Bron: https://www.rivm.nl/nieuw(...)iboga-of-ashwagandhaquote:Het RIVM waarschuwt voor inname van voedingssupplementen of thee met daarin bepaalde kruiden. Het gaat om Huperzia serrata, Tabernanthe iboga of Ashwagandha (Withania somnifera). Volgens het gezondheidsinstituut kan gebruik van de kruiden schadelijk zijn, en kan het zelfs de dood tot gevolg hebben.
De drie kruiden zijn relatief onbekend in Nederland. Het RIVM heeft geen gegevens over het aantal mensen dat de kruiden gebruikt. De bekendste van de drie is Ashwagandha. Voedingssupplementen waarin het kruid is verwerkt zijn bij een aantal drogisterijen te koop. Thee met Ashwagandha is online verkrijgbaar.
Het kruid wordt veelal gebruikt tegen stress en slapeloosheid. Er is nog onvoldoende wetenschappelijk onderzoek gedaan naar de schadelijke effecten van Ashwagandha. Wel hebben Nederlandse artsen melding gemaakt van vergiftiging bij mensen die supplementen hadden ingenomen waarin het kruid was verwerkt. In sommige landen, zoals China en India, is Ashwagandha in het verleden onder andere gebruikt om een abortus op te wekken.
Tabernanthe iboga is een geestverruimend middel dat online te koop is. Het wordt gebruikt tijdens iboga-ceremonieën, die onder meer in Kameroen plaatsvinden. Het kan bijwerkingen hebben als acute psychoses en epileptische aanvallen. Uit onderzoek blijkt bovendien dat het middel het hartritme kan verstoren en zelfs dodelijk kan zijn.
‘Er zijn wereldwijd tientallen doden gemeld na het gebruik van dit kruid, waaronder ook een paar gevallen in Nederland’, zegt het RIVM. In ons land waren in elk geval drie doden te betreuren, maar wanneer die vielen kan het instituut niet zeggen.
Ook Huperzia serrata is online verkrijgbaar als voedingssupplement. Gebruik van het kruid kan spierverzwakking, buikkrampen, diarree, toegenomen speekselproductie, wazig zicht, tranende ogen en verlammingsverschijnselen tot gevolg hebben. Het RIVM raadt gebruik van het middel vooral af bij zwangere vrouwen. Het is namelijk schadelijk voor ongeborenen.
https://www.rivm.nl/nieuw(...)iboga-of-ashwagandhaquote:Op dinsdag 5 maart 2024 18:08 schreef Pizzakoppo het volgende:
Lekker vaag bericht zeg. Niks over de producten waar dit spul in zit? Heb je een bron btw?
Maar we zeggen lekker niet welke en onder welke naam.quote:Op dinsdag 5 maart 2024 18:05 schreef MatthijsDJ het volgende:
Voedingssupplementen waarin het kruid is verwerkt zijn bij een aantal drogisterijen te koop.
Ja, dat mag je zelf uitzoeken, denk ik.quote:Op dinsdag 5 maart 2024 18:08 schreef Pizzakoppo het volgende:
Lekker vaag bericht zeg. Niks over de producten waar dit spul in zit? Heb je een bron btw?
Maakt het leven wel weer spannenderquote:Op dinsdag 5 maart 2024 18:16 schreef Jacy-Jacy het volgende:
[..]
Ja, dat mag je zelf uitzoeken, denk ik.
Ja, is meer Russische Roulette bij de Holland & Barret.quote:Op dinsdag 5 maart 2024 18:17 schreef Pizzakoppo het volgende:
[..]
Maakt het leven wel weer spannender
Oeps die was ik vergeten te posten, thnx voor het aanpassen.quote:Op dinsdag 5 maart 2024 18:08 schreef Pizzakoppo het volgende:
Dat paracetamol ook niet zo ongevaarlijk is als men denkt, mag ook wel iets meer ruchtbaarheid krijgen inderdaad.quote:Op dinsdag 5 maart 2024 18:40 schreef jogy het volgende:
Anyway, waarschijnlijk zijn de doden hoofdzakelijk te wijten aan 'overdoses'. Net zoals je haske dood kan gaan aan paracetamol.
Check, dan ben ik het wel met je eens.quote:Op dinsdag 5 maart 2024 18:52 schreef MatthijsDJ het volgende:
[..]
Dat paracetamol ook niet zo ongevaarlijk is als men denkt, mag ook wel iets meer ruchtbaarheid krijgen inderdaad.
Maar het gaat er mij om dat mensen in de alternatieve hoek van alles roepen over de reguliere medicijnen, maar dan aankomen met een (natuurlijk) alternatief dat vaak veel gevaarlijker is.. Al komt het maar doordat die natuurlijke zooi veel moeilijker te doseren is..
Die gebruiken alleen maar vage zooi...quote:Op dinsdag 5 maart 2024 19:03 schreef ToT het volgende:
Ashwagandha...volgens mij gebruiken bodybuilders dat soms ook.
Ik ken het alleen als middel dat soms wordt ingezet bij ernstige verslavingsproblematiek. Gaat cravings tegen en maakt de afkick minder heftig. Best interessant. Maar is nog in de experimentele fase want het gaat dus idd ook wel eens mis, lees dood.quote:
Daar wordt het -met name in het buitenland- al decennia voor gebruikt.quote:Op woensdag 6 maart 2024 06:26 schreef josja het volgende:
[..]
Ik ken het alleen als middel dat soms wordt ingezet bij ernstige verslavingsproblematiek. Gaat cravings tegen en maakt de afkick minder heftig. Best interessant. Maar is nog in de experimentele fase want het gaat dus idd ook wel eens mis, lees dood.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |