abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_212893149
quote:
Samenscholingsverbod meerdere scholen in Noord na rellen: ’Het leek wel oorlog’

AMSTERDAM - Na zeer ernstige ongeregeldheden heeft de politie woensdag een samenscholingsverbod afgekondigd rond meerdere - bij pal bij elkaar gelegen - scholen aan de Rode Kruisstraat in Amsterdam-Noord.

Een woordvoerder van de politie bevestigt dat het er dinsdag rond het middaguur zeer heftig aan toe is gegaan: „Een collega heeft zijn vinger gebroken. We hebben hard op moeten treden en zeven scholieren aangehouden.” Volgens de politiewoordvoerder hebben ouders van leerlingen zich niet onbetuigd gelaten.

Na eerdere conflicten zouden leerlingen van verschillende scholen elkaar gisteren hebben opgezocht om te knokken: ,,Het gaat om de scholen Noorderlicht, Damstede en Vonk. Collega’s van mij wilden het gesprek aangaan om te horen waar men nou zo boos over was, waar het probleem zit. Helaas viel met de groep niet te praten en had men meteen een grote mond tegen de politie. We hebben iedereen gevorderd om weg te gaan, omdat we anders zouden gaan aanhouden. Kort daarna zocht men elkaar weer op. Tientallen jongeren.”

Wapenstokken
Op via sociale media verspreide beelden is te zien dat de politie hard optreedt. Dat erkent de woordvoerder ook: ,,Ja, het klinkt wat wrang omdat het over scholieren gaat. Maar die agenten moesten op linie staan met hun wapenstokken. Er was sprake van verstoringen van de openbare orde, belediging, bedreiging en bespugen van collega’s. Het is er zeer stevig aan toe gegaan. Ja, er is door de politie geweld gebruikt. Dat was echt nodig om de boel onder controle te krijgen. Wij gaan nu niet meer het gesprek aan. Dat moge duidelijk zijn. Die tijd is voorbij.’’

De politie is na rellen dinsdag en woensdag zichtbaar bij de scholen aanwezig. Ooggetuigen vertellen De Telegraaf dat een groep van ongeveer 100 leerlingen van een school zich tegen de politie keerde.

Deelraadcommissielid van de De Stem van Amsterdam, Dennis Overweg, bevestigt de rellen: ,,Ik ben in contact met het dagelijks bestuur van Noord. Gisteren leek het hier wel een oorlogsgebied. De politie werd aangevallen en moest met politiehonden en de lange lat charges uitvoeren. De omliggende scholen sloten hun kinderen op en de hekken gingen in het slot. Om de kinderen te beschermen is hun vrijheid ontnomen: hoe gek en omgekeerd wil je het hebben? ’’

Damstede Lyceum
,,U heeft vast gehoord dat het de laatste dagen onrustig is geweest rondom de school’’, laat de schoolleiding van het Damstede Lyceum vandaag per e-mail aan de ouders weten: ,,Er is een aantal hevige vechtpartijen in de wijk geweest waar ook leerlingen van onze school direct of indirect bij betrokken waren. Om verdere escalatie te voorkomen heeft de politie per direct een samenscholingsverbod ingesteld voor de Rode Kruisstraat en omgeving.”

De Telegraaf heeft beelden in handen waaruit blijkt dat het dagen onrustig is rond het scholengebied in Noord - met tal van vechtpartijen. Een ongeveer 14-jarige leerlinge zou maandag ernstig zijn mishandeld.

Volgens een moeder, die haar naam niet gepubliceerd wil zien, zijn er al een week gevechten gaande: ,,Werd er eerst vooral geknokt tussen kinderen onderling, nu bemoeien ook de ouders zich ermee. Het is echt verschrikkelijk wat er gebeurt. Ik was gisteren rond 13 uur op de Waddenweg op weg naar de school van mijn kind. Steeds meer jongeren keerden zich de politie. Ik heb gezien dat een agent geslagen. Er werd gespuugd naar agenten. Walgelijk.”

Politiemaatregelen
Het Damstede Lyceum laat weten achter de politiemaatregelen en het samenscholingsverbod te staan: ,,Als school ondersteunen wij deze veiligheidsmaatregel van de politie en sluiten daarbij aan met onze eigen maatregelen. Wij vragen u daarom uw kinderen te waarschuwen dat zij zich verre houden van geweldpleging, en ook van het bekijken, filmen of aanmoedigen ervan. Tegen leerlingen die zich hieraan toch schuldig maken zal ook door ons streng worden opgetreden. U kunt erop vertrouwen dat uw kind veilig is op het schoolterrein en in het schoolgebouw van Damstede.’’

De agressie zou vooral afkomstig zijn van een praktijkschool.
Ik gok dat Femke haar kinderen van deze school zou afhalen.
3 maanden ban vanwege vvmu en gewoon één op één teksten overnemen van linkse users waar de PVV in DENK/Links wordt veranderd mag blijkbaar niet. Doei.
  woensdag 20 maart 2024 @ 15:24:24 #2
44346 junkiesietze
Trotse Scooter-rijder.
pi_212893165
Leraren zouden direct ontslag moeten nemen, genoeg andere scholen waar wel kinderen zitten die daadwerkelijk iets willen leren.
Deze kinderen zijn verloren.
Ik boek je met mijn neon je weet.
en ik heb ook een auto.
pi_212893184
Wat een sukkels die leerlingen.

Als je een Palestijnse vlag had meegenomen of was gaan knokken op de a10 had de politie niks gedaan.
  woensdag 20 maart 2024 @ 15:26:51 #4
6253 HeatWave
Apex Predator
pi_212893203
Die jongeren toch weer :').

Verbaast me 0,0 gezien de jeugd die hier rond fatbiket :').
A gentle wave of heat flows over the FOK! forum
Get woke, go broke!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')