abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Eindredactie Sport / Forummod maandag 11 maart 2024 @ 19:47:31 #1
284411 crew  heywoodu
Van bijna dood tot olympiėr:
pi_212789533
Goedenavond, even een ongetwijfeld wat simpele beginnersvraag,

Twee weken geleden hebben mijn vriendin en ik een bod uitgebracht op een woning. Dat werd 'm helaas niet, we werden gebeld dat er in totaal acht biedingen waren en dat het 'winnende' bod ruimschoots boven die van ons zat. Helaas, sindsdien staat het huis op Funda als 'onder optie' genoteerd.

De vraag van mijn vriendin, en daardoor nu ook van mij, is als volgt, en kan ik niet echt beantwoord krijgen via Google: wat gebeurt er doorgaans als de hoogste bieder, die het nu onder optie heeft, de boel toch niet rond krijgt of er toch van af ziet? Neemt de makelaar dan contact op met de bieder die de verkoper op nummer twee heeft staan? Of begint er een hele nieuwe biedronde?

Ik maak mij geen illusies, ons bod zat ruim onder het 'winnende' bod en ik weet zeker dat meerdere van de overige biedingen er dan nog wel tussenin zitten, maar wij hebben allebei nul komma nul verstand van de huizenmarkt. Google komt vooral met uitleg over hoe het met name bij nieuwbouwwoningen geldt, maar daar gaat het hier niet om. Ook zie ik ergens staan dat je nog kunt bieden op een huis onder optie...maar hoezo, de termijn om te bieden verliep twee weken geleden, dus waarom zou iemand nu alsnog kunnen bieden, na het verlopen van die termijn? :?

Maar vooral: wat gebeurt er als degene die het nu onder optie heeft er van af ziet/het niet rond krijgt?
Van bijna dood op weg naar de Olympische Spelen, tot olympiėr in 2026? Elk beetje hulp wordt bijzonder gewaardeerd!
https://www.gofundme.com/(...)he-spelen-na-ongeval
pi_212789663
Ik denk dat dat bij iedere makelaar anders gaat. Ik zou hem gewoon en]ven bellen/ mailen dat je nog altijd interesse in het huis hebt en graag verder wil praten als de huidige verkoop niet door gaat.
If you can't beat them, arrange to have them beaten. -George Carlin.
pi_212789782
Onder optie is geen juridische term in een aankoopproces. Het is pas rond als de voorlopige koopovereenkomst is getekend. En dan is ie 'verkocht onder voorbehoud'.
Tijdens 'onder optie' kun je als verkoper nog steeds met anderen in zee gaan. Weet ik uit ervaring (wij waren kopers die overboden werden nį mondeling accepteren van ons bod).
Niet netjes, maar het mag dus wel.

Tijdens het 'verkocht onder voorbehoud' is het wachten op de financiering meestal. Dat dat niet lukt komt niet vaak voor (want heb je als koper je huiswerk niet gedaan en kost het je een flinke boete).

In beide gevallen is het aan de verkopende partij om het huis opnieuw te verkopen. Dat kan door opnieuw in de markt te zetten inclusief nieuwe bezichtigingen etc. Maar als daar geen tijd of zin voor is, kun je natuurlijk ook verkoper nr 2 bellen. Maar die weet dan wel dat nr 1 is afgevallen, en dat doet iets met je onderhandelingspositie natuurlijk ;)

Lang verhaal kort: er zijn geen regels voor, vraag je aankoopmakelaar. Die heeft uiteraard lijntjes met de verkoopmakelaar :P
  maandag 11 maart 2024 @ 20:07:22 #4
396386 sturmpie
for night & nature
pi_212789989
imo, ze gaan gewoon 't rijtje af, dat lijkt mij 't meest logisch
vrede, voedsel, vrijheid, veiligheid, vooruitgang
pi_212790057
quote:
0s.gif Op maandag 11 maart 2024 20:07 schreef sturmpie het volgende:
imo, ze gaan gewoon 't rijtje af, dat lijkt mij 't meest logisch
Mwah, hangt ook wel van de tijd af. Als je een maand verder bent zijn de prijzen weer gestegen, dus beter opnieuw de markt op dan.
Tenzij je haast hebt, dan wil je snel schakelen.
  Eindredactie Sport / Forummod maandag 11 maart 2024 @ 20:46:32 #6
284411 crew  heywoodu
Van bijna dood tot olympiėr:
pi_212790793
quote:
1s.gif Op maandag 11 maart 2024 19:59 schreef Piles het volgende:
Onder optie is geen juridische term in een aankoopproces. Het is pas rond als de voorlopige koopovereenkomst is getekend. En dan is ie 'verkocht onder voorbehoud'.
Tijdens 'onder optie' kun je als verkoper nog steeds met anderen in zee gaan. Weet ik uit ervaring (wij waren kopers die overboden werden nį mondeling accepteren van ons bod).
Niet netjes, maar het mag dus wel.

Tijdens het 'verkocht onder voorbehoud' is het wachten op de financiering meestal. Dat dat niet lukt komt niet vaak voor (want heb je als koper je huiswerk niet gedaan en kost het je een flinke boete).

In beide gevallen is het aan de verkopende partij om het huis opnieuw te verkopen. Dat kan door opnieuw in de markt te zetten inclusief nieuwe bezichtigingen etc. Maar als daar geen tijd of zin voor is, kun je natuurlijk ook verkoper nr 2 bellen. Maar die weet dan wel dat nr 1 is afgevallen, en dat doet iets met je onderhandelingspositie natuurlijk ;)

Lang verhaal kort: er zijn geen regels voor, vraag je aankoopmakelaar. Die heeft uiteraard lijntjes met de verkoopmakelaar :P
Het verschilt dus per situatie/makelaar, zo te lezen. Morgen maar eens contact opnemen dan.

Ik vond (en vind) het wel apart dat je tot dag X kunt bieden, en dan is die termijn verlopen en wordt iedereen die geboden heeft gebeld, en daarna mag iemand anders via de achterdeur alsnog gewoon komen bieden en iedereen eruit knikkeren.... :+
Van bijna dood op weg naar de Olympische Spelen, tot olympiėr in 2026? Elk beetje hulp wordt bijzonder gewaardeerd!
https://www.gofundme.com/(...)he-spelen-na-ongeval
pi_212794551
quote:
1s.gif Op maandag 11 maart 2024 19:59 schreef Piles het volgende:

Dat komt vaker voor dan je denkt, in 2022 kreeg 28% van de mensen het niet tijdig rond vind ik zo even snel.
Meestal gaat een verkoper dan wel mee in een verlengingsverzoek. (Scheelt een nieuwe koper vinden / onderhandelen met de volgende van je lijstje)

Overigens krijg je pas een boete (als dit in de koopovereenkomst staat) als de termijn voor het financieringsvoorbehoud verstreken is en je daarna nog van de koop af wilt zien omdat je de financiering niet rond krijgt.
pi_212810340
het betekend niets..
en tot het koopcontract rond is mag de verkoper doen en laten wat ze willen..
meestal zetten de makelaars een huis op "onder optie" om mail adressen te graaien. mensen sturen dan toch een berichtje met, joh onder optie, niet verkocht dus? en dan kan de makelaar handig reageren met nee deze is net weg, maar ik heb nog wel een pareltje voor jullie...

als jullie interesse hebben in dit huis, en jullie hebben nog budget, bel de makelaar maar op en zeg dan, joh ik weet dat ze me tanderen bezig zijn, wij hebben nog budget, wat moeten we doen om alsnog aan tafel te zitten.
en dank u meneer Dood,
dat u af en toe wat neemt.
Ik weet nu wat verdriet is,
en onze tijd is maar geleend.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')