Thanks! Daar heb ik het ook met hem over gehad, maar blijkbaar kan dat alleen als binnen de twee BV's min of meer gelijke activiteiten plaatsvinden. Dat is nu niet het geval, omdat vanuit die holding alleen management-activiteiten zouden plaatsvinden. Althans, zo is het mij uitgelegd.quote:Op donderdag 21 maart 2024 11:01 schreef bonenstaak het volgende:
Wat ik van mijn fiscalist heb begrepen is dat je in dit soort situaties een fiscale eenheid kan creëren. Binnen de fiscale eenheid hoeft geen btw in rekening gebracht te worden.
Nee? Ik heb mijn post even nagelezen maar ik zie nergens vermeld staan dat ik zijn advies in twijfel trek? Aangezien het een niet heel veel voorkomende situatie is met betrekking tot de wel/niet btw in holding/werkmaatschappij adviseerde hij mij letterlijk om eens bij beroepsgenoten of andere bronnen te informeren naar mensen die eenzelfde keuze hebben moeten maken, vandaar.quote:Op donderdag 21 maart 2024 11:23 schreef baskick het volgende:
Je hébt dus een adviseur maar je trekt de uitkomst van zijn advies (da het per saldo niet veel uitmaakt) in twijfel?
Je hebt deze gezien? Je kunt het vooraf laten bepalen:quote:Op donderdag 21 maart 2024 11:35 schreef HomerStokes het volgende:
[..]
Thanks! Daar heb ik het ook met hem over gehad, maar blijkbaar kan dat alleen als binnen de twee BV's min of meer gelijke activiteiten plaatsvinden. Dat is nu niet het geval, omdat vanuit die holding alleen management-activiteiten zouden plaatsvinden. Althans, zo is het mij uitgelegd.
quote:Om er zeker van te zijn dat wij uw ondernemingen zien als een fiscale eenheid, raden wij u aan dit vooraf vast te laten stellen. U kunt dit schriftelijk laten beoordelen door uw belastingkantoor.
Ik interpreteerde jouw vraag naar ervaringen en adviezen van anderen als een twijfel aan de uitkomst van het advies. Het staat er niet letterlijk, nee.quote:[..]
Nee? Ik heb mijn post even nagelezen maar ik zie nergens vermeld staan dat ik zijn advies in twijfel trek? Aangezien het een niet heel veel voorkomende situatie is met betrekking tot de wel/niet btw in holding/werkmaatschappij adviseerde hij mij letterlijk om eens bij beroepsgenoten of andere bronnen te informeren naar mensen die eenzelfde keuze hebben moeten maken, vandaar.
Thanks, maar dat gaat over de vennootschapsbelasting, volgens mij zit het probleem vooral in het verschil tussen wel/niet btw-plichtig. En als je een fiscale eenheid wil vormen voor de omzetbelasting moet er een "een eenheid zijn op financieel, organisatorisch en economisch gebied" en daar schijnt het dan vaak op mis te lopen. Zie ook hier:quote:
Ik had eerst de foute link erin geplakt, maar al aangepast naar een link over fiscale eenheid voor de btw. Je kunt het volgens mij aanvragen en dan komt er vanzelf een beschikking (of niet) - dan heb je zekerheid.quote:Op donderdag 21 maart 2024 13:24 schreef HomerStokes het volgende:
[..]
Thanks, maar dat gaat over de vennootschapsbelasting, volgens mij zit het probleem vooral in het verschil tussen wel/niet btw-plichtig. En als je een fiscale eenheid wil vormen voor de omzetbelasting moet er een "een eenheid zijn op financieel, organisatorisch en economisch gebied" en daar schijnt het dan vaak op mis te lopen. Zie ook hier:
https://www.rendement.nl/(...)-belast-met-btw.html
Dat komt juist ontzettend veel voor in de assurantiën, de zorg en het onderwijs bijvoorbeeld. Bij de klanten van jouw adviseur komt het wellicht niet veel voor.quote:Op donderdag 21 maart 2024 11:35 schreef HomerStokes het volgende:
[..]
Thanks! Daar heb ik het ook met hem over gehad, maar blijkbaar kan dat alleen als binnen de twee BV's min of meer gelijke activiteiten plaatsvinden. Dat is nu niet het geval, omdat vanuit die holding alleen management-activiteiten zouden plaatsvinden. Althans, zo is het mij uitgelegd.
[..]
Nee? Ik heb mijn post even nagelezen maar ik zie nergens vermeld staan dat ik zijn advies in twijfel trek? Aangezien het een niet heel veel voorkomende situatie is met betrekking tot de wel/niet btw in holding/werkmaatschappij adviseerde hij mij letterlijk om eens bij beroepsgenoten of andere bronnen te informeren naar mensen die eenzelfde keuze hebben moeten maken, vandaar.
Thanks, dan ga ik dat nog eens onderzoeken!quote:Op donderdag 21 maart 2024 13:47 schreef baskick het volgende:
[..]
Ik had eerst de foute link erin geplakt, maar al aangepast naar een link over fiscale eenheid voor de btw. Je kunt het volgens mij aanvragen en dan komt er vanzelf een beschikking (of niet) - dan heb je zekerheid.
Zo had ik het inderdaad moeten verwoordenquote:Op donderdag 21 maart 2024 13:57 schreef Serinde het volgende:
[..]
Dat komt juist ontzettend veel voor in de zorg en het onderwijs bijvoorbeeld. Bij de klanten van jouw adviseur komt het wellicht niet veel voor.
Deze situatie is niet te vergelijken met jouw Holding-Werkmaatschappij situatie.quote:Op donderdag 21 maart 2024 13:24 schreef HomerStokes het volgende:
[..]
Thanks, maar dat gaat over de vennootschapsbelasting, volgens mij zit het probleem vooral in het verschil tussen wel/niet btw-plichtig. En als je een fiscale eenheid wil vormen voor de omzetbelasting moet er een "een eenheid zijn op financieel, organisatorisch en economisch gebied" en daar schijnt het dan vaak op mis te lopen. Zie ook hier:
https://www.rendement.nl/(...)-belast-met-btw.html
Bedankt!quote:Op donderdag 21 maart 2024 19:50 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Deze situatie is niet te vergelijken met jouw Holding-Werkmaatschappij situatie.
Een fiscale eenheid voor de BTW tussen een Holding en 100% deelneming wordt door de fiscus juist heel snel gezien.
Door een beschikking fiscale eenheid te vragen bij de fiscus, weet je zeker dat er geen discussie ontstaat over het zonder BTW doorbelasten van kosten. (Let wel op dat je zakelijk handelt om 'besmette' transacties te voorkomen die problemen gaan opleveren bij het eventueel verbreken van fiscale eenheden.)
Optie twee is op de loonlijst gaan staan bij de werkmaatschappij. Dan heb je niet te maken met het doorbelasten van loonkosten en dus ook geen discussie over BTW.
Zeker is de werkmaatschappij wel ondernemer voor de BTW en zal ook een BTW-nummer krijgen van de belastingdienst. Gezien de vrijgestelde prestaties zal er echter geen uitnodiging tot het doen van aangifte worden verstuurd door de belastingdienst.quote:Op zaterdag 23 maart 2024 14:12 schreef Strooper het volgende:
Fiscale eenheid voor de BTW kan in dit geval niet aangezien de werkmaatschappij vrijgestelde prestaties verricht en dus niet ondernemer voor de BTW is. Bij een fiscale eenheid moeten alle entiteiten ondernemer voor de BTW zijn. Op de loonlijst van de werkmaatschappij staan is dus het beste.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |