quote:
Op vrijdag 19 april 2024 17:49 schreef quo_ het volgende:Sinds 2 jaar gebruik ik mijn airco (= Lucht-Lucht warmtepomp) voor het verwarmen van de woonkamer, met name in voorjaar en najaar.
Is best een handige manier om snel wat temperatuur in de kamer te krijgen die primair financieel gedreven is.
Met de aardgas gestookte CV kom ik op ca. 15 cent per kWh warmte bij een gasprijs van 1,30 euro.
Bij een elektrische kWh prijs van 30 cent en een COP van 4 kost een kWh warmte slechts 7,5 cent.
Het lopende stookseizoen zit er wel bijna op. Net even de balans opgemaakt van mij ge-experimenteer met de airco.
Naar schatting ruim 100 m3 aan gas bespaard door de inzet dik 200 kWh elektriciteit
En dat levert dan 65 eurootjes aan financieel gewin op, dat kan dus niet echt uit.
Voor het milieu dan maar?
Een check op de europese brandstofmix voor elektriciteit levert volgend staatje:
• 20% gas
• 20% kolen en olie
• 33% zon, wind, water
• 22% nucleair
• 5% biomassa
Ik vind niet dat ik me daarmee kwalificeer voor de nobelprijs voor duurzaamheid

Ik ga overigens wel verder met mijn idee voor een warmtepomp op de vloerverwarming.
Niet voor de centen of voor het milieu maar voor het comfort en de risicospreiding.
En bij een volledige vervanging van de cv ketel door een warmtepomp zou het wel finaciele zoden aan de dijk zetten. Als tenminste de prijs voor elektriciteit niet sterk omhoog gaat tov gas.
[ Bericht 5% gewijzigd door quo_ op 30-04-2024 18:34:19 ]