abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_212757636
De laatste film die ik in de bios gekeken heb was Three Billboards Outside Ebbing, Missouri; aardige film, maar ondertussen was ik zo 'verwend' aan m'n pc-beeldscherm-films en de koelkast dichtbij en pauze, als je naar de plee wilt en/of een snack maken, dat ik het maar niks vind in de bioscoop.

Het grote bioscoopbeeld mis ik best wel en probeer dat op te lossen door een groot 2e scherm op m'n pc.
Dat dat niet zo best lukt moge duidelijk zijn :)

Nu denk ik aan een oprolscherm** aan de muur met een formaat van pakweg 5x3 meter en een beamer.
Kijkafstand zal dan pakweg 4 meter zijn.

**Dat oprolscherm zal dan geen laken kunnen zijn. Nee, dat moet dan van een goede kwaliteit schermmateriaal zijn, zoals je vroeger in de Super 8 filmtijd schermen had, die uit hele fijne glaskorreltjes bestond.

Mijn vader is daar in de Enkel-,Dubbel- en Super 8 filmtijd ook mee bezig geweest (en met geluidsfim en speciale projectoren), maar heeft het project om onduidelijke redenen niet voortgezet.

Dit alles komt weer eens in mij op naar aanleiding van de film Dune 2, die ik best wel in een ruimtelijke omgeving wil zien :P

En nu denk ik ook aan de VR-bril.
Kost een paar centen, maar een scherm en beamer ook + een VR-bril geeft minder gedoe. (Wel meer gedoe met je bierglas pakken en een snack, maar dat zie ik dan wel; popcorn op schoot moet kunnen).
Ik heb er nog weinig onderzoek naar gedaan, maar vraag mij af of een VR-bril een goed alternatief is om een speelfilm te zien?

Wie heeft zo'n bril en/of kan mij daar wat meer over vertellen?

Note bene; snelle pc 12.900 cpu, 32 gig mem en msi 3080 videokaart. En kijk films via MPC-BE x64.
pi_212759032
Geen ervaring met een VR-bril, maar het lijkt me voor een avondvullende film oncomfortabel?

Ik heb wel een beamer gehad, vele jaren geleden. Die was erg gevoelig voor licht van buitenaf maar hedendaagse modellen zijn natuurlijk veel beter.
Ik vind dat echt een waanzinnig mooie ervaring, een beamer! Ik had er ook een professioneel scherm bij.

Nu heb ik een curved 3D tv......mja..........
pi_212759781
Ik heb een LG G3 van 77 inch. Uitstekende beeldkwaliteit en kun je prima een film op kijken, maar een vervanging van de bioscoop is het niet natuurlijk. Denk eigenlijk dat je dat met een beamer of VR bril ook niet gaat bereiken.

Het leuke aan een bioscoop vind ik ook juist dat je buiten je eigen huis bent. Mega scherm, mega geluid, geen verleiding om even de film op pauze te zetten zodat je even je appjes kan checken.
pi_212765885
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 maart 2024 18:28 schreef gepromoveerT het volgende:
De laatste film die ik in de bios gekeken heb was Three Billboards Outside Ebbing, Missouri; aardige film, maar ondertussen was ik zo 'verwend' aan m'n pc-beeldscherm-films en de koelkast dichtbij en pauze, als je naar de plee wilt en/of een snack maken, dat ik het maar niks vind in de bioscoop.

Het grote bioscoopbeeld mis ik best wel en probeer dat op te lossen door een groot 2e scherm op m'n pc.
Dat dat niet zo best lukt moge duidelijk zijn :)

Nu denk ik aan een oprolscherm** aan de muur met een formaat van pakweg 5x3 meter en een beamer.
Kijkafstand zal dan pakweg 4 meter zijn.

**Dat oprolscherm zal dan geen laken kunnen zijn. Nee, dat moet dan van een goede kwaliteit schermmateriaal zijn, zoals je vroeger in de Super 8 filmtijd schermen had, die uit hele fijne glaskorreltjes bestond.

Mijn vader is daar in de Enkel-,Dubbel- en Super 8 filmtijd ook mee bezig geweest (en met geluidsfim en speciale projectoren), maar heeft het project om onduidelijke redenen niet voortgezet.

Dit alles komt weer eens in mij op naar aanleiding van de film Dune 2, die ik best wel in een ruimtelijke omgeving wil zien :P

Kost een paar centen, maar een scherm en beamer ook + een VR-bril geeft minder gedoe. (Wel meer gedoe met je bierglas pakken en een snack, maar dat zie ik dan wel; popcorn op schoot moet kunnen).
Ik heb er nog weinig onderzoek naar gedaan, maar vraag mij af of een VR-bril een goed alternatief is om een speelfilm te zien?

Wie heeft zo'n bril en/of kan mij daar wat meer over vertellen?

Note bene; snelle pc 12.900 cpu, 32 gig mem en msi 3080 videokaart. En kijk films via MPC-BE x64.
Ervaring met een 3d bril.
Elke geval met oculus go .
Dit is een simpele versie en voor films ruim voldoende om te gebruiken.

5.5" fast-switching LCD (RGB-stripe) 2560×1440 resolution (1280×1440 per eye) 60 to 72 Hz refresh rate 12.67 pixels per degree

Voor games kan je het ook gebruiken .
Alleen het is behelpen met een Xbox controller

Dingen kan je goedkoop kopen gebruik.
Voordeel is ook dat je de accu heel makkelijk kan vervangen .

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Oculus_Go

Race sims is ook geweldige .
Als budget oplossing

Let op omdat oculus go einde support moet je anderen software draaien op de pc .

Nieuwe 3d brillen kan je schakelen.
De camera zitten aan de buitenkant .
Je kan dan schakelen naar de camera (oculus Quest 2 en 3)
Pak je biertje .
Zuip het leeg en zet de camera weer uit.

Broedje heeft een oculus Quest 2 liggen .

[ Bericht 6% gewijzigd door suijkerbuijk op 10-03-2024 02:17:50 ]
pi_212768877
VR-brillen hebben altijd nog wel een klein screen-door effect als je op details probeert te letten, wat je bij het kijken van een film vaak doet, het kan ook rare interferentie-effecten geven als er in de film zelf ook bepaalde patronen aanwezig zijn. Een filmavondje met anderen organiseren zit er dan ook niet in, m.i. ook een deel van de beleving bij sommige films.
Kamer goed verduisteren en dan een goede beamer en projectiescherm halen gecombineerd met een flinke surround geluidsinstallatie geeft denk ik de beste benadering.

Tegenwoordig heb je ook beamers die je niet meer aan het plafond hoeft te hangen, maar vlakbij het scherm staan (ultra short throw), ik vraag me dan alleen wel af waar je je center speaker laat, die moet namelijk zo dicht mogelijk bij het scherm staan (sommigen bouwen 'm daarom er achter met geluidstransparant materiaal voor het scherm, maar dat is weer zo'n verbouwing waar je maar net zin in moet hebben). Die schermen zijn ook best prijzig, inderdaad speciaal materiaal, zomaar op iets willekeurig wits projecteren werkt niet goed voor het contrast.

Het meest praktische en voordeligste t.o.v een beamer + scherm is gewoon een grote OLED televisie, rond 75" kost tegenwoordig ook geen fortuin meer.

Zelf heb ik overigens een Pathé abonnement, ik vind het wel chill om me gewoon eens een paar uur onafgebroken helemaal op een film te focussen. Je moet wat geluk hebben met het publiek, maar Dune 2 was magisch, IMAX volle bak maar je kon op de stille momenten een speld horen vallen. En qua beeld en geluid ga je daar in je huiskamer niet aan kunnen tippen, ik zou dat los van het financiële gedeelte ook niet kunnen vanwege het feit dat ik een appartement heb, en buren die ik graag te vriend hou :')

[ Bericht 4% gewijzigd door Fleischmeister op 10-03-2024 12:18:54 ]
pi_212772001
Een beamer is ook een goedkopere oplossing.

Zeker als het alleen voor film avond is

Gewoon nog wel even zo oprol beamer doek ophangen.

Wel een diy zodat je maximaal kan maken voor je thuis scherm.

https://zeildoekshop.nl/z(...)ojectie-beamer-doek/
pi_212772030
quote:
1s.gif Op zondag 10 maart 2024 01:57 schreef suijkerbuijk het volgende:

[..]
Ervaring met een 3d bril.
Elke geval met oculus go .
Dit is een simpele versie en voor films ruim voldoende om te gebruiken.

5.5" fast-switching LCD (RGB-stripe) 2560×1440 resolution (1280×1440 per eye) 60 to 72 Hz refresh rate 12.67 pixels per degree

Voor games kan je het ook gebruiken .
Alleen het is behelpen met een Xbox controller

Dingen kan je goedkoop kopen gebruik.
Voordeel is ook dat je de accu heel makkelijk kan vervangen .

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Oculus_Go

Race sims is ook geweldige .
Als budget oplossing

Let op omdat oculus go einde support moet je anderen software draaien op de pc .

Nieuwe 3d brillen kan je schakelen.
De camera zitten aan de buitenkant .
Je kan dan schakelen naar de camera (oculus Quest 2 en 3)
Pak je biertje .
Zuip het leeg en zet de camera weer uit.

Broedje heeft een oculus Quest 2 liggen .
Hee Top suijker!
Een heleboel info, thanks. Ga er sowieso naar kijken/zoeken, al is het maar voor mijn games.
pi_212772079
quote:
0s.gif Op zondag 10 maart 2024 15:52 schreef gepromoveerT het volgende:

[..]
Hee Top suijker!
Een heleboel info, thanks. Ga er sowieso naar kijken/zoeken, al is het maar voor mijn games.
Persoonlijk zal ik wel kijken naar de oculus Quest 1 kijken voor gebruik
Daar kan je als bril dragen nog lenzen voor bestellen.
Dan heb je geen bril nodig of contact lenzen.
pi_212773104
quote:
0s.gif Op zondag 10 maart 2024 12:01 schreef Fleischmeister het volgende:
VR-brillen hebben altijd nog wel een klein screen-door effect als je op details probeert te letten, wat je bij het kijken van een film vaak doet, het kan ook rare interferentie-effecten geven als er in de film zelf ook bepaalde patronen aanwezig zijn. Een filmavondje met anderen organiseren zit er dan ook niet in, m.i. ook een deel van de beleving bij sommige films.
Kamer goed verduisteren en dan een goede beamer en projectiescherm halen gecombineerd met een flinke surround geluidsinstallatie geeft denk ik de beste benadering.

Tegenwoordig heb je ook beamers die je niet meer aan het plafond hoeft te hangen, maar vlakbij het scherm staan (ultra short throw), ik vraag me dan alleen wel af waar je je center speaker laat, die moet namelijk zo dicht mogelijk bij het scherm staan (sommigen bouwen 'm daarom er achter met geluidstransparant materiaal voor het scherm, maar dat is weer zo'n verbouwing waar je maar net zin in moet hebben). Die schermen zijn ook best prijzig, inderdaad speciaal materiaal, zomaar op iets willekeurig wits projecteren werkt niet goed voor het contrast.

Het meest praktische en voordeligste t.o.v een beamer + scherm is gewoon een grote OLED televisie, rond 75" kost tegenwoordig ook geen fortuin meer.

Zelf heb ik overigens een Pathé abonnement, ik vind het wel chill om me gewoon eens een paar uur onafgebroken helemaal op een film te focussen. Je moet wat geluk hebben met het publiek, maar Dune 2 was magisch, IMAX volle bak maar je kon op de stille momenten een speld horen vallen. En qua beeld en geluid ga je daar in je huiskamer niet aan kunnen tippen, ik zou dat los van het financiële gedeelte ook niet kunnen vanwege het feit dat ik een appartement heb, en buren die ik graag te vriend hou :')
Thanks.
De situatie bij mij is zo, dat het scherm (aan het plafond) vóór de muur-hoge en -brede boekenkast komt te staan, dus een centerspeaker zou ik daarin kwijt kunnen, zij het dat ik gebruik maak van een 4 boxen stereo-set met versterker, waarvan er twee in die boekenkast staan, wat hier wel goed uitkomt.

