Puntenjager | zaterdag 9 maart 2024 @ 22:15 |
Vraag: Hebben Nederlandse stadfietsen (in casu een Gazelle van 20 jaar oud) hetzelfde schroefdraad op de trappers als een mountainbike? Ik wil online een setje 'stance-verbreders' kopen om op mijn oude Gazelle te monteren. Bij de beschrijving in de webwinkel van ome Ali (Express) staat alleen dat ze op een MTB passen (logisch natuurlijk, want buiten Nederland rijdt, behalve een verdwaalde hipster, niemand op een Nederlandse stadsfiets) Wikipedia zegt dit: Er zijn drie maten schroefdraad, één kindermaat en twee maten voor volwassenen. De gebruikelijkste maat voor volwassenen is 9/16 inch x 20TPI, dat is 14,28 × 1,27 mm. De Franse maat is metrisch; 14 × 1,25 mm. Dat is leuk, maar dan weet ik nog niet wat op welke soort fiets wordt toegepast. Weet iemand hoe het zit? [ Bericht 1% gewijzigd door Puntenjager op 09-03-2024 22:27:19 ] | |
Ericr | zaterdag 9 maart 2024 @ 22:18 |
9/16 is standaard en zeker op Nederlandse makelij. | |
Puntenjager | zaterdag 9 maart 2024 @ 22:19 |
De inch-maat dus? Ik neem aan dat dat ook voor 'internationale' mountainbikes geldt? [ Bericht 0% gewijzigd door Puntenjager op 09-03-2024 22:25:50 ] | |
Klepper272 | zaterdag 9 maart 2024 @ 22:20 |
Ja, hebben dezelfde schroefdraad. | |
Watuntrik | vrijdag 15 maart 2024 @ 08:18 |
Gazelle en alle overige oude Nederlandse fietsmerken zijn begonnen met fietsen (Safety Bike) uit Engeland te importeren, daar werd de fiets zo als wij die kennen als eerste in serie gebouwd. En die werden destijds allemaal gemaakt door BSA Cycles en die fietsen zijn als basis design gebruikt om eigen frames te gaan samenstellen en daar merken van te maken met uit Engeland geïmporteerde BSA onderdelen. En deze BSA onderdelen met Britse schroefdraad aan de fiets zijn zo standaard geworden. Daarom hebben alle standaard stadsfietsen, later mountainbikes en racefietsen nog steeds een BSA trapas 1,37 x 24 tpi 68mm breed met vierkante nokken voor de crank armen. En die crank armen op de BSA trapas hebben allemaal standaard 9/16 inch x 20TPI draad voor de pedalen. en 1 inch of 1 1/8 voor het balhoofdlager. Dit is allemaal Engelse draad gebleven de rest is dan metrisch geworden. Dus wanneer je twijfelt wat je moet hebben moet je gewoon even de breedte van de trapas meten, de frame bus breedte waar die ingedraaid wordt. Meet je daar 68mm dan is het al een BSA trapas. Alle andere trapassen hebben andere maat. Er zijn ook bredere BSA trapassen maar die vind je niet op standaard fietsen, meer op bakfiets, ligfiets en overige rare modellen. Enzo is die BSA fiets eigenlijk de gehele wereld over gegaan en tot begin de 21 eeuw de internationale standaard gebleven. Die 68mm BSA trapas kom je het meeste tegen ongeacht het merk. Er zijn wel Franse en Italiaanse merken die daar van afgeweken zijn, zoals Campanollo, maar hebben dan ook weer andere breedte maat. Dus ezelsbruggetje is trapas vierkante nokken 68mm breed is BSA heeft bovenstaande maten schroefdraad voor de pedalen... Meet je wat anders dan even op de cups van de trapas kijken dan staat daar waarschijnlijk ook wat anders dan 1,37 x 24 [ Bericht 3% gewijzigd door Watuntrik op 15-03-2024 08:26:28 ] | |
knoopie | vrijdag 15 maart 2024 @ 13:14 |
Vroeger tijdens mijn studententijd heb ik jaren als fietsenmaker gewerkt, en ik ben de franse maat voor trappers nog nooit tegengekomen. Ik durf wel met 99% zekerheid te zeggen dat het 9/16" is. Bij het losdraaien trouwens niet vergeten dat het linker pedaal linkse schroefdraad heeft! Dus de andere kant op losdraaien. | |
Klepper272 | vrijdag 15 maart 2024 @ 15:50 |
Best goed verhaal maar er zijn voor racefietsen en mountainbikes inmiddels zoveel verschillende mogelijkheden bijgekomen dat het bijna niet meer te overzien is. Vierkante nokken op een trapas voor gewone fietsen was geen standaard. ![]() Deze inmiddels vergeten ? ![]() [ Bericht 10% gewijzigd door Klepper272 op 15-03-2024 16:04:44 ] | |
Klepper272 | vrijdag 15 maart 2024 @ 15:52 |
Ik ook niet, zelfs niet op Franse fietsen zoals Peugeot. | |
Watuntrik | vrijdag 15 maart 2024 @ 16:54 |
Inderdaad... ![]() https://www.mantel.com/bl(...)n#convertersadapters Die spie is inderdaad uit de oertijd... Ook de trapas met losse kogeltjes en afstel cups zijn bijna niet meer te vinden. Maar ook dat was vroeger BSA 68mm, die standaard is heel lang aangehouden. Om oude fietsen nog te kunnen upgraden/repareren. Tegenwoordig met alles geïntegreerd en hollow tech weight wienies is er geen beginnen meer aan. Koop een fiets met een nieuw design frame en de kans is groot dat er over 2 jaar geen onderdelen meer voor verkrijgbaar zijn. Kun je het weggooien en een nieuwe kopen. IS ook al groot probleem met e-bikes, geen standaarden meer iedereen maakt maar wat op eigen inzicht zonder onderlinge compatibiliteit. | |
Puntenjager | vrijdag 15 maart 2024 @ 17:52 |
Hey, nieuwe reacties. Ik zal het straks even goed lezen ![]() | |
Puntenjager | vrijdag 15 maart 2024 @ 18:13 |
Als ik het goed begrijp, heb je het over de trapas die in het frame van de fiets zit? Interessant, maar dus iets anders dan het schroefdraad van trappers en traparmen, van mijn openingspost. | |
Watuntrik | vrijdag 15 maart 2024 @ 18:18 |
Ja anders maar met elkaar verbonden... Type trapas en type crankarm en type trapper zijn dan in dezelfde morm. De morn vind je in cijfers (1,37 x 24) op en of dan wel in breedte maat van de trapas terug. Op de crankarm en pedaal staat verder niets op aangegeven hooguit Links of Rechts. Dus weet je het niet zeker bekijk dan de trapas... Dan kun je vinden welke armen daarop horen en welke trapper op die armen horen. |