abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 9 april 2024 @ 11:27:59 #1
467982 Lyzio_NL
Ooit gewoon Lyzio
pi_213145496
Ik weet niet of er een centraal topic is over custom PC’s, of met andere woorden.. een PC die je zelf gaat bouwen, maar ik kon ‘m in ieder geval niet vinden. Ik ben ongelofelijk aan het researchen om mijn eerste eigen PC te bouwen. Ik denk dat ik ver klaar ben, maar ik heb jullie advies nodig. En ik wil kijken of mijn research een beetje goed geweest is, want geloof me.. er komt zoveel op je af als je pas begint. Oneindig Tweakers afgescrolled om een beetje alles bij elkaar te matchen. Anyway; here’s the list:

CPU: AMD Ryzen 7 - 7800X3D
GPU: GeForce RTX 4080 Super
SSD: Samsung 990 Pro Heatsink 2TB M.2
RAM: Corsair Vengeance RGB (2x32GB - 6400MHz)
MOBO: Gigabyte Z790 Aorus Elite AX*
PSU: Seasonic Focus GX-1000
CASE: Sharkoon REV300
MONITOR: AOC CQ32G2SE QHD 165Hz

* Ik heb dit specifieke moederbord gekozen omdat hier ook aansluitingen op zitten voor de speakers.

Ben ik op het goede spoor? Op en aanmerkingen en keiharde kritiek worden gewaardeerd. Ook zit ik nog met een prangende vraag over de case en de koelers die er al standaard in zitten. Is het dan nog echt nodig om een aparte CPU koeler erin te zetten?

Alvast bedankt!
'the world had teeth and it could bite you with them anytime it wanted'
'the man in black fled across the desert... and the gunslinger followed'
Kom loat us nao 't Zuuje goan, woa Vasteloavend is ontstoan
pi_213145539
Het moederbord dat je noemt is voor een Intel processor en in je lijst staat een AMD processor, dus dat komt niet goed. Dat past niet.

Een CPU heeft een eigen koeler nodig, soms zit die erbij maar ik ga zelf meestal voor een wat betere koeler, bijvoorbeeld een Noctua NH-D15.

De voeding is wel ruim zwaar genoeg, 850 Watt zou het ook prima doen voor deze samenstelling.
  dinsdag 9 april 2024 @ 11:34:28 #3
467982 Lyzio_NL
Ooit gewoon Lyzio
pi_213145551
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 april 2024 11:32 schreef TheFreshPrince het volgende:
Het moederbord dat je noemt is voor een Intel processor en in je lijst staat een AMD processor, dus dat komt niet goed. Dat past niet.

Een CPU heeft een eigen koeler nodig, soms zit die erbij maar ik ga zelf meestal voor een wat betere koeler, bijvoorbeeld een Noctua NH-D15.
Thanks! Wat is een soortgelijk moederbord die mijn CPU wel goed ondersteund en aansluitingen heeft voor externe speakers (Edifier)?
pi_213145570
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 april 2024 11:34 schreef Lyzio_NL het volgende:

[..]
Thanks! Wat is een soortgelijk moederbord die mijn CPU wel goed ondersteund en aansluitingen heeft voor externe speakers (Edifier)?
Vrijwel iedere moederbord heeft tegenwoordig onboard sound, dus dat lijkt me niet de grootste uitdaging.

Je hebt een AM5 bord nodig voor die CPU en geheugen, dus bijvoorbeeld een:

https://tweakers.net/pricewatch/1877184/msi-mag-b650-tomahawk-wifi.html
pi_213145590
Dan de voeding, ik heb hem opgezocht en hij heeft geen 12+4-pins (PCIe 5.0) aansluiting.
Dat komt omdat het een model van 2020 is.

De RTX4080 heeft wel een 12+4-pins (PCIe 5.0) aansluiting voor de voeding.
Nu zijn er wel verloopjes voor maar ik zou toch kiezen voor een voeding die al zo'n aansluiting heeft.

Zoals deze:

https://tweakers.net/pricewatch/1904570/be-quiet-pure-power-12-m-1000w/specificaties/

Zelf draai ik met een 850Watt versie van deze voeding met een AMD 5950x en een RXT4080 en dat gaat prima. Ik draai er distributed computing op, dus hij wordt 24/7 maximaal belast.
Maar als je in de toekomst nog wil upgraden dan kan het ook geen kwaad om nu de 1000Watt versie te nemen. Het hangt ook van je budget af, het scheelt weer 4 tientjes.
  dinsdag 9 april 2024 @ 11:40:29 #6
467982 Lyzio_NL
Ooit gewoon Lyzio
pi_213145594
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 april 2024 11:37 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Vrijwel iedere moederbord heeft tegenwoordig onboard sound, dus dat lijkt me niet de grootste uitdaging.

Je hebt een AM5 bord nodig voor die CPU en geheugen, dus bijvoorbeeld een:

https://tweakers.net/pricewatch/1877184/msi-mag-b650-tomahawk-wifi.html
Super! Dankjewel! Het gaat om de speakers van Edifier (R1855DB) - die kunnen dus zonder problemen ingeprikt worden? En qua cooler op de CPU kwam ik uit bij een be quiet! Dark Rock 4. Echt.. ik zie door de bomen het bos niet meer.
  dinsdag 9 april 2024 @ 11:41:29 #7
467982 Lyzio_NL
Ooit gewoon Lyzio
pi_213145599
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 april 2024 11:40 schreef TheFreshPrince het volgende:
Dan de voeding, ik heb hem opgezocht en hij heeft geen 12+4-pins (PCIe 5.0) aansluiting.
Dat komt omdat het een model van 2020 is.

De RTX4080 heeft wel een 12+4-pins (PCIe 5.0) aansluiting voor de voeding.
Nu zijn er wel verloopjes voor maar ik zou toch kiezen voor een voeding die al zo'n aansluiting heeft.
Dit zijn dus precies de dingen waar ik hulp bij nodig heb. Een goed alternatief zou zijn?
pi_213145614
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 april 2024 11:41 schreef Lyzio_NL het volgende:

[..]
Dit zijn dus precies de dingen waar ik hulp bij nodig heb. Een goed alternatief zou zijn?
Zie aanvulling.
pi_213145629
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 april 2024 11:40 schreef Lyzio_NL het volgende:

[..]
Super! Dankjewel! Het gaat om de speakers van Edifier (R1855DB) - die kunnen dus zonder problemen ingeprikt worden? En qua cooler op de CPU kwam ik uit bij een be quiet! Dark Rock 4. Echt.. ik zie door de bomen het bos niet meer.
Ja, die speakers kan je zo inprikken. Die hebben (onder andere) een 3.5mm jack plug zie ik in de specificaties.
Bij dit MSI bord moet je de rode ronde plug aan de rechterkant hebben met de "L-Out" van line-out, zo te zien.

De Dark Rock 4 is ook prima, ik ben zelf fan van Noctua maar er zijn meer merken die goede koelers bouwen.

AM5 staat in het lijstje van CPU-sockets die deze koeler ondersteunt:

https://tweakers.net/pricewatch/1129745/be-quiet-dark-rock-4/specificaties/
pi_213145780
Geheugen heb ik me ook nog even snel over ingelezen.
Als je voor AMD gaat is DDR5-6000 eigenlijk wel snel genoeg, hogere snelheden werkend krijgen kan een uitdaging zijn.

Als het niet werkt op 6400 dan kan het zijn dat je het handmatig op 6000 moet instellen.
Je zou dus ook kunnen kijken naar DDR5-6000 geheugen.
  dinsdag 9 april 2024 @ 11:57:05 #11
467982 Lyzio_NL
Ooit gewoon Lyzio
pi_213145785
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 april 2024 11:45 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Ja, die speakers kan je zo inprikken. Die hebben (onder andere) een 3.5mm jack plug zie ik in de specificaties.
Bij dit MSI bord moet je de rode ronde plug aan de rechterkant hebben met de "L-Out" van line-out, zo te zien.

[ afbeelding ]

De Dark Rock 4 is ook prima, ik ben zelf fan van Noctua maar er zijn meer merken die goede koelers bouwen.

AM5 staat in het lijstje van CPU-sockets die deze koeler ondersteunt:

https://tweakers.net/pricewatch/1129745/be-quiet-dark-rock-4/specificaties/
THANKS! En alles past in die case? Ook nog een vraagje over de fans die al in de case zitten; het lijkt me (als leek) niet echt nodig meer om nog meer fans in te bouwen in deze build, toch? Tenzij je ‘t voor aesthetics doet uiteraard.
  dinsdag 9 april 2024 @ 11:57:53 #12
467982 Lyzio_NL
Ooit gewoon Lyzio
pi_213145791
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 april 2024 11:56 schreef TheFreshPrince het volgende:
Als je voor AMD gaat is DDR5-6000 eigenlijk wel snel genoeg, hogere snelheden werkend krijgen kan een uitdaging zijn.

Als het niet werkt op 6400 dan kan het zijn dat je het handmatig op 6000 moet instellen.
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 april 2024 11:56 schreef TheFreshPrince het volgende:

Oké, dat snap ik. Maar met ‘t oog op de toekomst kan 6400 wellicht wat meer rek hebben?
pi_213145809
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 april 2024 11:57 schreef Lyzio_NL het volgende:

[..]
[..]
Oké, dat snap ik. Maar met ‘t oog op de toekomst kan 6400 wellicht wat meer rek hebben?
Misschien. Maar tegen de tijd dat je je processor wil upgraden, is er mogelijk ook al 8800 geheugen of een heel andere chipset en socket zodat je alsnog je mainboard weer moet upgraden ;)

Ik denk niet dat je iets gaat merken van het verschil tussen 6000 en 6400 maar het is jouw budget.
pi_213145823
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 april 2024 11:57 schreef Lyzio_NL het volgende:

[..]
THANKS! En alles past in die case? Ook nog een vraagje over de fans die al in de case zitten; het lijkt me (als leek) niet echt nodig meer om nog meer fans in te bouwen in deze build, toch? Tenzij je ‘t voor aesthetics doet uiteraard.
De case ondersteunt ATX en de nog groter E-ATX standaard dus dat moet wel passen.

Er zitten 7 fans bij, dus ik verwacht niet dat je er meer nodig hebt, tenzij je hem als drone wil inzetten ;)

Als ik de plaatjes bekijk heeft deze behuizing achter het rechterpaneel, bovenin, een soort fancontroller zitten waar alle fans op aangesloten kunnen worden. Daar zal dan waarschijnlijk ook 1 s-ata power stekker in gedrukt moeten worden en 1 kabel vanaf die controller naar een "chassis fan" header op het mainboard voor het aansturen van de fansnelheid. In het bios van je mainboard kan je dan weer een fanprofiel aanmaken wat bepaalt hoe snel de fans draaien bij een bepaalde temperatuur. Overdrijf het niet, anders zit je qua geluid in een soort windtunnel :+

[ Bericht 10% gewijzigd door TheFreshPrince op 09-04-2024 12:10:46 ]
  dinsdag 9 april 2024 @ 12:02:03 #15
37248 BertV
Klei indiaan
pi_213145832
Wat ik vroeger als basis gebruikte voor mijn eigen-bouw waren de best buy guides van tweakers.

https://tweakers.net/best-buy-guide/desktops/beste-1080p-game-pc

Je kunt daarna per onderdeel goed kijken / onderzoeken of iets compatible is, of de moeite waard om voor iets snellers te gaan.
Handgemaakt
pi_213145876
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 april 2024 12:02 schreef BertV het volgende:
Wat ik vroeger als basis gebruikte voor mijn eigen-bouw waren de best buy guides van tweakers.

https://tweakers.net/best-buy-guide/desktops/beste-1080p-game-pc

Je kunt daarna per onderdeel goed kijken / onderzoeken of iets compatible is, of de moeite waard om voor iets snellers te gaan.
Hij heeft een 1440p scherm uitgezocht, dus dan zou ik deze link kiezen ;)

https://tweakers.net/best-buy-guide/desktops/beste-1440p-game-pc
  dinsdag 9 april 2024 @ 12:11:07 #17
37248 BertV
Klei indiaan
pi_213145918
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 april 2024 12:06 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Hij heeft een 1440p scherm uitgezocht, dus dan zou ik deze link kiezen ;)

https://tweakers.net/best-buy-guide/desktops/beste-1440p-game-pc
Ja, 1080p lijkt me ook wat minimaal.

Ik mis het zelf bouwen wel, al was het wel een geldput met al dat "upgraden" wat ik deed.

Ik weet niet of deze tip vandaag de dag nog geldt, maar vergeet de afstandsbuisjes onder het moederbord niet TS. Echt zo'n fout die ik vroeger maakte bij mijn eerste PC.
Handgemaakt
pi_213145937
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 april 2024 12:11 schreef BertV het volgende:

[..]
Ja, 1080p lijkt me ook wat minimaal.

