abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 16 april 2024 @ 11:14:54 #1
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_213225934
De Duitse oud-voetballer Bernd Hölzenbein is op 78-jarige leeftijd overleden.

Dat heeft zijn club Eintracht Frankfurt bekendgemaakt. De 40-voudig international (vijf doelpunten) was al geruime tijd ziek.

Hölzenbein speelde tussen 1967 en 1981 420 competitiewedstrijden voor Eintracht Frankfurt (160 doelpunten), maar in Nederland kennen we de buitenspeler vooral van de strafschop die hij kreeg in de WK-finale van 1974 in eigen land. Of beter: versierde, in de ogen van voebalminnend Nederland.

Oranje leidde in München dankzij een strafschop van Johan Neeskens in de beginfase met 1-0, toen in de 24ste minuut Hölzenbein het Nederlandse strafschopgebied binnendenderde en over het uitgestoken been van Wim Jansen viel.

De Nederlandse middenvelder beweerde zijn tegenstander niet geraakt te hebben, maar de Engelse scheidsrechter Jack Taylor wees onverbiddelijk naar de stip, vanwaar Paul Breitner de gelijkmaker produceerde. Nog voor rust maakte Gerd Müller de winnende 2-1 voor het organiserende land.

De aanleiding voor de strafschop bleef Hölzenbein de rest van zijn leven achtervolgen, bekende hij eens, met lichte ergernis. "Waar ik ook kwam, het is altijd het eerste wat naar boven komt. Als deze penalty het enige is waarvan men zich mij herinnert, dan is dat jammer."

Daar komt bij dat hij later zou hebben toegegeven dat hij zich had laten vallen, maar die uitspraak moest uiteindelijk gerectificeerd worden door Bild-Zeitung, het dagblad dat hem had geciteerd.

Hölzenbein, die met Frankfurt drie keer de nationale beker veroverde en in 1980 de UEFA Cup won, is de zesde wereldkampioen van 1974 die is overleden. Van hen stonden Franz Beckenbauer, die begin dit jaar overleed, Jürgen Grabowski en Gerd Müller tegenover Oranje in de finale.
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
pi_213225972
Wie?
RIP aan de nabestaande
pi_213225989
Top speler en groot wereldkampioen en vice europees kampioen (in de finale van 1976 kopte hij in de laatste minuut de gelijkmaker binnen tegen Tsjecho-slowakije, maar ze verloren alsnog op penalties, waronder de beroemde laatste en winnende van Panenka)
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
  dinsdag 16 april 2024 @ 11:30:02 #4
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_213226040
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 april 2024 11:19 schreef bonanza8 het volgende:
Wie?

Vraag maar aan jouw (o )pa.
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
  Trouwste user 2022 donderdag 18 april 2024 @ 11:58:32 #5
7889 tong80
Spleenheup
pi_213247074
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 april 2024 11:21 schreef RM-rf het volgende:
Top speler en groot wereldkampioen en vice europees kampioen (in de finale van 1976 kopte hij in de laatste minuut de gelijkmaker binnen tegen Tsjecho-slowakije, maar ze verloren alsnog op penalties, waronder de beroemde laatste en winnende van Panenka)
Heb ik nog een geweldige column over geschreven. Ik heb hem nog live zien voetballen het seizoen dat-ie de UEFA-cup won. In de galgenwaard tegen FC Utrecht. Volgens mij stonden dat jaar 4 Duitse clubs in de halve finale.

:T
Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
pi_213247765
quote:
0s.gif Op donderdag 18 april 2024 11:58 schreef tong80 het volgende:

[..]
Heb ik nog een geweldige column over geschreven. Ik heb hem nog live zien voetballen het seizoen dat-ie de UEFA-cup won. In de galgenwaard tegen FC Utrecht. Volgens mij stonden dat jaar 4 Duitse clubs in de halve finale.

Heb je ooit Tilkowski gezien? Legendarische doelman van BVB in de jaren zestig (en stond bij de wereldbekerfinale van 66 onder de welbekende lat) ... Heb hem jaren terug ooit eens mogen ontmoeten en naar hem mogen luisteren... Fantastisch aardige en onderhoudzame man, vol met verhalen over het voetbal in de Ruhrpot (vond de strijd tusen BVB en Schalke een beetje kunstmatig, omdat dat juist eenzelfde clubs waren met gelijke achtergrond, zijn afkeer gold dan eerder FC Koln en haar achterban, te sjiek en stedelijk)..
Is ook enkele jaren terug overleden
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
  Trouwste user 2022 donderdag 18 april 2024 @ 13:11:13 #7
7889 tong80
Spleenheup
pi_213247896
quote:
0s.gif Op donderdag 18 april 2024 12:58 schreef RM-rf het volgende:

Ik ga niet antwoorden van dat is van voor mijn tijd. Het is nu ook mijn tijd. Straks is het op FOK! een tijd van voor tong80 en erna. ;) Je maakt me wel nieuwsgierig naar hem. Zoals ik een briljante column heb geschreven over Uwe Seeler. De geweldige spits die in het voetbal-interbellum regeerde, precies tussen twee wereldkampioenschappen van Duitsland in. Zoals niet Frans Beckenbauer werd gekozen als aanvoerder van het Duitse elftal van de eeuw, maar Fritz Walter. Zoals Kubala werd gekozen tot speler van de eeuw, en niet Cruijffie bij Bacelona. Zoals niet Pelé de meeste doelpunten heeft gemaakt maar de vergeten Brazilaan Friedenreich. Trusten en tot morgen. Straks wordt me nog verweten te veel in het verleden te leven waar ik zelf niet bij was maar wel aan refereer. Trouwens, het was geen buitenspel in 1973 bij Nederland-België.

Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')