abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_212709005
Bron: https://nos.nl/nieuwsuur/(...)ie-frank-te-verhalen

Trambedrijf GVB probeerde na oorlog transportkosten van familie Frank te verhalen

Dat Nederlandse vervoerbedrijven meewerkten aan de Jodentransporten in de Tweede Wereldoorlog was al bekend. Nu hebben onderzoekers ontdekt dat het Amsterdamse Gemeentevervoerbedrijf (GVB) daar nog na de bevrijding geld voor heeft proberen te innen.

Het GVB verhuurde voor de transporten trams aan de Duitse bezetter. Na de oorlog zette het bedrijf een incassobureau in om de laatste facturen betaald te krijgen, onder meer die voor de rit met Anne Frank en haar familie. "Verbijsterend", noemt schrijver Guus Luijters de ontdekking.

Voor een film en boek over de Jodenvervolging in Amsterdam onderzocht Luijters met filmmaker Willy Lindwer het systeem van de Jodentransporten. De facturen doken op in het archief van oorlogsinstituut NIOD.

Anne Frank in laatste tram
In de Tweede Wereldoorlog werden 63.000 Joden uit Amsterdam gedeporteerd. Met trams vervoerden de Duitsers de gevangenen naar treinstations, vanaf waar ze werden doorgestuurd naar concentratiekampen.

De facturen bevatten veel nieuwe details. In totaal hebben de Duitsers 900 trams laten rijden. "Het Gemeentevervoerbedrijf stuurde elke maand rekeningen voor alle diensten die ze verleenden aan de bezetter en verdiende daar dus geld aan", zegt Lindwer. "De trams werden speciaal ingehuurd door de Duitsers, dat waren niet gewoon reguliere tramritten."

Lindwer en Luijters stuitten tijdens het onderzoek op de rekening van de laatste tramrit op 8 augustus 1944. Ook ontdekten ze de namen van Anne Frank en haar familie op lijsten van de mensen die diezelfde dag vanaf het Centraal Station naar doorvoerkamp Westerbork afgevoerd zijn. "Met de tram zijn ze eerst vanuit de voormalige gevangenis aan de Weteringschans overgebracht naar het Centraal Station", zegt Lindwer.

NIOD / GVB
De factuur met daarop de tramrit die de familie Frank afvoerde naar het Centraal Station
De factuur maakt duidelijk dat het GVB tot na de oorlog de kosten heeft proberen te verhalen. Luijters: "Het meest verbijsterende vond ik dat Willy ontdekte dat er een aantekening op stond dat de rekening bij de bevrijding nog niet betaald was door de Duitsers. En dat er toen een incassobureau is ingeschakeld dat twee jaar lang geprobeerd heeft om die 80 gulden te innen. Dat vond ik werkelijk shocking."

In de aantekeningen staat dat de factuur ter incasso gegeven is in december 1945 en dat op 1 januari 1947 nog altijd niet is betaald. "Dus het Gemeentevervoerbedrijf is nog lang na de oorlog bezig geweest om bedragen binnen te halen van Jodentransporten uit de oorlog", zegt Lindwer. Onduidelijk is waar de incasso werd ingediend.

10 gulden per rit
Historicus Johannes Houwink ten Cate, tot 2022 NIOD-onderzoeker, hielp bij het onderzoek en bevestigde de authenticiteit van de facturen. "De bedragen van die facturen komen precies overeen met de debiteurenadministratie van het Gemeentevervoerbedrijf. De Gestapo in Den Haag betaalde de rekeningen."

De facturen "laten aan precisie werkelijk niets te wensen over", zegt de onderzoeker. "Per traject wordt aangegeven met hoeveel materieel er gereden wordt, op welke dag en hoe laat. We zien dat het GVB per gehuurde tram 10 gulden rekende, en voor nachtelijke ritten 12,50 gulden."

GVB / NIOD
Een van de facturen voor gehuurde tramstellen
De NS bood in 2005 excuses aan voor zijn rol bij de Jodentransporten en beloofde in 2018 een schadevergoeding te betalen aan slachtoffers en nabestaanden. Het GVB deed dat vooralsnog niet. Het Centraal Joods Overleg gaat het ov-bedrijf in een gesprek "wijzen op z'n verantwoordelijkheid", zegt voorzitter Chanan Herzberger in een reactie. "We gaan iets claimen, we moeten het nog hebben over een vorm. Dat kan bijvoorbeeld een fonds tegen antisemitisme zijn of een monument in de stad."

'Trambestuurders wisten wat ze deden'
Volgens de onderzoekers zijn zowel het GVB als de trambestuurders medeplichtig. Houwink ten Cate: "De bestuurders hebben met eigen ogen gezien dat de tramstellen die ze bestuurden bewaakt werden door Duitse politiemannen die geweren bij zich droegen. Ze begrepen dus dat ze mensen vervoerden tegen hun wil, die zich in de macht van hun doodsvijanden bevonden. Ze begrepen dat die mensen naar doorgangskampen gingen waarna je zo goed als nooit meer iets van ze hoorde. Als je dit bij elkaar optelt, kom je op collaboratie uit."

Lindwer: "Gewone Amsterdamse trambestuurders en het GVB werden medeplichtig gemaakt aan een diabolisch systeem. Maar dat betekent niet dat ze minder medeplichtig zijn. Dat zijn ze wel." Toch hield toenmalig GVB-directeur W.B.I. Hofman tot lang na de oorlog zijn baan.

Houwink ten Cate benadrukt wel dat de individuele bestuurders minder schuld kunnen worden aangerekend dan het GVB. "Voor lager geplaatste mensen moet je de keuzevrijheid niet overdrijven. Staken was bijvoorbeeld verboden. Toen er gestaakt was in februari 1941, was die staking bloedig onderdrukt."

In een reactie zegt burgemeester Femke Halsema dat de rol van het GVB haar "vervult met afschuw en schaamte". "De kille boekhouding bevestigt opnieuw hoe onmenselijk onze Joodse stadgenoten door ambtenaren werden behandeld."

In 2019 gaf de gemeente het NIOD al de opdracht om onderzoek te doen naar het optreden van gemeentelijke diensten tijdens de oorlog. Halsema verwacht de resultaten eind dit jaar.
pi_212709015
@EttovanBelgie @Hanca Weer fraaie pagina's in onze heldhaftige oorlogshistorie.
  dinsdag 5 maart 2024 @ 21:42:09 #3
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_212709025
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 maart 2024 21:41 schreef PietjePuk2000 het volgende:
@:ettovanbelgie @:hanca Weer fraaie pagina's in onze heldhaftige oorlogshistorie.
Ons leger was inderdaad heldhaftig, en meer dan dat. Ik ga je de cijfers niet weer geven.

Verplicht leesvoer voor elke Nederlander:

Voorts zal ik het maar herhalen: nergens is ontkend dat er gecollaboreerd werd, nergens is gesteld dat Nederland geheel heeft bestaan uit verzetsstrijders. Wat gesteld is dat jóuw narratief van een Nederland dat eigenlijk net als Oostenrijk het "allemaal wel gezellig vond, die Duitse bezoeker", en dat het Nederlands leger laf zou zijn geweest, is wat is bestreden. Met feiten. Enkele daarvan uit bronnen die je nota bene zelf aandroeg

[ Bericht 13% gewijzigd door EttovanBelgie op 05-03-2024 21:51:55 ]
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_212709160
quote:
In de aantekeningen staat dat de factuur ter incasso gegeven is in december 1945 en dat op 1 januari 1947 nog altijd niet is betaald. "Dus het Gemeentevervoerbedrijf is nog lang na de oorlog bezig geweest om bedragen binnen te halen van Jodentransporten uit de oorlog", zegt Lindwer. Onduidelijk is waar de incasso werd ingediend.
Januari 1947 is imo niet "lang na de oorlog". Had men liever gezien dat gemaakte kosten niet op de voormalige bezetter verhaald zouden worden?

quote:
Volgens de onderzoekers zijn zowel het GVB als de trambestuurders medeplichtig. Houwink ten Cate: "De bestuurders hebben met eigen ogen gezien dat de tramstellen die ze bestuurden bewaakt werden door Duitse politiemannen die geweren bij zich droegen. Ze begrepen dus dat ze mensen vervoerden tegen hun wil, die zich in de macht van hun doodsvijanden bevonden. Ze begrepen dat die mensen naar doorgangskampen gingen waarna je zo goed als nooit meer iets van ze hoorde. Als je dit bij elkaar optelt, kom je op collaboratie uit."
Grote woorden 80 jaar later over gewone mensen die hun eigen leven ook in de waagschaal hadden gelegd als ze weigerden.
  dinsdag 5 maart 2024 @ 21:53:29 #5
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_212709215
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 maart 2024 21:41 schreef PietjePuk2000 het volgende:
Weer fraaie pagina's in onze heldhaftige oorlogshistorie.
Dat stelde inderdaad niet veel voor. Maar dat veel bedrijven bereid zijn hun eigen kinderen nog te verkopen voor wat winst of zoals in dit geval nog wat centjes eisen over de rug van dooie Joden is ook niet zo schokkend.
Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
pi_212709261
Nou nou, wat een ophef weer. Was oorlog, genoeg bedrijven en mensen die aan de foute zijde stonden.

De gemeente A'dam overhandigde zelf ook de namen van Joodse inwoners aan de Nazi's.
  dinsdag 5 maart 2024 @ 21:57:26 #7
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_212709283
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 maart 2024 21:53 schreef Harvest89 het volgende:

[..]
Dat stelde inderdaad niet veel voor. Maar dat veel bedrijven bereid zijn hun eigen kinderen nog te verkopen voor wat winst of zoals in dit geval nog wat centjes eisen over de rug van dooie Joden is ook niet zo schokkend.
Het Nederlandse leger en haar inzet in Mei stelde buitengewoon veel voor; dermate dat meneer Hitler nogal pissig was dat het allemaal langer dan een paar uur duurde.

Maar goed... Harvest en bronnen.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  dinsdag 5 maart 2024 @ 22:05:52 #8
73232 De_Hertog
Aut bibat, aut abeat
pi_212709425
quote:
1s.gif Op dinsdag 5 maart 2024 21:40 schreef PietjePuk2000 het volgende:
"We gaan iets claimen, we moeten het nog hebben over een vorm. Dat kan bijvoorbeeld een fonds tegen antisemitisme zijn of een monument in de stad."
Begrijp ik goed dat het enige echt nieuwe in dit verhaal is dat sommige facturen naar een deurwaarder gegaan zijn? Ik ben wel benieuwd wat voor monument we daarvoor gaan krijgen dan.
Mary had a little lamb
Then Mary had dessert
  dinsdag 5 maart 2024 @ 22:21:51 #9
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_212709692
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 maart 2024 21:57 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Het Nederlandse leger en haar inzet in Mei stelde buitengewoon veel voor; dermate dat meneer Hitler nogal pissig was dat het allemaal langer dan een paar uur duurde.

Ik heb geen in om zo´n discussie te herhalen.
Dat jij er onder de indruk van bent is wel duidelijk. Ik niet.
pi_212709733
quote:
1s.gif Op dinsdag 5 maart 2024 21:40 schreef PietjePuk2000 het volgende:
Ik heb nou niet echt het idee dat ze veel keuzevrijheid hadden :')
  dinsdag 5 maart 2024 @ 22:26:12 #11
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_212709758
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 maart 2024 22:21 schreef Harvest89 het volgende:

[..]
Ik heb geen in om zo´n discussie te herhalen.
Dat jij er onder de indruk van bent is wel duidelijk. Ik niet.
Je kent de cijfers niet eens.

Je bent er niet van onder de indruk omdat je nu al een tijdje in je "Alles-aan-Nederland-is-k*t" fase zit.

Je kan niet onder de indruk zijn van iets waar je geen enkel besef van hebt.

Wat zou het het forum verrijken als je je eerst eens inlas in zaken aleer je je vingers loslaat op 't keyboard.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  Moderator dinsdag 5 maart 2024 @ 22:28:39 #12
236264 crew  capricia
pi_212709797
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 maart 2024 22:23 schreef tjoptjop het volgende:

[..]
Ik heb nou niet echt het idee dat ze veel keuzevrijheid hadden :')
Dat weet ik eigenlijk niet.
Ik denk dat ze zich eigenlijk gewoon compleet niet bewust waren van het uiteindelijke lot van de mensen die ze vervoerden. Ze deden gewoon hun werk.
Als je als trambestuurder iemand van Amsterdam Amstel naar de Hollandse Schouwburg vervoert, hoe moet je dan weten wat er zich in Sobibor afspeelt?

Ik vind de politie die gezinnen uit huis ophaalden, meer medeplichtig.
Maar dat is puur gevoelsmatig.

Het zijn sws wel veel ambtenaren die gewoon mee werkten met de bezetter. Maar goed. Dat was dan ook wat onze regering wilde.

[ Bericht 6% gewijzigd door capricia op 05-03-2024 22:38:01 ]
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
  dinsdag 5 maart 2024 @ 22:34:26 #13
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_212709878
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 maart 2024 22:26 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Je kent de cijfers niet eens.

Je bent er niet van onder de indruk omdat je nu al een tijdje in je "Alles-aan-Nederland-is-k*t" fase zit.

Je kan niet onder de indruk zijn van iets waar je geen enkel besef van hebt.

Wat zou het het forum verrijken als je je eerst eens inlas in zaken aleer je je vingers loslaat op 't keyboard.
Ik vind het knap dat jij denkt te weten wat ik weet of denk. Kun je me misschien het adres geven van die paranormale telepatist?
pi_212709879
quote:
1s.gif Op dinsdag 5 maart 2024 22:28 schreef capricia het volgende:

[..]
Dat weet ik eigenlijk niet.

En vervolgens een aantal zinnen met daarin ‘ik denk’ en wat aannames. We waren er allemaal niet bij, maar toch menen we even te weten hoe het allemaal was. Omdat we Saving Private Ryan hebben gezien of wat?
U MAD?
  dinsdag 5 maart 2024 @ 22:36:21 #15
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_212709897
quote:
10s.gif Op dinsdag 5 maart 2024 22:34 schreef Harvest89 het volgende:

[..]
Ik vind het knap dat jij denkt te weten wat ik weet of denk. Kun je me misschien het adres geven van die paranormale telepatist?
Nee, ik kan gewoon vragen:

Hoeveel tanks had het Duitse leger op 10 mei 1940 in Nederland?
Hoeveel tanks had Nederland?

Ga je gang.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  dinsdag 5 maart 2024 @ 22:37:03 #16
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_212709910
quote:
10s.gif Op dinsdag 5 maart 2024 22:05 schreef De_Hertog het volgende:

[..]
Begrijp ik goed dat het enige echt nieuwe in dit verhaal is dat sommige facturen naar een deurwaarder gegaan zijn? Ik ben wel benieuwd wat voor monument we daarvoor gaan krijgen dan.
"De Deurwaarder" Een stuk lelijk verroest ijzer van een oude tram in de vorm van een hand.
Dat voor het tramstation plaatsen of zo.
pi_212709929
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 maart 2024 21:48 schreef saparmurat_niyazov het volgende:

[..]
Januari 1947 is imo niet "lang na de oorlog". Had men liever gezien dat gemaakte kosten niet op de voormalige bezetter verhaald zouden worden?
[..]
Grote woorden 80 jaar later over gewone mensen die hun eigen leven ook in de waagschaal hadden gelegd als ze weigerden.
Kansloze clickbait titel op de nos ook.
pi_212709983
Wat ik aanvankelijk een beetje opmaakte uit het artikel, is dat Otto Frank hoogstpersoonlijk nog een rekening kreeg van het GVB voor het vervoer naar de vergassing van zijn gezin.

Nu hoef ik het GVB niet te verdedigen, maar als ik het goed begrijp hebben ze iedere 'dienst' bij de Duitsers in rekening gebracht.

Dat vind ik niet geheel onbegrijpelijk, hoe absurd ook, om de Duitsers dus tot de laatste cent voor alles te laten betalen.

Ik vond het in rekening brengen van achterstallig erfpacht inclusief boetes aan terugkerende joden na de oorlog door de gemeente Amsterdam schokkender. Achterstallige erfpacht voor de tijd dat men in Auschwitz zat.
pi_212709990
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 maart 2024 21:57 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]

Het stelde veel voor omdat wij met een handjevol soldaten op fietsen en paarden met wapens van voor de wo1 de moffen nog zo lang hebben kunnen tegenhouden.
pi_212709992
Bijzonder dat degene die zich wel druk maken om mensen die 80 jaar geleden fout waren dan ook degene zijn die het hedendaagse antisemitisme mogelijk maken
Op dinsdag 23 april 2024 10:41 schreef Solotovski het volgende:
Jij bent het zonnetje!!!
  dinsdag 5 maart 2024 @ 22:43:47 #21
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_212709998
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 maart 2024 22:43 schreef 111210 het volgende:

[..]
Het stelde veel voor omdat wij met een handjevol soldaten op fietsen en paarden met wapens van voor de wo1 de moffen nog zo lang hebben kunnen tegenhouden.
De verliezen aan manschappen aan beide zijden waren vrijwel gelijk.

Dat alleen al zegt genoeg.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  Moderator dinsdag 5 maart 2024 @ 22:47:11 #22
236264 crew  capricia
pi_212710042
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 maart 2024 22:34 schreef de_boswachter het volgende:

[..]
En vervolgens een aantal zinnen met daarin ‘ik denk’ en wat aannames. We waren er allemaal niet bij, maar toch menen we even te weten hoe het allemaal was. Omdat we Saving Private Ryan hebben gezien of wat?
??
NIOD en algemene kennis.
Minister president Colijn (die was minister president in 5 kabinetten) riep gewoon op tot samenwerking met de bezetter.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_212710065
Ja wij, Nederland, werken altijd mee. Zie je ook in het huidige conflict. We zijn gewoon een laf volk.
pi_212710074
quote:
1s.gif Op dinsdag 5 maart 2024 22:47 schreef capricia het volgende:

[..]
??
NIOD en algemene kennis.
Minister president Colijn (die was minister president in 5 kabinetten) riep gewoon op tot samenwerking met de bezetter.
Colijn was geen voorzitter der ministerraad meer ten tijde van de Duitse inval/bezetting.
pi_212710094
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 maart 2024 22:49 schreef Nober het volgende:
Ja wij, Nederland, werken altijd mee. Zie je ook in het huidige conflict. We zijn gewoon een laf volk.
Eigenlijk is dit een soort nationalisme, negatief, maar evengoed voor een discussie volstrekt onbruikbaar nationalisme.
  Moderator dinsdag 5 maart 2024 @ 22:52:00 #26
236264 crew  capricia
pi_212710099
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 maart 2024 22:49 schreef saparmurat_niyazov het volgende:

