Dit meen je. Wat een blunder van de overheid zeg.quote:Op dinsdag 12 maart 2024 14:38 schreef Gia het volgende:
Er zijn heel veel minima die met hun spaargeld net onder het toegestane bedrag blijven om zodoende kwijtschelding te krijgen. Maar nu hebben deze mensen eerst in januari nog 800 euro gekregen als tegemoetkoming van de dure energie, en vervolgens moeten ze de hele aanslag gemeentelijke heffingen betalen, omdat ze boven het toegestane bedrag zitten.
Vind dit niet helemaal kloppen. Heb het voor mijn moeder maar netjes betaalt, ook al heeft ze alleen maar haar AOW'tje, maar ik ga hier volgend jaar zeker op letten. Vind dit niet kloppen.
Ze kijken naar wat er op je rekeningen staat. Mijn moeder heeft 2800 spaargeld en daarnaast haar AOW'tje. Op haar lopende rekening stond, samen met die energietoeslag, dus ook 2800 euro. Daar moeten dan de rekeningen nog vanaf, maar dan houdt ze alsnog 1200 over, waarvan dus 800 van die energietoeslag. Eigenlijk zou ze dus onder de limiet van 3500 zitten, maar met die 800 zit ze er ruim boven.quote:Op dinsdag 12 maart 2024 14:40 schreef EmptyBox het volgende:
[..]
Dit meen je. Wat een blunder van de overheid zeg.
Je moeder had dus evengoed een reisje kunnen maken om die 800 op te maken. En dan kreeg ze wel kwijtschelding?quote:Op dinsdag 12 maart 2024 14:43 schreef Gia het volgende:
[..]
Ze kijken naar wat er op je rekeningen staat. Mijn moeder heeft 2800 spaargeld en daarnaast haar AOW'tje. Op haar lopende rekening stond, samen met die energietoeslag, dus ook 2800 euro. Daar moeten dan de rekeningen nog vanaf, maar dan houdt ze alsnog 1200 over, waarvan dus 800 van die energietoeslag. Eigenlijk zou ze dus onder de limiet van 3500 zitten, maar met die 800 zit ze er ruim boven.
Nou heb ik jaren terug kwijtscheldings verzoeken behandeld. Ik weet nog dat vaak de eerste toets automatisch gaat met de gegevens die de gemeente krijgt van de belastingdienst en dat kan inderdaad net pech zijn.quote:Op dinsdag 12 maart 2024 14:43 schreef Gia het volgende:
[..]
Ze kijken naar wat er op je rekeningen staat. Mijn moeder heeft 2800 spaargeld en daarnaast haar AOW'tje. Op haar lopende rekening stond, samen met die energietoeslag, dus ook 2800 euro. Daar moeten dan de rekeningen nog vanaf, maar dan houdt ze alsnog 1200 over, waarvan dus 800 van die energietoeslag. Eigenlijk zou ze dus onder de limiet van 3500 zitten, maar met die 800 zit ze er ruim boven.
Waarom niet dan? Ze krijgt dus een tegemoetkoming. Als ze daarna (peildatum voor kwijtschelding?) niet meer in aanmerking komt voor kwijtschelding, heeft ze dus kennelijk voldoende eigen middelen. Dat het rondpompen allemaal niet volledig efficiënt is, staat er natuurlijk los van.quote:Op dinsdag 12 maart 2024 14:38 schreef Gia het volgende:
Vind dit niet helemaal kloppen ... Vind dit niet kloppen.
Had wellicht gekund, maar nu te laat voor. Als je weinig hebt, is het best verstandig om niet alles direct op te maken.quote:Op dinsdag 12 maart 2024 15:02 schreef EmptyBox het volgende:
[..]
Je moeder had dus evengoed een reisje kunnen maken om die 800 op te maken. En dan kreeg ze wel kwijtschelding?
Beetje kort door de bocht, vind je niet. Het kan goed zijn dat de energie-afrekening nog niet is geweest en daar is dat geld wel voor bedoelt.quote:Op dinsdag 12 maart 2024 18:36 schreef baskick het volgende:
[..]
Waarom niet dan? Ze krijgt dus een tegemoetkoming. Als ze daarna (peildatum voor kwijtschelding? niet meer in aanmerking komt voor kwijtschelding, heeft ze dus kennelijk voldoende eigen middelen. Dat het rondpompen allemaal niet volledig efficiënt is, staat er natuurlijk los van.
Het geld is bedoeld om mensen in nood te redden, niet om mensen te redden die hun best doen niet te sparen omdat ze dan belasting moeten betalen.quote:Op dinsdag 12 maart 2024 23:48 schreef tanteklara het volgende:
[..]
Beetje kort door de bocht, vind je niet. Het kan goed zijn dat de energie-afrekening nog niet is geweest en daar is dat geld wel voor bedoelt.
De regeling is vast niet perfect, maar het kan in de tussentijd aan andere dingen besteed worden. Per saldo gaat een ontvanger er niet op achteruit.quote:Op dinsdag 12 maart 2024 23:48 schreef tanteklara het volgende:
[..]
Beetje kort door de bocht, vind je niet. Het kan goed zijn dat de energie-afrekening nog niet is geweest en daar is dat geld wel voor bedoelt.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |