Alles over klussen en het huishouden in en om het huis: witgoed, meubels, kleuren en andere interieurtrends, schoonmaak en de-cluttertips. Laat zien wat je kan, stel je vragen, help een ander op weg of show je gloednieuwe keuken, pantry of herinrichting.
In maart 2013 reden mijn liefste en ik van Marokko naar Nederland. In Nederland hoopten we de lente aan te treffen, maar die kwam niet en alles was koud, guur en grijs. Een verder totaal niet heel serieus zoektochtje op internet leverde opeens het wel serieuze inzicht op dat we misschien wel een stukje land zouden kunnen kopen in een zonnig warm aangenaam fijn land. Marokko is ons een brug te ver. Maar Spanje..
We vonden een leuk jong stel makelaars dat precies in portefeuille heeft wat wij zouden willen hebben: een mooi stukje land. Hoewel we een heel nest adders onder het gras vreesden, bleek elke stap netjes te lopen en prima te gaan.
Dus.. kochten we een olijfboomgaard. Met ook wat amandelboompjes en een vijg.
We lieten er een hutje (caseta) op zetten.
En het was beeldschoon en we waren gelukkig.
De caseta is eenvoudig ingericht. We hebben natuurlijk geen gas, water of elektriciteitsaansluiting, maar dat is ook helemaal niet nodig. Gas kopen we in een fles, drinkwater kopen we in plastic, douche- en tuinwater vangen we op uit de dakgoot en een klein zonnepaneeltje vangt genoeg zon voor genoeg stroom.
[ Bericht 0% gewijzigd door sigme op 11-03-2024 18:31:22 ]
ik moet verrassend weinig Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
Aan de voorzijde van de caseta lieten we een afdak bouwen. Onder andere omdat deur & raam niet waterdicht bleek Maar het heeft talloze voordelen.
Zo hebben we daar tegenwoordig een vaste keukenopstelling. Met dichte kopse kant omdat het hier zo vreselijk kan waaien. Het dakje vangt bovendien extra water, dat in de groene regenton stroomt, wat ons stromend water boven een gootsteen levert.
Op de veranda hebben we ook een eettafel. De veranda ligt op het noorden. Lekker koel, hoewel dat als wij hier zijn vaak een nadeel is. Maar des ochtends valt er zon in en ontbijten we hier graag.
Het terras is voor de helft overdekt. Op de niet overdekte helft staat het kookspul-op-houtvuur.
ik moet verrassend weinig Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
Aan de achterzijde van de caseta kwamen IBC’s om het regenwater op te vangen. En een terrasje met een bankje. Dé plek om luw in de zon te zitten
Het tegelplateau onder de Jøtul (uit vaderlijk’ huis) is gemaakt van antieke tegeltjes die in de schouw van ons pied-a-terre zaten, het tegelplateau onder ons zonnebankje is gemaakt van tegels die we overhielden van de nieuwe vloer in het pied-a-terre.
Sanitair, sanitair hebben we ook. Van alle gemakken voorzien.
Een paar terrasjes boven dat van onze caseta staat ons toilet. Liefkozend ‘de ton’ genoemd. Met naastgelegen wasinrichting
Aan de zijkant van de caseta hebben we ook nog een douche. Dat houten hok rechts van dat bankje.
Tochtvrije ingang. Nou ja, in elk geval waait het iets minder hard.
Vullen met warm water, ophangen, kraan open…
Nog wat extra tegen de tocht (had ik al gezegd dat het hier vaak waait? En als wij hier zijn, november/febr/mrt, is het vaak best fris, zeker ‘s avonds als ik mij wil wassen). Dus extra windkering: onze varkensflappen. Ook hier tegels die we ook in de pied-a-terre hebben.
Kom ik op terug, @Yinny. Geen groot project, wel een projectje.
Eerst even het grove werk. We hebben dus wat klein gereedschap en materieel hier, maar ook iets groter spul. Zo hebben we onze benzine-grasmaaier hierheen gesleept. Vandaag mocht 'ie een rondje maaien.
Ook hebben we wat gereedschap hier om te zorgen voor onze eigen houtvoorraad, en daar hebben we ook opslag voor. Het eerste jaar dat we hier zaten hebben we een lading brandhout gekocht, maar tegenwoordig zagen we af en toe een van onze olijfbomen om en hakken die aan mootjes. (De olijfboom in kwestie loopt daarna weer uit, als struik).
Een zaagbok, bijlen. En een steiger/ladder. Kettingzaag nemen we steeds mee heen & weer, al overwegen we ook wel om er eens eentje te nemen om gewoon hier te laten. Dan kunnen we hier ook zagen als we een keer per trein of vliegtuig reizen.
Voorlopig hebben we een voorraad waar we 2025 waarschijnlijk wel mee doorkomen.
In Nederland steigerbuis en verbindingsstukken gekocht en op maat gezaagd. Dit meegesleept naar hier. Alhier de hele constructie weer inelkaar geschoefd, op/aan een IBC.
En dan het zonnepaneel er op.
Dit geheel staat dan op het terras boven de caseta.
De IBC staat vol water, dus met duizend kilo is het redelijk windbestendig. We laten dan het zonnepaneel hier op staan als we weg zijn; om dit paneel hier af te schroeven moet een boef daar best even een klusje van maken en we hopen dat dat dus niet gebeurt. Voordeel van de boel gewoon buiten laten is dat we dan de accu (die staat wel binnen) op spanning kunnen houden.
Op woensdag 13 maart 2024 22:24 schreef BE het volgende: Heb je niet iets van een richeltje om op te zitten boven de ton? Dat lijkt me zo onhandig!
Zo’n latrinebalk? Daar heb ik in mijn jeugd wel vaak mee moeten behelpen, dat lijkt comfortabeler maar ik vind het niks. Dit is gewoon hurken, kan niks misgaan. Met wel iets om je aan vast te houden als dat moet (de hoekpalen van het hokje).
quote:
En nog een vraag: als jullie weg gaan, ruim je dan de hele buiten keuken op naar binnen? Of laten jullie alles staan?
Even foto’tje van eind november net voor vertrek opgescharreld: Zo laten we het achter. Gasfles is naar binnen en de boel is wat opgeklapt en in elkaar geschoven. Toen we de kopse kant nog niet dichtgetimmerd hadden is het kookmeubel een keer omgestormd
Op woensdag 13 maart 2024 22:07 schreef Yinny het volgende: Ah, en dat betekent dan dat jullie niet eerst in het donker hoeven te zitten tot accu opgeladen is bij volgende vakantie? Of zijn er meer redenen?
Duimen idd dat zonnepaneel met rust wordt gelaten, wanneer jullie er niet zijn!
Accu’s zouden er tegen moeten kunnen om stil te staan, maar in de praktijk worden ze er snel slecht van. Druppelladen is beter. Als de accu ontlaadt terwijl we er niet zijn is ie meestal niet kats leeg, dus een lampje laten branden lukt nog wel (die gaan op 12volt en zijn 1,2W). Maar om dan iets te doen met de omvormer is teveel gevraagd, en dat terwijl we dan juist de eerste nacht soms de elektrische deken speciaal bij ons hebben omdat het bed dan ook 6 graden is. En/of de eerste dag graag stofzuigen want na een ruim half jaar mag dat wel eens
Een van de (vele) geweldigheden alhier is de stilte. Die is er soms. Niet altijd, want soms hoor je een verre vrachtwagen, of een boer op een trekker, of (vaak) een vliegtuig. Maar soms is het *stil*. *mooi* *stil*
Een windmolen is nooit stil.
In vorige topics heb ik de huisgekko al een paar keer laten zien. Soms zijn er een aantal, soms zien we er geen. Gister heb ik de gekko even snel gezien, hij was nogal groen vond ik, verder zag 'ie er goed uit.
En in het vorige topic liet ik de vangst van een paar dagen geleden zien:
Een echte Zorro común ibérico! Op ons eigen landje! Vosjes hadden we lang geleden ook wel eens met het blote oog gezien, maar afgelopen jaren niet meer.
Jaaaaaaren geleden postte ik:
quote:
Op donderdag 5 juli 2018 11:59 schreef sigme het volgende: Vannacht moest ik piesen. Staande in de deuropening hoorde ik een beest. Liefste kwam ook luisteren. Lawaaiïg beest maar aardedonker, dus we zagen niks. Zaklamp gericht en aangeknipt. Drie dieren stoven weg. Knor! riep er een verontwaardigd. Wilde zwijntjes !
In latere jaren ging ik twijfelen aan deze waarneming, ook al leek 'ie destijds zo onmiskenbaar duidelijk.
Maar kijk nu eens! (Filmpje, even aanklikken als het niet vanzelf afspeelt)
De camera maakte ook nog een foto: 't Is toch echt waar Zwijntjes
We hadden nog meer geluk met de beestenboel, afgelopen week; we hebben tweemaal de kudde wilde berggeiten gezien. Dat is echt magisch. In de afgelopen tien jaar hadden we die tweemaal eerder gezien. Ik denk niet dat we die ooit op beeld gaan vangen We hebben wel een poging gedaan; de wildcamera bovenop de berg gezet. Het is een hele kunst om zo'n camera niet aan één stuk door foto's te laten maken van zwaaiende takken. Soms lukt dat niet en hebben we toch de hele geheugenkaart vol en de batterij leeg en alleen foto's en filmpjes van zwaaiende tak. Maar tegenwoordig lukt het iets beter om 'm goed te plaatsen (aan een eigen kort prikpaaltje, want aan een boom binden levert veel zwaaiende takken). Maar berggeiten waren toch te hoog gegrepen. Maar we hebben nog een week, misschien vangen we nog iets leuks...