Ik mis het zelf bouwen wel, al was het wel een geldput met al dat "upgraden" wat ik deed.

Ik weet niet of deze tip vandaag de dag nog geldt, maar vergeet de afstandsbuisjes onder het moederbord niet TS. Echt zo'n fout die ik vroeger maakte bij mijn eerste PC.
Die busjes zitten er standaard wel ingedraaid tegenwoordig.

Alleen kan er afhankelijk van de mainboard layout nog wel eens een busje meer of minder onder moeten en bij E-ATX moet je vaak nog 3 extra busjes toevoegen. Maar dat zit er doorgaans wel bij, inclusief een klein tooltje zodat je met een kruiskopschroevendraaier die busjes los of vast kan draaien.

Het genoemde MSI Tomahawk bord heeft zo op het oog de gaten op de standaard plaatsen zitten, dus ik verwacht dat dat in 1x past.

Ik heb hier een stuk of 9 computers voor distributed computing staan en ieder jaar upgrade ik er wel een paar (oude hardware schuif ik dan weer door). Dus er wordt heel wat gebouwd hier. Leuke hobby.

En dat nog los van de overige computers (mediacenter, werk-PC en game-/sim-PC) :+

Verder is de keuze voor MSI natuurlijk ook open voor discussie. Je kan ook prima Gigabyte, Asrock of Asus kopen. Op dit moment gaat MSI hier goed dus dan is het logisch dat je daar het eerst kijkt bij het voorstellen van een alternatief.

Ik heb hier ook een aantal Gigabyte borden met ThreadRipper 3970x er op en die gaan ook prima, heel stabiel, geen klachten. Alleen zit de knoopcel voor de klok verstopt onder een bracket, zodat het hele moederbord eruit moet om die te vervangen (schroeven zitten aan onderkant mainboard). Dat zijn dan weer domme ontwerpen en dan gun ik zo'n merk eigenlijk ook geen klanten meer.
En dat ding eet CR2032 knoopcellen, gek genoeg (2,5 jaar en ze zijn leeg) dus dan word je niet echt blij als je er 4 hebt staan.

[ Bericht 11% gewijzigd door TheFreshPrince op 09-04-2024 12:23:19 ]
pi_213147389
Na jaren gezworen te hebben op Asus (mobo's & stuff) ben ik nu overgegaan op MSI bij mijn laatste built in 2022.
Zelfde shit, terwijl je bij Asus altijd een goed, uitgebreid mobo-boekje kreeg en nu bij MSI het een en ander, een beetje warrig, on-line staat.

Ik heb in 2010 gekozen voor een 1000Watt voeding en die kon ik in 2022 zo overzetten, zij het dat die kapot ging. Heb echter een nieuwe 1000 W. gekocht, uiteraard volledig modulair, zodat ik geen voedingsproblemen heb, wat ik ook in die toren inbouw. Geen omkijken naar.

Verder een MAG Z690 TOMAHAWK WIFI DDR4 (MS-7D32) (U3E1) mobo;
Een Intel Processor 12th Gen Intel Core i9-12900K (is unlocked voor eventuele overclock over een aantal jaren);
Een Be quiet koeler en die voldoet prima.
Daarnaast een MSI GeForce RTX 3080 Ventus 10G. Een beetje opgemeten; dat ding paste maar net, scheelde 2 mm., in m'n torentje.

Inmiddels is er al de 14e generatie cpu's. Ik heb geen verstand van AMD processors, want ik zweer bij Intel. En gen 5 RAM, zoals jij wilt kopen.

Als je denkt om eventueel RAID 0 in te stellen voor als een hdd het begeeft, dan even kijken of het gewenste mobo daar een aparte chip voor heeft. Raid blijft echter een ondergeschoven kindje bij alle mobofabrikanten.

Daarnaast kan het nooit kwaad om on-line even het mobo-boekje door te nemen van het gewenste mobo. Daar staan dingen in die je (zelfs bij Tweakers) niet leest.

Vervolgens kan je je hele uitgedachte configuratie bij een pc-builder site (bijv. Alternate) invullen om compatabiliteit van de onderdelen te controleren.

Ik koop alle onderdelen bij één bedrijf. Je bent voor sommige onderdelen wel wat meer kwijt, maar garantie en uitzoeken waar je dat en dat ook alweer gekocht hebt maakt het makkelijker.
De monitor zou ik dan wel weer bij de goedkoopste, betrouwbare aanbieder kopen. Zelf heb ik een LG tv/monitor van 43" als tweede scherm en dat gamed wel zo lekker kan ik je vertellen.

Je ziet inderdaad op een gegeven moment door de bomen het bos niet meer, maar een gedegen voorbereiding op de aankoop scheelt je een hoop gedonder in de toekomst, als je lang met het setje wilt doen.
Dat vereist wel wat doorzettingsvermogen en het uitzoeken soms een paar dagen laten liggen.
  dinsdag 9 april 2024 @ 15:08:49 #20
467982 Lyzio_NL
Ooit gewoon Lyzio
pi_213147608
De monitor moet dit toch ook allemaal makkelijk kunnen trekken hè? Ik hoor wel eens dat je de settings juist hoger moet zetten om de GPU 'wakker te maken' zodat er minder workload ontstaat voor je CPU. Of is dat puur technobabble?
pi_213147849
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 april 2024 15:08 schreef Lyzio_NL het volgende:
De monitor moet dit toch ook allemaal makkelijk kunnen trekken hè? Ik hoor wel eens dat je de settings juist hoger moet zetten om de GPU 'wakker te maken' zodat er minder workload ontstaat voor je CPU. Of is dat puur technobabble?
Klinkt als "Willy Wartaal" ;)

Je hebt een RTX 4080 op je lijst staan, die trekt vrijwel alles op 4k als het nodig is en op 1440p zal hij dus zeker fluitend z'n werk kunnen doen. Daarnaast ook een hele vlotte kaart om video te renderen of AI-taken op te draaien, zoals StableDiffusion.

Je hoeft niets "wakker te maken".

Het kan wel zonde zijn om een dure 4k game monitor te kopen in combinatie met een hele trage GPU maar daar is hier geen sprake van.

Er zijn anno 2024 ook wel schermen met een wat hogere refresh rate maar 165Hz is nu ook weer niet bepaald weinig. Ik draai met een 144Hz monitor en alles voelt heel soepel aan.

[ Bericht 4% gewijzigd door TheFreshPrince op 09-04-2024 15:44:41 ]
  woensdag 8 mei 2024 @ 14:18:59 #22
467982 Lyzio_NL
Ooit gewoon Lyzio
pi_213465704
Even gekopieerd van Tweakers:

Mijn vraag
Ik heb onlangs een nieuwe PC gebouwd (mijn eerste) en alles is wonderwel goed gegaan, alleen loop ik tegen een probleem aan met mijn geheugen. Ik heb een MSI MAG B650 Tomahawk moederbord en een be quiet! Dark Rock 4 CPU koeler. De koeler past zonder problemen op het moederbord, maar ik heb dus nu maar plek voor drie (da's sowieso al niet ideaal) strips DDR geheugen. Ik heb er nu twee van 16GB in geprikt, maar had het liefst natuurlijk 4 van 16GB (ik heb ook daadwerkelijk 4 strips 16GB geheugen) in geprikt. Wat te doen?

Relevante software en hardware die ik gebruik
MOBO: MSI MAG B650 Tomahawk
CPU COOLER: be quiet! Dark Rock 4
DDR: Corsair Vengeance 16GB DDR5 6400

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Nog niks...
pi_213465736
DDR5 is standaard al dual-channel per module dus in dit geval zal het aan performance niets schelen, verwacht ik.

Heb je een paar duidelijke foto's toevallig?
Wat zit er in de weg? De fan? Het koelblok?

En als het de fan is, heb je deze al op z'n hoogst gemonteerde stand?

[ Bericht 21% gewijzigd door TheFreshPrince op 08-05-2024 14:31:27 ]
pi_213465879
quote:
0s.gif Op woensdag 8 mei 2024 14:24 schreef TheFreshPrince het volgende:

DDR5 is standaard al dual-channel per module
Dat wist ik nog niet. Thanks! Zijn we dan van dat dual channel ge$#%$!! af :)
Roses are red
Violets are blue
Wololo Wololo
Now violets are red too
pi_213465888
quote:
0s.gif Op woensdag 8 mei 2024 14:45 schreef Mr_Belvedere het volgende:

[..]
Dat wist ik nog niet. Thanks! Zijn we dan van dat dual channel ge$#%$!! af :)
Tenzij je een CPU hebt die quad of octa channel ondersteunt ;)

Maar wat zit er in de weg? Fan? Koelblok?
En om hoeveel ruimte gaat het ongeveer?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')