Ik durf niet met 100% zekerheid te zeggen welk exact type het is. Wel weet ik zeker dat het een Western Digital is en ik het vermoeden heb dat het de Western Digital WD5000AAKX betreft (ben momenteel niet thuis).quote:Op zaterdag 30 maart 2024 23:35 schreef TheFreshPrince het volgende:
Waarschijnlijk (*) moet er een TVS-diode verwijderd worden, komt wel vaker voor.
Dat kost geen ¤1.000 want met een soldeerboutje is dat in 2 minuten opgelost.
Er zitten, vlak bij de stroomaansluiting van een harddisk, TVS-diodes die zichzelf opofferen als er een te hoge spanning binnenkomt, al willen ze ook wel eens spontaan defect raken. Dat voorkomt dat de rest van de componenten op de harddisk sneuvelt. Meestal zit er 1 voor de 12 volt en 1 voor de 5 volt.
Nadeel is dat je daarna een kortsluiting hebt en een goede voeding dus niet zal inschakelen omdat er een kortsluiting ontdekt wordt.
Als het doel alleen maar is om de schijf uit te lezen, dan moet je dus op zoek naar die TVS-diodes. Soms herken je de doorgebrande direct al omdat er een klein brandplekje rondom zit. Na het verwijderen dus ook nog even de print rondom reinigen met wat alcohol (isopropanol, ofwel IPA).
Welk exacte (!) merk en type schijf is het?
* disclaimer: ik zeg waarschijnlijk omdat het natuurlijk ook een andere oorzaak kan hebben maar gezien de omschrijving ga ik hier eerst van uit
Edit: foto's toegevoegd van zo'n diode
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
De schijf zelf moet je inderdaad nooit zelf open schroeven als er nog belangrijke data op staat. Maar dat gaat om het deksel aan de bovenkant. Daar moet je afblijven.quote:Op zaterdag 30 maart 2024 23:48 schreef BigSign het volgende:
[..]
Ik durf niet met 100% zekerheid te zeggen welk exact type het is. Wel weet ik zeker dat het een Western Digital is en ik het vermoeden heb dat het de Western Digital WD5000AAKX betreft.
Ik kan me herinneren dat de medewerker van de computerboer mij vertelde dat als je zo’n schijf open schroeft, alle data dan direct corrupt gaat. Klopt dit?
Heel fijn dat je probeert uit te leggen wat het is en hoe je het repareert, maar ik heb letterlijk nul verstand van dit soort technische reparaties, dus ik blijf er ook echt zelf van af. Solderen heb ik ook geen ervaring mee. Graag zou ik dit door iemand willen laten doen met ervaring en weet wat ie doet.quote:Op zaterdag 30 maart 2024 23:50 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
De schijf zelf moet je inderdaad niet open schroeven. Maar dat gaat om het deksel aan de bovenkant.
Daar moet je afblijven.
Maar dat hoeft ook niet voor zo'n diode want die zit op de printplaat aan de onderkant en die kan je met een stuk of 5 schroefjes vaak zo losmaken.
Dat geeft niet.quote:Op zaterdag 30 maart 2024 23:52 schreef BigSign het volgende:
[..]
Heel fijn dat je probeert uit te leggen wat het is en hoe je het repareert, maar ik heb letterlijk nul verstand van dit soort technische reparaties, dus ik blijf er ook echt zelf van af. Solderen heb ik ook geen ervaring mee. Graag zou ik dit door iemand willen laten doen met ervaring en weet wat ie doet.
Stel dit gaat mis, heeft dit dan ook gevolgen voor de data die op de schijf staat en zo ja, hoe groot is die kans? (PS, check je DM).quote:Op zaterdag 30 maart 2024 23:54 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Dat geeft niet.
Met deze kennis kan je misschien iemand vinden die het wel kan en dan voor ~¤50 ipv ¤1.000
Bij de WD5000AAKX gaat het om de 2 omcirkelde onderdelen. Dit is dus de kant van de printplaat die je normaal niet ziet, dus je moet eerst de 5 torx schroefjes losmaken. Meer is het niet, de print komt dan direct los.
Die omcirkelde onderdelen kan je zonder probleem verwijderen, ze zitten er alleen voor de veiligheid tegen overspanning.
Als 1 van de 2 er uit ziet alsof hij op de BBQ gelegen heeft, dan heb je wss het probleem gevonden.
[ afbeelding ]
Een vakman zal zo'n TVS doormeten en direct zien of hij stuk is of niet.quote:Op zondag 31 maart 2024 00:02 schreef BigSign het volgende:
[..]
Stel dit gaat mis, heeft dit dan ook gevolgen voor de data die op de schijf staat en zo ja, hoe groot is die kans? (PS, check je DM).
De print overzetten dat werkt tegenwoordig (minimaal laatste ~20 jaar) niet meer zomaar.quote:Op zondag 31 maart 2024 01:12 schreef suijkerbuijk het volgende:
Het is simpel te doen.
De apparatuur heb ik zelfs er voor liggen namelijk.
Als hobby heb ik veel gesoldeerd.
Helaas zal ik niet de verantwoordelijkheid willen nemen op de data verlies .
Als het voor me zelf was geweest dan had ik de keuze zo gemaakt
De vraag is ook hoe belangrijk de data?
Belangrijk genoeg anders had je die disk niet bewaard
Persoonlijk zal ik inderdaad gewoon de zelfde model op zoeken en de print plaat over zetten.
Meeste veilig manier.
Vraag is alleen hoe is harddisk ingedeeld.
Dat word opgeslagen in de boot sector .
Nu ben ik niet zeker of dat in de main board word opgeslagen.
Daarom ben ik bezit van een smd digitale solderstationquote:Op zondag 31 maart 2024 10:53 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
De print overzetten dat werkt tegenwoordig (minimaal laatste ~20 jaar) niet meer zomaar.
Je zal sowieso ook de EEPROM (8-pins) over moeten zetten en dat is meer werk dan een diode verwijderen.
Als je ooit zowat gebeurd ben jij mijn man.quote:Op zondag 31 maart 2024 01:12 schreef suijkerbuijk het volgende:
Het is simpel te doen.
De apparatuur heb ik zelfs er voor liggen namelijk.
Als hobby heb ik veel gesoldeerd.
Helaas zal ik niet de verantwoordelijkheid willen nemen op de data verlies .
Als het voor me zelf was geweest dan had ik de keuze zo gemaakt
De vraag is ook hoe belangrijk de data?
Belangrijk genoeg anders had je die disk niet bewaard
Persoonlijk zal ik inderdaad gewoon de zelfde model op zoeken en de print plaat over zetten.
Meeste veilig manier.
Vraag is alleen hoe is harddisk ingedeeld.
Dat word opgeslagen in de boot sector .
Nu ben ik niet zeker of dat in de main board word opgeslagen.
En heb je ondertussen een vermoeden waarom die reparaties die prijs hebben?quote:Op zondag 31 maart 2024 00:02 schreef BigSign het volgende:
[..]
Stel dit gaat mis, heeft dit dan ook gevolgen voor de data die op de schijf staat en zo ja, hoe groot is die kans? (PS, check je DM).
Nee, jij?quote:Op woensdag 3 april 2024 15:22 schreef Mr_Belvedere het volgende:
[..]
En heb je ondertussen een vermoeden waarom die reparaties die prijs hebben?
Hoe weet ik 100% zeker dat de spanningen in orde zijn, voordat ik ze eraf tik?quote:Op dinsdag 9 april 2024 18:17 schreef Inbox het volgende:
Tik dat tvs-diodethe eraf met een schroevendraaier. Zonder dat diodetje werkt de harddisk ook gewoon. Die diode werkt als een zekering en klapt bij een te hoge spanning.
Zorg wel dat je 100% zeker weer dat de spanningen wel in orde zijn, dan is zo'n diode niet dringend noodzakelijk.
Heb dit tig keer gedaan met harde schijven uit harddisk recorders.
Bedoel de spanning van de bron waar je de harddisk aankoppelt.quote:Op dinsdag 9 april 2024 20:39 schreef BigSign het volgende:
[..]
Hoe weet ik 100% zeker dat de spanningen in orde zijn, voordat ik ze eraf tik?
Je zal de printplaat eraf moeten schroeven. De diodes zitten aan de onderzijde ervan. Er zitten 2 van die diodes op. De kapotte tvsdiode van de twee zal waarschijnlijk wel duidelijke sporen van kortsluiting bevatten. Of geheel verkoold of een 'vulkaantje' erop.quote:Op dinsdag 9 april 2024 21:48 schreef BigSign het volgende:
Het gaat trouwens om deze schijf. Denk niet dat de schade hier nog niet te zien is.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Ik ook niet.quote:
Het probleem is echter, dat als ik de schijf in mijn computer bouw en aansluit met de de standaard snoertjes, dat mijn hele computer uit knalt, daar zorgt die schijf dus nu voor.quote:Op dinsdag 9 april 2024 21:51 schreef Inbox het volgende:
[..]
Bedoel de spanning van de bron waar je de harddisk aankoppelt.
Heb je een multimeter, dan kun je die gebruiken om de voltages te meten van het apparaat waarin ie nu is gesneuveld.
Als je een pc hebt waar een schrijf of ander door sata aangestuurd device inhangt die probleemloos werkt , kun je m ook daarin hangen om m uit te testen.
Dat diode'tje kun je er in ieder geval probleemloos aftikken. Hang je m daarna aan de spanning dan moet ie gewoon zonder haperingen of bijgeluiden opspinnen.
Dat is dus normaal gesproken een teken dat 1 van de TVS-diodes zich opgeofferd heeft en nu sluiting veroorzaakt.quote:Op dinsdag 9 april 2024 22:58 schreef BigSign het volgende:
H
[..]
Het probleem is echter, dat als ik de schijf in mijn computer bouw en aansluit met de de standaard snoertjes, dat mijn hele computer uit knalt, daar zorgt die schijf dus nu voor.
Als ie in deze pc ook kapot is gegaan is de kans groot dat je voeding van je pc kapot is en de verkeerde voltages aangeeft.quote:Op dinsdag 9 april 2024 22:58 schreef BigSign het volgende:
H
[..]
Het probleem is echter, dat als ik de schijf in mijn computer bouw en aansluit met de de standaard snoertjes, dat mijn hele computer uit knalt, daar zorgt die schijf dus nu voor.
Dat werkt niet zo vaak meer, je zal in de meeste gevallen ook de eeprom over moeten zetten. Nu hebben die maar 8 pinnetjes dus dat is nog wel te doen.quote:Op dinsdag 9 april 2024 21:57 schreef Inbox het volgende:
[..]
Soms kun je een identieke schijf kopen (echt exacte type) en daarvan het printje overzetten en dan is ie als de schijf zelf nog ok is gewoon weer uit te lezen.
Het kan zeker geen kwaad om de 5 en 12 volt aansluiting even door te meten maar ik heb ook genoeg TVS-diodes zien sneuvelen zonder een achterliggende oorzaak, blijkbaar gaan ze ook wel eens spontaan in rook op.quote:Op dinsdag 9 april 2024 23:08 schreef Inbox het volgende:
[..]
Als ie in deze pc ook kapot is gegaan is de kans groot dat je voeding van je pc kapot is en de verkeerde voltages aangeeft.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |