quote:
Op dinsdag 5 maart 2024 13:52 schreef fokexpert het volgende:[..]
Ja houten kozijnen in een nieuwbouw huurwoning. Ik vind dit ook bizar omdat mijn eigen huis uit 2006 is en al kunststof heeft.
Ik heb dus alsnog hele zolder laten spuiten en 750 euro armer. Zou ik dat kunnen terugeissen via de rechter aangezien bij voorinspectie niet gemeld is. Of geen kans van slagen?
Raam word geadviseerd hier dus gewoon even te verfen, misschien maar doen. Maar ook dit werd niet vermeld bij voorinspectie.
Wanneer je het eenmaal gedaan hebt wordt het moeilijk om het terug te eisen. Wat je wel zou kunnen doen is even contact opnemen met het juridisch loket/huur commissie/rechts bijstand verzekering als je die hebt.
Maar de gehele rechtzaak zelf zal mogelijk meer kosten dan dat het oplevert aan tijd/geld.
En ik zou dan zeker de kozijnen niet meer doen. Gewoon aangeven dat bij de voorinspectie deze punten niet ter spraken kwamen en dat je de dingen opgelost hebt die dat wel kwamen. Dat de dingen die ze zogenaamd "vergeten" dus zelf maar moeten oplossen.
https://www.juridischloke(...)huurwoning-opleverenquote:
Hoe moet ik mijn huurwoning opleveren als mijn huurcontract stopt?
Meestal moet u de huurwoning net zo opleveren als het eruitzag aan het begin van uw huurcontract. Dit staat omschreven in de opnamestaat. Is er geen opnamestaat? Dan mag u de woning achterlaten zoals hij nu is. Behalve als uw verhuurder kan bewijzen dat u iets heeft veranderd aan de woning, zoals behang op de muren.
quote:
Er is geen opnamestaat van de woning
Huurcontract afgesloten op of na 1 augustus 2003
Is er geen opnamestaat en heeft u het huurcontract getekend op of na 1 augustus 2003? Dan mag u de woning achterlaten zoals hij nu is. Wel moet u de woning schoon opleveren en het dagelijks onderhoud hebben gedaan.
Normale slijtage hoeft u niet te herstellen. Het is bijvoorbeeld begrijpelijk dat een badkamer van 15 jaar oud niet meer in perfecte staat is.
quote:
Mag mijn verhuurder de woning controleren voordat mijn huurcontract stopt?
Ja, dit mag. Meestal vinden er 2 controles plaats: de voorinspectie en de eindinspectie. Vaak krijgt u een brief of e-mail waarin de verhuurder laat weten wanneer hij langskomt voor deze inspecties. Tijdens de inspecties loopt uw verhuurder met u door uw huurwoning. Hij bekijkt of u dingen in de woning moet herstellen.
Voorinspectie
De voorinspectie is meestal 2 weken of langer voor het einde van uw huurcontract. Na afloop krijgt u een rapport waarin staat welke veranderingen u moet terugdraaien in de woning. U heeft daarvoor de tijd tot de laatste dag van uw huurcontract. Meestal staat in het rapport ook wat de kosten zijn als u de veranderingen niet terugdraait.
Eindinspectie
De eindinspectie is kort voordat uw huurcontract stopt. Uw verhuurder bekijkt dan of u alles heeft gemaakt.
Uw verhuurder mag alleen om nieuwe reparaties vragen als hij deze punten bij de voorinspectie niet kon zien. Niet gerepareerde dingen mag de verhuurder op uw kosten laten repareren. Hij zal die kosten meestal van uw borg betalen.
Bent u het niet eens met het rapport van de inspectie? Teken dit dan niet en neem contact op met een van onze juristen. Heeft u een rechtsbijstandverzekering? Vraag deze dan om advies.