Ons leger was inderdaad heldhaftig, en meer dan dat. Ik ga je de cijfers niet weer geven.quote:Op dinsdag 5 maart 2024 21:41 schreef PietjePuk2000 het volgende:
@:ettovanbelgie @:hanca Weer fraaie pagina's in onze heldhaftige oorlogshistorie.
Januari 1947 is imo niet "lang na de oorlog". Had men liever gezien dat gemaakte kosten niet op de voormalige bezetter verhaald zouden worden?quote:In de aantekeningen staat dat de factuur ter incasso gegeven is in december 1945 en dat op 1 januari 1947 nog altijd niet is betaald. "Dus het Gemeentevervoerbedrijf is nog lang na de oorlog bezig geweest om bedragen binnen te halen van Jodentransporten uit de oorlog", zegt Lindwer. Onduidelijk is waar de incasso werd ingediend.
Grote woorden 80 jaar later over gewone mensen die hun eigen leven ook in de waagschaal hadden gelegd als ze weigerden.quote:Volgens de onderzoekers zijn zowel het GVB als de trambestuurders medeplichtig. Houwink ten Cate: "De bestuurders hebben met eigen ogen gezien dat de tramstellen die ze bestuurden bewaakt werden door Duitse politiemannen die geweren bij zich droegen. Ze begrepen dus dat ze mensen vervoerden tegen hun wil, die zich in de macht van hun doodsvijanden bevonden. Ze begrepen dat die mensen naar doorgangskampen gingen waarna je zo goed als nooit meer iets van ze hoorde. Als je dit bij elkaar optelt, kom je op collaboratie uit."
Dat stelde inderdaad niet veel voor. Maar dat veel bedrijven bereid zijn hun eigen kinderen nog te verkopen voor wat winst of zoals in dit geval nog wat centjes eisen over de rug van dooie Joden is ook niet zo schokkend.quote:Op dinsdag 5 maart 2024 21:41 schreef PietjePuk2000 het volgende:
Weer fraaie pagina's in onze heldhaftige oorlogshistorie.
Het Nederlandse leger en haar inzet in Mei stelde buitengewoon veel voor; dermate dat meneer Hitler nogal pissig was dat het allemaal langer dan een paar uur duurde.quote:Op dinsdag 5 maart 2024 21:53 schreef Harvest89 het volgende:
[..]
Dat stelde inderdaad niet veel voor. Maar dat veel bedrijven bereid zijn hun eigen kinderen nog te verkopen voor wat winst of zoals in dit geval nog wat centjes eisen over de rug van dooie Joden is ook niet zo schokkend.
Begrijp ik goed dat het enige echt nieuwe in dit verhaal is dat sommige facturen naar een deurwaarder gegaan zijn? Ik ben wel benieuwd wat voor monument we daarvoor gaan krijgen dan.quote:Op dinsdag 5 maart 2024 21:40 schreef PietjePuk2000 het volgende:
"We gaan iets claimen, we moeten het nog hebben over een vorm. Dat kan bijvoorbeeld een fonds tegen antisemitisme zijn of een monument in de stad."
Ik heb geen in om zo´n discussie te herhalen.quote:Op dinsdag 5 maart 2024 21:57 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Het Nederlandse leger en haar inzet in Mei stelde buitengewoon veel voor; dermate dat meneer Hitler nogal pissig was dat het allemaal langer dan een paar uur duurde.
Maar goed... Harvest en bronnen.
Ik heb nou niet echt het idee dat ze veel keuzevrijheid haddenquote:Op dinsdag 5 maart 2024 21:40 schreef PietjePuk2000 het volgende:
Volgens de onderzoekers zijn zowel het GVB als de trambestuurders medeplichtig. Houwink ten Cate: "De bestuurders hebben met eigen ogen gezien dat de tramstellen die ze bestuurden bewaakt werden door Duitse politiemannen die geweren bij zich droegen. Ze begrepen dus dat ze mensen vervoerden tegen hun wil, die zich in de macht van hun doodsvijanden bevonden. Ze begrepen dat die mensen naar doorgangskampen gingen waarna je zo goed als nooit meer iets van ze hoorde. Als je dit bij elkaar optelt, kom je op collaboratie uit."
Je kent de cijfers niet eens.quote:Op dinsdag 5 maart 2024 22:21 schreef Harvest89 het volgende:
[..]
Ik heb geen in om zo´n discussie te herhalen.
Dat jij er onder de indruk van bent is wel duidelijk. Ik niet.
Dat weet ik eigenlijk niet.quote:Op dinsdag 5 maart 2024 22:23 schreef tjoptjop het volgende:
[..]
Ik heb nou niet echt het idee dat ze veel keuzevrijheid hadden
Ik vind het knap dat jij denkt te weten wat ik weet of denk. Kun je me misschien het adres geven van die paranormale telepatist?quote:Op dinsdag 5 maart 2024 22:26 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Je kent de cijfers niet eens.
Je bent er niet van onder de indruk omdat je nu al een tijdje in je "Alles-aan-Nederland-is-k*t" fase zit.
Je kan niet onder de indruk zijn van iets waar je geen enkel besef van hebt.
Wat zou het het forum verrijken als je je eerst eens inlas in zaken aleer je je vingers loslaat op 't keyboard.
En vervolgens een aantal zinnen met daarin ‘ik denk’ en wat aannames. We waren er allemaal niet bij, maar toch menen we even te weten hoe het allemaal was. Omdat we Saving Private Ryan hebben gezien of wat?quote:
Nee, ik kan gewoon vragen:quote:Op dinsdag 5 maart 2024 22:34 schreef Harvest89 het volgende:
[..]
Ik vind het knap dat jij denkt te weten wat ik weet of denk. Kun je me misschien het adres geven van die paranormale telepatist?
"De Deurwaarder" Een stuk lelijk verroest ijzer van een oude tram in de vorm van een hand.quote:Op dinsdag 5 maart 2024 22:05 schreef De_Hertog het volgende:
[..]
Begrijp ik goed dat het enige echt nieuwe in dit verhaal is dat sommige facturen naar een deurwaarder gegaan zijn? Ik ben wel benieuwd wat voor monument we daarvoor gaan krijgen dan.
Kansloze clickbait titel op de nos ook.quote:Op dinsdag 5 maart 2024 21:48 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
[..]
Januari 1947 is imo niet "lang na de oorlog". Had men liever gezien dat gemaakte kosten niet op de voormalige bezetter verhaald zouden worden?
[..]
Grote woorden 80 jaar later over gewone mensen die hun eigen leven ook in de waagschaal hadden gelegd als ze weigerden.
Het stelde veel voor omdat wij met een handjevol soldaten op fietsen en paarden met wapens van voor de wo1 de moffen nog zo lang hebben kunnen tegenhouden.quote:Op dinsdag 5 maart 2024 21:57 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Het Nederlandse leger en haar inzet in Mei stelde buitengewoon veel voor; dermate dat meneer Hitler nogal pissig was dat het allemaal langer dan een paar uur duurde.
Maar goed... Harvest en bronnen.
De verliezen aan manschappen aan beide zijden waren vrijwel gelijk.quote:Op dinsdag 5 maart 2024 22:43 schreef 111210 het volgende:
[..]
Het stelde veel voor omdat wij met een handjevol soldaten op fietsen en paarden met wapens van voor de wo1 de moffen nog zo lang hebben kunnen tegenhouden.
??quote:Op dinsdag 5 maart 2024 22:34 schreef de_boswachter het volgende:
[..]
En vervolgens een aantal zinnen met daarin ‘ik denk’ en wat aannames. We waren er allemaal niet bij, maar toch menen we even te weten hoe het allemaal was. Omdat we Saving Private Ryan hebben gezien of wat?
Colijn was geen voorzitter der ministerraad meer ten tijde van de Duitse inval/bezetting.quote:Op dinsdag 5 maart 2024 22:47 schreef capricia het volgende:
[..]
??
NIOD en algemene kennis.
Minister president Colijn (die was minister president in 5 kabinetten) riep gewoon op tot samenwerking met de bezetter.
Eigenlijk is dit een soort nationalisme, negatief, maar evengoed voor een discussie volstrekt onbruikbaar nationalisme.quote:Op dinsdag 5 maart 2024 22:49 schreef Nober het volgende:
Ja wij, Nederland, werken altijd mee. Zie je ook in het huidige conflict. We zijn gewoon een laf volk.
Maar hij schreef wel die oproep.quote:Op dinsdag 5 maart 2024 22:49 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
[..]
Colijn was geen voorzitter der ministerraad meer ten tijde van de Duitse inval/bezetting.
Spreek voor jezelf.quote:Op dinsdag 5 maart 2024 22:49 schreef Nober het volgende:
Ja wij, Nederland, werken altijd mee. Zie je ook in het huidige conflict. We zijn gewoon een laf volk.
De titel is in eerste instantie vooral erg onduidelijk (alsof het gaat om de kosten van specifiek deze familie, inderdaad), zodra je wel begrijpt wat er bedoeld wordt is hij alsnog erg devaluerend richting die duizenden andere Joden die ook uit Amsterdam weggevoerd zijn.quote:Op dinsdag 5 maart 2024 22:38 schreef 111210 het volgende:
[..]
Kansloze clickbait titel op de nos ook.
Ja.quote:Op dinsdag 5 maart 2024 22:55 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
[..]
De titel is in eerste instantie vooral erg onduidelijk (alsof het gaat om de kosten van specifiek deze familie, inderdaad), zodra je wel begrijpt wat er bedoeld wordt is hij alsnog erg devaluerend richting die duizenden andere Joden die ook uit Amsterdam weggevoerd zijn.
Moedig hoor.quote:Op dinsdag 5 maart 2024 22:55 schreef capricia het volgende:
Het crescendo voor ambtenaren was gewoon 'blijf op je post en werk samen met de bezetter'.
https://www.trouw.nl/binn(...)reldoorlog~b1b7214f/
Understatement, ja.quote:
Joden die voor hun eigen kaartje naar het kamp moeten betalen. Dat zou echt ziek zijn. Maar in dit gierige landje zou dat niet eens ondenkbaar zijnquote:Op dinsdag 5 maart 2024 22:58 schreef capricia het volgende:
[..]
Ja.
Hier thuis dachten ze ook in eerste instantie dat het persee na de oorlog alsnog op de joden werd verhaald. Toen bleek dat het op Duitsland was, vond men het niet echt nieuwswaardig.
Dat was wel logisch. Vond men hier.
Boekhoudend volkje. Zijn we.
Maar vooral een raar artikel.
De verliezen die de nazi's leden rond Den Haag deed ze besluiten om Rotterdam dan maar plat te gooien.quote:Op dinsdag 5 maart 2024 22:43 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
De verliezen aan manschappen aan beide zijden waren vrijwel gelijk.
Dat alleen al zegt genoeg.
Rot op met je gierig landje. Weet je hoeveel er jaarlijks vanuit dit land overgemaakt word aan ontwikkelingshulp?quote:Op dinsdag 5 maart 2024 23:03 schreef Starhopper het volgende:
[..]
Joden die voor hun eigen kaartje naar het kamp moeten betalen. Dat zou echt ziek zijn. Maar in dit gierige landje zou dat niet eens ondenkbaar zijn
Een achterstallige aanslag gemeente- of erfbelasting als je terug kwam uit een kamp met niets, was wel gebruikelijk in veel gemeenten.quote:Op dinsdag 5 maart 2024 23:03 schreef Starhopper het volgende:
[..]
Joden die voor hun eigen kaartje naar het kamp moeten betalen. Dat zou echt ziek zijn. Maar in dit gierige landje zou dat niet eens ondenkbaar zijn
Zeg je dat ook tegen Belgen?quote:Op dinsdag 5 maart 2024 23:06 schreef Hathor het volgende:
[..]
Rot op met je gierig landje. Weet je hoeveel er jaarlijks vanuit dit land overgemaakt word aan ontwikkelingshulp?
Oohja, dat had je ook nogquote:Op dinsdag 5 maart 2024 23:06 schreef capricia het volgende:
[..]
Een achterstallige aanslag gemeente- of erfbelasting als je terug kwam uit een kamp met niets, was wel gebruikelijk in veel gemeenten.
De nazi's betaalden dit soort kosten, ik vermoed tot en met de crematoria aan toe, ruimschoots met het gestolen geld en eigendommen van afgevoerde joden zelf.quote:Op dinsdag 5 maart 2024 23:03 schreef Starhopper het volgende:
[..]
Klopt.quote:Op dinsdag 5 maart 2024 23:06 schreef capricia het volgende:
Een achterstallige aanslag gemeente- of erfbelasting als je terug kwam uit een kamp met niets, was wel gebruikelijk in veel gemeenten.
Ziek toch?quote:
Voor wat betreft het GVB ben ik het daarmee eens. Net als NS heeft GVB geld gekregen voor de transporten. Dat bloedgeld zou net als bij NS op één of andere manier herverdeeld moeten worden naar slachtoffers en nabestaanden, al is het maar symbolisch. Tenminste, zo heb ik de inspanningen van Salo Muller richting NS geïnterpreteerd.quote:Op dinsdag 5 maart 2024 23:14 schreef golfer het volgende:
Mijn moeder en haar ouders en zus zijn ook op die manier gedeporteerd en toen mijn moeder als enige van haar hele familie allerlei kampen overleefd had kwam ze er achter dat hun huis in de Kalverstraat, inclusief hun spullen, geconfisqueerd was door collaborerende Nederlanders.
Een paar jaar geleden kregen wij dankzij inspanningen Salo Muller, wel wat gecompenseerd van de NS.
Hoog tijd dus dat ook het GVB nu over de brug komt.
En het 'verhuisbedrijf' en de bank waar de tegoeden verplicht gestald moesten worden.quote:Op dinsdag 5 maart 2024 23:14 schreef golfer het volgende:
Mijn moeder en haar ouders en zus zijn ook op die manier gedeporteerd en toen mijn moeder als enige van haar hele familie allerlei kampen overleefd had kwam ze er achter dat hun huis in de Kalverstraat, inclusief hun spullen, geconfisqueerd was door collaborerende Nederlanders.
Een paar jaar geleden kregen wij dankzij inspanningen Salo Muller, wel wat gecompenseerd van de NS.
Hoog tijd dus dat ook het GVB nu over de brug komt.
En dan had je nog ditquote:Op dinsdag 5 maart 2024 23:06 schreef capricia het volgende:
[..]
quote:Joodse Amsterdammers die na de Tweede Wereldoorlog terugkeerden uit de vernietigingskampen, zijn jarenlang gevolgd door de veiligheidsdiensten. De Binnenlandse Veiligheidsdienst (BVD), de voorloper van de AIVD, zag de Joden als extremistisch en potentieel gevaar voor de democratie. Dat blijkt uit onderzoek van Het Parool, dat archieven van de BVD bekeken heeft.
Vele Holocaustoverlevenden werden tot in de jaren tachtig door de dienst bespioneerd. De BVD deed volgens de krant verslag van vele Holocaustherdenkingen. Daarbij werd onder meer genoteerd wie er aanwezig was.
https://nos.nl/l/2502616
Ja. Hoe meer ik er van lees, hoe bizarder het wordt. Je eigen Nederlandse burgers hè. Die paar joden die er nog terug kwamen. Echt ongelooflijk.quote:
Ook dat klopt.quote:
Grappig altijd hoe dit soort generaliserende statements over Nederland en Nederlanders gewoon helemaal prima zijn in dezelfde hoek die moord en brand schreeuwt over generaliserende statements over landen en mensen.quote:Op dinsdag 5 maart 2024 23:03 schreef Starhopper het volgende:
[..]
Antisemitisme is een hardnekkig vergif.quote:Op dinsdag 5 maart 2024 23:40 schreef capricia het volgende:
[..]
Ja. Hoe meer ik er van lees, hoe bizarder het wordt. Je eigen Nederlandse burgers hè. Die paar joden die er nog terug kwamen. Echt ongelooflijk.
Sws dat hele idee Joden=communisme. Echt geen woorden voor.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |