https://www.nu.nl/economi(...)nalen-afknippen.htmlquote:Albert Heijn stopt zo snel mogelijk met de verkoop van alle garnalen die afkomstig zijn van vrouwtjesgarnalen waarvan de ogen zijn afgeknipt om ze vruchtbaarder te maken. De verse garnalen verdwijnen deze week al uit de schappen.
Binnen een jaar wil AH ook stoppen met diepgevroren producten en met garnalen die in snacks zijn verwerkt.
Dierenwelzijnsorganisatie Wakker Dier sloeg in 2021 al alarm over de praktijk. Achter het oog van een garnaal, dat min of meer op een steeltje staat, ligt een klier die hormonen aanmaakt. Die beïnvloeden het moment waarop een garnaal eieren kan leggen. Zonder oog, en dus zonder die hormonen, is de vrouwtjesgarnaal daar eerder klaar voor.
Het afknippen van de ogen vindt met name plaats bij leveranciers uit Vietnam, Ecuador, Honduras, Indonesië en Venezuela.
"Onderzoek laat zien dat garnalen terugdeinzen tijdens de behandeling en achteraf van slag zijn. Waar ze normaal rustig op de bodem zitten, zwemmen ze na het knippen gedesoriënteerd rond en botsen ze regelmatig tegen de wand van het bassin", zegt Wakker Dier, dat bijzonder blij is met de stappen van de supermarktketen. De organisatie hoopt dat andere supers het voorbeeld volgen.
"Sinds 2023 zijn wij als eerste supermarkt overgestapt op een transparante en duurzamere tropische garnalenketen", meldt Albert Heijn. De winkel wil ook alleen garnalen aanbieden die elektrisch zijn verdoofd voordat ze worden gedood.
dat zijn biggenpiemelsquote:Op vrijdag 12 april 2024 18:44 schreef Starhopper het volgende:
Gelukkig heeft de AH een alternatief![]()
[ afbeelding ]
Hopelijk stoppen ze ook met het verkopen van de rest van het dierenleed.
Ingrediënten: raapolie, invertsuikerstroop, zuurteregelaar (citroenzuur [E330]), conserveermiddel (kaliumsorbaat [E202], natriumbenzoaat [E211]), kleurstof (carotenen [E160a]quote:Op vrijdag 12 april 2024 18:44 schreef Starhopper het volgende:
[ afbeelding ]
Je negeert het hoofdingrediënt.quote:Op vrijdag 12 april 2024 18:47 schreef QAnonn het volgende:
[..]
Ingrediënten: raapolie, invertsuikerstroop, zuurteregelaar (citroenzuur [E330]), conserveermiddel (kaliumsorbaat [E202], natriumbenzoaat [E211]), kleurstof (carotenen [E160a]
Dat kan je bijna geen eten meer noemen.
quote:Ingrediënten
Ingrediënten: zeewierextract, water, raapolie, invertsuikerstroop, zout, natuurlijk aroma, zuurteregelaar (citroenzuur [E330]), conserveermiddel (kaliumsorbaat [E202], natriumbenzoaat [E211]), kleurstof (carotenen [E160a]).
Waarvan toegevoegde suikers 2.5g per 100 gram en waarvan toegevoegd zout 1.50g per 100 gram
quote:Op vrijdag 12 april 2024 18:44 schreef Starhopper het volgende:
[ afbeelding ]
Je bent niet verplicht om daar je boodschappen te doen.quote:Op vrijdag 12 april 2024 18:44 schreef Starhopper het volgende:
Ja, of een mossel.quote:Op vrijdag 12 april 2024 18:49 schreef Harvest89 het volgende:
Garnalen zijn ranzig hoor. bah.
Als je zeevruchten kan eten dan kun je ook zonder problemen insecten eten. Is nagenoeg hetzelfde.
Is dat gemaakt van kipfilet?quote:Op vrijdag 12 april 2024 18:44 schreef Starhopper het volgende:
[ afbeelding ]
Schijnbaar zit het orgaan welke de vruchtbaarheid kan beïnvloeden net achter de ogen.quote:Op vrijdag 12 april 2024 19:34 schreef inslagenreuring het volgende:
Is dat wetenschappelijk onderbouwd, dat oogjes afknippen voor vruchtbaarheid van de garnaal?
Klinkt heel onlogisch. Met een hoog chinese witchdokter gehalte.
Zeker die in zo'n zakje met kruiden er op?quote:Op vrijdag 12 april 2024 20:02 schreef Id_do_her het volgende:
[..]
Ik heb al krekels gegeten dat was best lekker.
Ohquote:Op vrijdag 12 april 2024 20:06 schreef Mano_ het volgende:
[..]
Da's Newspeak. Het woord garnaal heeft niets meer met het dier te maken blijkbaar.
Eten van dieren zonder dierenleed bestaat niet maar dat weet je zelf ook wel.quote:Op vrijdag 12 april 2024 20:06 schreef dudewhereismycar het volgende:
Goedzo. Eten van dieren prima, maar nee tegen dierenmishandeling.
Eekhoorns.quote:
Ah, the usual suspect met de usual bagger.quote:Op vrijdag 12 april 2024 20:08 schreef Aberkullie het volgende:
[..]
Eten van dieren zonder dierenleed bestaat niet maar dat weet je zelf ook wel.
Wie vroeg jou iets?quote:Op vrijdag 12 april 2024 20:11 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Eekhoorns.![]()
Rode panda![]()
Poezen![]()
Eigenlijk alles op 4 pootjes met bontjas
Niemand, maar ik gaf lekker toch antwoord, kut.quote:
Eekhoorns zijn wel echt cute hequote:Op vrijdag 12 april 2024 20:14 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Niemand, maar ik gaf lekker toch antwoord, kut.
Hmmm ik heb nog geen enkele daarvan gegeten.quote:Op vrijdag 12 april 2024 20:11 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Eekhoorns.![]()
Rode panda![]()
Poezen![]()
Eigenlijk alles op 4 pootjes met bontjas
Met zn actquote:
Oryx is erg lekker, mocht je een keer in zuidelijk Afrika komen.quote:Op vrijdag 12 april 2024 20:15 schreef ToT het volgende:
[..]
Hmmm ik heb nog geen enkele daarvan gegeten.
Aanrader?
Krijgen garnalen dan ook rode oogjes?quote:
Welke oogjesquote:Op vrijdag 12 april 2024 20:22 schreef StateOfMind het volgende:
[..]
Krijgen garnalen dan ook rode oogjes?
quote:
Kom jij maar even mee knul.quote:Op vrijdag 12 april 2024 20:24 schreef xpompompomx het volgende:
[..]net of dat ik weer 8 ben en op scoutingkamp.
Nee. Bij mij in groep 6 zat er een in de klas. Dóm, dóm… bijna niet te geloven. Wel veel gelachen met (om) die gast.quote:Op vrijdag 12 april 2024 20:10 schreef theunderdog het volgende:
Garnalen stellen qua intellect en bewustzijn toch helemaal niets voor?
Hoe je als mens bent kun je deels afmeten hoe je met dieren omgaat. Irrelevant of het wel of niet bewust is van wat het overkomt. Als mens weet je namelijk donders goed waar je mee bezig bent en dat zou al afkeer moeten opwekkenquote:Op vrijdag 12 april 2024 20:10 schreef theunderdog het volgende:
Jij mag ook mee hoorquote:
Nee.quote:Op vrijdag 12 april 2024 20:05 schreef Harvest89 het volgende:
[..]
Zeker die in zo'n zakje met kruiden er op?
zelfs eendagsvliegen zijn dieren , weliswaar maar een dag , maar toch , niet zo aaibaar als een lammetje, maar tochquote:
jij ook niet dan ?/quote:Op vrijdag 12 april 2024 20:10 schreef theunderdog het volgende:
Ik heb wel springbok gegeten, is dat zo'n beetje het zelfde?quote:Op vrijdag 12 april 2024 20:16 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Oryx is erg lekker, mocht je een keer in zuidelijk Afrika komen.
lammetjes eten of lammetjes aaien zijn twee dingenquote:Op vrijdag 12 april 2024 20:06 schreef dudewhereismycar het volgende:
Goedzo. Eten van dieren prima, maar nee tegen dierenmishandeling.
Ik aai m'n shoarma altijd voor ik het opeet.quote:Op vrijdag 12 april 2024 20:59 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
lammetjes eten of lammetjes aaien zijn twee dingen
GMTA!quote:Op vrijdag 12 april 2024 21:02 schreef StateOfMind het volgende:
Ik aai mijn biefstuk voor ik de vork erin zet
Vandaar het bekende spreekwoord.quote:Op vrijdag 12 april 2024 20:03 schreef Id_do_her het volgende:
[..]
Schijnbaar zit het orgaan welke de vruchtbaarheid kan beïnvloeden net achter de ogen.
De honingdas, luiaard, valdeurspin, gorilla, wezel, vale gier, beerdiertje, mier, franjehaai, gewone octopus en paard.quote:
Deze is nieuw voor mij.quote:Op vrijdag 12 april 2024 21:06 schreef inslagenreuring het volgende:
[..]
Vandaar het bekende spreekwoord.
"Zo geil als een garnaal zonder ogen"
quote:Op vrijdag 12 april 2024 20:10 schreef theunderdog het volgende:
quote:A group of prominent biologists and philosophers announced a new consensus: There’s “a realistic possibility” that insects, octopuses, crustaceans, fish and other overlooked animals experience consciousness.
Bron:
https://www.quantamagazin(...)39&mc_eid=553442041b
Ik heb het vooral over zelfbewustzijn. Dus het besef dat jij als individu leeft. Volgens mij zijn er maar een paar dieren waarbij er concrete aanwijzingen zijn dat die dat hebben.quote:
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |