeft en die 40 miljoen ticketopbrengst geen subsantiele bijdrage aan de financieen daarvoor brengt
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
  FOK!fotograaf dinsdag 23 april 2024 @ 09:37:54 #18
364681 over_hedge
pi_213299513
quote:
1s.gif Op maandag 22 april 2024 22:46 schreef YoopY het volgende:
Welke nadelen? Als het enige nadeel de kosten zijn? Of welke andere nadelen hebben we het dan over?

Ja alleen het geld. Daarom zei ik ook het na deel. En niet de nadelen. Maar kan me zo voorstellen dat het nogal duur is
Don't worry about the future. Or know that worrying is as effective as trying to solve an algebra equation by chewing bubble gum.
pi_213299536
quote:
Maar je krijgt wel meer ruimte op de weg er voor terug.
pi_213302095
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 april 2024 09:39 schreef qajariaq het volgende:

[..]
Maar je krijgt wel meer ruimte op de weg er voor terug.
Dus meer ruimte op de weg, waardoor 130 kmh ook weer makkelijk kan!
pi_213302157
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 april 2024 09:15 schreef RM-rf het volgende:

[..]
In Luxemburg was het zo dat tickets voor Publiek transport voor 2020 (toen ze het gratis maakten) ongeveer 41 miljoen euro opbracht.
Het volledige overheidsbudget voor OV is ¤799.7 milljoen.

Ticket-verkoop leverde dus ongeveer 5% van de totale kosten op (en zaken als kaartcontrole organiseren, kost in theorie ook weer een hoop geld).

Natuurlijk kun je dat proberen op te lossen door de prijs van tickets steeds hoger te maken, maar dat zorgt er vooral voor dat mensen liever de auto nemen, wat veel ruimte en overlast zorgt, iets waar een goed OV juist een goede oplossing voor kan bieden (parkerplaatsen in steden, extra verkeersbewegingen, files).

In Luxemburg hebben ze er bewust voor gekozen dat een gratis OV vooral met de bedoeling dat meer automobilisten hun auto kunnen laten staan en er minder files zijn en minder parkeerproblemen, meer voordelen heeft en die 40 miljoen ticketopbrengst geen subsantiele bijdrage aan de financieen daarvoor brengt
Laten we ook kijken naar wat in Duitsland gebeurd ; daar kost een ticket voor een hele maand OV door het hele land nu 49 euro. Een volstrekt acceptabel tarief voor iedereen. Niet gratis, maar laat zien dat met een beetje wil men een heel eind kan komen.

Kom op Nederland, als een der rijkste landen ter wereld, wat blijft onze kers op de taart?
  dinsdag 23 april 2024 @ 14:08:44 #22
486266 herverwijderd
het leed is al geschied
pi_213302204
In Hasselt was het ov (de bus althans) lang gratis voor iedereen. Volgens mij zijn ze daar uiteindelijk mee opgehouden vanwege bezuinigingen. Nu mogen alleen 65+ers gratis met het ov (bij De Lijn in elk geval).
pi_213302718
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 april 2024 14:08 schreef herverwijderd het volgende:
In Hasselt was het ov (de bus althans) lang gratis voor iedereen. Volgens mij zijn ze daar uiteindelijk mee opgehouden vanwege bezuinigingen. Nu mogen alleen 65+ers gratis met het ov (bij De Lijn in elk geval).
Ja ook weer zoiets. Dus voor de mensen die sowieso al niet meer dagelijks hoeven te pendelen het OV gratis maken. Dat scheelt echt een hoop... 😡
pi_213302879
Toen ik in Hilversum woonde, bedacht de gemeente om de stadsbus op zaterdag gratis te maken.

Bleek nou, mensen bleven met de auto naar het dorp gaan, mensen die eerder met de fiets gingen, namen nu de bus.....
Honey ! Take me drunk, i am home !
  dinsdag 23 april 2024 @ 15:30:22 #25
486266 herverwijderd
het leed is al geschied
pi_213302943
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 april 2024 15:21 schreef LangeTabbetje het volgende:
Toen ik in Hilversum woonde, bedacht de gemeente om de stadsbus op zaterdag gratis te maken.

Bleek nou, mensen bleven met de auto naar het dorp gaan, mensen die eerder met de fiets gingen, namen nu de bus.....
Aangezien je het over naar het dorp gaan hebt gok ik dat je ook opgegroeid bent in Hilversum.
pi_213307978
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 april 2024 08:49 schreef H_T het volgende:

[..]
Je hebt zojuist de P+R bedacht :P
Geloof me, 99% van die P+R's werkt zo niet.
Cindy De Vuyst
  Moderator maandag 29 april 2024 @ 15:12:53 #27
61302 crew  UIO_AMS
Dobbelsteenavonturier
pi_213362915
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 april 2024 02:10 schreef sturmpie het volgende:

Omvang van het land maakt niet uit. Het grootste deel van de reisbewegingen die mensen maken is toch betrekkelijk kort. Je moet er alleen voor zorgen dat het OV (of de fiets maar daar gaat het hier niet over) een realistische vervanger is van de auto om mensen uit de auto te krijgen. De voordelen van het OV voor de reiziger moeten dus opwegen tegen het gemak van de auto.

De voordelen van een goed OV voor een maatschappij t.o.v. de auto lijken me evident. Het wegennet met alleen maar auto's is zo inefficiënt als de pest. En duur. En hoe meer mensen uit de auto, hoe fijner het is voor mensen die wel de auto moeten nemen.
Als niets meer baat kan een worst geen kwaad.
Op dinsdag 7 december 2010 12:50 schreef yvonne het volgende:
Beste moderator UIO_AMS
Stuur een mod weg.
  maandag 29 april 2024 @ 15:23:08 #28
8252 mvdejong
Home is where the cat is.
pi_213362974
quote:
En omgekeerd betalen mensen mee aan dingen die zij niet gebruiken maar jij wel.
Sam the American Eagle : You, sir, are a demented, sick, degenerate, barbaric, naughty freako!
Alice Cooper : Why, thank you!
Sam the American Eagle : Freakos: One. Civilization: Zero.
pi_213362996
quote:
0s.gif Op maandag 29 april 2024 15:23 schreef mvdejong het volgende:

[..]
En omgekeerd betalen mensen mee aan dingen die zij niet gebruiken maar jij wel.
We leven in een democratie waar iedereen voor iedereen betaalt.
Get used to it.
  maandag 29 april 2024 @ 15:36:19 #30
8252 mvdejong
Home is where the cat is.
pi_213363061
quote:
1s.gif Op maandag 29 april 2024 15:26 schreef YoopY het volgende:

[..]
We leven in een democratie waar iedereen voor iedereen betaalt.
Get used to it.
Ik klaag niet, ik herinnerde Jahr00n eraan dat het betalen voor niet-afgenomen diensten twee kanten op werkt.
Sam the American Eagle : You, sir, are a demented, sick, degenerate, barbaric, naughty freako!
Alice Cooper : Why, thank you!
Sam the American Eagle : Freakos: One. Civilization: Zero.
pi_213366817
quote:
60s.gif Op maandag 29 april 2024 15:36 schreef mvdejong het volgende:

[..]
Ik klaag niet, ik herinnerde Jahr00n eraan dat het betalen voor niet-afgenomen diensten twee kanten op werkt.
Ja zo bedoelde ik het eigenlijk ook . :+
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')