abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 17 maart 2024 @ 14:45:47 #1
292419 NoXia
Productiefoutje
pi_212860148
Recentelijk hebben we te maken gehad met een oververhitte motor wat resulteerde in witte rook onder de motorkap :D Na inspectie bleek dat de radiateurslang versleten was en moest worden vervangen. Dit gedaan maar sindsdien lijkt het niveau van de koelvloeistof toch wat te zakken. De kachel blaast ook geen koude lucht meer maar enkel warme.

In eerste instantie dacht ik aan lucht in het systeem dus heb ik de dop van het expansievat eraf gedraaid, kachel helemaal opengedraaid en de motor een tijd laten lopen. Nu lijkt het erop dat het koelvloeistof wat stabieler blijft al zakt het nog wel iets. Geen koude lucht kan ik mee leven en is niet zo'n groot probleem. Doordat er voornamelijk warme lucht uit de roosters komt ben ik alleen wel bang dat de motor toch weer overhit raakt. De KA is ook niet uitgerust met een motor temperatuur metertje.

Wat kan ik verder nog doen? Of maak ik me te druk? :)

Ook kwam ik nog een soort van ventiel tegen. Iemand een idee waar deze voor dient? Is dit voor het ontluchten?

Slang verwijderd:

Nieuwe slang gemonteerd:

Ventiel?
pi_212860815
Een druktest uitvoeren dan weet je zeker dat ergens lek zijn of niet.

Het kan dat in de motor koelvloeistof lekt en verbranden. Meestal ligt aan de koppakking. Anders is motor naar de maan.
Al die ontdekkingsreizen door mensen, ze hebben nooit tegenhouden door domheid van mensen
  maandag 18 maart 2024 @ 06:20:22 #3
292419 NoXia
Productiefoutje
pi_212868047
quote:
0s.gif Op zondag 17 maart 2024 15:31 schreef Captain_Ghost het volgende:
Een druktest uitvoeren dan weet je zeker dat ergens lek zijn of niet.

Het kan dat in de motor koelvloeistof lekt en verbranden. Meestal ligt aan de koppakking. Anders is motor naar de maan.
Bedankt voor je antwoord. Kan ik zo'n druktest ook makkelijk zelf doen? Of beter naar een garage gaan?

En heb je enig idee waar dit ventiel voor is?

pi_212868169
Oververhitting van de motor is wel oorzaak nummer een van de kromme cilinderkop en koelvloeistof lekkage via deze weg.

Dan komt of koelvloeistof in de verbrandingskamer en verdampt... Dit valt bv. op dat bij koud weer de auto continue ook bij warme motor alsnog wasem uit de uitlaat stoot. Dus zo'n witte rookpluim van stoom, normaal zie je dit alleen bij koude motor en koud weer en verdwijnt bij warme motor. Maar koud weer, warme motor alsnog stoom uit de uitlaat is kop lek. Dit zou je deze tijd van het jaar nog goed kunnen opvallen wanneer je 't nachts een toertje gaat maken en de auto warm rijden. Dan zie je snel of je in een stoomtrein rondrijdt.

Andere veel voorkomende diagnose van lekkende kop is water in het carter gedeelte bij de motorolie. Wanneer daar water in komt dan gaan de krukas en tandwielen etc. als klopper/garde fungeren en vermengt wanneer in bedrijf het water met de olie en gaat Mayonaise maken. Als je dan de oliepijl stok eruit trekt dan heb je daar i.p.v. schone olie lichtbruine klodders aanhangen. Of draai de olie vuldop eens eraf en kijk of je daar klodders ziet. Of even olie aftappen en checken. Klodders mayonaise in de olie is kop lek.

Dit kun je allemaal bepalen zonder afpersen... Dat afpersen kun je ook zelf als je de juiste hulpstukken daarvoor koopt. Kan per automodel verschillend wat je daarvoor nodig hebt. Gebeurd doorgaans met afgetapt systeem met luchtpomp en een een drukmeter op de vuldop. +/- 1,5 bar druk erin, afsluiter dicht en wachten. Bij lekkage zie je de drukmeter wijzer teruglopen. Dan weet je dat het lekt maar nog niet waar... Dit kun je dan vinden door afspuiten met een zeepsopje of op externe aansluitingen slangen/klemmen e.d. Is daar alles dicht is het interne lekkage, kapotte pakking of zo. Kan ook met vloeistof erin en dan vind je natte plekken onder de auto en dan moet je die zoeken.

[ Bericht 0% gewijzigd door Watuntrik op 18-03-2024 07:17:14 ]
pi_212868935
dat ventiel wat je ziet is voor het vullen van de airco, dat heeft niets met het koelsysteem voor de motor/koelvloeistof te maken. Ik vraag me vooral af hoe ze dit gerepareerd hebben want het lijkt alsof de plastic behuizing van de slangen is afgebroken. En dit kan je niet simpelweg even lijmen, en zo ziet het er nu wel uit.
Als weinig helpt, help veel meer.
Sparen is voor mensen die niet weten waar ze geld aan uit moeten geven !!!
  woensdag 17 april 2024 @ 06:23:45 #6
292419 NoXia
Productiefoutje
pi_213233699
Het probleem is opgelost _O_ De kachelkraan bleek defect te zijn. De twee buisjes waren ook helemaal afgebrokkeld waardoor de slangetjes ook niet meer goed aansloten.

Vanochtend weer een flinke rit kunnen maken en de kachel bleef weer lekker koel :) Ook de koelvloeistof blijft stabiel nu.

Bedankt voor jullie hulp ^O^
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')