abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_213129370
Hi fokkers,

Wij hebben een huis gekocht uit 1930 en willen graag een portier, in een draagmuur, dichtmetselen. Nu weet ik dat een portier niet dragend hoort te zijn, maar bij wat ik aantrof heb ik mijn bedenkingen. Heeft iemand tips hoe ik dit portier het beste kan ondersteunen en dichtmetselen?

De stenen zijn van Waalformaat en wil ik metselen in steenverband.

Bedankt voor het meedenken!
pi_213129916
Portier? Is dat toevallig Vlaams voor deuropening o.i.d.?

De rollaag boven het kozijn zorgt voor de overspanning. Als het goed is kan het kozijn er gewoon uit en kun je het dichtmetselen met baksteen, poriso, kalkzandsteen o.i.d.
pi_213130272
Deuropening inderdaad, thanks!
pi_213130408
Ik zou er gewoon van uit gaan dat ie op je kozijn draagt :p hier zaten ook allemaal losse rollagen boven de kozijnen..

Ik heb er een of 2 stempeltjes van de Hornbach schuin onder in een voeg gezet..dat gaat wel goed. Wil je het echt op de juiste manier doen zijn hier stut alone stempels voor uitgevonden. Een in t midden is zat
  Moderator zondag 7 april 2024 @ 22:33:01 #5
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_213133849
quote:
0s.gif Op zondag 7 april 2024 20:39 schreef Makrolon het volgende:
Ik zou er gewoon van uit gaan dat ie op je kozijn draagt :p hier zaten ook allemaal losse rollagen boven de kozijnen..

Ik heb er een of 2 stempeltjes van de Hornbach schuin onder in een voeg gezet..dat gaat wel goed. Wil je het echt op de juiste manier doen zijn hier stut alone stempels voor uitgevonden. Een in t midden is zat
Bedankt voor je reactie. Ik snap dit type stempel stempels alleen niet helemaal, maar ondersteunen kan geen kwaad natuurlijk.

@Vonkenboer: Ook bedankt!
pi_213142090
quote:
0s.gif Op maandag 8 april 2024 09:08 schreef Rian. het volgende:
stut alone stempel
Als je zoekt op afbeeldingen van Stut Alone gevelstempel zie je dat deze bedoeld zijn om een opening in een bestaande gevel te maken. Dus juist voor de periode dat er nog geen lattei of gemetselde boog/rollaag aanwezig is.

Ik aanvaard geen aansprakelijkheid voor mijn "advies" maar als het mijn muurtje was dat in de OP is weergegeven zou ik het kozijn er zonder al te veel nadenken gewoon uit tikken.
Gezanik om een "bron" beschouw ik als een gebrek aan eigen algemene ontwikkeling.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')