Jouw idee van een 190 cm. beeldscherm/tv is uiteraard ook een goed idee, maar die moet ik dan in die boekenkast zetten, zodat ik mimimaal 6 planken ervoor moet opofferen.

En jouw verhaal over die IMAX vind ik dusdanig geyl, dat ik misschien toch maar daar moet gaan kijken :P

Overigens kijk ik heel veel speelfims op m'n 43"- 2e beeldscherm en daar game ik ook op.
Die 43" is volgens mij de maximale grootte die ik nog op m'n bureau kwijt kan zonder scheel te worden.
Het was toen der tijd al een geweldige game-ervaring toen ik van een 17" naar 27" ging.

Nu maar eens gaan kijken naar die link van Suijkerbuik over zeildoekstoffen :P
pi_212773275
quote:
0s.gif Op zondag 10 maart 2024 15:55 schreef suijkerbuijk het volgende:

[..]
Persoonlijk zal ik wel kijken naar de oculus Quest 1 kijken voor gebruik
Daar kan je als bril dragen nog lenzen voor bestellen.
Dan heb je geen bril nodig of contact lenzen.
Okee; ik ga eens kijken, maar dat hele beamerverhaal van je, dat kan je financieel ook niet de kop kosten en het klinkt wel lekker, vooral als je een filmavondje wilt organiseren.
pi_212773700
quote:
0s.gif Op zondag 10 maart 2024 16:57 schreef gepromoveerT het volgende:

[..]
Okee; ik ga eens kijken, maar dat hele beamerverhaal van je, dat kan je financieel ook niet de kop kosten en het klinkt wel lekker, vooral als je een filmavondje wilt organiseren.
Deed het vroege al zo.
Een beamer met tv resolutie.
Lekker op de zolder speaker rondom.
Was nog Dolby surround.
We praten dus dik 30 jaar terug .

Helaas beamers in mijn tijd was dus nog een lamp .
En die had maar zo veel branduren .
En de kosten om de lamp vervangen was duur.

Tegenwoordig is led verlichting geworden .
Gaat veel langer mee.
Geen echte koel systeem nodig .
Scherper door de 720p tot 4k .
Kleiner dus makkelijk op de bergen.
pi_212774192
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 maart 2024 18:28 schreef gepromoveerT het volgende:

Leuk ook voor je partner... :')
pi_212774858
quote:
0s.gif Op zondag 10 maart 2024 18:18 schreef Alloch87 het volgende:

[..]
Leuk ook voor je partner... :')
Fokkers hebben geen partner (vandaar dat wij ook zo rijk zijn); hoogstens een hoer, die we heel besmuikt en verlegen laten thuiskomen en uiteraard veels te duur, pakweg 800 Euro per half uur, betalen. Mja, een Fokker heeft toch maar 2 minuten nodig :P
pi_212774936
quote:
0s.gif Op zondag 10 maart 2024 17:41 schreef suijkerbuijk het volgende:

[..]
Deed het vroege al zo.
Een beamer met tv resolutie.
Lekker op de zolder speaker rondom.
Was nog Dolby surround.
We praten dus dik 30 jaar terug .

Helaas beamers in mijn tijd was dus nog een lamp .
En die had maar zo veel branduren .
En de kosten om de lamp vervangen was duur.

Tegenwoordig is led verlichting geworden .
Gaat veel langer mee.
Geen echte koel systeem nodig .
Scherper door de 720p tot 4k .
Kleiner dus makkelijk op de bergen.
Praat me niet over die prijzen; ik heb nog een dubbel- super 8 projector van m'n pa staan. Die lampen moeten flink gekoeld worden en kosten een kapitaal :P
  dinsdag 12 maart 2024 @ 11:40:11 #15
44346 junkiesietze
Trotse Scooter-rijder.
pi_212796297
Heb ook jaren een beamer gehad, moest wel altijd in een donkere kamer zitten idd maar wel heerlijk beeld van 4meter
Ik boek je met mijn neon je weet.
en ik heb ook een auto.
pi_212828313
quote:
15s.gif Op dinsdag 12 maart 2024 11:40 schreef junkiesietze het volgende:
Heb ook jaren een beamer gehad, moest wel altijd in een donkere kamer zitten idd maar wel heerlijk beeld van 4meter
Waaeom gebruik je nu dan geen beamer meer?
  donderdag 14 maart 2024 @ 22:44:12 #17
44346 junkiesietze
Trotse Scooter-rijder.
pi_212830751
quote:
0s.gif Op donderdag 14 maart 2024 20:40 schreef gepromoveerT het volgende:

[..]
Waaeom gebruik je nu dan geen beamer meer?
Elk jaar een lamp a 100e kopen, ik zit er 4m vanaf en had alleen het beste beeld in een echt donkere kamer.
Niet het beste voor je ogen.
Ik heb paar jaar geleden een 55" tv gewonnen op werk en ben die maar gaan daily driven.
en ik heb ook een auto.
  donderdag 14 maart 2024 @ 22:45:38 #18
44346 junkiesietze
Trotse Scooter-rijder.
pi_212830782
Dubbel
en ik heb ook een auto.
pi_212850022
Nou, ik heb me ingelezen mbt Beamers; sjezus wat je allemaal niet tegenkomt; resolutie, kijkafstand, Lumen en Ansi Lumen, DLP en LCD en LED projectoren, levensduur en Laser. Helderheid en Short throw.

De Beamer komt op pakweg 3,5 meter van het scherm te staan, dus Beamerafstand oftewel Throw ratio (simpel formuletje) is ook van belang.
Wordt dan een schermbreedte van pak hem beet 2,45 m. Lijkt mij wel lekker :Y

En dan ben ik nog geeneens aan de schermen toegekomen.
Aan het plafond met een AB. (dan heb ik inmiddels 5 ab's liggen).
Na een hele middag zitten lezen, leren, aanklooien en Tweakers was ik het zat en heb tot nog toe twee Beamers gevonden, die mij wel aardig lijken:
-ACER H6800BDa Wit Resolutie 3840 x 2160 ¤ 677,–
-ACER Home H6542BDK Wit native resolution: 1080p (1920x1080) 3D-Ready ¤ 549

Overigens hebben LED beamers ook nog koeling nodig. Wist ik veel.
Dit alles ter info en ik blijf verder zoeken. :P

Uiteraard blijven tips en aanvullingen welkom.
pi_212850289
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 maart 2024 16:48 schreef gepromoveerT het volgende:
Nou, ik heb me ingelezen mbt Beamers; sjezus wat je allemaal niet tegenkomt; resolutie, kijkafstand, Lumen en Ansi Lumen, DLP en LCD en LED projectoren, levensduur en Laser. Helderheid en Short throw.

De Beamer komt op pakweg 3,5 meter van het scherm te staan, dus Beamerafstand oftewel Throw ratio (simpel formuletje) is ook van belang.
Wordt dan een schermbreedte van pak hem beet 2,45 m. Lijkt mij wel lekker :Y

En dan ben ik nog geeneens aan de schermen toegekomen.
Aan het plafond met een AB. (dan heb ik inmiddels 5 ab's liggen).
Na een hele middag zitten lezen, leren, aanklooien en Tweakers was ik het zat en heb tot nog toe twee Beamers gevonden, die mij wel aardig lijken:
-ACER H6800BDa Wit Resolutie 3840 x 2160 ¤ 677,–
-ACER Home H6542BDK Wit native resolution: 1080p (1920x1080) 3D-Ready ¤ 549

Overigens hebben LED beamers ook nog koeling nodig. Wist ik veel.
Dit alles ter info en ik blijf verder zoeken. :P

Uiteraard blijven tips en aanvullingen welkom.
Zal voor een 1080p beamer gaan.
Zeker omdat veel streaming niet eens boven de 1080p komt.
Liever goed beeld op 1080p dan slecht beeld op 4k zeg maar
pi_212853278
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 maart 2024 17:08 schreef suijkerbuijk het volgende:

[..]
Zal voor een 1080p beamer gaan.
Zeker omdat veel streaming niet eens boven de 1080p komt.
Liever goed beeld op 1080p dan slecht beeld op 4k zeg maar
Ik stream nooit; ik 'koop' de films zeg maar, sort of... :)
M'n 2e monitor/tv is ook 4K x 2K, 3840x2160 en die geeft ook 1080p prima weer. En heb ik een film te pakken op Ultra HD, dan weet je niet wat je ziet. Bijv. Skull, ook wel Prey genoemd op 2160p is echt geweldig.
Maart ik ben nog steeds aan het zoeken, thanks :P
pi_212853486
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 maart 2024 21:31 schreef gepromoveerT het volgende:

[..]
Ik stream nooit; ik 'koop' de films zeg maar, sort of... :)
M'n 2e monitor/tv is ook 4K x 2K, 3840x2160 en die geeft ook 1080p prima weer. En heb ik een film te pakken op Ultra HD, dan weet je niet wat je ziet. Bijv. Skull, ook wel Prey genoemd op 2160p is echt geweldig.
Maart ik ben nog steeds aan het zoeken, thanks :P
Hoe groter de oppervlakte hoe meer pixels je nodig heb
Maar hoe meer pixels hoe wazig het word als je een lage resolutie bron heb

Dat is iets waar je rekening mee kan houden zeg maar .

Vandaar dat ik het over streamen heb
Omdat vaak de kwaliteit al lager is dan van een 4k disk bron.
Heeft te maken met compressie techniek voor laag data stream .
  dinsdag 19 maart 2024 @ 10:58:22 #23
44346 junkiesietze
Trotse Scooter-rijder.
pi_212880863
zijn de beamers van nu niet meer zo lichtgevoelig dan? of heb je een goede verduisterende oplossing voor de woonkamer?

@suijkerbuijk
en ik heb ook een auto.
pi_212886347
quote:
15s.gif Op dinsdag 19 maart 2024 10:58 schreef junkiesietze het volgende:
zijn de beamers van nu niet meer zo lichtgevoelig dan? of heb je een goede verduisterende oplossing voor de woonkamer?

@:suijkerbuijk
Gordijnen simpel.

Maar nee ik ben eens bij iemand thuis geweest die een beamer overdag gebruikte.
Was een Samsung beamer die gebruikt werd en was de gordijnen gewoon open.
Was normaal te bekijken.
Maar ik moet eerlijk zijn .
Scherm was beter geweest.

Wil je optimaal kijken zal je verduistering gordijnen moeten plaatsen.
pi_212929475
Inmiddels een beamer en scherm gekocht.
De beamer is een ACER H6815P (2023)
en het scherm een Reflecta.

Die Reflecta, 15 kg. moet aan het plafond komen en dat gaat een probleem opleveren.
Het is namelijk een gipsplaten plafond met korrelig spuitstucwerk erop.
Het projectiescherm heeft 2 ophangpunten, geheel links en rechts, en dat gaat volgens mij niet direct aan het plafond. Dan komt het scherm+gipsplaten naar beneden.

Dus denk ik aan eerst een multiplex lat/plank aan het plafond en daaraan dan dat scherm.
Tips en tricks zijn welkom :P
pi_212986517
Okeehey :P
Voor het eerst in 15 jaar echt snipverkouden aan de wijn, want dat schijnt te helpen en is een goede smoes om aan die wijn te gaan. :Y

Het scherm hangt; aan een plank, aan het plafond. Is wel kicken met die ab; gaat niet erg snel naar beneden, maar is okee. De IR sensor zit halverwege een pakweg 6 meter lang elektrasnoer, dus lang genoeg, voor mij, om een stopcontact te bereiken. Prima scherm, niks mis mee.

Review ACER H6815P (2023):

Is nog geen review van op Tweakers en ik heb daar geen account, dan hier maar voor de liefhebber.

In de handleiding hebben ze het over de schermgrootte en nog een heleboel blabla. Mijn eerste interesse gaat echter naar 'waar ik dat ding kan neerzetten' en daar kan ik allemaal berekeningen over maken, maar schiet niet echt op.
De bedoeling was om dat ding bovenop een boekenkast te zetten op pakweg1,75 meter hoogte en 3,50 meter van het scherm, dat voor alweer een boekenkast aan de tegenovergestelde wand hangt.
Zo gedaan en het halve beeld werd tegen het plafond geprojecteerd.
Uiteindelijk op een boekenplank op pakweg 1 meter had ik een goed beeld, maar de beamer zit dan op ooghoogte, wat niet geweldig is.
Geniaal als ik ben, heb ik de beamer ondersteboven op de eerste plek gezet en heb ik een scherm van ongeveer 1 meter bij 1.75 meter. (het beeld kan je naar believen ondersteboven zetten).
Heb nu een prima beeld op 'zit-ooghoogte'.

De beamer geeft een goed beeld. Overdag geprobeerd zonder verduistering en iemand die al een beamer heeft vond het geweldig.
Beamer stond op standaard.
Behalve standaard heb je in het OSD de volgende mogelijkheden: Bright; Standard; sRGB; Movie; Dark Cinema; Game en Voetbal.
De kleur van waarop je projecteert kan je ook instellen, van wit tot roze.
Daarnaast Brightness, Contrast en Color Temperature en in de opvolgende schermen ook hetgeen je op een beeldscherm kan instellen. Daarmee nog weinig 'gespeeld'. Gebruik die beamer tenslotter nog maar één dag.

En dan bestaat er ook nog zoiets als 'Keystone'. Een functie waarmee je het beeld kan aanpassen als je het projecteert vanaf een schuine hoek; horizontaal en vertikaal, zodat je bijv. als het beeld eruit ziet als een Trapezium, je dat kan opheffen, binnen bepaalde marges.

De lamp van het geval kan je ook instellen op Eco, Dynamic en Normal.
Op Eco maakt de beamer weinig geluid en zelfs overdag, vandaag met een vaag zonnetje, heb ik hem op Eco gezet en dat werkte prima.
Geen vaag beeld, waar ik de pest aan heb als ik een film kijk.

Je kan ook in- en uitzoomen, waarvan ik verwachtte dat het hele beeld groter zou worden. Dat is het niet; je vergroot het beeld dat je voor je neus hebt; het formaat blijft hetzelfde.

Ook het volume van de ingebouwde speakers kan je aanpassen, maar daar heb je een audiokabel voor nodig.
Ik heb de beamer aangesloten op mijn Geforce RTX 3080 met een HDMI- naar Displaypoortkabel en de audio wordt daar niet op doorgegeven OF ik heb de audio daarvan uitgezet. Het schijnt toch dat het geluid, net zoals de ingebouwde speakers van een beeldscherm, slecht is, dus laat maar.
Vooralsnog werkt de versterker met 4 boxen op m'n pc gewoon goed, dus hoef ik mij daarmee ook niet bezig te houden. Gewoon die kabel en het werkt. Lekker makkelijk :P

De lamp heeft geloof ik een gebruiksduur van 5.000 uur, maar degene die al een beamer had vertelde dat het beeld na een jaar toch slechter wordt. Zij had dat niet door, maar als iemand op bezoek kwam kreeg zij daar opmerkingen over.
De beamer schijnt zelf aan te geven wanneer je de lamp moet vervangen. Ik vrees hier een verdienmodel, maar dat zie ik over een jaar wel.
Het beschermkapje van de lens 'sucks'. Moeilijk aan te brengen en als je het aanbrengt verander je de scherpte-instelling.

De afstandsbediening werkt best wel intuïtief. Na een halve dag was ik eraan gewend.
Er zitten ook nog toeters en bellen op, zoals internetmogelijkheden (leuk voor in de huiskamer), die ik niet gebruik, want alles gaat via m'n pc.

Kortom (1 op 5):
neerzetplek t.o.v scherm: ** (fabrikant doet moeilijk daarover)
aansluiten op pc: *****
Weergave beeld: **** (ben voorzichtig na slechts één dag)
Geluid: op Eco modus *****
Bijgeleverde HDMI-kabel: ** (te kort)
Bijgeleverde stroomkabel: ** (te kort)
Prijs/kwaliteit: ¤ 1200 met (installatie van) het scherm; alles d'r op en d'r aan, vind ik toch een hoop geld.

Hoop dat jelui er wat aan hebt :) cu.

[ Bericht 1% gewijzigd door gepromoveerT op 28-03-2024 03:43:14 ]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')