abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_213295051
quote:
0s.gif Op maandag 22 april 2024 18:13 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]
Er zullen ongetwijfeld wat religieuze wetenschappers zijn die er anders over denken. :')
Oh, daar doelde ik helemaal niet op.
A Robin Redbreast in a Cage Puts all Heaven in a Rage.
  maandag 22 april 2024 @ 18:35:34 #27
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_213295229
quote:
0s.gif Op maandag 22 april 2024 18:14 schreef Discombobulate het volgende:

[..]
Oh, daar doelde ik helemaal niet op.
Maar dat zijn overtuiging als 'compatibilist' voor wetenschappelijke discussies zorgt, is uiteraard niet verwonderlijk.
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
  maandag 22 april 2024 @ 18:41:43 #28
Why is all the rum gone?
pi_213295300
Ik kende hem niet, maar dit soort zaken kan ik me zeer in vinden.

quote:
Dennett was referred to as one of the "Four Horsemen of New Atheism", along with Richard Dawkins, Sam Harris, and the late Christopher Hitchens.

New Atheism advocates the view that superstition, religion, and irrationalism should not simply be tolerated. Instead, they advocate the antitheist view that the various forms of theism should be criticised, countered, examined, and challenged by rational argument, especially when they exert strong influence on the broader society, such as in government, education, and politics
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
pi_213295796
quote:
0s.gif Op maandag 22 april 2024 17:05 schreef Akathisia het volgende:

[..]
Waarom zal dat niet het geval zijn?
Nou, omdat op internet mensen hem ook wel "mr know it all" vinden.
pi_213295894
quote:
0s.gif Op maandag 22 april 2024 16:19 schreef -XOR- het volgende:

[..]
Philosophy of mind raakt natuurlijk op zichzelf al aan de wetenschapsfilosofie omdat dat deels gaat over interne representatie van de werkelijkheid en hoe de werkelijkheid zich aan ons voordoet, en vooral zijn boek Darwin's dangerous idea handelt weldegelijk voor een deel over wetenschapsfilosofie.
Ik moet eerlijk zeggen dat hoe meer de jaren verstrijken, hoe meer ik juist weer overtuigd raak van een meer dualistisch wereldbeeld.

Die 'geest is het brein' filosofie waar ik altijd in heb geloofd, het gaat er bij mij gewoon niet meer in.
pi_213295903
Zijn biografie "I've been thinking" is wel een ontzettende ego trip als je de recensies leest.
pi_213295929
quote:
0s.gif Op maandag 22 april 2024 19:46 schreef PietjePuk2000 het volgende:

[..]
Ik moet eerlijk zeggen dat hoe meer de jaren verstrijken, hoe meer ik juist weer overtuigd raak van een meer dualistisch wereldbeeld.

Die 'geest is het brein' filosofie waar ik altijd in heb geloofd, het gaat er bij mij gewoon niet meer in.
Vind Wittgenstein en Heidegger vooral heel interessant. Wat Dennett doet is het helemaal wegdenken of wegredeneren. Consciousness Explained Away.
pi_213295939
quote:
0s.gif Op maandag 22 april 2024 18:13 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]
Er zullen ongetwijfeld wat religieuze wetenschappers zijn die er anders over denken. :')
Nou nee, niet alleen religieuze wetenschappers. Zelfs heel veel neurowetenschappers zijn dualisten, en de laatste jaren ook weer meer in opkomst.

Eerlijk gezegd heb ik nog nooit een goede verklaring voor bewustzijn gezien.
pi_213295958
quote:
0s.gif Op maandag 22 april 2024 18:02 schreef Discombobulate het volgende:

[..]
Dat er zeker geen consensus is over Dennett's werk.
Bestaat er überhaupt zoiets als een consensus bij filosofen?
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
pi_213295973

[ Bericht 100% gewijzigd door #ANONIEM op 23-04-2024 07:13:21 ]
  maandag 22 april 2024 @ 20:39:13 #36
Why is all the rum gone?
pi_213296673
quote:
0s.gif Op maandag 22 april 2024 19:39 schreef Discombobulate het volgende:

[..]
Nou, omdat op internet mensen hem ook wel "mr know it all" vinden.
Dat heb je al snel bij mensen die iets met overtuiging brengen. En 'op het internet' is natuurlijk niet een heel erg sterk argument.
  maandag 22 april 2024 @ 20:40:13 #37
Why is all the rum gone?
pi_213296682
quote:
0s.gif Op maandag 22 april 2024 19:49 schreef PietjePuk2000 het volgende:

Verklaring als in wat het is of waarom het bestaat?
pi_213296740
quote:
0s.gif Op maandag 22 april 2024 19:49 schreef PietjePuk2000 het volgende:
Heet niet voor niets the hard problem :P
pi_213297252
quote:
0s.gif Op maandag 22 april 2024 19:46 schreef Discombobulate het volgende:
Zijn biografie "I've been thinking" is wel een ontzettende ego trip als je de recensies leest.
Was ook wel een stug koppig persoon, altijd volhouden dat hij de 100% waarheid sprak, en de rest fout zit.

Zijn ideeën over perceptie vind ik wel interessant, maar de manier waarop Dennet zijn bevinding dan transformeert naar een bewustzijnsmodel gaat er bij mij niet in.
pi_213297333
quote:
0s.gif Op maandag 22 april 2024 20:45 schreef Discombobulate het volgende:

[..]
Heet niet voor niets the hard problem :P
Dat klopt. Jij nog steeds overtuigd van materialistische verklaringen?
pi_213297505
quote:
0s.gif Op maandag 22 april 2024 21:46 schreef PietjePuk2000 het volgende:

[..]
Dat klopt. Jij nog steeds overtuigd van materialistische verklaringen?
Nee, mijn uitgangspunt is beetje zoals dat van Wittgenstein (of Heidegger.) Vanuit de latere Wittgenstein ontstond ordinary language philosophy, volgens mij ook logical positivism (maar dat was de vroege Wittgenstein) en later dus dat elimanative materialism, maar ik ontken niet dat qualia bestaan. Geen idee welke hedendaagse filosoof daar het meeste op lijkt. John McDowell misschien.
  maandag 22 april 2024 @ 22:21:38 #42
142210 slaveloos
laveloos tot de deurmat
pi_213297664
Held, hij heeft met zijn multiple drafts model in ieder geval een aanzet gegeven voor een naturalistische benadering van het bewustzijn en is gestart met het mechanisme van bewustzijn, maar heeft niet veel kunnen zeggen over de inhoud van bewustzijn. Zijn eerste werk ging over het uitleggen van het verschil tussen bewustzijn als mechanisme en de inhoud van de bewuste drafts.
Morality is doing right no matter what you are told, relgion is doing what you are told no matter what is right
all I wanted was a pepsi, just one pepsi and shit was given to me
pi_213298729
quote:
0s.gif Op maandag 22 april 2024 22:04 schreef Discombobulate het volgende:

[..]
Nee, mijn uitgangspunt is beetje zoals dat van Wittgenstein (of Heidegger.) Vanuit de latere Wittgenstein ontstond ordinary language philosophy, volgens mij ook logical positivism (maar dat was de vroege Wittgenstein) en later dus dat elimanative materialism, maar ik ontken niet dat qualia bestaan. Geen idee welke hedendaagse filosoof daar het meeste op lijkt. John McDowell misschien.
Zijn geen filosofen die heel lekker weg lezen. ;) Maar ik begrijp ongeveer waar je staat.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')