FOK!forum / Nieuws & Achtergronden / Demissionair kabinet: nog jaren lagere belasting voor EV's
JeMoederwoensdag 10 april 2024 @ 11:35
Ons demissionair kabinet heeft besloten om EV eigenaren nog jaren lang een belastingvoordeel op de wegenbelasting te schenken, blijkt uit de voorjaarsnota. Dat voordeel moet echter wel betaald worden, dus worden PHEV eigenaren keihard in het O-tje genomen. Wel wrang dat de voertuigen die onze wegen het meest belasten van langer voordeel genieten.

quote:
Het schrappen van de mrb-vrijstelling voor elektrische auto's hangt als een zwaard van Damocles boven EV-rijders en elektrisch rijden in het algemeen. Nu lijkt er echter een meevaller aan te komen, want het demissionaire kabinet zou nog tot 2031 verminderde mrb willen voor EV's.

Het zag ernaar uit dat er voor elektrische auto's per 2026 volle mrb ofwel 'wegenbelasting' betaald zou moeten worden. Dat zorgt voor onzekerheid bij EV-rijders en drukt logischerwijs ook de verkoop van elektrische auto's. Nu ziet het er weer iets rooskleuriger uit voor elektrisch rijden in Nederland, want RTL Nieuws begrijpt van Haagse bronnen dat het demissionaire kabinet inzet op jarenlange mrb-korting voor elektrische auto's.

Bij het presenteren van de voorjaarsnota zou het vorig jaar gevallen kabinet bekendmaken dat er over een paar jaar weliswaar toch echt mrb betaald moet gaan worden voor elektrische auto's, maar dat dat voorlopig nog niet het volle tarief is. Aanvankelijk zou volgend jaar al een 25 procent-tarief gaan gelden, maar volgend jaar blijven EV's nog volledig vrijgesteld van mrb. In 2026 gaat het dan omhoog naar 60 procent van het benzinetarief, in 2029 wordt het 65 procent en vervolgens gaat per 2031 pas het volle mrb-tarief gelden. Al met al hoeven EV-rijders dus vijf jaar langer dan eerder gepland nog niet volle mrb te betalen.

Tegelijkertijd is er een tegenvaller voor plug-in hybriderijders. Het uitbreiden van de mrb-korting voor EV's scheelt natuurlijk inkomsten en daarom zou er voor plug-in hybride auto's volgend jaar al een vol mrb-tarief gerekend worden. Nu genieten die nog 50 procent korting op de mrb.

Voordeel in de praktijk kleiner
Hoewel het een meevaller is voor (al dan niet toekomstige) EV-rijders, lijkt er nog altijd geen 'gewichtscorrectie' in de plannen opgenomen te zijn. In de praktijk zou het dus kunnen betekenen dat je voor een relatief zware EV ook met 40 procent mrb-korting (per 2026) niet eens zo heel veel minder mrb betaalt dan bij een vergelijkbare benzineauto. We nemen even de nieuwe Peugeot 5008 en de zo'n 30 procent zwaardere elektrische e-5008 als rekenvoorbeeld. Je zou - uitgaande van de huidige mrb-tarieven - voor de benzineversie zo'n ¤319 per kwartaal kwijt zijn en met 40 procent mrb-korting voor de e-5008 tenminste ¤275 per kwartaal. Effectief is de korting dan geen 40 procent, maar slechts 15 procent. Het is in elk geval wel een stuk beter dan als er in 2026 volle mrb betaald had moeten worden, want dan was je voor een Peugeot e-5008 per kwartaal zomaar ¤140 méér kwijt geweest dan voor een benzine-5008.

https://www.autoweek.nl/a(...)or-elektrische-auto/
bonanza8woensdag 10 april 2024 @ 11:42
Is maar een druppeltje. Het totale aantal personenauto's in Nederland is 9,35 miljoen

Daarvan zijn er zo'n 450.000 volledig elektrisch en 280.000 plugins
Als je enkel naar de elektrische kijkt zijn er in 130.000 elektrische auto's in prive bezit, de rest is zakelijk dus dat boeit toch al geen reet, zo veel scheelt het nou ook weer niet als die 130k auto's de volle mep naar gewicht moeten betalen.
.

overigens betaald een vrachtwagen eigenaar per 3 maanden 95 euro wegenbelasting als er luchtvering op zit, een euro 3 motor en tot 32.999 mag wegen, dat is fors meer dan de personenwagen diesel ;)
Drasswoensdag 10 april 2024 @ 11:49
Laten we inderdaad de 50+ blanke man met electrische auto die het gemakkelijk kan betalen nog extra subsidie voorleggen en het overig wegverkeer wat geen keuze heeft en dus benzine blijft rijden volledig blijven belasten.

Super idee om de kloof nog groter te maken.
TheFreshPrincewoensdag 10 april 2024 @ 12:08
quote:
0s.gif Op woensdag 10 april 2024 11:49 schreef Drass het volgende:
Laten we inderdaad de 50+ blanke man met electrische auto die het gemakkelijk kan betalen nog extra subsidie voorleggen en het overig wegverkeer wat geen keuze heeft en dus benzine blijft rijden volledig blijven belasten.

Super idee om de kloof nog groter te maken.
Valt wel mee.
Met die 60% van de wegenbelasting voor EV's t.o.v. benzinevoertuigen is een EV niet zoveel goedkoper, aangezien hij ook zwaarder is. Daarnaast loopt dat percentage jaarlijks nog wat op.

En EV's zijn nieuw ook niet zoveel duurder meer dan benzine tegenhanger in dezelfde klasse.
Ik bedoel, als je ¤35.000 kan neertellen voor een Golf 8 dan lukt ¤39.000 voor een Model 3 waarschijnlijk ook nog wel.

Als je over 5 jaar voldoende 2e hands auto's op de markt wil hebben, moet iemand ze nu nieuw kopen.
TheFreshPrincewoensdag 10 april 2024 @ 12:14
quote:
0s.gif Op woensdag 10 april 2024 11:35 schreef JeMoeder het volgende:
Wel wrang dat de voertuigen die onze wegen het meest belasten van langer voordeel genieten.
[..]
De belasting door EV's op het wegdek is amper meer dan die van andere auto's.
Daarnaast is het onderhouden / vervangen van asfalt maar een deel van de kosten van het wegennet.

Dat "zware belasten" is een fabeltje dat z'n eigen leven is gaan leiden maar geen grond heeft.
EV's hebben doorgaans bredere banden dus de druk per cm2 is ook nog eens amper hoger.

Er rijden ook bestelbussen, vrachtwagens, bussen en touringcars overheen.
monkyyywoensdag 10 april 2024 @ 12:24
Dat komt mij even goed uit.
Cruzinatswoensdag 10 april 2024 @ 13:04
Een cadeautje aan de rijken, namens de armen.
Elanwoensdag 10 april 2024 @ 13:56
quote:
0s.gif Op woensdag 10 april 2024 13:04 schreef Cruzinats het volgende:
Een cadeautje aan de rijken, namens de armen.
Inderdaad. Net als de salderingsregeling die blijft.
TheFreshPrincewoensdag 10 april 2024 @ 14:16
quote:
0s.gif Op woensdag 10 april 2024 13:04 schreef Cruzinats het volgende:
Een cadeautje aan de rijken, namens de armen.
EV's zijn echt niet alleen meer weggelegd voor de rijken, al ligt dat misschien aan je definitie van rijk.

Er komen steeds meer EV's op de markt in de prijsklasse rond de ¤29.999, zoals de BYD Dolphin voor 29.990 met 427 km actieradius.

En ja, ¤29.999 is een hoop geld maar het is geen auto voor de "rijken".
Mijn vorige 2e hands Toyota Corolla station was duurder...

Bij "rijk" denk ik aan de prijsklasse van een Model S, Mercedes EQS of Audio Q8 e-Tron.

Daarnaast is de korting op wegenbelasting zo'n 40% in het eerste jaar en dat neemt in stapjes af.
Omdat een EV zwaarder is, valt het netto voordeel tegen (zoals ook in het artikel staat).
Drasswoensdag 10 april 2024 @ 14:35
quote:
0s.gif Op woensdag 10 april 2024 14:16 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
EV's zijn echt niet alleen meer weggelegd voor de rijken, al ligt dat misschien aan je definitie van rijk.

Er komen steeds meer EV's op de markt in de prijsklasse rond de ¤29.999, zoals de BYD Dolphin voor 29.990 met 427 km actieradius.

En ja, ¤29.999 is een hoop geld maar het is geen auto voor de "rijken".
Mijn vorige 2e hands Toyota Corolla station was duurder...

Bij "rijk" denk ik aan de prijsklasse van een Model S, Mercedes EQS of Audio Q8 e-Tron.

