abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_213088317
https://www.rtlnieuws.nl/(...)d-sunneklaas-ameland

quote:
De burgemeester en politie van Ameland hielden er al dagen voor Sunneklaas rekening mee dat boze mensen de confrontatie aan zouden gaan met een cameraploeg van omroep PowNed. Op de plek waar het gebeurde, was de politie net weggereden, meldt de Leeuwarder Courant.

Op 5 december ging het mis op Ameland. Een team van de omroep trok naar het eiland om verslag te doen van het feest Sunneklaas, een lokaal feest waarbij geen mensen van buitenaf welkom zijn. Vervolgens werd de ploeg aangevallen, op hoge snelheid achtervolgd en geramd door een auto. En dat heeft PowNed gefilmd. "Ze sluiten ons nu in en ze proberen te remmen", zegt de verslaggever in de camera. "Het loopt hier echt uit de hand."

Uit stukken die de Leeuwarder Courant opvroeg via de Wet open overheid (Woo) blijkt dat de gemeente Ameland, de politie en het Openbaar Ministerie (OM) al bezig waren met de komst van verslaggevers. Ze vermoedden al dat het tot een confrontatie zou komen.

Lees ook:
Vrouwen blijven binnen, mannen verkleed op pad: dit is Amelands Sunterklaas
Toen PowNed met de boot op weg was naar het eiland, stonden er zeker vijf eilanders bij de haven klaar. De politie sprak ze aan, en vroeg wat de bedoeling was. Een agent schreef in een interne mail dat ze 'de spelregels van Sunneklaas zouden uitleggen'. "Wij hebben goede afspraken met de Amelanders op de veerdam gemaakt dat er geen geweld zou worden gebruikt. Dit werd ons toegezegd door hun woordvoerder."

De agenten besloten op gepaste afstand te blijven, 'er niet bovenop' te blijven staan. "Wij hebben ons gepositioneerd aan het bureau wat nog geen 2 minuten aanrijtijd naar de veerdam geeft." Op het moment dat de cameraploeg aankwam, was er geen agent in de buurt. "We hadden daar moeten staan", zegt de hoogste Friese politiebaas.

Voorbereidingen
Een wijkagent had geruchten opgepikt over een mogelijke confrontatie, waarop voorbereidingen werden getroffen. In een gespreksverslag staat: "Stel dat PowNed zich van tevoren meldt bij de politie. Dan kunnen ze om begeleiding vragen." Doen ze dat niet, dan volgt de politie alles van een afstand. "PowNed zoekt bewust het risico op (...) zij zijn in beginsel verantwoordelijk voor hun eigen veiligheid."

Ook wordt een noodbevel voorbereid. 'Mocht PowNed niet mee willen werken aan het vertrek na een confrontatie’, dan kan de politie daarmee mensen dwingen een gebied te verlaten. Dat middel werd uiteindelijk niet ingezet. Ook lag er al een concept-persverklaring klaar.

Lees ook:
Man (31) opgepakt voor belagen PowNed-journalisten tijdens Sunterklaas Ameland
Advocaat Jens van den Brink heeft namens PowNed een klacht ingediend bij de politie-eenheid Noord-Nederland over het handelen van de politie.

Bewoners van Ameland doen traditiegetrouw geheimzinnig over wat er gebeurt tijdens het sunneklaasfeest (ook wel sunterklaas genoemd). Mannen gaan verkleed de straat op, vrouwen moeten binnenblijven. Een Amelander die het feest tot zijn 19de vierde, deed onlangs bij RTL Nieuws uit de doeken hoe de viering verloopt.

-Ze hadden en dag eerder al een persverklaring gemaakt dat er een handgemeen was geweest
-Er waren 3 extra agenten aanwezig die toevallig bij aankomst van pownews net even weg waren
-De burgemeester heeft verzaakt in te grijpen
-En de politie weigerde aaangifte op te nemen omdat ze geen tijd hadden (er waren 3 extra agenten, Koekkoek)

Kortom ze verwachte gezeik en waren weg toen ze wisten dat ze aankwamen

Dit is echt totaal ontoelaatbaar, wat je ook van PowNed vind, het zijn journalisten

PowNed heeft aangegeven op volle sterkte volgend sunneklaas aanwezig te zijn, wat volledig begrijpelijk is, het is gewoon openbare weg
pi_213088351
Ik neem aan dat PowNews volgend jaar gefaciliteerd wordt door een heel peloton ME?
zie email 27 oktober
pi_213088395
quote:
0s.gif Op donderdag 4 april 2024 20:00 schreef trein2000 het volgende:
Ik neem aan dat PowNews volgend jaar gefaciliteerd wordt door een heel peloton ME?
Ik denk dat er nu alleen maar meer journalisten gaan komen, en niet alleen van PowNed
  donderdag 4 april 2024 @ 20:11:35 #4
476022 PzKpfw
Devon 'No Limits'
pi_213088625
Volgend jaar lekker met drones gaan filmen daar.
Als iedereen aan zichzelf denkt wordt er aan iedereen gedacht.
Op 't randje en erover.
Op fietsen zonder bende kwam'm zie schooieren um spek
pi_213088643
quote:
0s.gif Op donderdag 4 april 2024 20:11 schreef PzKpfw het volgende:
Alles wordt uit de kast getrokken, 100%
  donderdag 4 april 2024 @ 20:12:40 #6
459912 FlippingCoin
Weer zo'n kut millennial.
pi_213088662
volgend jaar wordt er iemand doodgeslagen, kan je op wachten
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
Met zwijgen kruist men de duivel
pi_213088955
Mooi, ik hou wel van een goed robbertje vechten

Hier gaan doden vallen _O-

Die Amelanders hebben hun eigen feest helemaal zelf kapot gemaakt _O-
  donderdag 4 april 2024 @ 20:30:12 #8
348749 dikkedaniel
a.k.a. Big Dick Daniel (BDD)
pi_213088986
Ik ga volgend jaar ook kijken, leek me er wel grappig uitzien. Soort Walibi Frightnights maar dan met echt fysiek geweld :9~ :9~ :9~ smullen!
"Zou Je Haar Geven?? :P"
  donderdag 4 april 2024 @ 20:37:29 #9
319979 Fok-it
All is well
pi_213089120
quote:
16s.gif Op donderdag 4 april 2024 20:12 schreef FlippingCoin het volgende:
Laten we daarna maar meteen al die Sunneklaas vierders aan een psychiatrisch onderzoek onderwerpen
“And forget not that the earth delights to feel your bare feet and the winds long to play with your hair.”
  donderdag 4 april 2024 @ 20:41:13 #10
459912 FlippingCoin
Weer zo'n kut millennial.
pi_213089201
quote:
0s.gif Op donderdag 4 april 2024 20:37 schreef Fok-it het volgende:

[..]
Laten we daarna maar meteen al die Sunneklaas vierders aan een psychiatrisch onderzoek onderwerpen
meh
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
Met zwijgen kruist men de duivel
  donderdag 4 april 2024 @ 20:41:43 #11
319979 Fok-it
All is well
pi_213089213
quote:
16s.gif Op donderdag 4 april 2024 20:41 schreef FlippingCoin het volgende:

[..]
meh
Haha FlippingCoin is een Amelander
“And forget not that the earth delights to feel your bare feet and the winds long to play with your hair.”
pi_213089285
quote:
1s.gif Op donderdag 4 april 2024 19:59 schreef SnodeSnuiter het volgende:
https://www.rtlnieuws.nl/(...)d-sunneklaas-ameland
[..]
-Ze hadden en dag eerder al een persverklaring gemaakt dat er een handgemeen was geweest
-Er waren 3 extra agenten aanwezig die toevallig bij aankomst van pownews net even weg waren
-De burgemeester heeft verzaakt in te grijpen
-En de politie weigerde aaangifte op te nemen omdat ze geen tijd hadden (er waren 3 extra agenten, Koekkoek)

Kortom ze verwachte gezeik en waren weg toen ze wisten dat ze aankwamen

Dit is echt totaal ontoelaatbaar, wat je ook van PowNed vind, het zijn journalisten

PowNed heeft aangegeven op volle sterkte volgend sunneklaas aanwezig te zijn, wat volledig begrijpelijk is, het is gewoon openbare weg
Wacht even,begrijp ik dit goed?

Dan schrijf je dagen eerder al een noodbevel zodat je ze het eiland af kan schoppen en vooraf ook een persverklaring waarin staat dat er ruzie is geweest tussen de eilandbewoners en pownews.

Je regelt 3 extra bromsnorren om de boel rustig te houden

Die spreken de gasten aan die op de boot staan te wachten waar van ze weten dat pownews er op aan komt
(exact de reden waarvoor er een noodbevel en persverklaring klaar ligt, en ook extra agenten aanwezig zijn)

En dan gaan ze weg om rustig koffie te drinken op het bureau?

_O- _O- _O- _O- wat is dit voor grap?? Hier mogen koppen gaan rollen

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 04-04-2024 20:45:30 ]
pi_213089453
Domme actie van de burgemeester. Dat de minister moest ingrijpen is een flater voor de hele overheid op dat eiland.

En dat allemaal voor een marginaal kanaaltje met zuigers. Even stoppen met het feest als ze in de buurt kwamen en het was een saaie avond voor powned geworden.
pi_213089476
quote:
0s.gif Op donderdag 4 april 2024 20:11 schreef PzKpfw het volgende:
En dit jaar?
  Forum Admin donderdag 4 april 2024 @ 20:56:42 #15
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_213089606
Ja deze lui hebben het echt zelf verstierd. Powned is een zooitje zuigers en je hebt ze precies gegeven wat ze wilden, voor deze soap had nog nooit iemand van sunneklaas gehoord.
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
pi_213089669
quote:
0s.gif Op donderdag 4 april 2024 20:51 schreef Glazenmaker het volgende:
Domme actie van de burgemeester. Dat de minister moest ingrijpen is een flater voor de hele overheid op dat eiland.

En dat allemaal voor een marginaal kanaaltje met zuigers. Even stoppen met het feest als ze in de buurt kwamen en het was een saaie avond voor powned geworden.
quote:
0s.gif Op donderdag 4 april 2024 20:56 schreef Straatcommando. het volgende:
Ja deze lui hebben het echt zelf verstierd. Powned is een zooitje zuigers en je hebt ze precies gegeven wat ze wilden, voor deze soap had nog nooit iemand van sunneklaas gehoord.
Ik denk dat ze dat nooit zelf hadden kunnen bedenken
pi_213089714
quote:
0s.gif Op donderdag 4 april 2024 20:52 schreef Nober het volgende:

[..]
En dit jaar?
Niks doen om de Amelanders een vals gevoel van privacy te geven.
pi_213089723
quote:
0s.gif Op donderdag 4 april 2024 20:58 schreef SnodeSnuiter het volgende:

[..]
[..]
Ik denk dat ze dat nooit zelf hadden kunnen bedenken
Nou blijkbaar niet he?
pi_213089821
Nu al weer zin in de volgende Sunneklaas en de shitshow die dat op gaat leveren *O*
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
pi_213089852
quote:
16s.gif Op donderdag 4 april 2024 20:12 schreef FlippingCoin het volgende:
Ik heb collega's uit Ameland en als je hun er over hoort praten zou het zo maar kunnen.
A Robin Redbreast in a Cage Puts all Heaven in a Rage.
  donderdag 4 april 2024 @ 21:15:41 #21
182233 thedeedster
IWAB: Ik Weet Alles Beter...
pi_213089971
Klinkt als Halsema, maar dan nét wat anders. :Y
Als mijn post niet duidelijk is, moet je misschien even je sarcasmeradar aanzetten.
pi_213091351
Dit jaar dat kutfeestje maar flink verpesten met een heel legioen journalisten en drones
  donderdag 4 april 2024 @ 23:42:02 #23
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_213092200
Ja dat was al duidelijk.
Inteelteiland die alleen voor eilanders opkomen.

Ik hoop dat er dit jaar 50 veerboten vol met Sunneklaasramptoeristen heen gaan.
Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
pi_213092536
Ben ver voor deze shit is op ameland geweest tijdens Sunneklaas, maar niemand die mij geloofde als ik er over vertelde. Bij mij bleef het gelukkig bij ernstige bedreigingen, maar geen fysiek geweld.

Ik was daar voor wat essentiële basisbehoeften van de eilanders, maar blijkbaar deden ze liever zonder.

Ben geen fan van Powned, maar wat mij betreft maken ze die hele inteeltzooi onmogelijk.

En dankzij de eilanders gaat dat ook gebeuren nu :-) volgend jaar zal je de halve nederlandse pers daar vinden, om verslag te doen van elk stapje dat die eilanders verzetten daar. Veel plezier.
pi_213094688
boot en hotel geboekt
#zininin

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 05-04-2024 10:22:01 ]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')