abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 12 maart 2024 @ 14:38:09 #1
3542 Gia
User under construction
pi_212798401
Er zijn heel veel minima die met hun spaargeld net onder het toegestane bedrag blijven om zodoende kwijtschelding te krijgen. Maar nu hebben deze mensen eerst in januari nog 800 euro gekregen als tegemoetkoming van de dure energie, en vervolgens moeten ze de hele aanslag gemeentelijke heffingen betalen, omdat ze boven het toegestane bedrag zitten.

Vind dit niet helemaal kloppen. Heb het voor mijn moeder maar netjes betaalt, ook al heeft ze alleen maar haar AOW'tje, maar ik ga hier volgend jaar zeker op letten. Vind dit niet kloppen.
pi_212798433
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 maart 2024 14:38 schreef Gia het volgende:
Er zijn heel veel minima die met hun spaargeld net onder het toegestane bedrag blijven om zodoende kwijtschelding te krijgen. Maar nu hebben deze mensen eerst in januari nog 800 euro gekregen als tegemoetkoming van de dure energie, en vervolgens moeten ze de hele aanslag gemeentelijke heffingen betalen, omdat ze boven het toegestane bedrag zitten.

Vind dit niet helemaal kloppen. Heb het voor mijn moeder maar netjes betaalt, ook al heeft ze alleen maar haar AOW'tje, maar ik ga hier volgend jaar zeker op letten. Vind dit niet kloppen.
Dit meen je. Wat een blunder van de overheid zeg.
  dinsdag 12 maart 2024 @ 14:43:39 #3
3542 Gia
User under construction
pi_212798469
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 maart 2024 14:40 schreef EmptyBox het volgende:

[..]
Dit meen je. Wat een blunder van de overheid zeg.
Ze kijken naar wat er op je rekeningen staat. Mijn moeder heeft 2800 spaargeld en daarnaast haar AOW'tje. Op haar lopende rekening stond, samen met die energietoeslag, dus ook 2800 euro. Daar moeten dan de rekeningen nog vanaf, maar dan houdt ze alsnog 1200 over, waarvan dus 800 van die energietoeslag. Eigenlijk zou ze dus onder de limiet van 3500 zitten, maar met die 800 zit ze er ruim boven.
pi_212798696
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 maart 2024 14:43 schreef Gia het volgende:

[..]
Ze kijken naar wat er op je rekeningen staat. Mijn moeder heeft 2800 spaargeld en daarnaast haar AOW'tje. Op haar lopende rekening stond, samen met die energietoeslag, dus ook 2800 euro. Daar moeten dan de rekeningen nog vanaf, maar dan houdt ze alsnog 1200 over, waarvan dus 800 van die energietoeslag. Eigenlijk zou ze dus onder de limiet van 3500 zitten, maar met die 800 zit ze er ruim boven.
Je moeder had dus evengoed een reisje kunnen maken om die 800 op te maken. En dan kreeg ze wel kwijtschelding?
  dinsdag 12 maart 2024 @ 15:08:37 #5
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_212798756
Hier lees ik dat in 2022 mensen werd geadviseerd om in bezwaar te gaan als ze door de energietoeslag geen kwijtschelding lokale belastingen kregen.

https://www.fnv.nl/nieuws(...)-waterschapbelasting
The love you take is equal to the love you make.
pi_212800751
Dus aan het eind van de rit heb je ¤0 gekregen
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
pi_212801066
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 maart 2024 14:43 schreef Gia het volgende:

[..]
Nou heb ik jaren terug kwijtscheldings verzoeken behandeld. Ik weet nog dat vaak de eerste toets automatisch gaat met de gegevens die de gemeente krijgt van de belastingdienst en dat kan inderdaad net pech zijn.

Maar je kunt bij de meeste gemeente alsnog wel kwijtschelding aanvragen. Ze zullen dan zeer waarschijnlijk wel bankafschriften opvragen. Tip stuur ze dan op het einddatum die (vlak]) voor de uitbetaling van aow ligt dan zal het neem ik aan wel onder de norm liggen. Als er verder geen gekke uitgaven zichtbaar zijn wordt het alsnog wel kwijtgescholden.
No bitch to me
pi_212801123
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 maart 2024 14:38 schreef Gia het volgende:
Vind dit niet helemaal kloppen ... Vind dit niet kloppen.
Waarom niet dan? Ze krijgt dus een tegemoetkoming. Als ze daarna (peildatum voor kwijtschelding?) niet meer in aanmerking komt voor kwijtschelding, heeft ze dus kennelijk voldoende eigen middelen. Dat het rondpompen allemaal niet volledig efficiënt is, staat er natuurlijk los van.

[ Bericht 1% gewijzigd door baskick op 13-03-2024 08:38:11 ]
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_212801136
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 maart 2024 15:02 schreef EmptyBox het volgende:

[..]
Je moeder had dus evengoed een reisje kunnen maken om die 800 op te maken. En dan kreeg ze wel kwijtschelding?
Had wellicht gekund, maar nu te laat voor. Als je weinig hebt, is het best verstandig om niet alles direct op te maken.
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
  dinsdag 12 maart 2024 @ 23:48:22 #10
277985 tanteklara
fly farfaraway
pi_212805212
quote:
1s.gif Op dinsdag 12 maart 2024 18:36 schreef baskick het volgende:

[..]
Waarom niet dan? Ze krijgt dus een tegemoetkoming. Als ze daarna (peildatum voor kwijtschelding? niet meer in aanmerking komt voor kwijtschelding, heeft ze dus kennelijk voldoende eigen middelen. Dat het rondpompen allemaal niet volledig efficiënt is, staat er natuurlijk los van.
Beetje kort door de bocht, vind je niet. Het kan goed zijn dat de energie-afrekening nog niet is geweest en daar is dat geld wel voor bedoelt.
pi_212805453
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 maart 2024 23:48 schreef tanteklara het volgende:

[..]
Beetje kort door de bocht, vind je niet. Het kan goed zijn dat de energie-afrekening nog niet is geweest en daar is dat geld wel voor bedoelt.
Het geld is bedoeld om mensen in nood te redden, niet om mensen te redden die hun best doen niet te sparen omdat ze dan belasting moeten betalen.
pi_212806544
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 maart 2024 23:48 schreef tanteklara het volgende:

[..]
De regeling is vast niet perfect, maar het kan in de tussentijd aan andere dingen besteed worden. Per saldo gaat een ontvanger er niet op achteruit.
pi_212807169
Ik vind een regeling waarbij je tot een bepaald spaarbedrag alles krijgt en zodra je er een euro overheen gaat niks meer trouwens wel een zware ontmoedigingsregel om te gaan sparen. Daar is niet over nagedacht. Wat betreft TS: ik zou gewoon even contact opnemen met de gemeente en de situatie uitleggen. Nee heb je, ja kun je misschien krijgen omdat het natuurlijk niet de bedoeling is dat je met de ene steunmaatregel het wegvallen van de andere steunmaatregel moet betalen.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')