Thanks! Wat is een soortgelijk moederbord die mijn CPU wel goed ondersteund en aansluitingen heeft voor externe speakers (Edifier)?quote:Op dinsdag 9 april 2024 11:32 schreef TheFreshPrince het volgende:
Het moederbord dat je noemt is voor een Intel processor en in je lijst staat een AMD processor, dus dat komt niet goed. Dat past niet.
Een CPU heeft een eigen koeler nodig, soms zit die erbij maar ik ga zelf meestal voor een wat betere koeler, bijvoorbeeld een Noctua NH-D15.
Vrijwel iedere moederbord heeft tegenwoordig onboard sound, dus dat lijkt me niet de grootste uitdaging.quote:Op dinsdag 9 april 2024 11:34 schreef Lyzio_NL het volgende:
[..]
Thanks! Wat is een soortgelijk moederbord die mijn CPU wel goed ondersteund en aansluitingen heeft voor externe speakers (Edifier)?
Super! Dankjewel! Het gaat om de speakers van Edifier (R1855DB) - die kunnen dus zonder problemen ingeprikt worden? En qua cooler op de CPU kwam ik uit bij een be quiet! Dark Rock 4. Echt.. ik zie door de bomen het bos niet meer.quote:Op dinsdag 9 april 2024 11:37 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Vrijwel iedere moederbord heeft tegenwoordig onboard sound, dus dat lijkt me niet de grootste uitdaging.
Je hebt een AM5 bord nodig voor die CPU en geheugen, dus bijvoorbeeld een:
https://tweakers.net/pricewatch/1877184/msi-mag-b650-tomahawk-wifi.html
Dit zijn dus precies de dingen waar ik hulp bij nodig heb. Een goed alternatief zou zijn?quote:Op dinsdag 9 april 2024 11:40 schreef TheFreshPrince het volgende:
Dan de voeding, ik heb hem opgezocht en hij heeft geen 12+4-pins (PCIe 5.0) aansluiting.
Dat komt omdat het een model van 2020 is.
De RTX4080 heeft wel een 12+4-pins (PCIe 5.0) aansluiting voor de voeding.
Nu zijn er wel verloopjes voor maar ik zou toch kiezen voor een voeding die al zo'n aansluiting heeft.
Zie aanvulling.quote:Op dinsdag 9 april 2024 11:41 schreef Lyzio_NL het volgende:
[..]
Dit zijn dus precies de dingen waar ik hulp bij nodig heb. Een goed alternatief zou zijn?
Ja, die speakers kan je zo inprikken. Die hebben (onder andere) een 3.5mm jack plug zie ik in de specificaties.quote:Op dinsdag 9 april 2024 11:40 schreef Lyzio_NL het volgende:
[..]
Super! Dankjewel! Het gaat om de speakers van Edifier (R1855DB) - die kunnen dus zonder problemen ingeprikt worden? En qua cooler op de CPU kwam ik uit bij een be quiet! Dark Rock 4. Echt.. ik zie door de bomen het bos niet meer.
THANKS! En alles past in die case? Ook nog een vraagje over de fans die al in de case zitten; het lijkt me (als leek) niet echt nodig meer om nog meer fans in te bouwen in deze build, toch? Tenzij je ‘t voor aesthetics doet uiteraard.quote:Op dinsdag 9 april 2024 11:45 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Ja, die speakers kan je zo inprikken. Die hebben (onder andere) een 3.5mm jack plug zie ik in de specificaties.
Bij dit MSI bord moet je de rode ronde plug aan de rechterkant hebben met de "L-Out" van line-out, zo te zien.
[ afbeelding ]
De Dark Rock 4 is ook prima, ik ben zelf fan van Noctua maar er zijn meer merken die goede koelers bouwen.
AM5 staat in het lijstje van CPU-sockets die deze koeler ondersteunt:
https://tweakers.net/pricewatch/1129745/be-quiet-dark-rock-4/specificaties/
quote:Op dinsdag 9 april 2024 11:56 schreef TheFreshPrince het volgende:
Geheugen heb ik me ook nog even snel over ingelezen.
Als je voor AMD gaat is DDR5-6000 eigenlijk wel snel genoeg, hogere snelheden werkend krijgen kan een uitdaging zijn.
Als het niet werkt op 6400 dan kan het zijn dat je het handmatig op 6000 moet instellen.
Je zou dus ook kunnen kijken naar DDR5-6000 geheugen.
Oké, dat snap ik. Maar met ‘t oog op de toekomst kan 6400 wellicht wat meer rek hebben?quote:Op dinsdag 9 april 2024 11:56 schreef TheFreshPrince het volgende:
Geheugen heb ik me ook nog even snel over ingelezen.
Als je voor AMD gaat is DDR5-6000 eigenlijk wel snel genoeg, hogere snelheden werkend krijgen kan een uitdaging zijn.
Als het niet werkt op 6400 dan kan het zijn dat je het handmatig op 6000 moet instellen.
Je zou dus ook kunnen kijken naar DDR5-6000 geheugen.
Misschien. Maar tegen de tijd dat je je processor wil upgraden, is er mogelijk ook al 8800 geheugen of een heel andere chipset en socket zodat je alsnog je mainboard weer moet upgradenquote:Op dinsdag 9 april 2024 11:57 schreef Lyzio_NL het volgende:
[..]
[..]
Oké, dat snap ik. Maar met ‘t oog op de toekomst kan 6400 wellicht wat meer rek hebben?
De case ondersteunt ATX en de nog groter E-ATX standaard dus dat moet wel passen.quote:Op dinsdag 9 april 2024 11:57 schreef Lyzio_NL het volgende:
[..]
THANKS! En alles past in die case? Ook nog een vraagje over de fans die al in de case zitten; het lijkt me (als leek) niet echt nodig meer om nog meer fans in te bouwen in deze build, toch? Tenzij je ‘t voor aesthetics doet uiteraard.
Hij heeft een 1440p scherm uitgezocht, dus dan zou ik deze link kiezenquote:Op dinsdag 9 april 2024 12:02 schreef BertV het volgende:
Wat ik vroeger als basis gebruikte voor mijn eigen-bouw waren de best buy guides van tweakers.
https://tweakers.net/best-buy-guide/desktops/beste-1080p-game-pc
Je kunt daarna per onderdeel goed kijken / onderzoeken of iets compatible is, of de moeite waard om voor iets snellers te gaan.
Ja, 1080p lijkt me ook wat minimaal.quote:Op dinsdag 9 april 2024 12:06 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Hij heeft een 1440p scherm uitgezocht, dus dan zou ik deze link kiezen
https://tweakers.net/best-buy-guide/desktops/beste-1440p-game-pc
Die busjes zitten er standaard wel ingedraaid tegenwoordig.quote:Op dinsdag 9 april 2024 12:11 schreef BertV het volgende:
[..]
Ja, 1080p lijkt me ook wat minimaal.
Ik mis het zelf bouwen wel, al was het wel een geldput met al dat "upgraden" wat ik deed.
Ik weet niet of deze tip vandaag de dag nog geldt, maar vergeet de afstandsbuisjes onder het moederbord niet TS. Echt zo'n fout die ik vroeger maakte bij mijn eerste PC.
Klinkt als "Willy Wartaal"quote:Op dinsdag 9 april 2024 15:08 schreef Lyzio_NL het volgende:
De monitor moet dit toch ook allemaal makkelijk kunnen trekken hè? Ik hoor wel eens dat je de settings juist hoger moet zetten om de GPU 'wakker te maken' zodat er minder workload ontstaat voor je CPU. Of is dat puur technobabble?
Dat wist ik nog niet. Thanks! Zijn we dan van dat dual channel ge$#%$!! afquote:Op woensdag 8 mei 2024 14:24 schreef TheFreshPrince het volgende:
DDR5 is standaard al dual-channel per module
Tenzij je een CPU hebt die quad of octa channel ondersteuntquote:Op woensdag 8 mei 2024 14:45 schreef Mr_Belvedere het volgende:
[..]
Dat wist ik nog niet. Thanks! Zijn we dan van dat dual channel ge$#%$!! af
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |