De fiets? Dan is de vraag alleen maar, neem je de fiets voor korte afstand? Prima toch, dat ontlast dan het OV. En andersom zal het niet zo'n vaart lopen. Met de fiets ben je binnen een bepaalde radius toch sneller dan OV. Nog maar los van de vraag of jouw route door OV bediend wordt.quote:Op maandag 22 april 2024 22:13 schreef H_T het volgende:
Luxemburg heeft volgens mij gratis OV (en geld zat). Als je mensen uit de auto in het OV krijgt is er mogelijk een voordeel bij, haal je mensen van de fiets in het OV dan is dat minder handig
Indirect betaal je al voor talloze zaken die jij persoonlijk niet of nagenoeg nooit gebruikt.quote:Op maandag 22 april 2024 22:27 schreef Jahr00n het volgende:
Nee want ik reis er nooit mee maar moet er dan wel indirect voor betalen
Zou geld weer het struikelblok worden bij zo een idee. Misschien moeten die linkse rakkers van de milieu lobby hier eens mee aan de slag in plaats van snelwegen blokkeren.quote:Op maandag 22 april 2024 22:13 schreef H_T het volgende:
Luxemburg heeft volgens mij gratis OV (en geld zat). Als je mensen uit de auto in het OV krijgt is er mogelijk een voordeel bij, haal je mensen van de fiets in het OV dan is dat minder handig
Als het "veel" goedkoper kan, kan het ook gratis. Kwestie van perspectief denk ik.quote:Op maandag 22 april 2024 22:33 schreef Cupfighter het volgende:
Gratis of in ieder geval veel goedkoper OV zou ik nuttig vinden
Welke nadelen? Als het enige nadeel de kosten zijn? Of welke andere nadelen hebben we het dan over?quote:Op maandag 22 april 2024 22:44 schreef over_hedge het volgende:
Wat kost dat? Want klinkt leuk. Maar gok dat het zoveel kost dat de voordelen niet opwegen tegen het nadeel
Als Benelux nog een beetje invloed heeft vandaag de dag dan kunnen we Luxemburg als pilot gebruiken... 😎quote:Op dinsdag 23 april 2024 02:10 schreef sturmpie het volgende:
In 2020 werd Luxemburg het eerste land ter wereld dat gratis openbaar vervoer aanbood over het gehele land.26 okt 2021
Luxemburg is 'n klein landje
goed ideequote:Op dinsdag 23 april 2024 02:26 schreef YoopY het volgende:
[..]
Als Benelux nog een beetje invloed heeft vandaag de dag dan kunnen we Luxemburg als pilot gebruiken... 😎
Je hebt zojuist de P+R bedachtquote:Op dinsdag 23 april 2024 00:15 schreef einzeinz het volgende:
Wagen parkeren in de rand van Amsterdam voor 10 euro/dag en dat je op zo'n grote randparking dan een bus- of tramticket krijgt (voor alle inzittenden van die wagen).
In Luxemburg was het zo dat tickets voor Publiek transport voor 2020 (toen ze het gratis maakten) ongeveer 41 miljoen euro opbracht.quote:Op maandag 22 april 2024 22:31 schreef YoopY het volgende:
Zou geld weer het struikelblok worden bij zo een idee.
Ja alleen het geld. Daarom zei ik ook het na deel. En niet de nadelen. Maar kan me zo voorstellen dat het nogal duur isquote:Op maandag 22 april 2024 22:46 schreef YoopY het volgende:
Welke nadelen? Als het enige nadeel de kosten zijn? Of welke andere nadelen hebben we het dan over?
Maar je krijgt wel meer ruimte op de weg er voor terug.quote:Op maandag 22 april 2024 22:27 schreef Jahr00n het volgende:
Nee want ik reis er nooit mee maar moet er dan wel indirect voor betalen
Dus meer ruimte op de weg, waardoor 130 kmh ook weer makkelijk kan!quote:Op dinsdag 23 april 2024 09:39 schreef qajariaq het volgende:
[..]
Maar je krijgt wel meer ruimte op de weg er voor terug.
Laten we ook kijken naar wat in Duitsland gebeurd ; daar kost een ticket voor een hele maand OV door het hele land nu 49 euro. Een volstrekt acceptabel tarief voor iedereen. Niet gratis, maar laat zien dat met een beetje wil men een heel eind kan komen.quote:Op dinsdag 23 april 2024 09:15 schreef RM-rf het volgende:
[..]
In Luxemburg was het zo dat tickets voor Publiek transport voor 2020 (toen ze het gratis maakten) ongeveer 41 miljoen euro opbracht.
Het volledige overheidsbudget voor OV is ¤799.7 milljoen.
Ticket-verkoop leverde dus ongeveer 5% van de totale kosten op (en zaken als kaartcontrole organiseren, kost in theorie ook weer een hoop geld).
Natuurlijk kun je dat proberen op te lossen door de prijs van tickets steeds hoger te maken, maar dat zorgt er vooral voor dat mensen liever de auto nemen, wat veel ruimte en overlast zorgt, iets waar een goed OV juist een goede oplossing voor kan bieden (parkerplaatsen in steden, extra verkeersbewegingen, files).
In Luxemburg hebben ze er bewust voor gekozen dat een gratis OV vooral met de bedoeling dat meer automobilisten hun auto kunnen laten staan en er minder files zijn en minder parkeerproblemen, meer voordelen heeft en die 40 miljoen ticketopbrengst geen subsantiele bijdrage aan de financieen daarvoor brengt
Ja ook weer zoiets. Dus voor de mensen die sowieso al niet meer dagelijks hoeven te pendelen het OV gratis maken. Dat scheelt echt een hoop... 😡quote:Op dinsdag 23 april 2024 14:08 schreef herverwijderd het volgende:
In Hasselt was het ov (de bus althans) lang gratis voor iedereen. Volgens mij zijn ze daar uiteindelijk mee opgehouden vanwege bezuinigingen. Nu mogen alleen 65+ers gratis met het ov (bij De Lijn in elk geval).
Aangezien je het over naar het dorp gaan hebt gok ik dat je ook opgegroeid bent in Hilversum.quote:Op dinsdag 23 april 2024 15:21 schreef LangeTabbetje het volgende:
Toen ik in Hilversum woonde, bedacht de gemeente om de stadsbus op zaterdag gratis te maken.
Bleek nou, mensen bleven met de auto naar het dorp gaan, mensen die eerder met de fiets gingen, namen nu de bus.....
Omvang van het land maakt niet uit. Het grootste deel van de reisbewegingen die mensen maken is toch betrekkelijk kort. Je moet er alleen voor zorgen dat het OV (of de fiets maar daar gaat het hier niet over) een realistische vervanger is van de auto om mensen uit de auto te krijgen. De voordelen van het OV voor de reiziger moeten dus opwegen tegen het gemak van de auto.quote:Op dinsdag 23 april 2024 02:10 schreef sturmpie het volgende:
In 2020 werd Luxemburg het eerste land ter wereld dat gratis openbaar vervoer aanbood over het gehele land.26 okt 2021
Luxemburg is 'n klein landje
En omgekeerd betalen mensen mee aan dingen die zij niet gebruiken maar jij wel.quote:Op maandag 22 april 2024 22:27 schreef Jahr00n het volgende:
Nee want ik reis er nooit mee maar moet er dan wel indirect voor betalen
We leven in een democratie waar iedereen voor iedereen betaalt.quote:Op maandag 29 april 2024 15:23 schreef mvdejong het volgende:
[..]
En omgekeerd betalen mensen mee aan dingen die zij niet gebruiken maar jij wel.
Ik klaag niet, ik herinnerde Jahr00n eraan dat het betalen voor niet-afgenomen diensten twee kanten op werkt.quote:Op maandag 29 april 2024 15:26 schreef YoopY het volgende:
[..]
We leven in een democratie waar iedereen voor iedereen betaalt.
Get used to it.
Ja zo bedoelde ik het eigenlijk ook .quote:6Op maandag 29 april 2024 15:36 schreef mvdejong het volgende:
[..]
Ik klaag niet, ik herinnerde Jahr00n eraan dat het betalen voor niet-afgenomen diensten twee kanten op werkt.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |