Nederlandsche Bank heeft berekend dat 95% van de huiseigenaren de #verduurzaming van hun woning kunnen bekostigen met hun #spaargeld en door het afsluiten van een lening. Zo dan!
Ik heb het rapport gelezen blij word ik er niet van. De eerste vraag is in hoeverre een #centralebank zich zou moeten bemoeien met hete politieke hangijzers zoals het #klimaat. Ik hield hier gisteren een peiling over (
https://twitter.com/jsblokland/status/1782740963388952908) en die kon rekenen op commentaar van een lid van de Executive Board van de #ECB die stelde dat de ECB niet haar eigen mandaat bepaalt.
Maar recente ECB-teksten geven overduidelijk aan dat de ECB, en dus met de #DNB in het kielzog, zich maar wat graag op het klimaatvlak begeeft:
- ‘The European Central Bank (ECB) is reassessing how its monetary policy tools to achieve its primary objective of price stability should take account of “other considerations, such as financial stability, employment, environmental sustainability”’
- 'We are firmly committed to doing our part to address climate change, within our mandate'
- 'Some measures are controversial, since they can be seen as extending central banks’ mandate beyond traditional boundaries'
Mijn conclusie, zeker na een totaal falen om #inflatie onder controle te houden, is dat centrale banken dicht bij hun leest moeten blijven Nu kan de DNB uiteraard een vrijblijvend rapport over verduurzaming schrijven, ware het niet dat van vrijblijvendheid totaal geen sprake is. Een paar voorbeelden:
- De DNB concludeert dat 35%(!) van de huiseigenaren die geen spaargeld hebben, dan moeten #lenen om te verduurzamen. ‘Let op! Lenen kost geld.’ Plus, Nederland heeft zowat de hoogste schuldratio's van huishoudens in een wereld die steeds meer door #schuld wordt gedomineerd. Die suggestie om te lenen is ongepast.
![GL6o-D-s-Xo-AAt7b-U.jpg]()
- 'Als het tempo van verduurzaming desondanks achterblijft bij de doelstellingen, kan overwogen worden om in aanvulling hierop gefaseerd een verduurzamingsplicht bij de aankoop van een nieuwe woning in te voeren.' De DNB stelt hier dus voor om het gebruik van spaargeld en/of lenen te verplichten. De DNB gaat over jouw spaargeld.
- Tijdens de COVID-19 pandemie zijn Nederlandse huishoudens massaal gaan sparen en ook na de pandemie hebben zij flink doorgespaard. Foei, Nederlandse huishoudens, dat jullie geen geld hebben uitgegeven toen jullie werden opgesloten in jullie eigen huis. Als je nu draagkracht wilt creëren, moet je vooral dit soort teksten in je analyse zetten. Dit valt veel mensen terecht heel zwaar.
- De DNB houdt rekening met een financiële buffer van minstens ¤10.000 die nodig is om je inboedel te vervangen. Dat bedrag lijkt mij laag, maar goed, de DNB bepaalt hier dat het andere spaargeld dan wel gebruikt kan worden voor verduurzaming. DNB geeft aan dat er gemiddeld ¤36.500 nodig is.
Tot slot besteedt de DNB één marginaal zinnetje aan het feit dat ‘huiseigenaren een deel van hun spaargeld mogelijk voor andere doeleinden willen gebruiken.’ You think? En niet voor niets. Neem mijn vorige post over de huizenprijzen. Ik maak me veel zorgen dat mijn kinderen straks geen dak boven hun hoofd hebben omdat starterswoningen simpelweg onbetaalbaar zijn. DAAROM spaar, lees beleg (dat is beter) ik.
En zo zijn er natuurlijk nog talloze belangrijke zaken om voor te sparen. Een studieschuld afbetalen (let op: de DNB zegt dus niet doen, verduurzamen en indien nodig bijlenen), een extra #pensioenpotje opbouwen, extra geld voor medische zorg achter de hand houden, en ga zo maar door.
Samengevat, dit rapport van de DNB gaat mijns inziens buiten het mandaat, is normatief, dwingt mensen te lenen en dicteert hoe mensen hun spaargeld moeten gebruiken. Applaus!
Jeroen Blokland