abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_213304707
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 april 2024 16:06 schreef Rostrup het volgende:
gaat er niet een CO2 omzettingsfabriek verloren: dat is miljoenen jaren geleden, voor de industriële revolutie al gebeurd.
[..]

Die zijn nut in CO2 termen flink heeft ingeleverd en onder zou doen van een jonger exemplaar in CO2 termen.

Ja 30 jaar ofzo een set back in CO2 opgeslagen, maar met fossiel is dat wat miljoenen jaren.

Daarnaast moet het straks allemaal net zero, de boom haalt het uit de lucht, dat is echt de enige techniek die een beetje betaalbaar CO2 uit de lucht zou halen. (maar ruimte is niet oneindig).
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_213304723
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 april 2024 16:06 schreef Rostrup het volgende:

De wetenschap geeft aan dat de opwarming van de aarde snel gaat en steeds sneller gaat. Het kappen van bomen om die op te stoken zal het alleen maar erger maken.
Nee, als je bomen terugplant dan herstelt die schok in 30 jaar. Ipv miljoenen, dus voor CO2 concentraties is dat veel beter dan fossiele brandstoffen.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
  dinsdag 23 april 2024 @ 19:06:56 #278
502341 Rostrup
Je moet sterk zijn.
pi_213304972
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 april 2024 18:41 schreef ludovico het volgende:

[..]
Nee, als je bomen terugplant dan herstelt die schok in 30 jaar. Ipv miljoenen, dus voor CO2 concentraties is dat veel beter dan fossiele brandstoffen.
1. We hebben geen 30 jaar hersteltijd meer.
2. Ik heb het over de omzetting van CO2 naar zuurstof in de lucht, niet over opslag in het hout.
Als je niet gewenst bent ga dan weg.
Verlaat hen voordat ze jou verlaten.
  dinsdag 23 april 2024 @ 19:07:48 #279
38559 WheeledWarrior
More than meets the eye
pi_213304983
Dit topic verzandt weer in ellenlange discussies over alle technische ins en outs van kachels, pompen, CO2 en weet ik wat maar daar gaat het helemaal niet over.
pi_213305032
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 april 2024 19:06 schreef Rostrup het volgende:

[..]
1. We hebben geen 30 jaar hersteltijd meer.
2. Ik heb het over de omzetting van CO2 naar zuurstof in de lucht, niet over opslag in het hout.
1. Mijn hemel...
2.???
  dinsdag 23 april 2024 @ 19:15:52 #281
502341 Rostrup
Je moet sterk zijn.
pi_213305062
OK, andere insteek: als het werkelijk om het milieu ging zou een kilo CO2 uitstoot door consumenten even duur zijn als een kilo CO2 uitgestoten door bijvoorbeeld Tata Steel: de bijdrage aan de opwarming is tenslotte gelijk. Waarom moet een consument daar dan een miljoen keer (o.i.d.) meer voor betalen?
  dinsdag 23 april 2024 @ 19:16:15 #282
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_213305069
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 april 2024 11:51 schreef Rostrup het volgende:

[..]
WOZ belasting afhankelijk maken van energielabel:
A of beter: factor 1
B: factor 1,25
C: factor 1,5
D: factor 2
E: factor 4
F: factor 8
G: factor 16
Plus een kankerkacheltaks voor de mensen die met de installatie van een fijnstofkanon proberen onder de verduurzaming uit te komen.
:') :') :') :') :') :')
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_213311911
Nederlandsche Bank heeft berekend dat 95% van de huiseigenaren de #verduurzaming van hun woning kunnen bekostigen met hun #spaargeld en door het afsluiten van een lening. Zo dan!

Ik heb het rapport gelezen blij word ik er niet van. De eerste vraag is in hoeverre een #centralebank zich zou moeten bemoeien met hete politieke hangijzers zoals het #klimaat. Ik hield hier gisteren een peiling over (https://twitter.com/jsblokland/status/1782740963388952908) en die kon rekenen op commentaar van een lid van de Executive Board van de #ECB die stelde dat de ECB niet haar eigen mandaat bepaalt.

Maar recente ECB-teksten geven overduidelijk aan dat de ECB, en dus met de #DNB in het kielzog, zich maar wat graag op het klimaatvlak begeeft:
- ‘The European Central Bank (ECB) is reassessing how its monetary policy tools to achieve its primary objective of price stability should take account of “other considerations, such as financial stability, employment, environmental sustainability”’
- 'We are firmly committed to doing our part to address climate change, within our mandate'
- 'Some measures are controversial, since they can be seen as extending central banks’ mandate beyond traditional boundaries'

Mijn conclusie, zeker na een totaal falen om #inflatie onder controle te houden, is dat centrale banken dicht bij hun leest moeten blijven Nu kan de DNB uiteraard een vrijblijvend rapport over verduurzaming schrijven, ware het niet dat van vrijblijvendheid totaal geen sprake is. Een paar voorbeelden:

- De DNB concludeert dat 35%(!) van de huiseigenaren die geen spaargeld hebben, dan moeten #lenen om te verduurzamen. ‘Let op! Lenen kost geld.’ Plus, Nederland heeft zowat de hoogste schuldratio's van huishoudens in een wereld die steeds meer door #schuld wordt gedomineerd. Die suggestie om te lenen is ongepast.

- 'Als het tempo van verduurzaming desondanks achterblijft bij de doelstellingen, kan overwogen worden om in aanvulling hierop gefaseerd een verduurzamingsplicht bij de aankoop van een nieuwe woning in te voeren.' De DNB stelt hier dus voor om het gebruik van spaargeld en/of lenen te verplichten. De DNB gaat over jouw spaargeld.

- Tijdens de COVID-19 pandemie zijn Nederlandse huishoudens massaal gaan sparen en ook na de pandemie hebben zij flink doorgespaard. Foei, Nederlandse huishoudens, dat jullie geen geld hebben uitgegeven toen jullie werden opgesloten in jullie eigen huis. Als je nu draagkracht wilt creëren, moet je vooral dit soort teksten in je analyse zetten. Dit valt veel mensen terecht heel zwaar.

- De DNB houdt rekening met een financiële buffer van minstens ¤10.000 die nodig is om je inboedel te vervangen. Dat bedrag lijkt mij laag, maar goed, de DNB bepaalt hier dat het andere spaargeld dan wel gebruikt kan worden voor verduurzaming. DNB geeft aan dat er gemiddeld ¤36.500 nodig is.

Tot slot besteedt de DNB één marginaal zinnetje aan het feit dat ‘huiseigenaren een deel van hun spaargeld mogelijk voor andere doeleinden willen gebruiken.’ You think? En niet voor niets. Neem mijn vorige post over de huizenprijzen. Ik maak me veel zorgen dat mijn kinderen straks geen dak boven hun hoofd hebben omdat starterswoningen simpelweg onbetaalbaar zijn. DAAROM spaar, lees beleg (dat is beter) ik.

En zo zijn er natuurlijk nog talloze belangrijke zaken om voor te sparen. Een studieschuld afbetalen (let op: de DNB zegt dus niet doen, verduurzamen en indien nodig bijlenen), een extra #pensioenpotje opbouwen, extra geld voor medische zorg achter de hand houden, en ga zo maar door.

Samengevat, dit rapport van de DNB gaat mijns inziens buiten het mandaat, is normatief, dwingt mensen te lenen en dicteert hoe mensen hun spaargeld moeten gebruiken. Applaus!
Jeroen Blokland
pi_213311971
10k om de inboedel te vervangen? Daar koop ik nog niet eens een nieuwe bank voor (daarom gaat die van mij ook een leven lang mee…). Beetje raar ook om dat als norm te nemen. Is het de bedoeling om geen geld meer te hebben voor een mooie reis en/of vervanging van de auto (flankerende klimaat maatregel…)?
  woensdag 24 april 2024 @ 12:38:57 #285
11091 SEMTEX
Mevr. Hoe-die-nie
pi_213311990
quote:
1s.gif Op woensdag 24 april 2024 12:30 schreef Za het volgende:
Nederlandsche Bank heeft berekend dat 95% van de huiseigenaren de #verduurzaming van hun woning kunnen bekostigen met hun #spaargeld en door het afsluiten van een lening. Zo dan!
Eh nee. Ik heb een huis uit de jaren '50. Om mijn HR-ketel te vervangen voor een warmtepomp moet ik ook de tochtige ramen, muren, vloeren en daken laten isoleren en al het dubbelglas vervangen door HR++(+)-glas anders waait al die warmte zo het huis weer uit. Ik ben er niet met mijn spaargeld en met een lening ben ik tot aan mijn pensioen aan het afbetalen.
Kierkegaard: Life Can Only Be Understood Backwards, But It Must Be Lived Forwards
  woensdag 24 april 2024 @ 12:44:58 #286
38559 WheeledWarrior
More than meets the eye
pi_213312051
In de Sovjet-Unie zouden ze trots zijn geweest op zoveel overheidsbemoeienis.
pi_213312109
quote:
0s.gif Op woensdag 24 april 2024 12:44 schreef WheeledWarrior het volgende:
In de Sovjet-Unie zouden ze trots zijn geweest op zoveel overheidsbemoeienis.
Daar stookte (en stookt) men gewoon ieder tochtig hok op tot 25 graden. Gas is namelijk heel goedkoop. Zonder belastingen dan…
  woensdag 24 april 2024 @ 13:03:18 #288
502341 Rostrup
Je moet sterk zijn.
pi_213312237
quote:
2s.gif Op woensdag 24 april 2024 12:38 schreef SEMTEX het volgende:

[..]
Eh nee. Ik heb een huis uit de jaren '50. Om mijn HR-ketel te vervangen voor een warmtepomp moet ik ook de tochtige ramen, muren, vloeren en daken laten isoleren en al het dubbelglas vervangen door HR++(+)-glas anders waait al die warmte zo het huis weer uit. Ik ben er niet met mijn spaargeld en met een lening ben ik tot aan mijn pensioen aan het afbetalen.
Dit wist je toen je dat tochtige energielabel-Z hol kocht. Nu niet janken.
pi_213312558
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 april 2024 12:57 schreef probeer het volgende:
Zozo .. we gaan de doelstellingen niet halen omdat men de woning niet snel genoeg verduurzaamt? Het ligt ook weer altijd aan de burger he.

Industrie en bedrijfsleven liggen wel op schema?
Die moeten al verplicht maatregelen treffen als ze snel genoeg kunnen worden terugverdiend.
  woensdag 24 april 2024 @ 14:00:55 #290
11091 SEMTEX
Mevr. Hoe-die-nie
pi_213312916
quote:
0s.gif Op woensdag 24 april 2024 13:03 schreef Rostrup het volgende:

[..]
Dit wist je toen je dat tochtige energielabel-Z hol kocht. Nu niet janken.
:') .
Kierkegaard: Life Can Only Be Understood Backwards, But It Must Be Lived Forwards
pi_213312972
quote:
2s.gif Op woensdag 24 april 2024 14:00 schreef SEMTEX het volgende:

[..]
:') .
Helemaal onterecht is die opmerking niet. Dat energie duurder zou gaan worden is al zeker 15 jaar bekend bij het grote publiek.

Dat mensen vervolgens nu gaan klagen omdat ze een koopwoning hebben met een D label of slechter, dat valt dan ook onder krokodillentranen.
  woensdag 24 april 2024 @ 14:15:50 #292
11091 SEMTEX
Mevr. Hoe-die-nie
pi_213313009
quote:
0s.gif Op woensdag 24 april 2024 14:08 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Helemaal onterecht is die opmerking niet. Dat energie duurder zou gaan worden is al zeker 15 jaar bekend bij het grote publiek.

Dat mensen vervolgens nu gaan klagen omdat ze een koopwoning hebben met een D label of slechter, dat valt dan ook onder krokodillentranen.
Ik heb mijn woning 16 jaar geleden gekocht :P
  woensdag 24 april 2024 @ 14:19:58 #293
502341 Rostrup
Je moet sterk zijn.
pi_213313034
quote:
10s.gif Op woensdag 24 april 2024 14:15 schreef SEMTEX het volgende:

[..]
En wat heb je de afgelopen 16 jaar bedacht v.w.b. het verduurzamen van je tochtige jaren '50 huis?
  woensdag 24 april 2024 @ 14:37:40 #294
11091 SEMTEX
Mevr. Hoe-die-nie
pi_213313170
quote:
0s.gif Op woensdag 24 april 2024 14:19 schreef Rostrup het volgende:

[..]
En wat heb je de afgelopen 16 jaar bedacht v.w.b. het verduurzamen van je tochtige jaren '50 huis?
Zonnepanelen neerleggen :P en tochtig valt wel mee, aangezien het overal dubbelglas is (maar geen HR++).
pi_213313180
quote:
0s.gif Op woensdag 24 april 2024 13:31 schreef Zolena het volgende:

[..]
Die moeten al verplicht maatregelen treffen als ze snel genoeg kunnen worden terugverdiend.
Dat is vooral een bureaucratisch monster en de echte vervuilers worden door de omgevingsdienst niet aangepakt.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_213313202
quote:
10s.gif Op woensdag 24 april 2024 14:15 schreef SEMTEX het volgende:

[..]
Ook dan had je 15 jaar geleden kunnen beginnen met verduurzaming. ;)

Niet voor mij hoor, maar ik vind het niet logisch dat mensen die verdommen te verduurzamen menen dat de overheid maar moet zorgen dat zij daar geen scheur in de broek van overhouden.
  woensdag 24 april 2024 @ 14:45:00 #297
11091 SEMTEX
Mevr. Hoe-die-nie
pi_213313218
quote:
0s.gif Op woensdag 24 april 2024 14:42 schreef VEM2012 het volgende:

[..]

Niet voor mij hoor, maar ik vind het niet logisch dat mensen die verdommen te verduurzamen menen dat de overheid maar moet zorgen dat zij daar geen scheur in de broek van overhouden.
Oh, maar 16 jaar geleden was dat huis nog best duurzaam. En ik verdom het niet, ik verarm ook niet door mijn energiegebruik (dat is namelijk heel netjes vergeleken met andere woningen van deze leeftijd), maar met het oog op de toekomst heb ik nog wel wat investeringen te gaan.
  woensdag 24 april 2024 @ 15:00:13 #298
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_213313358
quote:
0s.gif Op woensdag 24 april 2024 14:42 schreef VEM2012 het volgende:

[..]

Achteraf kijk je een koe in de kont, maar wou dat ik destijds al PV op het dak had laten leggen
pi_213313592
quote:
2s.gif Op woensdag 24 april 2024 14:45 schreef SEMTEX het volgende:

[..]
Oh, maar 16 jaar geleden was dat huis nog best duurzaam. En ik verdom het niet, ik verarm ook niet door mijn energiegebruik (dat is namelijk heel netjes vergeleken met andere woningen van deze leeftijd), maar met het oog op de toekomst heb ik nog wel wat investeringen te gaan.
Ik oordeel ook niet echt over jouw situatie, aangezien ik die niet ken. Het is algemeen bedoeld.

quote:
0s.gif Op woensdag 24 april 2024 15:00 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Achteraf kijk je een koe in de kont, maar wou dat ik destijds al PV op het dak had laten leggen
Ik blijf erbij dat het echt al zeker 15 jaar duidelijk is.
pi_213313996
quote:
2s.gif Op woensdag 24 april 2024 12:38 schreef SEMTEX het volgende:

[..]
Technisch gesproken waait al die warmte nu ook al weg. De installatie die de warmte maakt staat daar los van. Ja echt. :)
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')