[..]
Colijn was geen voorzitter der ministerraad meer ten tijde van de Duitse inval/bezetting.
Maar hij schreef wel die oproep.
En dat heeft in veel gezindten invloed gehad.
There is a name for it:
We call them Poor"
  dinsdag 5 maart 2024 @ 22:53:05 #27
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_212710108
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 maart 2024 22:49 schreef Nober het volgende:
Spreek voor jezelf.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  Moderator dinsdag 5 maart 2024 @ 22:55:12 #28
236264 crew  capricia
pi_212710135
Het crescendo voor ambtenaren was gewoon 'blijf op je post en werk samen met de bezetter'.
https://www.trouw.nl/binn(...)reldoorlog~b1b7214f/
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_212710141
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 maart 2024 22:38 schreef 111210 het volgende:

[..]
Kansloze clickbait titel op de nos ook.
De titel is in eerste instantie vooral erg onduidelijk (alsof het gaat om de kosten van specifiek deze familie, inderdaad), zodra je wel begrijpt wat er bedoeld wordt is hij alsnog erg devaluerend richting die duizenden andere Joden die ook uit Amsterdam weggevoerd zijn.
  Moderator dinsdag 5 maart 2024 @ 22:58:27 #30
236264 crew  capricia
pi_212710178
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 maart 2024 22:55 schreef saparmurat_niyazov het volgende:

[..]
De titel is in eerste instantie vooral erg onduidelijk (alsof het gaat om de kosten van specifiek deze familie, inderdaad), zodra je wel begrijpt wat er bedoeld wordt is hij alsnog erg devaluerend richting die duizenden andere Joden die ook uit Amsterdam weggevoerd zijn.
Ja.
Hier thuis dachten ze ook in eerste instantie dat het persee na de oorlog alsnog op de joden werd verhaald. Toen bleek dat het op Duitsland was, vond men het niet echt nieuwswaardig.
Dat was wel logisch. Vond men hier.

Boekhoudend volkje. Zijn we.
Maar vooral een raar artikel.
There is a name for it:
We call them Poor"
  dinsdag 5 maart 2024 @ 23:01:08 #31
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_212710205
quote:
1s.gif Op dinsdag 5 maart 2024 22:55 schreef capricia het volgende:
Het crescendo voor ambtenaren was gewoon 'blijf op je post en werk samen met de bezetter'.
https://www.trouw.nl/binn(...)reldoorlog~b1b7214f/
Moedig hoor.
  Moderator dinsdag 5 maart 2024 @ 23:03:47 #32
236264 crew  capricia
pi_212710230
quote:
10s.gif Op dinsdag 5 maart 2024 23:01 schreef Harvest89 het volgende:

[..]
Moedig hoor.
Understatement, ja. :D
There is a name for it:
We call them Poor"
  dinsdag 5 maart 2024 @ 23:03:50 #33
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_212710231
quote:
1s.gif Op dinsdag 5 maart 2024 22:58 schreef capricia het volgende:

[..]
Ja.
Hier thuis dachten ze ook in eerste instantie dat het persee na de oorlog alsnog op de joden werd verhaald. Toen bleek dat het op Duitsland was, vond men het niet echt nieuwswaardig.
Dat was wel logisch. Vond men hier.

Boekhoudend volkje. Zijn we.
Maar vooral een raar artikel.
Joden die voor hun eigen kaartje naar het kamp moeten betalen. Dat zou echt ziek zijn. Maar in dit gierige landje zou dat niet eens ondenkbaar zijn :')
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
  dinsdag 5 maart 2024 @ 23:04:07 #34
117098 Hathor
Effe niet
pi_212710235
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 maart 2024 22:43 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
De verliezen aan manschappen aan beide zijden waren vrijwel gelijk.

Dat alleen al zegt genoeg.
De verliezen die de nazi's leden rond Den Haag deed ze besluiten om Rotterdam dan maar plat te gooien.
Radical islam is the snake in the grass.
Moderate islam is the grass that hides the snake.
  dinsdag 5 maart 2024 @ 23:06:07 #35
117098 Hathor
Effe niet
pi_212710245
quote:
84s.gif Op dinsdag 5 maart 2024 23:03 schreef Starhopper het volgende:

[..]
Joden die voor hun eigen kaartje naar het kamp moeten betalen. Dat zou echt ziek zijn. Maar in dit gierige landje zou dat niet eens ondenkbaar zijn :')
Rot op met je gierig landje. Weet je hoeveel er jaarlijks vanuit dit land overgemaakt word aan ontwikkelingshulp?
Radical islam is the snake in the grass.
Moderate islam is the grass that hides the snake.
  Moderator dinsdag 5 maart 2024 @ 23:06:39 #36
236264 crew  capricia
pi_212710248
quote:

[..]
Een achterstallige aanslag gemeente- of erfbelasting als je terug kwam uit een kamp met niets, was wel gebruikelijk in veel gemeenten.
There is a name for it:
We call them Poor"
  dinsdag 5 maart 2024 @ 23:08:17 #37
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_212710255
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 maart 2024 23:06 schreef Hathor het volgende:

[..]
Rot op met je gierig landje. Weet je hoeveel er jaarlijks vanuit dit land overgemaakt word aan ontwikkelingshulp?
Zeg je dat ook tegen Belgen?
  dinsdag 5 maart 2024 @ 23:08:37 #38
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_212710258
quote:
1s.gif Op dinsdag 5 maart 2024 23:06 schreef capricia het volgende:

[..]
Een achterstallige aanslag gemeente- of erfbelasting als je terug kwam uit een kamp met niets, was wel gebruikelijk in veel gemeenten.
Oohja, dat had je ook nog :X
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
pi_212710278
quote:

[..]
De nazi's betaalden dit soort kosten, ik vermoed tot en met de crematoria aan toe, ruimschoots met het gestolen geld en eigendommen van afgevoerde joden zelf.
pi_212710286
Oh wat waren we slecht. Mensen die nu nog te laf zijn om een nuancering te doen, zich te verplaatsen in mensen in die tijd of anderszins een tikje dwars te zijn impliceren hiermee dat ze zelf wel hadden geweigerd, zonder enig effect behalve ontslagen worden of veel erger. Walgelijk gratuite zelfverheerlijking, deugpronken door slappe zakken waar er toen gelukkig veel minder van waren.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  dinsdag 5 maart 2024 @ 23:14:56 #41
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_212710296
Mijn moeder en haar ouders en zus zijn ook op die manier gedeporteerd en toen mijn moeder als enige van haar hele familie allerlei kampen overleefd had kwam ze er achter dat hun huis in de Kalverstraat, inclusief hun spullen, geconfisqueerd was door collaborerende Nederlanders.

Een paar jaar geleden kregen wij dankzij inspanningen Salo Muller, wel wat gecompenseerd van de NS.

Hoog tijd dus dat ook het GVB nu over de brug komt.
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
  dinsdag 5 maart 2024 @ 23:16:03 #42
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_212710299
quote:

Klopt.
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
  Moderator dinsdag 5 maart 2024 @ 23:23:51 #43
236264 crew  capricia
pi_212710343
quote:
1s.gif Op dinsdag 5 maart 2024 23:16 schreef golfer het volgende:

[..]
Klopt.
Ziek toch?
Het hele systeem was ziek.
En om even terug te komen op de trambestuurder: ik vind het bizar dat er daar een vorm van schuld neergelegd wordt in dit artikel, en dat bijv een Radio Oranje (die alles bijtijds wist, maar er niet voor koos om haar joodse Nederlanders te beschermen) niet genoemd wordt.
Gemeenten, ambtenaren, politie.
Zovelen hebben boter op hun hoofd.
Nee, we schrijven een stuk over de trambestuurder. Wouw.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_212710357
quote:
1s.gif Op dinsdag 5 maart 2024 23:14 schreef golfer het volgende:
Mijn moeder en haar ouders en zus zijn ook op die manier gedeporteerd en toen mijn moeder als enige van haar hele familie allerlei kampen overleefd had kwam ze er achter dat hun huis in de Kalverstraat, inclusief hun spullen, geconfisqueerd was door collaborerende Nederlanders.

Een paar jaar geleden kregen wij dankzij inspanningen Salo Muller, wel wat gecompenseerd van de NS.

Voor wat betreft het GVB ben ik het daarmee eens. Net als NS heeft GVB geld gekregen voor de transporten. Dat bloedgeld zou net als bij NS op één of andere manier herverdeeld moeten worden naar slachtoffers en nabestaanden, al is het maar symbolisch. Tenminste, zo heb ik de inspanningen van Salo Muller richting NS geïnterpreteerd.
  Moderator dinsdag 5 maart 2024 @ 23:34:39 #45
236264 crew  capricia
pi_212710374
quote:
1s.gif Op dinsdag 5 maart 2024 23:14 schreef golfer het volgende:

En het 'verhuisbedrijf' en de bank waar de tegoeden verplicht gestald moesten worden.

Ik vind het allemaal zo triest. Hoe NL met haar eigen joodse burgers omgegaan is.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_212710376
quote:

[..]
En dan had je nog dit
quote:
Joodse Amsterdammers die na de Tweede Wereldoorlog terugkeerden uit de vernietigingskampen, zijn jarenlang gevolgd door de veiligheidsdiensten. De Binnenlandse Veiligheidsdienst (BVD), de voorloper van de AIVD, zag de Joden als extremistisch en potentieel gevaar voor de democratie. Dat blijkt uit onderzoek van Het Parool, dat archieven van de BVD bekeken heeft.

Vele Holocaustoverlevenden werden tot in de jaren tachtig door de dienst bespioneerd. De BVD deed volgens de krant verslag van vele Holocaustherdenkingen. Daarbij werd onder meer genoteerd wie er aanwezig was.

https://nos.nl/l/2502616
When the student is ready, the teacher will appear.
When the student is truly ready, the teacher will disappear.
  Moderator dinsdag 5 maart 2024 @ 23:40:25 #47
236264 crew  capricia
pi_212710394
quote:
1s.gif Op dinsdag 5 maart 2024 23:35 schreef Aether het volgende:

[..]
En dan had je nog dit
[..]

Ja. Hoe meer ik er van lees, hoe bizarder het wordt. Je eigen Nederlandse burgers hè. Die paar joden die er nog terug kwamen. Echt ongelooflijk.
Sws dat hele idee Joden=communisme. Echt geen woorden voor.
There is a name for it:
We call them Poor"
  woensdag 6 maart 2024 @ 00:12:52 #48
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_212710586
quote:
1s.gif Op dinsdag 5 maart 2024 23:35 schreef Aether het volgende:

En dan had je nog dit
[..]

Ook dat klopt.
Nou was mijn moeder niet een communist, maar ze is wel ooit door de Russen uit haar laatste kamp bevrijd.
Poef.....gone! ©golfer
  woensdag 6 maart 2024 @ 06:40:44 #49
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_212711117
quote:

[..]
Grappig altijd hoe dit soort generaliserende statements over Nederland en Nederlanders gewoon helemaal prima zijn in dezelfde hoek die moord en brand schreeuwt over generaliserende statements over landen en mensen.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  woensdag 6 maart 2024 @ 06:42:07 #50
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_212711121
quote:
1s.gif Op dinsdag 5 maart 2024 23:40 schreef capricia het volgende:

[..]
Ja. Hoe meer ik er van lees, hoe bizarder het wordt. Je eigen Nederlandse burgers hè. Die paar joden die er nog terug kwamen. Echt ongelooflijk.
Sws dat hele idee Joden=communisme. Echt geen woorden voor.
Antisemitisme is een hardnekkig vergif.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')