abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_212698964
Goedemorgen,

Enkele jaren geleden ben ik in goed overleg uit elkaar gegaan met mijn vriendin waarna zij nog enkele jaren in mijn woning heeft gewoond. In tussentijd heb ik een nieuwbouw woning gehuurd in omgeving Alkmaar.

Ik ben de eerste bewoner van de woning en de woning was net opgeleverd.

Ik wil nu de woning verlaten en heb het gevoel dat de verhuurmakelaar mij een oor aan probeert te naaien om zo geen maand leegstand te hebben en hun vriendjes door mij betaald aan het werk te zetten.

Ik ben benieuwd hoe sterk ik sta en hoe andere mensen erover nadenken:
Verhuurmakelaar die beheert een tiental nieuwbouwhuizen van een bedrijf/vastgoed/etc iets in die trend.

Vanaf jaar 1 is het al zo dat er verf overal afbladert en op veel plekken verf niet dekkend is of er helemaal op kleine stukjes niks zit.

Kozijnen aan de buitenkant zijn al begonnen met rotten na 1 jaar wat ook gemeld is netjes.

Nu ga ik de woning uit en is er met schoonmaken bij een raam aan de binnenkant hele stukken verf losgekomen (normale schoonmaken, maar de losse schilfers hebben verder losgelaten).

Nu zegt de verhuurmakelaar: Ja verfwerkzaamheden binnen zijn voor kosten huurder dus zij verwachten van mij dat ik een deel van de kozijnen opnieuw ga schilderen (huis is 2.5 jaar oud).

In principe moet je een huis netjes opleveren en dat is ook zo. Echter vind ik het te bizar voor woorden dat ze mij willen laten opdraaien voor slecht schilderwerk. De eindinspectie is afgekeurd en vrijdag is een herinspectie. Als het dan niet opgelost is mag ik weer huur gaan betalen.

Verder ook;
- Er is een voorinspectie gedaan waar wat punten uit zijn gekomen. De zolder was leeg en was goedgekeurd.

In de overeenkomst staat dat bij een voorinspectie een lijst wordt gemaakt waarbij dingen worden aangegeven welke ik nog moet oplossen. Bij zolder waren geen op-/aanmerkingen.

In overeenkomst staat ook dat het kan dat er bij eindinspectie dingen naar boven komen die gemist zijn bij de voorinspectie. Bij de eindinspectie eisten ze me dat ik de hele zolder opnieuw zou oververven etc. Dit wel gedaan omdat ik eraf wil, maar ik vraag me af of ze zoiets groots kunnen doen van: "gemist bij voorinspectie". Ik denk dan aan kleine beschadigingen etc en niet aan hele verdieping oververven.

Ik ben uit voorzorg gisteren langs een stuk of 10 andere woningen gegaan, zelfde huizen en zelfde oplevermoment. Ook daar zijn er een boel die al 1.5 jaar geleden slecht schilderwerk en rottende kozijnen hebben gemeld. Dit is inmiddels nog steeds niet opgelost.

Mijn "gevoel" is dat ze denken: Hij wilt het niet we huren iemand anders in waar de makelaar provisie over ontvangt, en ondertussen is huurder verplicht nog maand huur te betalen zodat het huis niet leeg staat.

Alvast bedankt voor de reacties.
pi_212699269
Wil je al dat gezeik op je hals halen voor een half uur werk en 30 euro voor een kwast, afplak tape en een bus verf?

Soms moet je gewoon even slikken en niet op strepen gaan staan om gezeik te voorkomen
pi_212699606
Wellicht gewoon cheap op het oog fixen is een oplossing? Dan lijkt het goed, maar is het alsnog slecht. Ben je er wel vanaf.
Edgar Davids over Danny Buijs na Ajax-Feyenoord (4-1, 4/2/07): Luister eens, het is niet de eerste keer dat jongetjes zich willen bewijzen en zeker ook niet de laatste keer.
pi_212700205
quote:
1s.gif Op dinsdag 5 maart 2024 10:21 schreef SnodeSnuiter het volgende:
Wil je al dat gezeik op je hals halen voor een half uur werk en 30 euro voor een kwast, afplak tape en een bus verf?

Soms moet je gewoon even slikken en niet op strepen gaan staan om gezeik te voorkomen
Als dit het enige was mee eens, maar ze lijken enorm te zoeken. Waarschijnlijk beginnen ze hierna over de trap of een ander raam.

Een voorbeeld; bij oplevering zat bij de hele straat de zwanenhals in de keuken los. Ik heb dit gemerkt en er was waterschade en de kastjes zijn vervangen. Dit was bij de buren en de mensen daarnaast ook. Makelaar heeft dit nooit gecheckt of gecommuniceerd met de huizen verderop in de straat. En nu probeert de makelaar bij de huizen verderop de schade op bewoners te verhalen, terwijl vanaf dag 1 duidelijk was de hele keukenboer dat niet vastgezet had.
pi_212700584
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 maart 2024 11:37 schreef fokexpert het volgende:

Een voorbeeld; bij oplevering zat bij de hele straat de zwanenhals in de keuken los. Ik heb dit gemerkt en er was waterschade en de kastjes zijn vervangen. Dit was bij de buren en de mensen daarnaast ook. Makelaar heeft dit nooit gecheckt of gecommuniceerd met de huizen verderop in de straat. En nu probeert de makelaar bij de huizen verderop de schade op bewoners te verhalen, terwijl vanaf dag 1 duidelijk was de hele keukenboer dat niet vastgezet had.
Wat heeft dat nou met het schilderwerk te maken? Overigens: welkom in de volwassenenwereld, waar je wordt genaaid waar je bij staat.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_212700852
Bij de voorinspectie is het de bedoeling dat zij alle punten noteren waar nog wat aan gedaan moet worden. Dan kunnen zij niet opeens bij de eindinspectie zeggen dat ze nog iets vergeten zijn en dat dit ook nog opgelost moet worden. Zo werkt het niet.

De verf binnenshuis zou op zich een punt kunnen zijn. Daar zou ik heel gemakkelijk even met wat afplaktape en een spuitbus de boel over verven. Ook al hebben zij slecht werk afgeleverd.

(Tenzij in de huurcontract staat dat zij hier verantwoordelijk voor zijn, en dat jij de kozijnen niet mag verven).

En hebben ze houten kozijnen in een nieuwbouw woning geplaatst?

En overmatig vocht/lekkages kunnen natuurlijk wel voor problemen zorgen. Vooral als er slechte/verkeerde verf gebruikt is. Maar dan ga ik nog steeds voor bovenstaande. Even snel overschilderen waar het afbladert en klaar. Als het hout aangetast is door houtrot binnenshuis lossen ze het zelf maar op.
pi_212701472
quote:
1s.gif Op dinsdag 5 maart 2024 10:21 schreef SnodeSnuiter het volgende:

Deze user moest zijn huis schoon opleveren. hij nam niet de moeite om in 5 minuten zijn raamfolie te verwijderen.
Gevolg: meerdere rechtszaken en duizenden Euro's aan extra kosten. _O-

De moeite van het lezen waard:
WGR / Niet verrichte werkzaamheden factureren.
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
pi_212701960
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 maart 2024 12:28 schreef Delenlill het volgende:
Bij de voorinspectie is het de bedoeling dat zij alle punten noteren waar nog wat aan gedaan moet worden. Dan kunnen zij niet opeens bij de eindinspectie zeggen dat ze nog iets vergeten zijn en dat dit ook nog opgelost moet worden. Zo werkt het niet.

De verf binnenshuis zou op zich een punt kunnen zijn. Daar zou ik heel gemakkelijk even met wat afplaktape en een spuitbus de boel over verven. Ook al hebben zij slecht werk afgeleverd.

(Tenzij in de huurcontract staat dat zij hier verantwoordelijk voor zijn, en dat jij de kozijnen niet mag verven).

En hebben ze houten kozijnen in een nieuwbouw woning geplaatst?

En overmatig vocht/lekkages kunnen natuurlijk wel voor problemen zorgen. Vooral als er slechte/verkeerde verf gebruikt is. Maar dan ga ik nog steeds voor bovenstaande. Even snel overschilderen waar het afbladert en klaar. Als het hout aangetast is door houtrot binnenshuis lossen ze het zelf maar op.
Ja houten kozijnen in een nieuwbouw huurwoning. Ik vind dit ook bizar omdat mijn eigen huis uit 2006 is en al kunststof heeft.

Ik heb dus alsnog hele zolder laten spuiten en 750 euro armer. Zou ik dat kunnen terugeissen via de rechter aangezien bij voorinspectie niet gemeld is. Of geen kans van slagen?

Raam word geadviseerd hier dus gewoon even te verfen, misschien maar doen. Maar ook dit werd niet vermeld bij voorinspectie.
pi_212703641
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 maart 2024 09:52 schreef fokexpert het volgende:
n de overeenkomst staat dat bij een voorinspectie een lijst wordt gemaakt waarbij dingen worden aangegeven welke ik nog moet oplossen. Bij zolder waren geen op-/aanmerkingen.
tijdens aanvang huurperiode is er geen opnamestaat gemaakt?Ik begrijp wel het was een nieuw huis,ze proberen nog te redden wat er te redden valt(vandaag de dag).Massaal gooien ze hun huizenbestand in de verkoop door de nieuwe regels.
pi_212705795
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 maart 2024 13:52 schreef fokexpert het volgende:

[..]
Ja houten kozijnen in een nieuwbouw huurwoning. Ik vind dit ook bizar omdat mijn eigen huis uit 2006 is en al kunststof heeft.

Ik heb dus alsnog hele zolder laten spuiten en 750 euro armer. Zou ik dat kunnen terugeissen via de rechter aangezien bij voorinspectie niet gemeld is. Of geen kans van slagen?

Raam word geadviseerd hier dus gewoon even te verfen, misschien maar doen. Maar ook dit werd niet vermeld bij voorinspectie.
Wanneer je het eenmaal gedaan hebt wordt het moeilijk om het terug te eisen. Wat je wel zou kunnen doen is even contact opnemen met het juridisch loket/huur commissie/rechts bijstand verzekering als je die hebt.

Maar de gehele rechtzaak zelf zal mogelijk meer kosten dan dat het oplevert aan tijd/geld.

En ik zou dan zeker de kozijnen niet meer doen. Gewoon aangeven dat bij de voorinspectie deze punten niet ter spraken kwamen en dat je de dingen opgelost hebt die dat wel kwamen. Dat de dingen die ze zogenaamd "vergeten" dus zelf maar moeten oplossen.

https://www.juridischloke(...)huurwoning-opleveren
quote:
Hoe moet ik mijn huurwoning opleveren als mijn huurcontract stopt?
Meestal moet u de huurwoning net zo opleveren als het eruitzag aan het begin van uw huurcontract. Dit staat omschreven in de opnamestaat. Is er geen opnamestaat? Dan mag u de woning achterlaten zoals hij nu is. Behalve als uw verhuurder kan bewijzen dat u iets heeft veranderd aan de woning, zoals behang op de muren.
quote:
Er is geen opnamestaat van de woning
Huurcontract afgesloten op of na 1 augustus 2003
Is er geen opnamestaat en heeft u het huurcontract getekend op of na 1 augustus 2003? Dan mag u de woning achterlaten zoals hij nu is. Wel moet u de woning schoon opleveren en het dagelijks onderhoud hebben gedaan.

Normale slijtage hoeft u niet te herstellen. Het is bijvoorbeeld begrijpelijk dat een badkamer van 15 jaar oud niet meer in perfecte staat is.
quote:
Mag mijn verhuurder de woning controleren voordat mijn huurcontract stopt?
Ja, dit mag. Meestal vinden er 2 controles plaats: de voorinspectie en de eindinspectie. Vaak krijgt u een brief of e-mail waarin de verhuurder laat weten wanneer hij langskomt voor deze inspecties. Tijdens de inspecties loopt uw verhuurder met u door uw huurwoning. Hij bekijkt of u dingen in de woning moet herstellen.

Voorinspectie
De voorinspectie is meestal 2 weken of langer voor het einde van uw huurcontract. Na afloop krijgt u een rapport waarin staat welke veranderingen u moet terugdraaien in de woning. U heeft daarvoor de tijd tot de laatste dag van uw huurcontract. Meestal staat in het rapport ook wat de kosten zijn als u de veranderingen niet terugdraait.

Eindinspectie
De eindinspectie is kort voordat uw huurcontract stopt. Uw verhuurder bekijkt dan of u alles heeft gemaakt.

Uw verhuurder mag alleen om nieuwe reparaties vragen als hij deze punten bij de voorinspectie niet kon zien. Niet gerepareerde dingen mag de verhuurder op uw kosten laten repareren. Hij zal die kosten meestal van uw borg betalen.

Bent u het niet eens met het rapport van de inspectie? Teken dit dan niet en neem contact op met een van onze juristen. Heeft u een rechtsbijstandverzekering? Vraag deze dan om advies.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')