quote:Het schrappen van de mrb-vrijstelling voor elektrische auto's hangt als een zwaard van Damocles boven EV-rijders en elektrisch rijden in het algemeen. Nu lijkt er echter een meevaller aan te komen, want het demissionaire kabinet zou nog tot 2031 verminderde mrb willen voor EV's.
Het zag ernaar uit dat er voor elektrische auto's per 2026 volle mrb ofwel 'wegenbelasting' betaald zou moeten worden. Dat zorgt voor onzekerheid bij EV-rijders en drukt logischerwijs ook de verkoop van elektrische auto's. Nu ziet het er weer iets rooskleuriger uit voor elektrisch rijden in Nederland, want RTL Nieuws begrijpt van Haagse bronnen dat het demissionaire kabinet inzet op jarenlange mrb-korting voor elektrische auto's.
Bij het presenteren van de voorjaarsnota zou het vorig jaar gevallen kabinet bekendmaken dat er over een paar jaar weliswaar toch echt mrb betaald moet gaan worden voor elektrische auto's, maar dat dat voorlopig nog niet het volle tarief is. Aanvankelijk zou volgend jaar al een 25 procent-tarief gaan gelden, maar volgend jaar blijven EV's nog volledig vrijgesteld van mrb. In 2026 gaat het dan omhoog naar 60 procent van het benzinetarief, in 2029 wordt het 65 procent en vervolgens gaat per 2031 pas het volle mrb-tarief gelden. Al met al hoeven EV-rijders dus vijf jaar langer dan eerder gepland nog niet volle mrb te betalen.
Tegelijkertijd is er een tegenvaller voor plug-in hybriderijders. Het uitbreiden van de mrb-korting voor EV's scheelt natuurlijk inkomsten en daarom zou er voor plug-in hybride auto's volgend jaar al een vol mrb-tarief gerekend worden. Nu genieten die nog 50 procent korting op de mrb.
Voordeel in de praktijk kleiner
Hoewel het een meevaller is voor (al dan niet toekomstige) EV-rijders, lijkt er nog altijd geen 'gewichtscorrectie' in de plannen opgenomen te zijn. In de praktijk zou het dus kunnen betekenen dat je voor een relatief zware EV ook met 40 procent mrb-korting (per 2026) niet eens zo heel veel minder mrb betaalt dan bij een vergelijkbare benzineauto. We nemen even de nieuwe Peugeot 5008 en de zo'n 30 procent zwaardere elektrische e-5008 als rekenvoorbeeld. Je zou - uitgaande van de huidige mrb-tarieven - voor de benzineversie zo'n ¤319 per kwartaal kwijt zijn en met 40 procent mrb-korting voor de e-5008 tenminste ¤275 per kwartaal. Effectief is de korting dan geen 40 procent, maar slechts 15 procent. Het is in elk geval wel een stuk beter dan als er in 2026 volle mrb betaald had moeten worden, want dan was je voor een Peugeot e-5008 per kwartaal zomaar ¤140 méér kwijt geweest dan voor een benzine-5008.
https://www.autoweek.nl/a(...)or-elektrische-auto/
Valt wel mee.quote:Op woensdag 10 april 2024 11:49 schreef Drass het volgende:
Laten we inderdaad de 50+ blanke man met electrische auto die het gemakkelijk kan betalen nog extra subsidie voorleggen en het overig wegverkeer wat geen keuze heeft en dus benzine blijft rijden volledig blijven belasten.
Super idee om de kloof nog groter te maken.
De belasting door EV's op het wegdek is amper meer dan die van andere auto's.quote:Op woensdag 10 april 2024 11:35 schreef JeMoeder het volgende:
Wel wrang dat de voertuigen die onze wegen het meest belasten van langer voordeel genieten.
[..]
Inderdaad. Net als de salderingsregeling die blijft.quote:Op woensdag 10 april 2024 13:04 schreef Cruzinats het volgende:
Een cadeautje aan de rijken, namens de armen.
EV's zijn echt niet alleen meer weggelegd voor de rijken, al ligt dat misschien aan je definitie van rijk.quote:Op woensdag 10 april 2024 13:04 schreef Cruzinats het volgende:
Een cadeautje aan de rijken, namens de armen.
De realiteit is dat 1/3 van de Nederlandse gezinnen amper de maand door kunnen komen. Geen rooie cent overhouden. Laat staan fors spaargeld hebben voor een nieuwe of 2 e hands auto. Laten we ruim nemen dat ze niet allemaal een auto hebben, maar ik schat dat 20% alleen al in die situatie zit.quote:Op woensdag 10 april 2024 14:16 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
EV's zijn echt niet alleen meer weggelegd voor de rijken, al ligt dat misschien aan je definitie van rijk.
Er komen steeds meer EV's op de markt in de prijsklasse rond de ¤29.999, zoals de BYD Dolphin voor 29.990 met 427 km actieradius.
En ja, ¤29.999 is een hoop geld maar het is geen auto voor de "rijken".
Mijn vorige 2e hands Toyota Corolla station was duurder...
Bij "rijk" denk ik aan de prijsklasse van een Model S, Mercedes EQS of Audio Q8 e-Tron.
Daarnaast is de korting op wegenbelasting zo'n 40% in het eerste jaar en dat neemt in stapjes af.
Omdat een EV zwaarder is, valt het netto voordeel tegen (zoals ook in het artikel staat).
Oké... maar zou dat veranderen als je EV's wel volledig op gewicht belast? Houden die relatief arme gezinnen dan ineens meer over?quote:Op woensdag 10 april 2024 14:35 schreef Drass het volgende:
[..]
De realiteit is dat 1/3 van de Nederlandse gezinnen amper de maand door kunnen komen. Geen rooie cent overhouden. Laat staan fors spaargeld hebben voor een nieuwe of 2 e hands auto. Laten we ruim nemen dat ze niet allemaal een auto hebben, maar ik schat dat 20% alleen al in die situatie zit.
Dan komt de volgende groep die ook niet zomaar even 10 tot 30k erbij kan leggen.
Een forse groep autobezitters kan het gewoon niet betalen.
Ik vind je daar echt te gemakkelijk over schrijven als je puur naar de data kijkt van het cbs. Werkelijk een groot probleem.
Elke rooie cent subsidie naar ev volk of electrische rijden volk is er 1 teveel naar mijn mening, die kunnen het prima betalen.
Een nieuwe auto kopen is per definities voor de rijken in Nederland.quote:Op woensdag 10 april 2024 14:16 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
EV's zijn echt niet alleen meer weggelegd voor de rijken, al ligt dat misschien aan je definitie van rijk.
Er komen steeds meer EV's op de markt in de prijsklasse rond de ¤29.999, zoals de BYD Dolphin voor 29.990 met 427 km actieradius.
En ja, ¤29.999 is een hoop geld maar het is geen auto voor de "rijken".
Mijn vorige 2e hands Toyota Corolla station was duurder...
Bij "rijk" denk ik aan de prijsklasse van een Model S, Mercedes EQS of Audio Q8 e-Tron.
Daarnaast is de korting op wegenbelasting zo'n 40% in het eerste jaar en dat neemt in stapjes af.
Omdat een EV zwaarder is, valt het netto voordeel tegen (zoals ook in het artikel staat).
Als ik mijn toverstokje zwaai en ik maar er 1 miljoen elektrische auto’s van zou in grote delen van Nederland het licht uit gaan omdat het stroomnet dan overbelast wordtquote:Op woensdag 10 april 2024 11:42 schreef bonanza8 het volgende:
Is maar een druppeltje. Het totale aantal personenauto's in Nederland is 9,35 miljoen
Daarvan zijn er zo'n 450.000 volledig elektrisch en 280.000 plugins
Als je enkel naar de elektrische kijkt zijn er in 130.000 elektrische auto's in prive bezit, de rest is zakelijk dus dat boeit toch al geen reet, zo veel scheelt het nou ook weer niet als die 130k auto's de volle mep naar gewicht moeten betalen.
.
overigens betaald een vrachtwagen eigenaar per 3 maanden 95 euro wegenbelasting als er luchtvering op zit, een euro 3 motor en tot 32.999 mag wegen, dat is fors meer dan de personenwagen diesel
Ik kan iedere Nederlander aanraden te emigrerenquote:Op woensdag 10 april 2024 14:35 schreef Drass het volgende:
[..]
De realiteit is dat 1/3 van de Nederlandse gezinnen amper de maand door kunnen komen. Geen rooie cent overhouden. Laat staan fors spaargeld hebben voor een nieuwe of 2 e hands auto. Laten we ruim nemen dat ze niet allemaal een auto hebben, maar ik schat dat 20% alleen al in die situatie zit.
Dan komt de volgende groep die ook niet zomaar even 10 tot 30k erbij kan leggen.
Een forse groep autobezitters kan het gewoon niet betalen.
Ik vind je daar echt te gemakkelijk over schrijven als je puur naar de data kijkt van het cbs. Werkelijk een groot probleem.
Elke rooie cent subsidie naar ev volk of electrische rijden volk is er 1 teveel naar mijn mening, die kunnen het prima betalen.
Als rijk gelijk staat aan 2x modaal dan wel idd.quote:Op woensdag 10 april 2024 16:00 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Een nieuwe auto kopen is per definities voor de rijken in Nederland.
De rest rijdt tweedehands of op kosten van de zaak.
Met 2 keer modaal moet je aardig lang sparen om 30K weg te tellen voor een auto. Misschien is niet jouw definitie van rijk maar een auto van 30K is sowieso niet voor de armen.quote:Op woensdag 10 april 2024 14:16 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
EV's zijn echt niet alleen meer weggelegd voor de rijken, al ligt dat misschien aan je definitie van rijk.
Er komen steeds meer EV's op de markt in de prijsklasse rond de ¤29.999, zoals de BYD Dolphin voor 29.990 met 427 km actieradius.
Doorgaans betalen mensen dan geen ¤30.000 voor een auto maar ruilen ze na 3-5 jaar hun auto weer in en leggen wat bij voor een nieuwe (of jonge gebruikte).quote:Op woensdag 10 april 2024 16:53 schreef Electric_Eye het volgende:
[..]
Met 2 keer modaal moet je aardig lang sparen om 30K weg te tellen voor een auto. Misschien is niet jouw definitie van rijk maar een auto van 30K is sowieso niet voor de armen.
Er zal linksom of rechtsom toch wat geld opzij gezet moeten worden, maar verder eensch.quote:Op woensdag 10 april 2024 16:56 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Doorgaans sparen mensen geen ¤30.000 voor een auto maar ruilen ze na 3-5 jaar een auto weer in en leggen wat bij voor een nieuwe.
Uiteindelijk zal er iig iemand nieuw moeten kopen voor iemand anders een 2e of 3e hands kan kopen.quote:Op woensdag 10 april 2024 16:57 schreef Electric_Eye het volgende:
[..]
Er zal linksom of rechtsom toch wat geld opzij gezet moeten worden, maar verder eensch.
Ik verdien iets meer dan 2x modaal maar een nieuwe auto van 30k ligt toch niet zomaar binnen handbereik.quote:Op woensdag 10 april 2024 16:44 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Als rijk gelijk staat aan 2x modaal dan wel idd.
Maar goed, als die niets nieuws kopen heb je straks ook geen gebruikt, tenzij je alles importeert.
Dat kan natuurlijk ook.
Zelfs voor een fatsoenlijk tweedehandsje mag je tegenwoordig diep in de buidel tasten.quote:Op woensdag 10 april 2024 17:42 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Ik verdien iets meer dan 2x modaal maar een nieuwe auto van 30k ligt toch niet zomaar binnen handbereik.
Daarom vulde ik ook aan, "met inruil".quote:Op woensdag 10 april 2024 17:42 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Ik verdien iets meer dan 2x modaal maar een nieuwe auto van 30k ligt toch niet zomaar binnen handbereik.
https://mijn.bovag.nl/actueel/nieuws/2023/oktober/nu-beschikbaar-mobiliteit-in-cijfers-auto-s-2023-2quote:De gemiddelde aanschafprijs van een nieuwe personenauto bedroeg 45.993 euro in 2023 (+7 procent). Dat is 20 procent meer dan in 2020 toen een koper gemiddeld 38.373 euro voor een nieuw exemplaar neertelde. Vooral het prijskaartje van een volledig elektrische auto (52.919 euro) trok het gemiddelde omhoog.12 Oct 2023
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |