Na ruim zeventig jaar heeft de Duitse voetbalbond DFB besloten Adidas niet langer als shirtsponsor te willen hebben. Vanaf 2027 prijkt het logo van Nike op de shirts en dat is misschien maar goed ook. Want het meest recente Adidas-tenue voor Die Mannschaft is niet al te doordacht ontworpen.![4dcdd6b0-f018-11ee-93eb-0217670beecd.jpg]()
Eind maart reageerden enkele Duitse ministers nog verbolgen over de overstap van Adidas naar Nike. „Ik kan me het Duitse shirt zonder de drie strepen nauwelijks voorstellen”, zei Robert Habeck, de minister van Economische Zaken, in een verklaring aan persbureau AFP. „Voor mij hebben Adidas en zwart-rood-goud altijd bij elkaar gehoord.” Hij kreeg bijval van enkele collega’s. De vraag is of zij hun mening nu iets hebben veranderd.
Want wie naar de officiële Adidas-webshop gaat en bij de Duitsland-shirts als het rugnummer 44 intikt, krijgt een dubieus ontwerp voorgeschoteld. Een 4 in het nieuwe ontwerp lijkt namelijk verdacht veel op een S, zoals in het logo van de Schutzstaffel (beter bekend als de SS). Met rugnummer 44 staat er dus SS.
Hoewel de kans nihil is dat Duitsland ooit iemand met rugnummer 44 het veld in stuurt, op het aanstaande Europees kampioenschap dat in Duitsland wordt gehouden bestaan de selecties uit 23 (of misschien toch 26) spelers, is het zonder meer een pijnlijke blunder.
Adidas heeft dan ook al aangekondigd bestellingen met het rugnummer 44 „zo snel mogelijk” te zullen blokkeren. „Bij Adidas werken mensen uit ongeveer honderd landen. Ons bedrijf staat voor de bevordering van diversiteit en inclusie, en als bedrijf verzetten we ons actief tegen vreemdelingenhaat, antisemitisme, geweld en haat in welke vorm dan ook”, benadrukte een woordvoerder tegenover Bild. „Pogingen om verdeeldheid of uitsluiting te bevorderen maken geen deel uit van onze waarden als merk en we verwerpen ten stelligste elke suggestie dat dit onze bedoeling was.”
Nazi-termen zoals Führer of Hitler zijn overigens al langer geblokkeerd in de webshop van Adidas online shop omdat ze „niet voldoen aan de Adidas richtlijnen voor personalisatie.”
https://www.telegraaf.nl/(...)kenissen-met-ss-logo
Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !