Inkomen heeft er niet zoveel mee te maken. Nou ja in zoverre dat het moet matchen met je uitgavenpatroon en wat er overblijftquote:Op woensdag 10 april 2024 17:42 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Ik verdien iets meer dan 2x modaal maar een nieuwe auto van 30k ligt toch niet zomaar binnen handbereik.
Welke dan? Een enyaq rij je al voor hetzelfde bedragquote:Op woensdag 10 april 2024 17:58 schreef Kreator het volgende:
Mijn nieuwe Skoda kost 44000 euro. Dat zegt toch wel genoeg. De elektrische variant hierop kost 10k meer trouwens.
Instapmodel met een AA batterij.quote:Op woensdag 10 april 2024 17:59 schreef Gunner het volgende:
[..]
Welke dan? Een enyaq rij je al voor hetzelfde bedrag
2e hands met elektrische auto's gaat op voorhand al ruk worden voor de nieuwe eigenaren die niet super veel te besteden hebben (mochten de brandstof voertuigen verdwijnen). Na zoveel jaren neemt de kwaliteit van de accu af waardoor je vaker en sneller je auto mag gaan laden. Plus ik gok dat de elektra prijs ook flink omhoog zal gaan wanneer het gros van de Nederlanders elektrisch rijdt (overbelast netwerk), wat dus een flinke kostenpost gaat worden. Plus het feit dat elektrische auto's zwaarder zijn dan benzine voertuigen.quote:Op woensdag 10 april 2024 12:08 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Valt wel mee.
Met die 60% van de wegenbelasting voor EV's t.o.v. benzinevoertuigen is een EV niet zoveel goedkoper, aangezien hij ook zwaarder is. Daarnaast loopt dat percentage jaarlijks nog wat op.
En EV's zijn nieuw ook niet zoveel duurder meer dan benzine tegenhanger in dezelfde klasse.
Ik bedoel, als je ¤35.000 kan neertellen voor een Golf 8 dan lukt ¤39.000 voor een Model 3 waarschijnlijk ook nog wel.
Als je over 5 jaar voldoende 2e hands auto's op de markt wil hebben, moet iemand ze nu nieuw kopen.
Verbod is pas in 2035 en geldt alleen voor nieuwe brandstofauto's.quote:Op woensdag 10 april 2024 19:03 schreef Fietsenrek het volgende:
[..]
2e hands met elektrische auto's gaat op voorhand al ruk worden voor de nieuwe eigenaren die niet super veel te besteden hebben (mochten de brandstof voertuigen verdwijnen).
Er zit wel eens een rotte appel tussen maar over het algemeen blijft de capaciteit heel lang tussen de 80 en 85% steken, weten we na ruim 10 jaar EV's op de markt. En accu's en accu-beheer worden beter, het is nog geen 2035.quote:Na zoveel jaren neemt de kwaliteit van de accu af waardoor je vaker en sneller je auto mag gaan laden.
Dat valt wel wat mee. Het net moet wel uitgebreid worden maar aan de andere kant wordt er ook meer stroom verkocht, dat betekent ook meer inkomsten. Als stroom duur wordt, wordt alles duur overigens. Er is geen aparte stroom voor auto's.quote:Plus ik gok dat de elektra prijs ook flink omhoog zal gaan wanneer het gros van de Nederlanders elektrisch rijdt (overbelast netwerk), wat dus een flinke kostenpost gaat worden.
Om te belasten op gewicht is arbitrair. Sowieso krijgen we een kilometerheffing, dus alles gaat op de schop.quote:Plus het feit dat elektrische auto's zwaarder zijn dan benzine voertuigen.
Klopt, 10 jaar kan je er zeker goed mee rijden. Daarna zal deze of voor de 1e keer of 2e keer verkocht worden. Alleen voor sommige mensen wordt zo'n auto pas betaalbaar als of de markt verzadigd is, of als de auto/accu niet zo optimaal meer is (wanneer men er dan graag vanaf wil).quote:Op woensdag 10 april 2024 19:16 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Verbod is pas in 2035 en geldt alleen voor nieuwe brandstofauto's.
Reken maar wel dat brandstof duurder zal worden.
[..]
Er zit wel eens een rotte appel tussen maar over het algemeen blijft de capaciteit heel lang tussen de 80 en 85% steken, weten we na ruim 10 jaar EV's op de markt. En accu's en accu-beheer worden beter, het is nog geen 2035.
[..]
Dat valt wel wat mee. Het net moet wel uitgebreid worden maar aan de andere kant wordt er ook meer stroom verkocht, dat betekent ook meer inkomsten. Als stroom duur wordt, wordt alles duur overigens. Er is geen aparte stroom voor auto's.
[..]
Om te belasten op gewicht is arbitrair. Sowieso krijgen we een kilometerheffing, dus alles gaat op de schop.
Correctie: de realiteit is dat die huishoudens (wat iets anders is dan gezinnen) zelf aangeven dat ze slecht rond kunnen komen.quote:Op woensdag 10 april 2024 14:35 schreef Drass het volgende:
[..]
De realiteit is dat 1/3 van de Nederlandse gezinnen amper de maand door kunnen komen. Geen rooie cent overhouden. Laat staan fors spaargeld hebben voor een nieuwe of 2 e hands auto. Laten we ruim nemen dat ze niet allemaal een auto hebben, maar ik schat dat 20% alleen al in die situatie zit.
Met inruil moet je alsnog dat kapitaal bij elkaar leggen je moet wel iets hebben om in te ruilen.quote:Op woensdag 10 april 2024 17:55 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Daarom vulde ik ook aan, "met inruil".
Zo doet m'n stiefvader het ook al jaren, iedere 2-3 jaar dan gaat het weer jeuken en staat hij weer bij de VW dealer voor een iets jongere auto. En die heeft echt geen 2x modaal te besteden.
Met inruil moet je alsnog dat kapitaal bij elkaar leggen je moet wel iets hebben om in te ruilen.quote:Op woensdag 10 april 2024 17:55 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Daarom vulde ik ook aan, "met inruil".
Zo doet m'n stiefvader het ook al jaren, iedere 2-3 jaar dan gaat het weer jeuken en staat hij weer bij de VW dealer voor een iets jongere auto. En die heeft echt geen 2x modaal te besteden.
klopt je moet er ook zin in hebben. Ik heb liever een duurder horloge dan een nieuwe auto.quote:Op woensdag 10 april 2024 17:58 schreef Gunner het volgende:
[..]
Inkomen heeft er niet zoveel mee te maken. Nou ja in zoverre dat het moet matchen met je uitgavenpatroon en wat er overblijft
Maar met twee keer modaal (zonder extra partnerinkomen?) zou je toch wel wat meer mogen verwachten dus daarom zeg ik dat inkomen niet veel zegt. Wat je uitgaves zijn is bijna belangrijker
Ik verdien minder dan dat maar rij al 12 jaar nieuwe auto’s en twee jaar geleden een nieuwe middenklasser ev gekocht. Dus het is niet onmogelijk
Ik heb ook een probleem met de lage wegenbelasting voor vrachtwagens hoor, die betalen zo meteen minder dan PHEV gebruikers (Euro VI). Dat gaat helemaal nergens over. En dat gewicht doet wel degelijk wat met de wegdekken, vooral met (zeer) open wegdekken. Meer gewicht betekent meer losrijden en vervolgens ook meer rafelen. Door de steeds zwaardere voertuigen hebben we bij RWS bijvoorbeeld steeds meer moeite om wegdekken tot 'einde levensduur' te laten liggen. Dat betekent dus dat we het begrip einde levensduur moeten aanpassen en er meer onderhoud/vervanging nodig is.quote:Op woensdag 10 april 2024 12:14 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
De belasting door EV's op het wegdek is amper meer dan die van andere auto's.
Daarnaast is het onderhouden / vervangen van asfalt maar een deel van de kosten van het wegennet.
Dat "zware belasten" is een fabeltje dat z'n eigen leven is gaan leiden maar geen grond heeft.
EV's hebben doorgaans bredere banden dus de druk per cm2 is ook nog eens amper hoger.
Er rijden ook bestelbussen, vrachtwagens, bussen en touringcars overheen.
Zelfs dan betaal je hem natuurlijk alsnog.quote:Op woensdag 10 april 2024 17:58 schreef Kreator het volgende:
Mijn nieuwe Skoda kost 44000 euro. Dat zegt toch wel genoeg. De elektrische variant hierop kost 10k meer trouwens.
Gelukkig is het lease. Dat scheelt weer 44000 euro betalen.
Als mensen voor een EV ongeveer hetzelfde betalen als een gewone auto, hoe denk jij dat 'armen' daar beter van worden?quote:Op woensdag 10 april 2024 14:35 schreef Drass het volgende:
[..]
De realiteit is dat 1/3 van de Nederlandse gezinnen amper de maand door kunnen komen. Geen rooie cent overhouden. Laat staan fors spaargeld hebben voor een nieuwe of 2 e hands auto. Laten we ruim nemen dat ze niet allemaal een auto hebben, maar ik schat dat 20% alleen al in die situatie zit.
Dan komt de volgende groep die ook niet zomaar even 10 tot 30k erbij kan leggen.
Een forse groep autobezitters kan het gewoon niet betalen.
Ik vind je daar echt te gemakkelijk over schrijven als je puur naar de data kijkt van het cbs. Werkelijk een groot probleem.
Elke rooie cent subsidie naar ev volk of electrische rijden volk is er 1 teveel naar mijn mening, die kunnen het prima betalen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |