abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 1 mei 2026 @ 07:33:51 #251
13309 nostra
ask why
pi_220687535
Ah je bent me wel voor.
Wer die Macht hat, bewegt sich in einem Milieu, das ihm nicht widersteht, ohne dass in der Menschenmasse um ihn herum irgendetwas dazu geeignet wäre, zwischen Impuls und Handlung den kleinen Abstand zu schaffen, in dem Raum für Denken bleibt.
  vrijdag 1 mei 2026 @ 09:55:48 #252
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_220688044
Samensteller schendt geheimhoudingsplicht bij conflict

Een registeraccountant stelt na een overname de oude jaarrekening samen voor de verkoper en de nieuwe voor de koper. Daarbij deelt hij vertrouwelijke informatie en stelt zich niet objectief op.

Maatregel

Berisping. Bij de uitvoering van een samenstellingsopdracht heeft de accountant in strijd gehandeld met de fundamentele beginselen van vakbekwaamheid en zorgvuldigheid, objectiviteit en vertrouwelijkheid. In beginsel is de geëigende maatregel voor dit samenstel van gedragingen een tijdelijke doorhaling. In het voordeel van de accountant is meegewogen dat hij op de zitting zelfinzicht heeft getoond en zich bewust is geworden van het tekortschieten van zijn handelen. Daarvoor heeft hij op de zitting zijn excuses aangeboden aan de koper. Voorts is meegewogen dat de (in 1998 geregistreerde) accountant wegens deze tuchtklacht eerder dan gepland zal uittreden als partner en alleen nog lopende dossiers zal afhandelen.

https://www.accountant.nl(...)plicht-bij-conflict/

Wat een mongool is dit weer :|W
  vrijdag 1 mei 2026 @ 10:01:55 #253
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_220688119
En de volgende mongool :')

Niet-integere accountant krijgt slechts een berisping
Grote facturen van factoringmaatschappij European Credit Partners (ECP) werden in kleintjes opgeknipt om zo te voldoen aan de eisen van geldschieter NIBC Bank. Een beklaagde accountant heeft hieraan meegewerkt, zo oordeelt de Accountantskamer. De man krijgt alleen een berisping, mede omdat bij hem al een schadeclaim van 9 miljoen euro is neergelegd.

ECP kocht vorderingen van bedrijven op derden op en trachtte die te innen. De grootste geldschieter van ECP was NIBC. De bank stopte 40 miljoen euro in het bedrijf, maar trok de stekker eruit na onderzoek naar onregelmatigheden. Aanleiding daarvoor was een anonieme brief over vermeende onregelmatigheden bij ECP.

Grote facturen werden opgeknipt in meerdere kleinere facturen om te voldoen aan de voorwaarden, staat er geschreven, “terwijl deze facturen niet op deze wijze naar de uiteindelijke debiteur zo zijn verzonden. Dit alles resulteert in een maandelijks tekort van tussen de 15 á 20 miljoen euro”, zo meent de anonieme briefschrijver.

28 miljoen verloren
Meer dan 28 miljoen euro verloor de NIBC Bank als gevolg van onregelmatigheden bij ECP dat in 2020 failliet ging. De accountant die begin dat jaar orde op zaken moest stellen, wordt verweten dat hij van onjuiste rapportages wist. De accountant was financieel directeur, bestuurder en partner binnen ECP.

Een van de voorwaarden voor financiering door NIBC was dat de vorderingen ‘eligible’ waren. Dat zijn vorderingen niet hoger dan 5 ton, niet langer dan 90 dagen onbetaald, voor tenminste 90 procent verzekerd en ze moeten overdraagbaar of verpandbaar zijn. “De accountant heeft ‘non eligible’ vorderingen laten rapporteren als ‘eligible”,’ stelde advocaat Charlotte Groot Rouwen namens NIBC op de zitting in januari.

Ongerechtvaardigde investeringen
Te grote vorderingen werden ‘geknipt’, zodat de delen wel aan de voorwaarden voldeden. “De accountant heeft onregelmatigheden binnen ECP laten plaatsvinden en heeft zo de weg voor ongerechtvaardigde investeringen opengezet.”

De accountant wordt een hele reeks verwijten gemaakt, waarvan het merendeel volgens de tuchtrechter ongegrond is. De tuchtrechter ziet dat de accountant in diverse mails schrijft over het ‘opknippen van facturen’. Vaststaat dat in augustus 2019 twee facturen van elk circa 1 miljoen euro zijn opgeknipt in facturen van elk 500.000 euro waardoor de aan deze facturen ten grondslag liggende vorderingen eligible waren geworden.

De accountant erkende dit knippen volgens de rechter maar meende dat dit was omdat afspraken gemaakt waren ‘over de toepassing van de eligibility-criteria bij enkele grote, solvabele en betrouwbare klanten.‘ Die afspraken pasten echter niet in het rapportagemodel en om die reden zijn de vorderingen van deze klanten opgeknipt, zodat ze toch konden worden verwerkt.

Niet eerlijk en oprecht
Hij kon echter niet aangeven wanneer en met wie die afspraken tot dat opknippen gemaakt zijn. “Door het opknippen werd een van de eligibility-criteria omzeild en dat had tot gevolg dat klaagster haar kredietfaciliteit ter beschikking stelde voor het aankopen van vorderingen die in werkelijkheid niet aan de eligibility-criteria voldeden”, stelt de Accountantskamer. De accountant is door zijn medewerking aan het opknippen van vorderingen niet eerlijk en oprecht geweest en heeft zo het beginsel van integriteit geschonden.

Ook voegde hij 145 vorderingen uit de maandrapportage juli 2019 toe aan die van augustus dat jaar. Een deel van die vorderingen was betaald en afgeletterd. Vanuit het oogpunt van zorgvuldigheid en vakbekwaamheid had hij moeten nagaan of deze vorderingen onbetaald waren. Bewijs dat hij hier ook niet eerlijk en oprecht handelde, ziet de Accountantskamer hier echter niet in.

Berisping volstaat
De schending van integriteit is ernstig, stelt de tuchtrechter, maar toch volstaat ze hier met een berisping. Redenen hiervoor zijn de verstreken tijd tussen de feiten uit 2019 en de ingediende tuchtklacht zes jaar later.

Ook zijn de gevolgen voor hem en zijn vennootschap ernstig. “Beide zijn tot betaling van 9 miljoen euro schadevergoeding aangesproken en er heeft beslaglegging plaatsgevonden waardoor betrokkene in een financieel lastig parket terecht is gekomen.”

https://accountantweek.nl(...)lecht-een-berisping/

Failliet verklaren die lul en levenslang :R
  vrijdag 1 mei 2026 @ 10:06:54 #254
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_220688161
En weer een randdebiel die zich accountant noemt

Vertrekpremie ex-topman NOS blijkt bijna vier keer zo hoog als gemeld

Nu blijkt dat die extra ontslagvergoeding in werkelijkheid 75.000 euro bedroeg. "Begin 2025 is aan Gerard Timmer het restant uitgekeerd van de overeengekomen vertrekregeling van 75.000 euro", is nu in het nieuwe jaarverslag te lezen.

Vier keer hoger

Dat betekent dus dat de extra ontslagvergoeding bijna vier keer zo hoog is als eerder gemeld. "In de jaarrekening 2024 heeft de NOS niet het volledige overeengekomen bedrag vermeld (…) door een verkeerde interpretatie van de WNT-regeling", verklaart de omroeporganisatie nu. In de Wet Normering Topinkomens (WNT) zijn de regels over beloningen en ontslagvergoedingen van bestuurders van (semi-)publieke instellingen vastgelegd.

De NOS erkent dat ze door de verkeerde vermelding een onjuist beeld creëerde over de hoogte van de extra ontslagvergoeding. "Hierdoor ontstond de indruk dat de uitkering bestond uit alleen dat bedrag" (van 19.452 euro, red.), aldus het jaarverslag. De omroeporganisatie spreekt in dat kader van een 'technische omissie'.

Fout accountant

NOS-woordvoerder Koen Adriaanse voegt toe dat die fout niet werd opgemerkt door de externe accountant, die de jaarrekening controleert. "De NOS en onze externe accountant waren in de veronderstelling dat in het jaarverslag 2024 alleen het bedrag van december 2024 moest worden opgenomen, en in het jaarverslag 2025 het bedrag van januari 2025." De jaarstukken werden goedgekeurd door accountantskantoor PWC.

https://www.rtl.nl/nieuws(...)na-vier-keer-zo-hoog

Man man wat een prutsers
pi_220688207
Dit is geen gepruts maar opzettelijk zo gedaan
quote:
6s.gif Op vrijdag 1 mei 2026 10:06 schreef ikweethetookniet het volgende:
En weer een randdebiel die zich accountant noemt

Vertrekpremie ex-topman NOS blijkt bijna vier keer zo hoog als gemeld

Nu blijkt dat die extra ontslagvergoeding in werkelijkheid 75.000 euro bedroeg. "Begin 2025 is aan Gerard Timmer het restant uitgekeerd van de overeengekomen vertrekregeling van 75.000 euro", is nu in het nieuwe jaarverslag te lezen.

Vier keer hoger

Dat betekent dus dat de extra ontslagvergoeding bijna vier keer zo hoog is als eerder gemeld. "In de jaarrekening 2024 heeft de NOS niet het volledige overeengekomen bedrag vermeld (…) door een verkeerde interpretatie van de WNT-regeling", verklaart de omroeporganisatie nu. In de Wet Normering Topinkomens (WNT) zijn de regels over beloningen en ontslagvergoedingen van bestuurders van (semi-)publieke instellingen vastgelegd.

De NOS erkent dat ze door de verkeerde vermelding een onjuist beeld creëerde over de hoogte van de extra ontslagvergoeding. "Hierdoor ontstond de indruk dat de uitkering bestond uit alleen dat bedrag" (van 19.452 euro, red.), aldus het jaarverslag. De omroeporganisatie spreekt in dat kader van een 'technische omissie'.

Fout accountant

NOS-woordvoerder Koen Adriaanse voegt toe dat die fout niet werd opgemerkt door de externe accountant, die de jaarrekening controleert. "De NOS en onze externe accountant waren in de veronderstelling dat in het jaarverslag 2024 alleen het bedrag van december 2024 moest worden opgenomen, en in het jaarverslag 2025 het bedrag van januari 2025." De jaarstukken werden goedgekeurd door accountantskantoor PWC.

https://www.rtl.nl/nieuws(...)na-vier-keer-zo-hoog

Man man wat een prutsers
Op dinsdag 9 december 2025 20:10 schreef Haags het volgende:
De enige goede Rus is een dode Rus.
  vrijdag 1 mei 2026 @ 17:08:31 #256
13309 nostra
ask why
pi_220690868
@ikweethetookniet : terechte onderscheidingen voor misschien wel de belangrijkste beroepsgroep van Nederland:

https://www.accountant.nl(...)ler&utm_medium=email
Wer die Macht hat, bewegt sich in einem Milieu, das ihm nicht widersteht, ohne dass in der Menschenmasse um ihn herum irgendetwas dazu geeignet wäre, zwischen Impuls und Handlung den kleinen Abstand zu schaffen, in dem Raum für Denken bleibt.
  vrijdag 1 mei 2026 @ 17:09:30 #257
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_220690873
quote:
1s.gif Op vrijdag 1 mei 2026 10:13 schreef Mortaxx het volgende:
Dit is geen gepruts maar opzettelijk zo gedaan
[..]

NOS-woordvoerder Koen Adriaanse voegt toe dat die fout niet werd opgemerkt door de externe accountant, die de jaarrekening controleert. "De NOS en onze externe accountant waren in de veronderstelling dat in het jaarverslag 2024 alleen het bedrag van december 2024 moest worden opgenomen, en in het jaarverslag 2025 het bedrag van januari 2025." De jaarstukken werden goedgekeurd door accountantskantoor PWC

Dit is het lul verhaal wat de werkelijke opzet moet verbergen
Crimineel gewoon dit :R
  vrijdag 1 mei 2026 @ 17:11:42 #258
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_220690889
quote:
14s.gif Op vrijdag 1 mei 2026 17:08 schreef nostra het volgende:
@:ikweethetookniet : terechte onderscheidingen voor misschien wel de belangrijkste beroepsgroep van Nederland:

https://www.accountant.nl(...)ler&utm_medium=email
Man man lezen

Slechts 1 omdat hij de opleiding verbeterd heeft, de rest vanwege andere werkzaamheden die NIETS met het vak te maken hebben

Tot Lid in de Orde van Oranje-Nassau zijn benoemd de heren D.L.H. van Beek RA uit Zegge, voor verdiensten op het terrein van muziek, sport en dierenliefhebberij, de heer R.E.M. Tromp MBA AA uit Aruba, voor verdiensten op het terrein van jeugdwelzijn, volksgezondheid en ondernemersbelangen en de heer F.H.B.M. Grotens AA uit Nijeveen, voor verdiensten op het terrein van media, voetbal en armoedebestrijding.

Volgens de lintjeslijst ontving nog een accountant een onderscheiding, maar deze staat niet (meer) als AA of RA ingeschreven in het register van de NBA. De heer J.L.M. Smits uit Raamsdonksveer werd benoemd tot Lid in de Orde van Oranje-Nassau voor verdiensten op het terrein van religieus leven en welzijn.


Wees er maar trots op :') :blauwoog: :|W
  vrijdag 1 mei 2026 @ 17:16:32 #259
13309 nostra
ask why
pi_220690915
quote:
6s.gif Op vrijdag 1 mei 2026 17:11 schreef ikweethetookniet het volgende:

[..]
Man man lezen

Slechts 1 omdat hij de opleiding verbeterd heeft, de rest vanwege andere werkzaamheden die NIETS met het vak te maken hebben

Tot Lid in de Orde van Oranje-Nassau zijn benoemd de heren D.L.H. van Beek RA uit Zegge, voor verdiensten op het terrein van muziek, sport en dierenliefhebberij, de heer R.E.M. Tromp MBA AA uit Aruba, voor verdiensten op het terrein van jeugdwelzijn, volksgezondheid en ondernemersbelangen en de heer F.H.B.M. Grotens AA uit Nijeveen, voor verdiensten op het terrein van media, voetbal en armoedebestrijding.

Volgens de lintjeslijst ontving nog een accountant een onderscheiding, maar deze staat niet (meer) als AA of RA ingeschreven in het register van de NBA. De heer J.L.M. Smits uit Raamsdonksveer werd benoemd tot Lid in de Orde van Oranje-Nassau voor verdiensten op het terrein van religieus leven en welzijn.


Wees er maar trots op :') :blauwoog: :|W
Dat is ook de kracht van accountants. Niet alleen aan hun eigen vakgebied denken, maar aan de maatschappij als geheel en handelend vanuit zuiver altruïsme.
Wer die Macht hat, bewegt sich in einem Milieu, das ihm nicht widersteht, ohne dass in der Menschenmasse um ihn herum irgendetwas dazu geeignet wäre, zwischen Impuls und Handlung den kleinen Abstand zu schaffen, in dem Raum für Denken bleibt.
  vrijdag 1 mei 2026 @ 18:02:55 #260
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_220691243
quote:
88s.gif Op vrijdag 1 mei 2026 17:16 schreef nostra het volgende:
Dat is ook de kracht van accountants. Niet alleen aan hun eigen vakgebied denken, maar aan de maatschappij als geheel en handelend vanuit zuiver altruïsme.
_O- _O- _O- _O- _O-
Gvd nu heb ik buikpijn van het lachen
En dat deed je bewust :(
  vrijdag 1 mei 2026 @ 18:05:55 #261
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_220691288
quote:
88s.gif Op vrijdag 1 mei 2026 17:16 schreef nostra het volgende:
Dat is ook de kracht van accountants. Niet alleen aan hun eigen vakgebied denken, maar aan de maatschappij als geheel en handelend vanuit zuiver altruïsme.
Hier heb je een voorbeeld daarvan

Britse KPMG en EY snoeien in aantal partners om winst op peil te houden
Leestijd van ongeveer 2 minuten
KPMG en EY in het Verenigd Koninkrijk snoeien in het aantal equity partners, om de winst onder de overgebleven partners te kunnen verbeteren. Een deel van de equity partners krijgt een positie als 'salary partner' aangeboden.

Dat melden bronnen aan de Britse zakenkrant Financial Times. Tot nu toe raakten equity partners binnen accountantsorganisaties alleen hun positie kwijt als ze de organisatie verlieten wegens een overstap, of bij het bereiken van de verplichte pensioenleeftijd.

Volgens de FT wordt inmiddels kritischer gekeken naar welke partners daadwerkelijk bijdragen aan de omzet van de organisatie. Een deel van de partners bedient in de praktijk weinig klanten en haalt minder nieuwe opdrachten binnen. En commerciële prestaties wegen zwaar, aldus de krant.

Salary partners
De Financial Times schrijft dat eerder de positie van 'salary partner' is ingesteld om ervaren senior managers binnen de kantoren te behouden, door hen de status van 'partner' te bieden. Wel de titel partner maar met een vast salaris, dus zonder te delen in de winst van de organisatie.

https://www.accountant.nl(...)t-op-peil-te-houden/

Dat scoort goed op de altruïsme ladder _O- _O- _O-
  vrijdag 1 mei 2026 @ 18:06:19 #262
345631 Scjvb
Genieten op z'n Haarlems!
pi_220691296
Accountants op de Zuidas _O_, deze zijn wel zo relaxed! c_/
-Het leven is goed in het beschaafde en welgestelde milieu op Haarlemse bodem, waar wij met volle teugen van het leven genieten! :Y)
  vrijdag 1 mei 2026 @ 18:09:55 #263
13309 nostra
ask why
pi_220691328
quote:
6s.gif Op vrijdag 1 mei 2026 18:05 schreef ikweethetookniet het volgende:

[..]
Hier heb je een voorbeeld daarvan

Britse KPMG en EY snoeien in aantal partners om winst op peil te houden
Leestijd van ongeveer 2 minuten
KPMG en EY in het Verenigd Koninkrijk snoeien in het aantal equity partners, om de winst onder de overgebleven partners te kunnen verbeteren. Een deel van de equity partners krijgt een positie als 'salary partner' aangeboden.

Dat melden bronnen aan de Britse zakenkrant Financial Times. Tot nu toe raakten equity partners binnen accountantsorganisaties alleen hun positie kwijt als ze de organisatie verlieten wegens een overstap, of bij het bereiken van de verplichte pensioenleeftijd.

Volgens de FT wordt inmiddels kritischer gekeken naar welke partners daadwerkelijk bijdragen aan de omzet van de organisatie. Een deel van de partners bedient in de praktijk weinig klanten en haalt minder nieuwe opdrachten binnen. En commerciële prestaties wegen zwaar, aldus de krant.

Salary partners
De Financial Times schrijft dat eerder de positie van 'salary partner' is ingesteld om ervaren senior managers binnen de kantoren te behouden, door hen de status van 'partner' te bieden. Wel de titel partner maar met een vast salaris, dus zonder te delen in de winst van de organisatie.

https://www.accountant.nl(...)t-op-peil-te-houden/

Dat scoort goed op de altruïsme ladder _O- _O- _O-
Equity partner moet je maar kunnen, de meeste (blauwe) accountants kunnen dat niet, dus de move is vrij begrijpelijk.
Wer die Macht hat, bewegt sich in einem Milieu, das ihm nicht widersteht, ohne dass in der Menschenmasse um ihn herum irgendetwas dazu geeignet wäre, zwischen Impuls und Handlung den kleinen Abstand zu schaffen, in dem Raum für Denken bleibt.
  zaterdag 2 mei 2026 @ 10:58:17 #264
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_220695278
Binnen drie jaar staat de FIOD-accountant alweer voor de rechter
In de tuchtzaak tegen de FIOD-coördinator die beoordeelde welke accountant door het Openbaar Ministerie voor de tuchtrechter daagde, zou de Accountantskamer onjuist zijn ingelicht. Daarom stapt de klager opnieuw naar de tuchtrechter. “Ik had geen toegang tot het strafdossier.”

Is hier sprake van het bewust verkeerd inlichten van de tuchtrechter of wordt hier een tuchtzaak 2,5 jaar nog eens dunnetjes overgedaan? Duidelijk is dat FIOD-accountant in december 2023 een forse tik op de vingers kreeg van de Accountantskamer. Hij werd voor een halfjaar geschorst omdat hij gebruik maakte van zogeheten ‘geheimhoudersstukken’. Hoe zat het ook alweer in deze zaak rond vermogensbeheerder Box Consultants?

Geheime informatie
Onderzoek Castor draaide om vermeende fraude bij deze grote vermogensbeheerder. Na tien jaar onderzoek zag het Openbaar Ministerie in oktober 2023 alsnog af van strafrechtelijke vervolging en kocht advocatenkantoor Stibbe voor miljoenen af. De reden: het strafdossier was ‘vervuild’ met geheimhoudersstukken.

Als in een strafrechtelijk onderzoek documenten in beslag worden genomen, moest voorheen een zogeheten geheimhouders-officier van justitie beoordelen of die stukken wel in het dossier mogen, of niet. Correspondentie tussen een verdachte en zijn of haar advocaat moet geheim blijven. Na deze affaire is besloten dat voortaan een rechter die beoordeling maakt.

Toegang tot strafdossier?
De FIOD-accountant in kwestie, die een tuchtklacht voorbereidde tegen de BDO-accountant in dit dossier, kreeg dergelijke stukken toch onder ogen nog voor beoordeeld was of dit geheimhoudersinformatie betrof, zo wordt hem verweten. Hij had volgens de klager toegang tot het strafdossier, iets wat hij op de zitting in oktober 2023 ontkende.

Volgens advocaat Daan Doorenbos van kantoor Stibbe – ook kort onderwerp van onderzoek door de FIOD-accountant in kwestie in het Box-dossier – was die toegang ook nodig om de tuchtklacht tegen de accountants te kunnen maken en zo kon hij zelf zoeken in het digitale strafdossier.

Vragen om een hertoets
De geheimhouders-officier had bepaalde stukken als ‘geheimhoudersinformatie’ aangemerkt en uit het dossier laten verwijderen. Er werd gevraagd om een hertoets. De FIOD-accountnt ontkent bij die hertoets betrokken te zijn, maar volgens advocaat Karen Harmsen, die klager Doorenbos bijstaat, kan dat niet kloppen. “Hij kan niet anders dan ook toegeven dat hij toch betrokkenheid heeft gehad bij de hertoetsing, namelijk in de vorm van het toesturen van e-mails die hij nodig had voor de tegen de BDO-accountant in te dienen tuchtklacht en dus herbeoordeeld wilde zien.”

Volgens Harmsen is inmiddels duidelijk dat hij wel degelijk over digitale stukken beschikte en dat hij deze geheime stukken domweg gehouden heeft. “Hij meent nog steeds dat wetten, regels en afspraken niet voor hem gelden en dat hij zich daaraan niet hoeft te houden als hij meent dat het hem niet uitkomt.”

Dreiging om beroep in te trekken
Advocaat Marc Kelder staat de FIOD-accountant bij. De stelling dat Dohmen geheimhoudersstukken hield na de tuchtzaak in 2023, is onzin, zegt hij. Het gaat hier om stukken die Doorenbos zelf inbracht. “Dan kan hij zich niet meer beroepen op het verschoningsrecht.”

Naast een herhaling van de vorige tuchtzaak ziet hij vooral veel onbewezen stellingen. “Mijn cliënt wordt beschuldigd van het spreken van onwaarheden in eerdere tuchtzaken, zelfs bewust. In gewone mensentaal: hij liegt.”

Aankondiging derde tuchklacht
Doorenbos zou al in oktober 2023 een derde tuchtklacht hebben aangekondigd. Kelder ziet hierin een dreiging om de FIOD-accountant te bewegen zijn beroep tegen de uitspraak van de Accountantskamer in de zaak uit 2023 in te trekken. “Voor mijn cliënt was dit onaanvaardbaar omdat er onderdelen gegrond zijn verklaard die hem diep raken.”

Had zijn cliënt toegang tot het strafdossier? “Hij heeft nooit toegang gehad, laat staan dat hij stukken kon doorsturen. Als Doorenbos stelt dat mijn cliënt wel toegang had, dan is het aan hem om dat te bewijzen. En daar heb ik wederom geen splinter van gezien”, reageert Kelder.

Gebrek aan integriteit
De beklaagde FiOD-accountant legt de tuchtrechter ook uit dat het zo niet werkt bij het Openbaar Ministerie. :De stukken die ik had, kreeg ik van het onderzoeksteam.” Hij erkent dat hij fouten maakte en heeft er vrede mee als de tuchtrechter daarover oordeelt. “Maar niet met dat mij een gebrek aan integriteit wordt verweten.”

Dat laatste was voor hem ook de reden om in beroep te gaan tegen de uitspraak uit 2023. Hij heeft moeite met de twijfel die wordt gezaaid over zijn integriteit. “Ik heb nooit iemand opzettelijk onjuist ingelicht. Zo ben ik niet.” Hij kon zich ook lastig verweren in de tuchtzaak 2,5 jaar geleden. Zo mocht hij niets zeggen over het advies van de landsadvocaat. Daarop werd het verschoningsrecht van toepassing verklaard.

Achteraf meent hij dat hij er toch over de inhoud had moeten praten. “Het was wel relevant voor uw beoordeling.” Hij zegt dat hij betreffende de gewraakte mails een belangrijke fout heeft gemaakt. “Ik heb niet gezien dat Doorenbos in de aanhef stond.”

https://accountantweek.nl(...)eer-voor-de-rechter/

Wat een stuk verdriet is dit zeg :R
  vrijdag 8 mei 2026 @ 00:56:31 #265
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_220740682
Doorstart KC Audit mislukt, AFM kan in de rij aansluiten als concurrente crediteur

KC Audit heeft een schuld van minstens drie ton achtergelaten. Het vorige maand failliet verklaarde accountantskantoor heeft de AFM-boete van een kwart miljoen euro betwist, maar de curator heeft gevraagd de procedure te schorsen, zo blijkt uit het eerste faillissementsverslag.

Wilbert Geijtenbeek

KC Audit laat een schuld van ruim drie ton achter, zo blijkt uit het eerste faillissementsverslag van curator Rolf Everhardus van advocatenkantoor AKD. Zeven crediteuren hebben zich bij de curator gemeld, met opgeteld claims oplopend tot ruim ¤ 300.000. Of de Autoriteit Financiële Markten daarin is opgenomen, is niet duidelijk, maar zeker is dat de AFM een crediteur zal zijn van de boedel. De toezichthouder heeft nog een boete van een kwart miljoen tegoed die het kantoor afgelopen zomer kreeg opgelegd.

https://www.accountant.nl(...)ncurrente-crediteur/

Knap hoor boete opleggen van 250.000 en niks betaald krijgen omdat de zaak failliet is _O- _O-
Dan ben je lekker bezig geweest als toezichthouder :blauwoog: 8)7
pi_220740700
quote:
6s.gif Op vrijdag 1 mei 2026 17:09 schreef ikweethetookniet het volgende:

[..]
NOS-woordvoerder Koen Adriaanse voegt toe dat die fout niet werd opgemerkt door de externe accountant, die de jaarrekening controleert. "De NOS en onze externe accountant waren in de veronderstelling dat in het jaarverslag 2024 alleen het bedrag van december 2024 moest worden opgenomen, en in het jaarverslag 2025 het bedrag van januari 2025." De jaarstukken werden goedgekeurd door accountantskantoor PWC

Dit is het lul verhaal wat de werkelijke opzet moet verbergen
Crimineel gewoon dit :R
Hoe dan, zelfs ik als nitwit op dit gebied kan al snappen dat dit opsplitsen vreemd is.

Due lui komen er ook gewoon allemaal mee weg natuurlijk
  woensdag 13 mei 2026 @ 20:06:28 #267
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_220785427
Conflict met accountant
In het auditverslag licht de raad van commissarissen toe dat er gesprekken zijn geweest met de accountant over wat wordt omschreven als "onaanvaardbaar hoge kosten voor de audit", als gevolg van een "veelvuldig wisselende samenstelling van het auditteam". Inhoudelijk heeft de accountant "extra aandacht gevraagd voor de controle en administratieve behandeling van aanpalende stichtingen met derdengelden en voor de procedures rondom de uitbetalingen aan begunstigden". De auditcommisssie heeft "op haar beurt zorgen uitgesproken over de frequente wisselingen in het auditteam en de consequenties die dat heeft voor de kwaliteit van de audit".

