abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 10 april 2024 @ 17:58:19 #26
9001 Gunner
#teamkroegenlos
pi_213161229
quote:
0s.gif Op woensdag 10 april 2024 17:42 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]
Ik verdien iets meer dan 2x modaal maar een nieuwe auto van 30k ligt toch niet zomaar binnen handbereik.
Inkomen heeft er niet zoveel mee te maken. Nou ja in zoverre dat het moet matchen met je uitgavenpatroon en wat er overblijft
Maar met twee keer modaal (zonder extra partnerinkomen?) zou je toch wel wat meer mogen verwachten dus daarom zeg ik dat inkomen niet veel zegt. Wat je uitgaves zijn is bijna belangrijker

Ik verdien minder dan dat maar rij al 12 jaar nieuwe auto’s en twee jaar geleden een nieuwe middenklasser ev gekocht. Dus het is niet onmogelijk
Where law ends, tyrrany begins.
  woensdag 10 april 2024 @ 17:59:33 #27
9001 Gunner
#teamkroegenlos
pi_213161245
quote:
14s.gif Op woensdag 10 april 2024 17:58 schreef Kreator het volgende:
Mijn nieuwe Skoda kost 44000 euro. Dat zegt toch wel genoeg. De elektrische variant hierop kost 10k meer trouwens.
Welke dan? Een enyaq rij je al voor hetzelfde bedrag
Where law ends, tyrrany begins.
pi_213161638
Regio waar je woont scheelt ook wel natuurlijk. Voor de gemiddelde landelijke woningprijs koop je in mijn regio vrijstaand met 600m2 grond. En in Utrecht huur je 2x duurder dan bij mij in de regio.

Dan hou je ook meer of minder over.
  Official ESF Kreviewer woensdag 10 april 2024 @ 18:30:01 #29
7719 Kreator
Groetjes, Krea.
pi_213161681
quote:
2s.gif Op woensdag 10 april 2024 17:59 schreef Gunner het volgende:

[..]
Welke dan? Een enyaq rij je al voor hetzelfde bedrag
Instapmodel met een AA batterij.
pi_213162155
quote:
0s.gif Op woensdag 10 april 2024 12:08 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Valt wel mee.
Met die 60% van de wegenbelasting voor EV's t.o.v. benzinevoertuigen is een EV niet zoveel goedkoper, aangezien hij ook zwaarder is. Daarnaast loopt dat percentage jaarlijks nog wat op.

En EV's zijn nieuw ook niet zoveel duurder meer dan benzine tegenhanger in dezelfde klasse.
Ik bedoel, als je ¤35.000 kan neertellen voor een Golf 8 dan lukt ¤39.000 voor een Model 3 waarschijnlijk ook nog wel.

Als je over 5 jaar voldoende 2e hands auto's op de markt wil hebben, moet iemand ze nu nieuw kopen.
2e hands met elektrische auto's gaat op voorhand al ruk worden voor de nieuwe eigenaren die niet super veel te besteden hebben (mochten de brandstof voertuigen verdwijnen). Na zoveel jaren neemt de kwaliteit van de accu af waardoor je vaker en sneller je auto mag gaan laden. Plus ik gok dat de elektra prijs ook flink omhoog zal gaan wanneer het gros van de Nederlanders elektrisch rijdt (overbelast netwerk), wat dus een flinke kostenpost gaat worden. Plus het feit dat elektrische auto's zwaarder zijn dan benzine voertuigen.
pi_213162304
quote:
0s.gif Op woensdag 10 april 2024 19:03 schreef Fietsenrek het volgende:

[..]
2e hands met elektrische auto's gaat op voorhand al ruk worden voor de nieuwe eigenaren die niet super veel te besteden hebben (mochten de brandstof voertuigen verdwijnen).
Verbod is pas in 2035 en geldt alleen voor nieuwe brandstofauto's.
Reken maar wel dat brandstof duurder zal worden.

quote:
Na zoveel jaren neemt de kwaliteit van de accu af waardoor je vaker en sneller je auto mag gaan laden.
Er zit wel eens een rotte appel tussen maar over het algemeen blijft de capaciteit heel lang tussen de 80 en 85% steken, weten we na ruim 10 jaar EV's op de markt. En accu's en accu-beheer worden beter, het is nog geen 2035.

quote:
Plus ik gok dat de elektra prijs ook flink omhoog zal gaan wanneer het gros van de Nederlanders elektrisch rijdt (overbelast netwerk), wat dus een flinke kostenpost gaat worden.
Dat valt wel wat mee. Het net moet wel uitgebreid worden maar aan de andere kant wordt er ook meer stroom verkocht, dat betekent ook meer inkomsten. Als stroom duur wordt, wordt alles duur overigens. Er is geen aparte stroom voor auto's.

quote:
Plus het feit dat elektrische auto's zwaarder zijn dan benzine voertuigen.
Om te belasten op gewicht is arbitrair. Sowieso krijgen we een kilometerheffing, dus alles gaat op de schop.
pi_213162847
quote:
0s.gif Op woensdag 10 april 2024 19:16 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Verbod is pas in 2035 en geldt alleen voor nieuwe brandstofauto's.
Reken maar wel dat brandstof duurder zal worden.
[..]
Er zit wel eens een rotte appel tussen maar over het algemeen blijft de capaciteit heel lang tussen de 80 en 85% steken, weten we na ruim 10 jaar EV's op de markt. En accu's en accu-beheer worden beter, het is nog geen 2035.
[..]
Dat valt wel wat mee. Het net moet wel uitgebreid worden maar aan de andere kant wordt er ook meer stroom verkocht, dat betekent ook meer inkomsten. Als stroom duur wordt, wordt alles duur overigens. Er is geen aparte stroom voor auto's.
[..]
Om te belasten op gewicht is arbitrair. Sowieso krijgen we een kilometerheffing, dus alles gaat op de schop.
Klopt, 10 jaar kan je er zeker goed mee rijden. Daarna zal deze of voor de 1e keer of 2e keer verkocht worden. Alleen voor sommige mensen wordt zo'n auto pas betaalbaar als of de markt verzadigd is, of als de auto/accu niet zo optimaal meer is (wanneer men er dan graag vanaf wil).

Laten we hopen dat ze inderdaad wat aan het stroomnet gaan doen, anders zie ik het somber in.

Ah ja de kilometerheffing, was ik even vergeten haha. Ben wel benieuwd hoe dat gaat uitpakken in de praktijk.
pi_213163792
Ik tank wel op het werk met 2900 zonnepanelen.
^p^ ^p^ ^p^ ^p^
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
pi_213165725
Dat komt omdat anders de lease de wegenbelasting gaat krijgen en door moet bereken.
Waardoor de lease van de zo electrische wagen helemaal duur gaat worden.
De bedrijven hadden dus al aangegeven dat ze terug gingen stappen naar benzine wagens op gas.

Iets waar onze overheid helemaal niet wilde omdat de electrische wagen dan gaat falen.
Zelfde dat de electrische wagens verkoop in Duitsland is ingestort wegens geen korting meer op een elektrische wagen.
Iets wat nederland niet wilt zien gebeuren.

https://www.autoreview.nl(...)s-in-zonder-subsidie
pi_213166325
quote:
0s.gif Op woensdag 10 april 2024 14:35 schreef Drass het volgende:

[..]
De realiteit is dat 1/3 van de Nederlandse gezinnen amper de maand door kunnen komen. Geen rooie cent overhouden. Laat staan fors spaargeld hebben voor een nieuwe of 2 e hands auto. Laten we ruim nemen dat ze niet allemaal een auto hebben, maar ik schat dat 20% alleen al in die situatie zit.

Correctie: de realiteit is dat die huishoudens (wat iets anders is dan gezinnen) zelf aangeven dat ze slecht rond kunnen komen.

Er is echter geen objectief onderzoek gedaan naar de inkomsten en noodzakelijke uitgaven van die mensen. Zo ken ik iemand die regelmatig loopt te klagen, verwarming op 17 graden, geen geld voor onderhoud aan het huis.

Maar er zijn wel twee fulltime inkomens, roken beide, jagen er met carnaval en de kermis honderden euro's doorheen aan consumpties en vliegen in de meivakantie en zomervakantie met 4 personen naar een all inclusive aan de Middellandse Zee.

Als je het zulke mensen vraagt, dan kunnen ze moeilijk rondkomen. Als je het mij vraagt, kunnen zulke mensen gewoon geen prioriteiten stellen en kijken ze niet vooruit.

Met anderhalf modaal inkomen wat een gemiddelde gezin in Nederland wel heeft is het bij elkaar sparen van een elektrische auto echt geen groot probleem. Als je daar de keuzes voor maakt.
pi_213166337
quote:
0s.gif Op woensdag 10 april 2024 17:55 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Daarom vulde ik ook aan, "met inruil".

Zo doet m'n stiefvader het ook al jaren, iedere 2-3 jaar dan gaat het weer jeuken en staat hij weer bij de VW dealer voor een iets jongere auto. En die heeft echt geen 2x modaal te besteden.
Met inruil moet je alsnog dat kapitaal bij elkaar leggen je moet wel iets hebben om in te ruilen.

Betaalbaar valt onder 2 netto maandsalarissen. Dat krijgen mensen nog wel bij elkaar gespaard in een jaar of 2.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_213166341
quote:
0s.gif Op woensdag 10 april 2024 17:55 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Daarom vulde ik ook aan, "met inruil".

Zo doet m'n stiefvader het ook al jaren, iedere 2-3 jaar dan gaat het weer jeuken en staat hij weer bij de VW dealer voor een iets jongere auto. En die heeft echt geen 2x modaal te besteden.
Met inruil moet je alsnog dat kapitaal bij elkaar leggen je moet wel iets hebben om in te ruilen.

Betaalbaar valt onder 2 netto maandsalarissen. Dat krijgen mensen nog wel bij elkaar gespaard in een jaar of 2.
quote:
2s.gif Op woensdag 10 april 2024 17:58 schreef Gunner het volgende:

[..]
Inkomen heeft er niet zoveel mee te maken. Nou ja in zoverre dat het moet matchen met je uitgavenpatroon en wat er overblijft
Maar met twee keer modaal (zonder extra partnerinkomen?) zou je toch wel wat meer mogen verwachten dus daarom zeg ik dat inkomen niet veel zegt. Wat je uitgaves zijn is bijna belangrijker

Ik verdien minder dan dat maar rij al 12 jaar nieuwe auto’s en twee jaar geleden een nieuwe middenklasser ev gekocht. Dus het is niet onmogelijk
klopt je moet er ook zin in hebben. Ik heb liever een duurder horloge dan een nieuwe auto.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
  Redactie Frontpage donderdag 11 april 2024 @ 10:10:41 #38
21273 JeMoeder
MijnMoeder
pi_213167369
quote:
0s.gif Op woensdag 10 april 2024 12:14 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
De belasting door EV's op het wegdek is amper meer dan die van andere auto's.
Daarnaast is het onderhouden / vervangen van asfalt maar een deel van de kosten van het wegennet.

Dat "zware belasten" is een fabeltje dat z'n eigen leven is gaan leiden maar geen grond heeft.
EV's hebben doorgaans bredere banden dus de druk per cm2 is ook nog eens amper hoger.

Er rijden ook bestelbussen, vrachtwagens, bussen en touringcars overheen.
Ik heb ook een probleem met de lage wegenbelasting voor vrachtwagens hoor, die betalen zo meteen minder dan PHEV gebruikers (Euro VI). Dat gaat helemaal nergens over. En dat gewicht doet wel degelijk wat met de wegdekken, vooral met (zeer) open wegdekken. Meer gewicht betekent meer losrijden en vervolgens ook meer rafelen. Door de steeds zwaardere voertuigen hebben we bij RWS bijvoorbeeld steeds meer moeite om wegdekken tot 'einde levensduur' te laten liggen. Dat betekent dus dat we het begrip einde levensduur moeten aanpassen en er meer onderhoud/vervanging nodig is.
Ta mère
El Coño
ウイスキー
pi_213167854
quote:
14s.gif Op woensdag 10 april 2024 17:58 schreef Kreator het volgende:
Mijn nieuwe Skoda kost 44000 euro. Dat zegt toch wel genoeg. De elektrische variant hierop kost 10k meer trouwens.

Gelukkig is het lease. Dat scheelt weer 44000 euro betalen.
Zelfs dan betaal je hem natuurlijk alsnog.
Leasebudget van 900 euro dat je ook als loon had kunnen krijgen en nog eens een bijtelling van 4000 euro netto per jaar.

[ Bericht 0% gewijzigd door Adames op 11-04-2024 11:02:11 ]
pi_213168733
quote:
0s.gif Op woensdag 10 april 2024 14:35 schreef Drass het volgende:

[..]
De realiteit is dat 1/3 van de Nederlandse gezinnen amper de maand door kunnen komen. Geen rooie cent overhouden. Laat staan fors spaargeld hebben voor een nieuwe of 2 e hands auto. Laten we ruim nemen dat ze niet allemaal een auto hebben, maar ik schat dat 20% alleen al in die situatie zit.

Dan komt de volgende groep die ook niet zomaar even 10 tot 30k erbij kan leggen.

Een forse groep autobezitters kan het gewoon niet betalen.

Ik vind je daar echt te gemakkelijk over schrijven als je puur naar de data kijkt van het cbs. Werkelijk een groot probleem.

Elke rooie cent subsidie naar ev volk of electrische rijden volk is er 1 teveel naar mijn mening, die kunnen het prima betalen.
Als mensen voor een EV ongeveer hetzelfde betalen als een gewone auto, hoe denk jij dat 'armen' daar beter van worden?

Het enige wat nou gebeurt is dat er minder uitstoot is door EV's en minder fijnstof van remmen door regeneren, voor min of meer dezelfde kosten.

Een EV is duurder dan een gewone auto en zwaarder. Daarmee betaal je gewoon meer voor ongeveer dezelfde auto. Dus dat je dan een beetje tegemoet gekomen wordt is prima. Overigens betalen de meeste mensen bijtelling over een EV en aangezien nieuwe auto's bizar snel afwaarderen betalen ze 5 jaar lang de hoofdprijs over een auto die dat allang niet meer waard is. Misschien moeten we dat invoeren - dat de bijtelling over de marktwaarde van de auto wordt geheven. Dat is ook 'eerlijker' voor leaserijders.

Uiteindelijk gaat het met dit soort dingen vooral ook over het gehele pakket aan kosten. De kosten van autorijden in Nederland is zo hoog dat nieuwe zuinigere auto's massaal uitgevoerd worden en Nederland het oudste (en daarmee vervuilendste) wagenpark heeft van Europa, op Albanie na ofzo. Dat je dan de kosten wat lager maakt voor een vorm van rijden die je wilt stimuleren - niets mis mee.
Whatever...
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')