abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_212902294
Beste mensen,

Sinds dit jaar ben ik DGA in een BV via een holding-BV. Zowel van de holding als de werkmaatschappij bezit ik alle aandelen. De werkmaatschappij voert werkzaamheden uit die vrijgesteld zijn van btw. Mijn adviseur geeft me twee opties met betrekking tot het voldoen aan het verplichte DGA-salaris: of in dienst gaan bij de werkmaatschappij en een DGA-salaris ontvangen, of via de holding-BV een factuur voor een management fee naar de werkmaatschappij sturen.

Het probleem is echter dat er btw in rekening moet worden gebracht op de management fee. De werkmaatschappij kan echter niets met deze btw omdat de werkzaamheden daarbinnen vrijgesteld zijn. Volgens de boekhouder zou het onder de streep niet heel veel moeten verschillen per optie, maar ik vroeg me af of er misschien mensen zijn die eenzelfde keuze hebben moeten maken en eventuele adviezen hebben?

Dank en groeten!
pi_212902345
Wat ik van mijn fiscalist heb begrepen is dat je in dit soort situaties een fiscale eenheid kan creëren. Binnen de fiscale eenheid hoeft geen btw in rekening gebracht te worden.
-
pi_212902616
Je hébt dus een adviseur maar je trekt de uitkomst van zijn advies (da het per saldo niet veel uitmaakt) in twijfel?
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_212902758
quote:
0s.gif Op donderdag 21 maart 2024 11:01 schreef bonenstaak het volgende:
Wat ik van mijn fiscalist heb begrepen is dat je in dit soort situaties een fiscale eenheid kan creëren. Binnen de fiscale eenheid hoeft geen btw in rekening gebracht te worden.
Thanks! Daar heb ik het ook met hem over gehad, maar blijkbaar kan dat alleen als binnen de twee BV's min of meer gelijke activiteiten plaatsvinden. Dat is nu niet het geval, omdat vanuit die holding alleen management-activiteiten zouden plaatsvinden. Althans, zo is het mij uitgelegd.
quote:
0s.gif Op donderdag 21 maart 2024 11:23 schreef baskick het volgende:
Je hébt dus een adviseur maar je trekt de uitkomst van zijn advies (da het per saldo niet veel uitmaakt) in twijfel?
Nee? Ik heb mijn post even nagelezen maar ik zie nergens vermeld staan dat ik zijn advies in twijfel trek? Aangezien het een niet heel veel voorkomende situatie is met betrekking tot de wel/niet btw in holding/werkmaatschappij adviseerde hij mij letterlijk om eens bij beroepsgenoten of andere bronnen te informeren naar mensen die eenzelfde keuze hebben moeten maken, vandaar.
pi_212903660
quote:
0s.gif Op donderdag 21 maart 2024 11:35 schreef HomerStokes het volgende:

[..]
Thanks! Daar heb ik het ook met hem over gehad, maar blijkbaar kan dat alleen als binnen de twee BV's min of meer gelijke activiteiten plaatsvinden. Dat is nu niet het geval, omdat vanuit die holding alleen management-activiteiten zouden plaatsvinden. Althans, zo is het mij uitgelegd.
Je hebt deze gezien? Je kunt het vooraf laten bepalen:
quote:
Om er zeker van te zijn dat wij uw ondernemingen zien als een fiscale eenheid, raden wij u aan dit vooraf vast te laten stellen. U kunt dit schriftelijk laten beoordelen door uw belastingkantoor.
quote:
[..]
Nee? Ik heb mijn post even nagelezen maar ik zie nergens vermeld staan dat ik zijn advies in twijfel trek? Aangezien het een niet heel veel voorkomende situatie is met betrekking tot de wel/niet btw in holding/werkmaatschappij adviseerde hij mij letterlijk om eens bij beroepsgenoten of andere bronnen te informeren naar mensen die eenzelfde keuze hebben moeten maken, vandaar.
Ik interpreteerde jouw vraag naar ervaringen en adviezen van anderen als een twijfel aan de uitkomst van het advies. Het staat er niet letterlijk, nee.

[ Bericht 5% gewijzigd door baskick op 21-03-2024 13:20:06 ]
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_212903794
quote:
0s.gif Op donderdag 21 maart 2024 13:07 schreef baskick het volgende:
Je hebt deze gezien?
Thanks, maar dat gaat over de vennootschapsbelasting, volgens mij zit het probleem vooral in het verschil tussen wel/niet btw-plichtig. En als je een fiscale eenheid wil vormen voor de omzetbelasting moet er een "een eenheid zijn op financieel, organisatorisch en economisch gebied" en daar schijnt het dan vaak op mis te lopen. Zie ook hier:

https://www.rendement.nl/(...)-belast-met-btw.html
pi_212904030
quote:
0s.gif Op donderdag 21 maart 2024 13:24 schreef HomerStokes het volgende:

[..]
Thanks, maar dat gaat over de vennootschapsbelasting, volgens mij zit het probleem vooral in het verschil tussen wel/niet btw-plichtig. En als je een fiscale eenheid wil vormen voor de omzetbelasting moet er een "een eenheid zijn op financieel, organisatorisch en economisch gebied" en daar schijnt het dan vaak op mis te lopen. Zie ook hier:

Ik had eerst de foute link erin geplakt, maar al aangepast naar een link over fiscale eenheid voor de btw. Je kunt het volgens mij aanvragen en dan komt er vanzelf een beschikking (of niet) - dan heb je zekerheid.
pi_212904135
quote:
0s.gif Op donderdag 21 maart 2024 11:35 schreef HomerStokes het volgende:

[..]
[..]
Dat komt juist ontzettend veel voor in de assurantiën, de zorg en het onderwijs bijvoorbeeld. Bij de klanten van jouw adviseur komt het wellicht niet veel voor.

Ook bij managementfee ga je nog dga salaris moeten verwerken trouwens. Alleen dan vanuit de holding .

[ Bericht 2% gewijzigd door Serinde op 21-03-2024 14:00:07 (Toevoeging salaris ) ]
pi_212904144
quote:
0s.gif Op donderdag 21 maart 2024 13:47 schreef baskick het volgende:

[..]
Ik had eerst de foute link erin geplakt, maar al aangepast naar een link over fiscale eenheid voor de btw. Je kunt het volgens mij aanvragen en dan komt er vanzelf een beschikking (of niet) - dan heb je zekerheid.
Thanks, dan ga ik dat nog eens onderzoeken!
quote:
7s.gif Op donderdag 21 maart 2024 13:57 schreef Serinde het volgende:

[..]
Dat komt juist ontzettend veel voor in de zorg en het onderwijs bijvoorbeeld. Bij de klanten van jouw adviseur komt het wellicht niet veel voor.
Zo had ik het inderdaad moeten verwoorden :)
  donderdag 21 maart 2024 @ 19:50:42 #10
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_212907388
quote:
0s.gif Op donderdag 21 maart 2024 13:24 schreef HomerStokes het volgende:

[..]

Deze situatie is niet te vergelijken met jouw Holding-Werkmaatschappij situatie.

Een fiscale eenheid voor de BTW tussen een Holding en 100% deelneming wordt door de fiscus juist heel snel gezien.

Door een beschikking fiscale eenheid te vragen bij de fiscus, weet je zeker dat er geen discussie ontstaat over het zonder BTW doorbelasten van kosten. (Let wel op dat je zakelijk handelt om 'besmette' transacties te voorkomen die problemen gaan opleveren bij het eventueel verbreken van fiscale eenheden.)
Optie twee is op de loonlijst gaan staan bij de werkmaatschappij. Dan heb je niet te maken met het doorbelasten van loonkosten en dus ook geen discussie over BTW.
Als toeval niet bestaat, waarom hebben ze er dan een woord voor uitgevonden?
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg,...
Vrouwen zijn om van te houden, niet om te begrijpen.
pi_212913954
quote:
0s.gif Op donderdag 21 maart 2024 19:50 schreef ManAtWork het volgende:

[..]
Deze situatie is niet te vergelijken met jouw Holding-Werkmaatschappij situatie.

Een fiscale eenheid voor de BTW tussen een Holding en 100% deelneming wordt door de fiscus juist heel snel gezien.

Door een beschikking fiscale eenheid te vragen bij de fiscus, weet je zeker dat er geen discussie ontstaat over het zonder BTW doorbelasten van kosten. (Let wel op dat je zakelijk handelt om 'besmette' transacties te voorkomen die problemen gaan opleveren bij het eventueel verbreken van fiscale eenheden.)
Optie twee is op de loonlijst gaan staan bij de werkmaatschappij. Dan heb je niet te maken met het doorbelasten van loonkosten en dus ook geen discussie over BTW.
Bedankt!
pi_212926973
Fiscale eenheid voor de BTW kan in dit geval niet aangezien de werkmaatschappij vrijgestelde prestaties verricht en dus niet ondernemer voor de BTW is. Bij een fiscale eenheid moeten alle entiteiten ondernemer voor de BTW zijn. Op de loonlijst van de werkmaatschappij staan is dus het beste.
Deze reactie was waarschijnlijk bedoeld om mijn naamsbekendheid te vergroten.
  zondag 24 maart 2024 @ 12:33:09 #13
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_212940420
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 maart 2024 14:12 schreef Strooper het volgende:
Fiscale eenheid voor de BTW kan in dit geval niet aangezien de werkmaatschappij vrijgestelde prestaties verricht en dus niet ondernemer voor de BTW is. Bij een fiscale eenheid moeten alle entiteiten ondernemer voor de BTW zijn. Op de loonlijst van de werkmaatschappij staan is dus het beste.
Zeker is de werkmaatschappij wel ondernemer voor de BTW en zal ook een BTW-nummer krijgen van de belastingdienst. Gezien de vrijgestelde prestaties zal er echter geen uitnodiging tot het doen van aangifte worden verstuurd door de belastingdienst.

En deze BV zal onder omstandigheden ook aangifte moeten doen: bijvoorbeeld wanneer de BV goederen binnen/buiten de EU inkoopt. Er zal dan een incidentele aangifte gedaan moeten worden en BTW afgedragen moeten worden (die niet kan worden terug gevraagd.)
(Een vaak voorkomende situatie die 'vergeten' wordt.)
Als toeval niet bestaat, waarom hebben ze er dan een woord voor uitgevonden?
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg,...
Vrouwen zijn om van te houden, niet om te begrijpen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')