Volgens de ongecontroleerde jaarrekening 2025 is er aan honoraria voor de accountant ¤ 39.770 voorzien, "gebaseerd op een degelijke controle met een volgens VEB reële en efficiënte tijdsbesteding", waarbij "rekeningen voor ongevraagd, vermijdbaar ontoereikend en/of ongespecificeerd (meer)werk" niet zijn betaald. Een boekjaar eerder bedroegen de accountantskosten opgeteld ¤ 60.637.

https://www.accountant.nl(...)ing-veb-af-te-geven/

Zo kennen we dat tuig weer, hoge facturen, stagiaires werk laten doen, en oordeel onthouden lekker veilig
  zondag 17 mei 2026 @ 10:46:33 #268
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_220821332
https://www.accountant.nl(...)f-om-de-tuin-geleid/

Berispt en niet doorgehaald :')

Wel privé helemaal naar de afgrond :D
  zondag 17 mei 2026 @ 11:06:28 #269
13309 nostra
ask why
pi_220821472
quote:
6s.gif Op woensdag 13 mei 2026 20:06 schreef ikweethetookniet het volgende:
Conflict met accountant
In het auditverslag licht de raad van commissarissen toe dat er gesprekken zijn geweest met de accountant over wat wordt omschreven als "onaanvaardbaar hoge kosten voor de audit", als gevolg van een "veelvuldig wisselende samenstelling van het auditteam". Inhoudelijk heeft de accountant "extra aandacht gevraagd voor de controle en administratieve behandeling van aanpalende stichtingen met derdengelden en voor de procedures rondom de uitbetalingen aan begunstigden". De auditcommisssie heeft "op haar beurt zorgen uitgesproken over de frequente wisselingen in het auditteam en de consequenties die dat heeft voor de kwaliteit van de audit".

Volgens de ongecontroleerde jaarrekening 2025 is er aan honoraria voor de accountant ¤ 39.770 voorzien, "gebaseerd op een degelijke controle met een volgens VEB reële en efficiënte tijdsbesteding", waarbij "rekeningen voor ongevraagd, vermijdbaar ontoereikend en/of ongespecificeerd (meer)werk" niet zijn betaald. Een boekjaar eerder bedroegen de accountantskosten opgeteld ¤ 60.637.

https://www.accountant.nl(...)ing-veb-af-te-geven/

Zo kennen we dat tuig weer, hoge facturen, stagiaires werk laten doen, en oordeel onthouden lekker veilig
Voor 40k kan je geen fatsoenlijke controle uitoefenen, althans niet 1 die de test van de AFM doorstaat. Dus succes met het vinden van een accountant. Misschien heeft hun oud-voorzitter nog wat tips.
Wer die Macht hat, bewegt sich in einem Milieu, das ihm nicht widersteht, ohne dass in der Menschenmasse um ihn herum irgendetwas dazu geeignet wäre, zwischen Impuls und Handlung den kleinen Abstand zu schaffen, in dem Raum für Denken bleibt.
  zondag 17 mei 2026 @ 11:27:50 #270
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_220821782
quote:
1s.gif Op zondag 17 mei 2026 11:06 schreef nostra het volgende:
Voor 40k kan je geen fatsoenlijke controle uitoefenen, althans niet 1 die de test van de AFM doorstaat. Dus succes met het vinden van een accountant. Misschien heeft hun oud-voorzitter nog wat tips.
Ego uitzetten
Vork niet gebruiken
Uitbesteden aan Servië

:!
  zondag 17 mei 2026 @ 12:33:18 #271
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_220822643
Rekening stiekem verhoogd :')

Je verwacht het niet hè _O-

https://www.accountancyva(...)latie-doorberekenen/

En op hun vingers getikt *O* _O-
  woensdag 20 mei 2026 @ 11:34:57 #272
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_220846080
EY-consultants in Canada trekken rapport terug wegens hallucinaties door AI

Consultants van EY in Canada hebben een onderzoeksrapport naar loyaliteitsprogramma’s ingetrokken, omdat het AI-hallucinaties en valse voetnoten blijkt te bevatten. Het is niet voor het eerst dat een big four-organisatie wordt geconfronteerd met missers die worden gemaakt bij de inzet van AI.

Dat meldt de Britse zakenkrant Financial Times. Het onderzoek Points of Attack: Uncovering Cyber Threats and Fraud in Loyalty System’, werd door EY-consultants in Canada gebruikt om cybersecuritydiensten te promoten. Maar de publicatie maakte gebruik van verzonnen gegevens, onjuiste bronvermeldingen en verwees naar een niet-bestaand McKinsey-rapport, zo ontdekten online onderzoekers.

EY Canada verwijderde het onderzoek van de eigen website, nadat de hallucinaties door onderzoeksgroep GPTZero aan het licht waren gebracht. De onderzoekers toonden aan dat het rapport gebruik maakte van onjuiste of inconsistente gegevens, om te onderbouwen dat loyaliteitsprogramma's van bedrijven kwetsbaar zijn voor fraude. Zo verwees meer dan een half dozijn voetnoten in het rapport van EY naar webpagina's die niet bestonden of die de geciteerde informatie niet bevatten, ontdekte GPTZero.

Volgens de Financial Times onderzoekt de Canadese EY-organisatie "de omstandigheden die tot publicatie hebben geleid". Het kantoor stelt dat de studie geen verband hield met werkzaamheden voor cliënten en benadrukt dat de hele organisatie staat voor een “verantwoord gebruik van AI”.

Niet voor het eerst
Het is niet voor het eerst dat adviseurs van big four-organisaties worden geconfronteerd met missers bij de inzet van AI. Eerder bevatte een adviesrapport van Deloitte in Australië de nodige onjuiste academische citaten en moest het kantoor daardoor een flink deel van een factuur aan een overheidsorganisatie terugbetalen.

Dit voorjaar kwam de Britse toezichthouder Financial Reporting Council (FRC) met richtlijnen voor de inzet van AI-tools bij auditopdrachten. Uitgangspunt daarbij is dat de accountant verantwoordelijk blijft en AI nooit de schuld kan geven.

https://www.accountant.nl(...)llucinaties-door-ai/

Niet voor het eerst :') man man wat ben je dan :?
  woensdag 20 mei 2026 @ 11:37:38 #273
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_220846100
Verleg grenzen met AI

AI levert waarde als het zichtbaar bijdraagt aan jouw doelen. Organisaties die AI doelgericht inzetten, versnellen besluitvorming, verlagen kosten, verbeteren klantbeleving en versterken risicobeheersing. Hieronder vind je praktijkvoorbeelden van hoe AI vandaag al verschil maakt, van snellere planning en nauwkeuriger risicobeoordeling tot geautomatiseerde documentverwerking en efficiëntere operatie.
Succes vraagt om meer dan technologie alleen: heldere prioriteiten, goede data, ingebedde processen en verantwoorde implementatie. Daarom koppelen we inspirerende praktijkvoorbeelden aan wat dit concreet betekent voor jouw organisatie: waar begin je, wat levert het op en hoe schaal je gecontroleerd op.

Bekijk de praktijkvoorbeelden hieronder en ontdek hoe jij AI werkbaar, schaalbaar en verantwoord inzet, met tastbare resultaten voor mens én organisatie.

https://kpmg.com/nl/nl/ho(...)you-can-with-ai.html

Inderdaad grens verleggend, minder werk, minder kwaliteit dezelfde factuur gevolgd door tuchtklacht _O- _O-
  woensdag 20 mei 2026 @ 12:08:25 #274
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_220846280
VEB haalt keihard uit naar ‘chanterende’ ex‑accountant

In het kort

De VEB ligt overhoop met ex-accountant 4You na een niet voltooide controleopdracht.
Het bestuur noemt de handelwijze ‘chantage’ en weigert ruim ¤50.000 aan facturen te betalen.
De accountant wijst de beschuldigingen van de hand en wijst de VEB erop dat ze een klacht kan indienen bij de Accountantskamer.

https://fd.nl/financiele-(...)terende-exaccountant

Zo kennen we ze weer, niks leveren wel idiote factuur betaald willen hebben
En geen discussie mogelijk :')
  donderdag 21 mei 2026 @ 00:10:23 #275
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_220851500
Datalek vastgesteld bij NBA

Onlangs is vastgesteld dat er bij de NBA een datalek is geweest. Als gevolg van een phishing mail heeft een onbevoegde derde eenmalig enkele uren ongeautoriseerd toegang verkregen tot een mailaccount van een NBA-medewerker.

Relevante betrokkenen zijn inmiddels geïnformeerd, zo meldt de beroepsorganisatie. De NBA neemt het incident "zeer serieus" en heeft direct na ontdekking samen met een gespecialiseerd securitybedrijf actie ondernomen om de situatie te beheersen.

De mogelijkheid tot onbevoegde toegang is stopgezet en er is een onderzoek gestart om de impact vast te stellen en herhaling te voorkomen. Ook is melding van een en ander gemaakt bij de Autoriteit Persoonsgegevens als toezichthoudende autoriteit en is aangifte bij de politie gedaan.

De NBA geeft aan dat men voor vragen terecht kan bij het mailadres datalek@nba.nl. De beroepsorganisatie adviseert relaties om alert te zijn op verdachte e-mails, telefoontjes of verzoeken om informatie en "alleen te handelen op informatie die aantoonbaar van ons afkomstig is".

https://www.accountant.nl(...)vastgesteld-bij-nba/

Nu maar hopen dat ze klant _O- zijn bij Odido
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')