Daarnaast is de korting op wegenbelasting zo'n 40% in het eerste jaar en dat neemt in stapjes af.
Omdat een EV zwaarder is, valt het netto voordeel tegen (zoals ook in het artikel staat).
De realiteit is dat 1/3 van de Nederlandse gezinnen amper de maand door kunnen komen. Geen rooie cent overhouden. Laat staan fors spaargeld hebben voor een nieuwe of 2 e hands auto. Laten we ruim nemen dat ze niet allemaal een auto hebben, maar ik schat dat 20% alleen al in die situatie zit.

Dan komt de volgende groep die ook niet zomaar even 10 tot 30k erbij kan leggen.

Een forse groep autobezitters kan het gewoon niet betalen.

Ik vind je daar echt te gemakkelijk over schrijven als je puur naar de data kijkt van het cbs. Werkelijk een groot probleem.

Elke rooie cent subsidie naar ev volk of electrische rijden volk is er 1 teveel naar mijn mening, die kunnen het prima betalen.
TheFreshPrincewoensdag 10 april 2024 @ 14:41
quote:
0s.gif Op woensdag 10 april 2024 14:35 schreef Drass het volgende:

[..]
De realiteit is dat 1/3 van de Nederlandse gezinnen amper de maand door kunnen komen. Geen rooie cent overhouden. Laat staan fors spaargeld hebben voor een nieuwe of 2 e hands auto. Laten we ruim nemen dat ze niet allemaal een auto hebben, maar ik schat dat 20% alleen al in die situatie zit.

Dan komt de volgende groep die ook niet zomaar even 10 tot 30k erbij kan leggen.

Een forse groep autobezitters kan het gewoon niet betalen.

Ik vind je daar echt te gemakkelijk over schrijven als je puur naar de data kijkt van het cbs. Werkelijk een groot probleem.

Elke rooie cent subsidie naar ev volk of electrische rijden volk is er 1 teveel naar mijn mening, die kunnen het prima betalen.
Oké... maar zou dat veranderen als je EV's wel volledig op gewicht belast? Houden die relatief arme gezinnen dan ineens meer over?
Gunnerwoensdag 10 april 2024 @ 15:58
jeetje wat een voorspelbare, maar zure reacties.
icecreamfarmer_NLwoensdag 10 april 2024 @ 16:00
quote:
0s.gif Op woensdag 10 april 2024 14:16 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
EV's zijn echt niet alleen meer weggelegd voor de rijken, al ligt dat misschien aan je definitie van rijk.

Er komen steeds meer EV's op de markt in de prijsklasse rond de ¤29.999, zoals de BYD Dolphin voor 29.990 met 427 km actieradius.

En ja, ¤29.999 is een hoop geld maar het is geen auto voor de "rijken".
Mijn vorige 2e hands Toyota Corolla station was duurder...

Bij "rijk" denk ik aan de prijsklasse van een Model S, Mercedes EQS of Audio Q8 e-Tron.

Daarnaast is de korting op wegenbelasting zo'n 40% in het eerste jaar en dat neemt in stapjes af.
Omdat een EV zwaarder is, valt het netto voordeel tegen (zoals ook in het artikel staat).
Een nieuwe auto kopen is per definities voor de rijken in Nederland.
De rest rijdt tweedehands of op kosten van de zaak.
Jan_Onderwaterwoensdag 10 april 2024 @ 16:13
quote:
0s.gif Op woensdag 10 april 2024 11:42 schreef bonanza8 het volgende:
Is maar een druppeltje. Het totale aantal personenauto's in Nederland is 9,35 miljoen

Daarvan zijn er zo'n 450.000 volledig elektrisch en 280.000 plugins
Als je enkel naar de elektrische kijkt zijn er in 130.000 elektrische auto's in prive bezit, de rest is zakelijk dus dat boeit toch al geen reet, zo veel scheelt het nou ook weer niet als die 130k auto's de volle mep naar gewicht moeten betalen.
.

overigens betaald een vrachtwagen eigenaar per 3 maanden 95 euro wegenbelasting als er luchtvering op zit, een euro 3 motor en tot 32.999 mag wegen, dat is fors meer dan de personenwagen diesel ;)
Als ik mijn toverstokje zwaai en ik maar er 1 miljoen elektrische auto’s van zou in grote delen van Nederland het licht uit gaan omdat het stroomnet dan overbelast wordt
Jan_Onderwaterwoensdag 10 april 2024 @ 16:15
quote:
0s.gif Op woensdag 10 april 2024 14:35 schreef Drass het volgende:

[..]
De realiteit is dat 1/3 van de Nederlandse gezinnen amper de maand door kunnen komen. Geen rooie cent overhouden. Laat staan fors spaargeld hebben voor een nieuwe of 2 e hands auto. Laten we ruim nemen dat ze niet allemaal een auto hebben, maar ik schat dat 20% alleen al in die situatie zit.

Dan komt de volgende groep die ook niet zomaar even 10 tot 30k erbij kan leggen.

Een forse groep autobezitters kan het gewoon niet betalen.

Ik vind je daar echt te gemakkelijk over schrijven als je puur naar de data kijkt van het cbs. Werkelijk een groot probleem.

Elke rooie cent subsidie naar ev volk of electrische rijden volk is er 1 teveel naar mijn mening, die kunnen het prima betalen.
Ik kan iedere Nederlander aanraden te emigreren
TheFreshPrincewoensdag 10 april 2024 @ 16:44
quote:
0s.gif Op woensdag 10 april 2024 16:00 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]
Een nieuwe auto kopen is per definities voor de rijken in Nederland.
De rest rijdt tweedehands of op kosten van de zaak.
Als rijk gelijk staat aan 2x modaal dan wel idd.
Maar goed, als die niets nieuws kopen heb je straks ook geen gebruikt, tenzij je alles importeert.
Dat kan natuurlijk ook.
Electric_Eyewoensdag 10 april 2024 @ 16:53
quote:
0s.gif Op woensdag 10 april 2024 14:16 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
EV's zijn echt niet alleen meer weggelegd voor de rijken, al ligt dat misschien aan je definitie van rijk.

Er komen steeds meer EV's op de markt in de prijsklasse rond de ¤29.999, zoals de BYD Dolphin voor 29.990 met 427 km actieradius.

Met 2 keer modaal moet je aardig lang sparen om 30K weg te tellen voor een auto. Misschien is niet jouw definitie van rijk maar een auto van 30K is sowieso niet voor de armen.
TheFreshPrincewoensdag 10 april 2024 @ 16:56
quote:
0s.gif Op woensdag 10 april 2024 16:53 schreef Electric_Eye het volgende:

[..]
Met 2 keer modaal moet je aardig lang sparen om 30K weg te tellen voor een auto. Misschien is niet jouw definitie van rijk maar een auto van 30K is sowieso niet voor de armen.
Doorgaans betalen mensen dan geen ¤30.000 voor een auto maar ruilen ze na 3-5 jaar hun auto weer in en leggen wat bij voor een nieuwe (of jonge gebruikte).
Electric_Eyewoensdag 10 april 2024 @ 16:57
quote:
0s.gif Op woensdag 10 april 2024 16:56 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Doorgaans sparen mensen geen ¤30.000 voor een auto maar ruilen ze na 3-5 jaar een auto weer in en leggen wat bij voor een nieuwe.
Er zal linksom of rechtsom toch wat geld opzij gezet moeten worden, maar verder eensch.
TheFreshPrincewoensdag 10 april 2024 @ 17:00
quote:
0s.gif Op woensdag 10 april 2024 16:57 schreef Electric_Eye het volgende:

[..]
Er zal linksom of rechtsom toch wat geld opzij gezet moeten worden, maar verder eensch.
Uiteindelijk zal er iig iemand nieuw moeten kopen voor iemand anders een 2e of 3e hands kan kopen.

Mijn Corolla is ~1,5 jaar in gebruik geweest bij Hertz (ging er in 2020 uit bij Hertz toen de eerste Corona golf over z'n hoogtepunt was) en m'n huidige Volvo is import uit Stockholm.

Heb iig nog nooit een nieuwe gekocht.

De verkoper bij de Toyota dealer deed er trouwens wel geheimzinnig over waar die auto vandaan kwam maar de Hertz sticker die nog op de zonneklep zat verraadde hem. Die heb ik tijdens het gesprek na de proefrit met een dikke grijns op de offerte geplakt :P
icecreamfarmer_NLwoensdag 10 april 2024 @ 17:42
quote:
0s.gif Op woensdag 10 april 2024 16:44 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Als rijk gelijk staat aan 2x modaal dan wel idd.
Maar goed, als die niets nieuws kopen heb je straks ook geen gebruikt, tenzij je alles importeert.
Dat kan natuurlijk ook.
Ik verdien iets meer dan 2x modaal maar een nieuwe auto van 30k ligt toch niet zomaar binnen handbereik.
Elanwoensdag 10 april 2024 @ 17:49
quote:
0s.gif Op woensdag 10 april 2024 17:42 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]
Ik verdien iets meer dan 2x modaal maar een nieuwe auto van 30k ligt toch niet zomaar binnen handbereik.
Zelfs voor een fatsoenlijk tweedehandsje mag je tegenwoordig diep in de buidel tasten.

Wij gingen onze auto inruilen en kregen er 1000 euro minder voor dan waar we hem 4 jaar geleden voor gekocht hebben _O-

Maar dat is inruilwaarde, dan moet je dus ook nog belachelijk veel bij leggen om zelf wat terug te kopen.
TheFreshPrincewoensdag 10 april 2024 @ 17:55
quote:
0s.gif Op woensdag 10 april 2024 17:42 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]
Ik verdien iets meer dan 2x modaal maar een nieuwe auto van 30k ligt toch niet zomaar binnen handbereik.
Daarom vulde ik ook aan, "met inruil".

Zo doet m'n stiefvader het ook al jaren, iedere 2-3 jaar dan gaat het weer jeuken en staat hij weer bij de VW dealer voor een iets jongere auto. En die heeft echt geen 2x modaal te besteden.
TheFreshPrincewoensdag 10 april 2024 @ 17:57
quote:
De gemiddelde aanschafprijs van een nieuwe personenauto bedroeg 45.993 euro in 2023 (+7 procent). Dat is 20 procent meer dan in 2020 toen een koper gemiddeld 38.373 euro voor een nieuw exemplaar neertelde. Vooral het prijskaartje van een volledig elektrische auto (52.919 euro) trok het gemiddelde omhoog.12 Oct 2023
https://mijn.bovag.nl/actueel/nieuws/2023/oktober/nu-beschikbaar-mobiliteit-in-cijfers-auto-s-2023-2
Kreatorwoensdag 10 april 2024 @ 17:58
Mijn nieuwe Skoda kost 44000 euro. Dat zegt toch wel genoeg. De elektrische variant hierop kost 10k meer trouwens.

Gelukkig is het lease. Dat scheelt weer 44000 euro betalen.
Gunnerwoensdag 10 april 2024 @ 17:58
quote:
0s.gif Op woensdag 10 april 2024 17:42 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]
Ik verdien iets meer dan 2x modaal maar een nieuwe auto van 30k ligt toch niet zomaar binnen handbereik.
Inkomen heeft er niet zoveel mee te maken. Nou ja in zoverre dat het moet matchen met je uitgavenpatroon en wat er overblijft
Maar met twee keer modaal (zonder extra partnerinkomen?) zou je toch wel wat meer mogen verwachten dus daarom zeg ik dat inkomen niet veel zegt. Wat je uitgaves zijn is bijna belangrijker

Ik verdien minder dan dat maar rij al 12 jaar nieuwe auto’s en twee jaar geleden een nieuwe middenklasser ev gekocht. Dus het is niet onmogelijk
Gunnerwoensdag 10 april 2024 @ 17:59
quote:
14s.gif Op woensdag 10 april 2024 17:58 schreef Kreator het volgende:
Mijn nieuwe Skoda kost 44000 euro. Dat zegt toch wel genoeg. De elektrische variant hierop kost 10k meer trouwens.
Welke dan? Een enyaq rij je al voor hetzelfde bedrag
TheFreshPrincewoensdag 10 april 2024 @ 18:25
Regio waar je woont scheelt ook wel natuurlijk. Voor de gemiddelde landelijke woningprijs koop je in mijn regio vrijstaand met 600m2 grond. En in Utrecht huur je 2x duurder dan bij mij in de regio.

Dan hou je ook meer of minder over.
Kreatorwoensdag 10 april 2024 @ 18:30
quote:
2s.gif Op woensdag 10 april 2024 17:59 schreef Gunner het volgende:

[..]
Welke dan? Een enyaq rij je al voor hetzelfde bedrag
Instapmodel met een AA batterij.
Fietsenrekwoensdag 10 april 2024 @ 19:03
quote:
0s.gif Op woensdag 10 april 2024 12:08 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Valt wel mee.
Met die 60% van de wegenbelasting voor EV's t.o.v. benzinevoertuigen is een EV niet zoveel goedkoper, aangezien hij ook zwaarder is. Daarnaast loopt dat percentage jaarlijks nog wat op.

En EV's zijn nieuw ook niet zoveel duurder meer dan benzine tegenhanger in dezelfde klasse.
Ik bedoel, als je ¤35.000 kan neertellen voor een Golf 8 dan lukt ¤39.000 voor een Model 3 waarschijnlijk ook nog wel.

Als je over 5 jaar voldoende 2e hands auto's op de markt wil hebben, moet iemand ze nu nieuw kopen.
2e hands met elektrische auto's gaat op voorhand al ruk worden voor de nieuwe eigenaren die niet super veel te besteden hebben (mochten de brandstof voertuigen verdwijnen). Na zoveel jaren neemt de kwaliteit van de accu af waardoor je vaker en sneller je auto mag gaan laden. Plus ik gok dat de elektra prijs ook flink omhoog zal gaan wanneer het gros van de Nederlanders elektrisch rijdt (overbelast netwerk), wat dus een flinke kostenpost gaat worden. Plus het feit dat elektrische auto's zwaarder zijn dan benzine voertuigen.
TheFreshPrincewoensdag 10 april 2024 @ 19:16
quote:
0s.gif Op woensdag 10 april 2024 19:03 schreef Fietsenrek het volgende:

[..]
2e hands met elektrische auto's gaat op voorhand al ruk worden voor de nieuwe eigenaren die niet super veel te besteden hebben (mochten de brandstof voertuigen verdwijnen).
Verbod is pas in 2035 en geldt alleen voor nieuwe brandstofauto's.
Reken maar wel dat brandstof duurder zal worden.

quote:
Na zoveel jaren neemt de kwaliteit van de accu af waardoor je vaker en sneller je auto mag gaan laden.
Er zit wel eens een rotte appel tussen maar over het algemeen blijft de capaciteit heel lang tussen de 80 en 85% steken, weten we na ruim 10 jaar EV's op de markt. En accu's en accu-beheer worden beter, het is nog geen 2035.

quote:
Plus ik gok dat de elektra prijs ook flink omhoog zal gaan wanneer het gros van de Nederlanders elektrisch rijdt (overbelast netwerk), wat dus een flinke kostenpost gaat worden.
Dat valt wel wat mee. Het net moet wel uitgebreid worden maar aan de andere kant wordt er ook meer stroom verkocht, dat betekent ook meer inkomsten. Als stroom duur wordt, wordt alles duur overigens. Er is geen aparte stroom voor auto's.

quote:
Plus het feit dat elektrische auto's zwaarder zijn dan benzine voertuigen.
Om te belasten op gewicht is arbitrair. Sowieso krijgen we een kilometerheffing, dus alles gaat op de schop.
Fietsenrekwoensdag 10 april 2024 @ 19:54
quote:
0s.gif Op woensdag 10 april 2024 19:16 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Verbod is pas in 2035 en geldt alleen voor nieuwe brandstofauto's.
Reken maar wel dat brandstof duurder zal worden.
[..]
Er zit wel eens een rotte appel tussen maar over het algemeen blijft de capaciteit heel lang tussen de 80 en 85% steken, weten we na ruim 10 jaar EV's op de markt. En accu's en accu-beheer worden beter, het is nog geen 2035.
[..]
Dat valt wel wat mee. Het net moet wel uitgebreid worden maar aan de andere kant wordt er ook meer stroom verkocht, dat betekent ook meer inkomsten. Als stroom duur wordt, wordt alles duur overigens. Er is geen aparte stroom voor auto's.
[..]
Om te belasten op gewicht is arbitrair. Sowieso krijgen we een kilometerheffing, dus alles gaat op de schop.
Klopt, 10 jaar kan je er zeker goed mee rijden. Daarna zal deze of voor de 1e keer of 2e keer verkocht worden. Alleen voor sommige mensen wordt zo'n auto pas betaalbaar als of de markt verzadigd is, of als de auto/accu niet zo optimaal meer is (wanneer men er dan graag vanaf wil).

Laten we hopen dat ze inderdaad wat aan het stroomnet gaan doen, anders zie ik het somber in.

Ah ja de kilometerheffing, was ik even vergeten haha. Ben wel benieuwd hoe dat gaat uitpakken in de praktijk.
halfwaywoensdag 10 april 2024 @ 20:55
Ik tank wel op het werk met 2900 zonnepanelen.
^p^ ^p^ ^p^ ^p^
suijkerbuijkwoensdag 10 april 2024 @ 23:55
Dat komt omdat anders de lease de wegenbelasting gaat krijgen en door moet bereken.
Waardoor de lease van de zo electrische wagen helemaal duur gaat worden.
De bedrijven hadden dus al aangegeven dat ze terug gingen stappen naar benzine wagens op gas.

Iets waar onze overheid helemaal niet wilde omdat de electrische wagen dan gaat falen.
Zelfde dat de electrische wagens verkoop in Duitsland is ingestort wegens geen korting meer op een elektrische wagen.
Iets wat nederland niet wilt zien gebeuren.

https://www.autoreview.nl(...)s-in-zonder-subsidie
Ivo1985donderdag 11 april 2024 @ 07:42
quote:
0s.gif Op woensdag 10 april 2024 14:35 schreef Drass het volgende:

[..]
De realiteit is dat 1/3 van de Nederlandse gezinnen amper de maand door kunnen komen. Geen rooie cent overhouden. Laat staan fors spaargeld hebben voor een nieuwe of 2 e hands auto. Laten we ruim nemen dat ze niet allemaal een auto hebben, maar ik schat dat 20% alleen al in die situatie zit.

Correctie: de realiteit is dat die huishoudens (wat iets anders is dan gezinnen) zelf aangeven dat ze slecht rond kunnen komen.

Er is echter geen objectief onderzoek gedaan naar de inkomsten en noodzakelijke uitgaven van die mensen. Zo ken ik iemand die regelmatig loopt te klagen, verwarming op 17 graden, geen geld voor onderhoud aan het huis.

Maar er zijn wel twee fulltime inkomens, roken beide, jagen er met carnaval en de kermis honderden euro's doorheen aan consumpties en vliegen in de meivakantie en zomervakantie met 4 personen naar een all inclusive aan de Middellandse Zee.

Als je het zulke mensen vraagt, dan kunnen ze moeilijk rondkomen. Als je het mij vraagt, kunnen zulke mensen gewoon geen prioriteiten stellen en kijken ze niet vooruit.

Met anderhalf modaal inkomen wat een gemiddelde gezin in Nederland wel heeft is het bij elkaar sparen van een elektrische auto echt geen groot probleem. Als je daar de keuzes voor maakt.
icecreamfarmer_NLdonderdag 11 april 2024 @ 07:45
quote:
0s.gif Op woensdag 10 april 2024 17:55 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Daarom vulde ik ook aan, "met inruil".

Zo doet m'n stiefvader het ook al jaren, iedere 2-3 jaar dan gaat het weer jeuken en staat hij weer bij de VW dealer voor een iets jongere auto. En die heeft echt geen 2x modaal te besteden.
Met inruil moet je alsnog dat kapitaal bij elkaar leggen je moet wel iets hebben om in te ruilen.

Betaalbaar valt onder 2 netto maandsalarissen. Dat krijgen mensen nog wel bij elkaar gespaard in een jaar of 2.
icecreamfarmer_NLdonderdag 11 april 2024 @ 07:46
quote:
0s.gif Op woensdag 10 april 2024 17:55 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Daarom vulde ik ook aan, "met inruil".

Zo doet m'n stiefvader het ook al jaren, iedere 2-3 jaar dan gaat het weer jeuken en staat hij weer bij de VW dealer voor een iets jongere auto. En die heeft echt geen 2x modaal te besteden.
Met inruil moet je alsnog dat kapitaal bij elkaar leggen je moet wel iets hebben om in te ruilen.

Betaalbaar valt onder 2 netto maandsalarissen. Dat krijgen mensen nog wel bij elkaar gespaard in een jaar of 2.
quote:
2s.gif Op woensdag 10 april 2024 17:58 schreef Gunner het volgende:

[..]
Inkomen heeft er niet zoveel mee te maken. Nou ja in zoverre dat het moet matchen met je uitgavenpatroon en wat er overblijft
Maar met twee keer modaal (zonder extra partnerinkomen?) zou je toch wel wat meer mogen verwachten dus daarom zeg ik dat inkomen niet veel zegt. Wat je uitgaves zijn is bijna belangrijker

Ik verdien minder dan dat maar rij al 12 jaar nieuwe auto’s en twee jaar geleden een nieuwe middenklasser ev gekocht. Dus het is niet onmogelijk
klopt je moet er ook zin in hebben. Ik heb liever een duurder horloge dan een nieuwe auto.
JeMoederdonderdag 11 april 2024 @ 10:10
quote:
0s.gif Op woensdag 10 april 2024 12:14 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
De belasting door EV's op het wegdek is amper meer dan die van andere auto's.
Daarnaast is het onderhouden / vervangen van asfalt maar een deel van de kosten van het wegennet.

Dat "zware belasten" is een fabeltje dat z'n eigen leven is gaan leiden maar geen grond heeft.
EV's hebben doorgaans bredere banden dus de druk per cm2 is ook nog eens amper hoger.

Er rijden ook bestelbussen, vrachtwagens, bussen en touringcars overheen.
Ik heb ook een probleem met de lage wegenbelasting voor vrachtwagens hoor, die betalen zo meteen minder dan PHEV gebruikers (Euro VI). Dat gaat helemaal nergens over. En dat gewicht doet wel degelijk wat met de wegdekken, vooral met (zeer) open wegdekken. Meer gewicht betekent meer losrijden en vervolgens ook meer rafelen. Door de steeds zwaardere voertuigen hebben we bij RWS bijvoorbeeld steeds meer moeite om wegdekken tot 'einde levensduur' te laten liggen. Dat betekent dus dat we het begrip einde levensduur moeten aanpassen en er meer onderhoud/vervanging nodig is.
Adamesdonderdag 11 april 2024 @ 10:54
quote:
14s.gif Op woensdag 10 april 2024 17:58 schreef Kreator het volgende:
Mijn nieuwe Skoda kost 44000 euro. Dat zegt toch wel genoeg. De elektrische variant hierop kost 10k meer trouwens.

Gelukkig is het lease. Dat scheelt weer 44000 euro betalen.
Zelfs dan betaal je hem natuurlijk alsnog.
Leasebudget van 900 euro dat je ook als loon had kunnen krijgen en nog eens een bijtelling van 4000 euro netto per jaar.

[ Bericht 0% gewijzigd door Adames op 11-04-2024 11:02:11 ]
Spanky78donderdag 11 april 2024 @ 12:35
quote:
0s.gif Op woensdag 10 april 2024 14:35 schreef Drass het volgende:

[..]
De realiteit is dat 1/3 van de Nederlandse gezinnen amper de maand door kunnen komen. Geen rooie cent overhouden. Laat staan fors spaargeld hebben voor een nieuwe of 2 e hands auto. Laten we ruim nemen dat ze niet allemaal een auto hebben, maar ik schat dat 20% alleen al in die situatie zit.

Dan komt de volgende groep die ook niet zomaar even 10 tot 30k erbij kan leggen.

Een forse groep autobezitters kan het gewoon niet betalen.

Ik vind je daar echt te gemakkelijk over schrijven als je puur naar de data kijkt van het cbs. Werkelijk een groot probleem.

Elke rooie cent subsidie naar ev volk of electrische rijden volk is er 1 teveel naar mijn mening, die kunnen het prima betalen.
Als mensen voor een EV ongeveer hetzelfde betalen als een gewone auto, hoe denk jij dat 'armen' daar beter van worden?

Het enige wat nou gebeurt is dat er minder uitstoot is door EV's en minder fijnstof van remmen door regeneren, voor min of meer dezelfde kosten.

Een EV is duurder dan een gewone auto en zwaarder. Daarmee betaal je gewoon meer voor ongeveer dezelfde auto. Dus dat je dan een beetje tegemoet gekomen wordt is prima. Overigens betalen de meeste mensen bijtelling over een EV en aangezien nieuwe auto's bizar snel afwaarderen betalen ze 5 jaar lang de hoofdprijs over een auto die dat allang niet meer waard is. Misschien moeten we dat invoeren - dat de bijtelling over de marktwaarde van de auto wordt geheven. Dat is ook 'eerlijker' voor leaserijders.

Uiteindelijk gaat het met dit soort dingen vooral ook over het gehele pakket aan kosten. De kosten van autorijden in Nederland is zo hoog dat nieuwe zuinigere auto's massaal uitgevoerd worden en Nederland het oudste (en daarmee vervuilendste) wagenpark heeft van Europa, op Albanie na ofzo. Dat je dan de kosten wat lager maakt voor een vorm van rijden die je wilt stimuleren - niets mis mee.