JeMoeder | woensdag 10 april 2024 @ 11:35 |
Ons demissionair kabinet heeft besloten om EV eigenaren nog jaren lang een belastingvoordeel op de wegenbelasting te schenken, blijkt uit de voorjaarsnota. Dat voordeel moet echter wel betaald worden, dus worden PHEV eigenaren keihard in het O-tje genomen. Wel wrang dat de voertuigen die onze wegen het meest belasten van langer voordeel genieten.
| |
bonanza8 | woensdag 10 april 2024 @ 11:42 |
Is maar een druppeltje. Het totale aantal personenauto's in Nederland is 9,35 miljoen Daarvan zijn er zo'n 450.000 volledig elektrisch en 280.000 plugins Als je enkel naar de elektrische kijkt zijn er in 130.000 elektrische auto's in prive bezit, de rest is zakelijk dus dat boeit toch al geen reet, zo veel scheelt het nou ook weer niet als die 130k auto's de volle mep naar gewicht moeten betalen. . overigens betaald een vrachtwagen eigenaar per 3 maanden 95 euro wegenbelasting als er luchtvering op zit, een euro 3 motor en tot 32.999 mag wegen, dat is fors meer dan de personenwagen diesel ![]() | |
Drass | woensdag 10 april 2024 @ 11:49 |
Laten we inderdaad de 50+ blanke man met electrische auto die het gemakkelijk kan betalen nog extra subsidie voorleggen en het overig wegverkeer wat geen keuze heeft en dus benzine blijft rijden volledig blijven belasten. Super idee om de kloof nog groter te maken. | |
TheFreshPrince | woensdag 10 april 2024 @ 12:08 |
Valt wel mee. Met die 60% van de wegenbelasting voor EV's t.o.v. benzinevoertuigen is een EV niet zoveel goedkoper, aangezien hij ook zwaarder is. Daarnaast loopt dat percentage jaarlijks nog wat op. En EV's zijn nieuw ook niet zoveel duurder meer dan benzine tegenhanger in dezelfde klasse. Ik bedoel, als je ¤35.000 kan neertellen voor een Golf 8 dan lukt ¤39.000 voor een Model 3 waarschijnlijk ook nog wel. Als je over 5 jaar voldoende 2e hands auto's op de markt wil hebben, moet iemand ze nu nieuw kopen. | |
TheFreshPrince | woensdag 10 april 2024 @ 12:14 |
De belasting door EV's op het wegdek is amper meer dan die van andere auto's. Daarnaast is het onderhouden / vervangen van asfalt maar een deel van de kosten van het wegennet. Dat "zware belasten" is een fabeltje dat z'n eigen leven is gaan leiden maar geen grond heeft. EV's hebben doorgaans bredere banden dus de druk per cm2 is ook nog eens amper hoger. Er rijden ook bestelbussen, vrachtwagens, bussen en touringcars overheen. | |
monkyyy | woensdag 10 april 2024 @ 12:24 |
Dat komt mij even goed uit. | |
Cruzinats | woensdag 10 april 2024 @ 13:04 |
Een cadeautje aan de rijken, namens de armen. | |
Elan | woensdag 10 april 2024 @ 13:56 |
Inderdaad. Net als de salderingsregeling die blijft. | |
TheFreshPrince | woensdag 10 april 2024 @ 14:16 |
EV's zijn echt niet alleen meer weggelegd voor de rijken, al ligt dat misschien aan je definitie van rijk. Er komen steeds meer EV's op de markt in de prijsklasse rond de ¤29.999, zoals de BYD Dolphin voor 29.990 met 427 km actieradius. En ja, ¤29.999 is een hoop geld maar het is geen auto voor de "rijken". Mijn vorige 2e hands Toyota Corolla station was duurder... Bij "rijk" denk ik aan de prijsklasse van een Model S, Mercedes EQS of Audio Q8 e-Tron. Daarnaast is de korting op wegenbelasting zo'n 40% in het eerste jaar en dat neemt in stapjes af. Omdat een EV zwaarder is, valt het netto voordeel tegen (zoals ook in het artikel staat). | |
Drass | woensdag 10 april 2024 @ 14:35 |
De realiteit is dat 1/3 van de Nederlandse gezinnen amper de maand door kunnen komen. Geen rooie cent overhouden. Laat staan fors spaargeld hebben voor een nieuwe of 2 e hands auto. Laten we ruim nemen dat ze niet allemaal een auto hebben, maar ik schat dat 20% alleen al in die situatie zit. Dan komt de volgende groep die ook niet zomaar even 10 tot 30k erbij kan leggen. Een forse groep autobezitters kan het gewoon niet betalen. Ik vind je daar echt te gemakkelijk over schrijven als je puur naar de data kijkt van het cbs. Werkelijk een groot probleem. Elke rooie cent subsidie naar ev volk of electrische rijden volk is er 1 teveel naar mijn mening, die kunnen het prima betalen. | |
TheFreshPrince | woensdag 10 april 2024 @ 14:41 |
Oké... maar zou dat veranderen als je EV's wel volledig op gewicht belast? Houden die relatief arme gezinnen dan ineens meer over? | |
Gunner | woensdag 10 april 2024 @ 15:58 |
jeetje wat een voorspelbare, maar zure reacties. | |
icecreamfarmer_NL | woensdag 10 april 2024 @ 16:00 |
Een nieuwe auto kopen is per definities voor de rijken in Nederland. De rest rijdt tweedehands of op kosten van de zaak. | |
Jan_Onderwater | woensdag 10 april 2024 @ 16:13 |
Als ik mijn toverstokje zwaai en ik maar er 1 miljoen elektrische auto’s van zou in grote delen van Nederland het licht uit gaan omdat het stroomnet dan overbelast wordt | |
Jan_Onderwater | woensdag 10 april 2024 @ 16:15 |
Ik kan iedere Nederlander aanraden te emigreren | |
TheFreshPrince | woensdag 10 april 2024 @ 16:44 |
Als rijk gelijk staat aan 2x modaal dan wel idd. Maar goed, als die niets nieuws kopen heb je straks ook geen gebruikt, tenzij je alles importeert. Dat kan natuurlijk ook. | |
Electric_Eye | woensdag 10 april 2024 @ 16:53 |
Met 2 keer modaal moet je aardig lang sparen om 30K weg te tellen voor een auto. Misschien is niet jouw definitie van rijk maar een auto van 30K is sowieso niet voor de armen. | |
TheFreshPrince | woensdag 10 april 2024 @ 16:56 |
Doorgaans betalen mensen dan geen ¤30.000 voor een auto maar ruilen ze na 3-5 jaar hun auto weer in en leggen wat bij voor een nieuwe (of jonge gebruikte). | |
Electric_Eye | woensdag 10 april 2024 @ 16:57 |
Er zal linksom of rechtsom toch wat geld opzij gezet moeten worden, maar verder eensch. | |
TheFreshPrince | woensdag 10 april 2024 @ 17:00 |
Uiteindelijk zal er iig iemand nieuw moeten kopen voor iemand anders een 2e of 3e hands kan kopen. Mijn Corolla is ~1,5 jaar in gebruik geweest bij Hertz (ging er in 2020 uit bij Hertz toen de eerste Corona golf over z'n hoogtepunt was) en m'n huidige Volvo is import uit Stockholm. Heb iig nog nooit een nieuwe gekocht. De verkoper bij de Toyota dealer deed er trouwens wel geheimzinnig over waar die auto vandaan kwam maar de Hertz sticker die nog op de zonneklep zat verraadde hem. Die heb ik tijdens het gesprek na de proefrit met een dikke grijns op de offerte geplakt ![]() | |
icecreamfarmer_NL | woensdag 10 april 2024 @ 17:42 |
Ik verdien iets meer dan 2x modaal maar een nieuwe auto van 30k ligt toch niet zomaar binnen handbereik. | |
Elan | woensdag 10 april 2024 @ 17:49 |
Zelfs voor een fatsoenlijk tweedehandsje mag je tegenwoordig diep in de buidel tasten. Wij gingen onze auto inruilen en kregen er 1000 euro minder voor dan waar we hem 4 jaar geleden voor gekocht hebben ![]() Maar dat is inruilwaarde, dan moet je dus ook nog belachelijk veel bij leggen om zelf wat terug te kopen. | |
TheFreshPrince | woensdag 10 april 2024 @ 17:55 |
Daarom vulde ik ook aan, "met inruil". Zo doet m'n stiefvader het ook al jaren, iedere 2-3 jaar dan gaat het weer jeuken en staat hij weer bij de VW dealer voor een iets jongere auto. En die heeft echt geen 2x modaal te besteden. | |
TheFreshPrince | woensdag 10 april 2024 @ 17:57 |
https://mijn.bovag.nl/actueel/nieuws/2023/oktober/nu-beschikbaar-mobiliteit-in-cijfers-auto-s-2023-2 | |
Kreator | woensdag 10 april 2024 @ 17:58 |
Mijn nieuwe Skoda kost 44000 euro. Dat zegt toch wel genoeg. De elektrische variant hierop kost 10k meer trouwens. Gelukkig is het lease. Dat scheelt weer 44000 euro betalen. | |
Gunner | woensdag 10 april 2024 @ 17:58 |
Inkomen heeft er niet zoveel mee te maken. Nou ja in zoverre dat het moet matchen met je uitgavenpatroon en wat er overblijft Maar met twee keer modaal (zonder extra partnerinkomen?) zou je toch wel wat meer mogen verwachten dus daarom zeg ik dat inkomen niet veel zegt. Wat je uitgaves zijn is bijna belangrijker Ik verdien minder dan dat maar rij al 12 jaar nieuwe auto’s en twee jaar geleden een nieuwe middenklasser ev gekocht. Dus het is niet onmogelijk | |
Gunner | woensdag 10 april 2024 @ 17:59 |
Welke dan? Een enyaq rij je al voor hetzelfde bedrag | |
TheFreshPrince | woensdag 10 april 2024 @ 18:25 |
Regio waar je woont scheelt ook wel natuurlijk. Voor de gemiddelde landelijke woningprijs koop je in mijn regio vrijstaand met 600m2 grond. En in Utrecht huur je 2x duurder dan bij mij in de regio. Dan hou je ook meer of minder over. | |
Kreator | woensdag 10 april 2024 @ 18:30 |
Instapmodel met een AA batterij. | |
Fietsenrek | woensdag 10 april 2024 @ 19:03 |
2e hands met elektrische auto's gaat op voorhand al ruk worden voor de nieuwe eigenaren die niet super veel te besteden hebben (mochten de brandstof voertuigen verdwijnen). Na zoveel jaren neemt de kwaliteit van de accu af waardoor je vaker en sneller je auto mag gaan laden. Plus ik gok dat de elektra prijs ook flink omhoog zal gaan wanneer het gros van de Nederlanders elektrisch rijdt (overbelast netwerk), wat dus een flinke kostenpost gaat worden. Plus het feit dat elektrische auto's zwaarder zijn dan benzine voertuigen. | |
TheFreshPrince | woensdag 10 april 2024 @ 19:16 |
Verbod is pas in 2035 en geldt alleen voor nieuwe brandstofauto's. Reken maar wel dat brandstof duurder zal worden. Er zit wel eens een rotte appel tussen maar over het algemeen blijft de capaciteit heel lang tussen de 80 en 85% steken, weten we na ruim 10 jaar EV's op de markt. En accu's en accu-beheer worden beter, het is nog geen 2035. Dat valt wel wat mee. Het net moet wel uitgebreid worden maar aan de andere kant wordt er ook meer stroom verkocht, dat betekent ook meer inkomsten. Als stroom duur wordt, wordt alles duur overigens. Er is geen aparte stroom voor auto's. Om te belasten op gewicht is arbitrair. Sowieso krijgen we een kilometerheffing, dus alles gaat op de schop. | |
Fietsenrek | woensdag 10 april 2024 @ 19:54 |
Klopt, 10 jaar kan je er zeker goed mee rijden. Daarna zal deze of voor de 1e keer of 2e keer verkocht worden. Alleen voor sommige mensen wordt zo'n auto pas betaalbaar als of de markt verzadigd is, of als de auto/accu niet zo optimaal meer is (wanneer men er dan graag vanaf wil). Laten we hopen dat ze inderdaad wat aan het stroomnet gaan doen, anders zie ik het somber in. Ah ja de kilometerheffing, was ik even vergeten haha. Ben wel benieuwd hoe dat gaat uitpakken in de praktijk. | |
halfway | woensdag 10 april 2024 @ 20:55 |
Ik tank wel op het werk met 2900 zonnepanelen.![]() ![]() ![]() ![]() | |
suijkerbuijk | woensdag 10 april 2024 @ 23:55 |
Dat komt omdat anders de lease de wegenbelasting gaat krijgen en door moet bereken. Waardoor de lease van de zo electrische wagen helemaal duur gaat worden. De bedrijven hadden dus al aangegeven dat ze terug gingen stappen naar benzine wagens op gas. Iets waar onze overheid helemaal niet wilde omdat de electrische wagen dan gaat falen. Zelfde dat de electrische wagens verkoop in Duitsland is ingestort wegens geen korting meer op een elektrische wagen. Iets wat nederland niet wilt zien gebeuren. https://www.autoreview.nl(...)s-in-zonder-subsidie | |
Ivo1985 | donderdag 11 april 2024 @ 07:42 |
Correctie: de realiteit is dat die huishoudens (wat iets anders is dan gezinnen) zelf aangeven dat ze slecht rond kunnen komen. Er is echter geen objectief onderzoek gedaan naar de inkomsten en noodzakelijke uitgaven van die mensen. Zo ken ik iemand die regelmatig loopt te klagen, verwarming op 17 graden, geen geld voor onderhoud aan het huis. Maar er zijn wel twee fulltime inkomens, roken beide, jagen er met carnaval en de kermis honderden euro's doorheen aan consumpties en vliegen in de meivakantie en zomervakantie met 4 personen naar een all inclusive aan de Middellandse Zee. Als je het zulke mensen vraagt, dan kunnen ze moeilijk rondkomen. Als je het mij vraagt, kunnen zulke mensen gewoon geen prioriteiten stellen en kijken ze niet vooruit. Met anderhalf modaal inkomen wat een gemiddelde gezin in Nederland wel heeft is het bij elkaar sparen van een elektrische auto echt geen groot probleem. Als je daar de keuzes voor maakt. | |
icecreamfarmer_NL | donderdag 11 april 2024 @ 07:45 |
Met inruil moet je alsnog dat kapitaal bij elkaar leggen je moet wel iets hebben om in te ruilen. Betaalbaar valt onder 2 netto maandsalarissen. Dat krijgen mensen nog wel bij elkaar gespaard in een jaar of 2. | |
icecreamfarmer_NL | donderdag 11 april 2024 @ 07:46 |
Met inruil moet je alsnog dat kapitaal bij elkaar leggen je moet wel iets hebben om in te ruilen. Betaalbaar valt onder 2 netto maandsalarissen. Dat krijgen mensen nog wel bij elkaar gespaard in een jaar of 2. klopt je moet er ook zin in hebben. Ik heb liever een duurder horloge dan een nieuwe auto. | |
JeMoeder | donderdag 11 april 2024 @ 10:10 |
Ik heb ook een probleem met de lage wegenbelasting voor vrachtwagens hoor, die betalen zo meteen minder dan PHEV gebruikers (Euro VI). Dat gaat helemaal nergens over. En dat gewicht doet wel degelijk wat met de wegdekken, vooral met (zeer) open wegdekken. Meer gewicht betekent meer losrijden en vervolgens ook meer rafelen. Door de steeds zwaardere voertuigen hebben we bij RWS bijvoorbeeld steeds meer moeite om wegdekken tot 'einde levensduur' te laten liggen. Dat betekent dus dat we het begrip einde levensduur moeten aanpassen en er meer onderhoud/vervanging nodig is. | |
Adames | donderdag 11 april 2024 @ 10:54 |
Zelfs dan betaal je hem natuurlijk alsnog. Leasebudget van 900 euro dat je ook als loon had kunnen krijgen en nog eens een bijtelling van 4000 euro netto per jaar. [ Bericht 0% gewijzigd door Adames op 11-04-2024 11:02:11 ] | |
Spanky78 | donderdag 11 april 2024 @ 12:35 |
Als mensen voor een EV ongeveer hetzelfde betalen als een gewone auto, hoe denk jij dat 'armen' daar beter van worden? Het enige wat nou gebeurt is dat er minder uitstoot is door EV's en minder fijnstof van remmen door regeneren, voor min of meer dezelfde kosten. Een EV is duurder dan een gewone auto en zwaarder. Daarmee betaal je gewoon meer voor ongeveer dezelfde auto. Dus dat je dan een beetje tegemoet gekomen wordt is prima. Overigens betalen de meeste mensen bijtelling over een EV en aangezien nieuwe auto's bizar snel afwaarderen betalen ze 5 jaar lang de hoofdprijs over een auto die dat allang niet meer waard is. Misschien moeten we dat invoeren - dat de bijtelling over de marktwaarde van de auto wordt geheven. Dat is ook 'eerlijker' voor leaserijders. Uiteindelijk gaat het met dit soort dingen vooral ook over het gehele pakket aan kosten. De kosten van autorijden in Nederland is zo hoog dat nieuwe zuinigere auto's massaal uitgevoerd worden en Nederland het oudste (en daarmee vervuilendste) wagenpark heeft van Europa, op Albanie na ofzo. Dat je dan de kosten wat lager maakt voor een vorm van rijden die je wilt stimuleren - niets mis mee. |