Ervaring met een 3d bril.quote:Op zaterdag 9 maart 2024 18:28 schreef gepromoveerT het volgende:
De laatste film die ik in de bios gekeken heb was Three Billboards Outside Ebbing, Missouri; aardige film, maar ondertussen was ik zo 'verwend' aan m'n pc-beeldscherm-films en de koelkast dichtbij en pauze, als je naar de plee wilt en/of een snack maken, dat ik het maar niks vind in de bioscoop.
Het grote bioscoopbeeld mis ik best wel en probeer dat op te lossen door een groot 2e scherm op m'n pc.
Dat dat niet zo best lukt moge duidelijk zijn
Nu denk ik aan een oprolscherm** aan de muur met een formaat van pakweg 5x3 meter en een beamer.
Kijkafstand zal dan pakweg 4 meter zijn.
**Dat oprolscherm zal dan geen laken kunnen zijn. Nee, dat moet dan van een goede kwaliteit schermmateriaal zijn, zoals je vroeger in de Super 8 filmtijd schermen had, die uit hele fijne glaskorreltjes bestond.
Mijn vader is daar in de Enkel-,Dubbel- en Super 8 filmtijd ook mee bezig geweest (en met geluidsfim en speciale projectoren), maar heeft het project om onduidelijke redenen niet voortgezet.
Dit alles komt weer eens in mij op naar aanleiding van de film Dune 2, die ik best wel in een ruimtelijke omgeving wil zien
En nu denk ik ook aan de VR-bril.
Kost een paar centen, maar een scherm en beamer ook + een VR-bril geeft minder gedoe. (Wel meer gedoe met je bierglas pakken en een snack, maar dat zie ik dan wel; popcorn op schoot moet kunnen).
Ik heb er nog weinig onderzoek naar gedaan, maar vraag mij af of een VR-bril een goed alternatief is om een speelfilm te zien?
Wie heeft zo'n bril en/of kan mij daar wat meer over vertellen?
Note bene; snelle pc 12.900 cpu, 32 gig mem en msi 3080 videokaart. En kijk films via MPC-BE x64.
Hee Top suijker!quote:Op zondag 10 maart 2024 01:57 schreef suijkerbuijk het volgende:
[..]
Ervaring met een 3d bril.
Elke geval met oculus go .
Dit is een simpele versie en voor films ruim voldoende om te gebruiken.
5.5" fast-switching LCD (RGB-stripe) 2560×1440 resolution (1280×1440 per eye) 60 to 72 Hz refresh rate 12.67 pixels per degree
Voor games kan je het ook gebruiken .
Alleen het is behelpen met een Xbox controller
Dingen kan je goedkoop kopen gebruik.
Voordeel is ook dat je de accu heel makkelijk kan vervangen .
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Oculus_Go
Race sims is ook geweldige .
Als budget oplossing
Let op omdat oculus go einde support moet je anderen software draaien op de pc .
Nieuwe 3d brillen kan je schakelen.
De camera zitten aan de buitenkant .
Je kan dan schakelen naar de camera (oculus Quest 2 en 3)
Pak je biertje .
Zuip het leeg en zet de camera weer uit.
Broedje heeft een oculus Quest 2 liggen .
Persoonlijk zal ik wel kijken naar de oculus Quest 1 kijken voor gebruikquote:Op zondag 10 maart 2024 15:52 schreef gepromoveerT het volgende:
[..]
Hee Top suijker!
Een heleboel info, thanks. Ga er sowieso naar kijken/zoeken, al is het maar voor mijn games.
Thanks.quote:Op zondag 10 maart 2024 12:01 schreef Fleischmeister het volgende:
VR-brillen hebben altijd nog wel een klein screen-door effect als je op details probeert te letten, wat je bij het kijken van een film vaak doet, het kan ook rare interferentie-effecten geven als er in de film zelf ook bepaalde patronen aanwezig zijn. Een filmavondje met anderen organiseren zit er dan ook niet in, m.i. ook een deel van de beleving bij sommige films.
Kamer goed verduisteren en dan een goede beamer en projectiescherm halen gecombineerd met een flinke surround geluidsinstallatie geeft denk ik de beste benadering.
Tegenwoordig heb je ook beamers die je niet meer aan het plafond hoeft te hangen, maar vlakbij het scherm staan (ultra short throw), ik vraag me dan alleen wel af waar je je center speaker laat, die moet namelijk zo dicht mogelijk bij het scherm staan (sommigen bouwen 'm daarom er achter met geluidstransparant materiaal voor het scherm, maar dat is weer zo'n verbouwing waar je maar net zin in moet hebben). Die schermen zijn ook best prijzig, inderdaad speciaal materiaal, zomaar op iets willekeurig wits projecteren werkt niet goed voor het contrast.
Het meest praktische en voordeligste t.o.v een beamer + scherm is gewoon een grote OLED televisie, rond 75" kost tegenwoordig ook geen fortuin meer.
Zelf heb ik overigens een Pathé abonnement, ik vind het wel chill om me gewoon eens een paar uur onafgebroken helemaal op een film te focussen. Je moet wat geluk hebben met het publiek, maar Dune 2 was magisch, IMAX volle bak maar je kon op de stille momenten een speld horen vallen. En qua beeld en geluid ga je daar in je huiskamer niet aan kunnen tippen, ik zou dat los van het financiële gedeelte ook niet kunnen vanwege het feit dat ik een appartement heb, en buren die ik graag te vriend hou
Okee; ik ga eens kijken, maar dat hele beamerverhaal van je, dat kan je financieel ook niet de kop kosten en het klinkt wel lekker, vooral als je een filmavondje wilt organiseren.quote:Op zondag 10 maart 2024 15:55 schreef suijkerbuijk het volgende:
[..]
Persoonlijk zal ik wel kijken naar de oculus Quest 1 kijken voor gebruik
Daar kan je als bril dragen nog lenzen voor bestellen.
Dan heb je geen bril nodig of contact lenzen.
Deed het vroege al zo.quote:Op zondag 10 maart 2024 16:57 schreef gepromoveerT het volgende:
[..]
Okee; ik ga eens kijken, maar dat hele beamerverhaal van je, dat kan je financieel ook niet de kop kosten en het klinkt wel lekker, vooral als je een filmavondje wilt organiseren.
Fokkers hebben geen partner (vandaar dat wij ook zo rijk zijn); hoogstens een hoer, die we heel besmuikt en verlegen laten thuiskomen en uiteraard veels te duur, pakweg 800 Euro per half uur, betalen. Mja, een Fokker heeft toch maar 2 minuten nodigquote:
Praat me niet over die prijzen; ik heb nog een dubbel- super 8 projector van m'n pa staan. Die lampen moeten flink gekoeld worden en kosten een kapitaalquote:Op zondag 10 maart 2024 17:41 schreef suijkerbuijk het volgende:
[..]
Deed het vroege al zo.
Een beamer met tv resolutie.
Lekker op de zolder speaker rondom.
Was nog Dolby surround.
We praten dus dik 30 jaar terug .
Helaas beamers in mijn tijd was dus nog een lamp .
En die had maar zo veel branduren .
En de kosten om de lamp vervangen was duur.
Tegenwoordig is led verlichting geworden .
Gaat veel langer mee.
Geen echte koel systeem nodig .
Scherper door de 720p tot 4k .
Kleiner dus makkelijk op de bergen.
Waaeom gebruik je nu dan geen beamer meer?quote:Op dinsdag 12 maart 2024 11:40 schreef junkiesietze het volgende:
Heb ook jaren een beamer gehad, moest wel altijd in een donkere kamer zitten idd maar wel heerlijk beeld van 4meter
Elk jaar een lamp a 100e kopen, ik zit er 4m vanaf en had alleen het beste beeld in een echt donkere kamer.quote:Op donderdag 14 maart 2024 20:40 schreef gepromoveerT het volgende:
[..]
Waaeom gebruik je nu dan geen beamer meer?
Zal voor een 1080p beamer gaan.quote:Op zaterdag 16 maart 2024 16:48 schreef gepromoveerT het volgende:
Nou, ik heb me ingelezen mbt Beamers; sjezus wat je allemaal niet tegenkomt; resolutie, kijkafstand, Lumen en Ansi Lumen, DLP en LCD en LED projectoren, levensduur en Laser. Helderheid en Short throw.
De Beamer komt op pakweg 3,5 meter van het scherm te staan, dus Beamerafstand oftewel Throw ratio (simpel formuletje) is ook van belang.
Wordt dan een schermbreedte van pak hem beet 2,45 m. Lijkt mij wel lekker![]()
En dan ben ik nog geeneens aan de schermen toegekomen.
Aan het plafond met een AB. (dan heb ik inmiddels 5 ab's liggen).
Na een hele middag zitten lezen, leren, aanklooien en Tweakers was ik het zat en heb tot nog toe twee Beamers gevonden, die mij wel aardig lijken:
-ACER H6800BDa Wit Resolutie 3840 x 2160 ¤ 677,–
-ACER Home H6542BDK Wit native resolution: 1080p (1920x1080) 3D-Ready ¤ 549
Overigens hebben LED beamers ook nog koeling nodig. Wist ik veel.
Dit alles ter info en ik blijf verder zoeken.
Uiteraard blijven tips en aanvullingen welkom.
Ik stream nooit; ik 'koop' de films zeg maar, sort of...quote:Op zaterdag 16 maart 2024 17:08 schreef suijkerbuijk het volgende:
[..]
Zal voor een 1080p beamer gaan.
Zeker omdat veel streaming niet eens boven de 1080p komt.
Liever goed beeld op 1080p dan slecht beeld op 4k zeg maar
Hoe groter de oppervlakte hoe meer pixels je nodig hebquote:Op zaterdag 16 maart 2024 21:31 schreef gepromoveerT het volgende:
[..]
Ik stream nooit; ik 'koop' de films zeg maar, sort of...
M'n 2e monitor/tv is ook 4K x 2K, 3840x2160 en die geeft ook 1080p prima weer. En heb ik een film te pakken op Ultra HD, dan weet je niet wat je ziet. Bijv. Skull, ook wel Prey genoemd op 2160p is echt geweldig.
Maart ik ben nog steeds aan het zoeken, thanks
Gordijnen simpel.quote:Op dinsdag 19 maart 2024 10:58 schreef junkiesietze het volgende:
zijn de beamers van nu niet meer zo lichtgevoelig dan? of heb je een goede verduisterende oplossing voor de woonkamer?
@:suijkerbuijk
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |