FOK!forum / Werk, Geldzaken, Recht en de Beurs / Inspecties, Justitie en Opsporing
Klikmaandag 4 maart 2024 @ 16:50
Inspecties
Fraude is een ernstig probleem dat zowel de maatschappij als de economie treft. Het bestrijden van fraude is een belangrijke taak van de justitiële autoriteiten. De FIOD, de opsporingsdienst van de Belastingdienst, speelt hierbij een cruciale rol. Ze ontvangen dagelijks meldingen van fraude en werken samen met andere instanties zoals de Douane en de politie. Fraude kan verschillende vormen aannemen, waaronder internetfraude, waarbij mensen online worden opgelicht. Het opsporen en vervolgen van fraude is van groot belang om de samenleving te beschermen en daders ter verantwoording te roepen.
Opsporingsdiensten en OM leggen beslag en maatregelen op aan overtreders. Tegenwoordig richt het beleid ook op toename aan sancties tegenover langlopende rechtszaken.

Justitie
Justitie in Nederland en Europa omvat verschillende aspecten van het rechtssysteem en de handhaving van de wet. In Nederland werkt het Openbaar Ministerie samen met ketenpartners om criminele geldstromen aan te pakken en verdachten voor de strafrechter te brengen. Daarnaast nemen de Douanediensten van Nederland en Brazilië extra maatregelen tegen drugssmokkel. In Europa is het Hof van Justitie van de Europese Unie verantwoordelijk voor het nemen van juridische beslissingen en het vergemakkelijken van de toegang tot justitie in grensoverschrijdende situaties.

Opsporing
Het Openbaar Ministerie (OM) zet zich samen met ketenpartners voortdurend in om criminele geldstromen te verstoren en af te pakken. Geld is in delicten vaak de drijfveer, maar ook een middel om het criminele systeem in stand te houden. De aanpak van criminele geldstromen is daarmee een belangrijk onderdeel bij het ontmantelen van criminele machtsstructuren en verdienmodellen van zowel (georganiseerde) fraude- als drugscriminaliteit. Het OM en ketenpartners intensiveren de gezamenlijke aanpak, opsporing en samenwerking.

Bronnen
SPOILER
Het topic voorziet in actuele informatie en toelichting op inspecties vanaf 2023, geen geschiedenislessen SVP.

Tip: Gebruik spoilers voor citaten en leesbaarheid.

quote:
[ SPOILER ]

Beleid
Citaten
Jurisprudentie
Nieuws
Vonnissen
Arresten


[ /SPOILER ]


[ Bericht 3% gewijzigd door Klik op 04-03-2024 18:58:33 ]
Speklap3000maandag 4 maart 2024 @ 17:08
Waarom voelt het alsof ChatGPT deze OP heeft geschreven? :P
investeerdertjemaandag 4 maart 2024 @ 17:48
Ik vind de fiod wat raar staan onder inspectie. Zou m.i. meer bij opsporing passen. Heeft @Klik toevallig een fiscale achtergrond? :p
Klikmaandag 4 maart 2024 @ 18:53
quote:
0s.gif Op maandag 4 maart 2024 17:48 schreef investeerdertje het volgende:
Ik vind de fiod wat raar staan onder inspectie. Zou m.i. meer bij opsporing passen.
Bij een zaaksdossier wordt het opsporing, OM is al arm/druk genoeg.
quote:
Heeft @:klik toevallig een fiscale achtergrond? :p
Het (straf)recht hangt nou eenmaal vast aan gerechtelijk financieel onderzoek. *ahum toeslagenaffaire*

Nu je deze open deur intrapt:

Het resultaat van 2023
De strafvorderlijke beslagresultaten in 2023 tonen een positief beeld. De beslagdoelstelling voor 2023 van
💶 281,6 miljoen euro is ruimschoots behaald. De gezamenlijke inspanningen van het OM en ketenpartners resulteerden in een beslagopbrengst van 💶 363,5 miljoen euro. Een stijging van 50% ten opzichte van 2022, toen het bedrag op
💶 246 miljoen euro uitkwam. Dit resultaat komt onder meer tot stand door het aantal witwas- en fraudezaken met een afpakcomponent in 2023. Er waren 3905 witwaszaken in 2023: dat aantal is genormaliseerd naar het niveau van vóór corona. De stijging qua beslag betekent dat er per zaak meer en kwalitatief beter beslag wordt gelegd. Anita van Dis, Landelijk coördinator afpakken en witwassen: “Deze beslagcijfers vormen een momentopname. We weten uit ervaring dat het beslagcijfer over 2023 nog gaat oplopen met circa 30 procent. We zien bovendien dat het beslagcijfer niet afhankelijk is van een paar grote zaken, maar dat over de hele linie de beslagdoelstellingen worden gehaald. Er is dus een brede basis voor dit resultaat.” De lat wordt bovendien steeds hoger gelegd, zo stelt Van Dis: “met de politie en de bijzondere opsporingsdiensten stellen we voortdurend hogere en ambitieuzere beslagdoelstellingen vast. Zo schroeven we de doelstelling voor 2024 op naar 💶 300 miljoen euro en loopt deze verder op naar 💶 332 miljoen in 2026. Eind 2025 evalueren we de afspraak. De beslagdoelstellingen kunnen dus nog verder stijgen.”

Intensieve samenwerking
Het OM zette in de samenwerking met de ketenpartners stappen die leiden tot verbeterde kennisuitwisseling en samenwerking. Zo werden de Afpakapp en het Digitaal Platform Afpakken gezamenlijk doorontwikkeld en gelanceerd: hulpmiddelen die ondersteunen bij het afpakken van crimineel vermogen. Ook startte in januari 2024 de uitrol van het Vermogensdossier. Van Dis: “met dit dossier wordt de actuele financiële situatie van verdachten nog beter in kaart gebracht én overgedragen aan ketenpartners. De kwaliteit van de financiële opsporing en het beslagproces zal hierdoor verbeteren.” De verwachting is dat met behulp
van het Vermogensdossier het beslag- en incassoresultaat de komende jaren verder toeneemt.

Divers beeld van interventies
Het afgelopen jaar hebben opsporing en vervolging verschillende successen geboekt bij het verstoren van het criminele verdienmodel. Zo is er een mixingdienst uit de lucht gehaald die criminelen faciliteerde in het witwassen van meer dan 178 miljoen euro aan Bitcoins. Het geld was grotendeels afkomstig uit crypto-diefstallen die onder andere zijn gepleegd door een Noord-Koreaanse hackersgroep. Een andere zaak kwam in beeld na het uitlezen van versleuteld berichtenverkeer, waarbij een verdachte voor bijna 💶 500 miljoen euro ondergronds heeft gebankierd. Binnen het milieu-domein heeft een bedrijf een boete van 💶 10 miljoen euro gekregen voor onachtzaam en onzorgvuldig handelen. Deze zaken laten een divers beeld van mogelijke interventies zien. Van Dis: “In combinatie met het toegenomen beslagresultaat en alle ontwikkelingen, zien we dat we in gezamenlijkheid steeds daadkrachtiger worden in het verstoren van het criminele verdienmodel. Dat biedt een krachtig perspectief. Willen we echt meer resultaat behalen dan vraagt dat ook andere tools en mogelijkheden, zoals het beter kunnen delen van informatie zowel publiek-publiek als publiek-privaat.”

Maatschappelijk herbestemmen
Naast verstoren werden er in 2023 ook stappen gezet op het gebied van maatschappelijk herbestemmen, waarbij afgepakte goederen zichtbaar worden geïnvesteerd in de maatschappij. In de gemeente Schiedam heeft een pand een nieuwe bestemming als leer- en werkplaats voor jongeren gekregen. Ook worden er pilots gedraaid om roerende goederen een nieuwe bestemming te geven. In Rotterdam zijn in 2023 bijvoorbeeld afgepakte slaapzakken van drugs-uithalers aan de Pauluskerk gedoneerd. Begin 2024 is ook de pilot Schenken gestart, waarbij in beslag genomen, laagwaardige goederen geschonken kunnen worden aan non-profitorganisaties
investeerdertjemaandag 4 maart 2024 @ 19:23
Ik neem aan dat dat een ja is?
investeerdertjemaandag 4 maart 2024 @ 19:24
quote:
0s.gif Op maandag 4 maart 2024 18:53 schreef Klik het volgende:

[..]
Bij een zaaksdossier wordt het opsporing, OM is al arm/druk genoeg.
Ok. Ik ken de FIOD enkel als opsporing, zo druk is het OM er ook nooit perse mee toch
stavromulabetamaandag 4 maart 2024 @ 19:33
En wat wil je met dit topic?
Serindemaandag 4 maart 2024 @ 19:43
quote:
1s.gif Op maandag 4 maart 2024 19:24 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Ok. Ik ken de FIOD enkel als opsporing, zo druk is het OM er ook nooit perse mee toch
In de derde zin van de OP staat dat ook :D

quote:
Het topic voorziet in actuele informatie en toelichting op inspecties vanaf 2023, geen geschiedenislessen SVP.
Nou topic, kom er maar in _O-
Klikmaandag 4 maart 2024 @ 20:00
quote:
0s.gif Op maandag 4 maart 2024 19:33 schreef stavromulabeta het volgende:
En wat wil je met dit topic?
Praten over rechtsorde en geen gezeik van de gemiddelde FOK!frontpage rechter. Ik zie meestal discriminatie bij dat soort artikelen op FP, dus dat schiet helemaal niet op met dat gejank van polariserende FOK!kers.

Tegelijk komt er dan minder zwaar nieuws op frontpage.fok.nl smile.svg

Ten slotte ontstaan interacties met andere topics in FOK!WGR smile.svg bv.: arbeidsrecht. Forum is ook meer geschikt voor updates op bepaalde artikelen en beleid.

Ik houd een stopwatch bij de hand voor wanneer de eerste boer hier komt protesteren. Mits de inhoud gaat over omgevingswet/omgevingsweb. smile.svg
ophaling10maandag 4 maart 2024 @ 21:55
quote:
0s.gif Op maandag 4 maart 2024 19:33 schreef stavromulabeta het volgende:
En wat wil je met dit topic?
denk dat er weinig animo voor is hier. :)
Klikmaandag 4 maart 2024 @ 23:13
European Union Agency for Criminal Justice Cooperation
Five High Value Targets arrested as one of the largest networks smuggling migrants across the English Channels halted
https://www.eurojust.euro(...)oss-english-channels

Vijf High Value Targets gearresteerd toen een van de grootste netwerken die migranten over de Engelse kanalen smokkelde, werd stopgezet
Franse en Belgische gerechtelijke bevelen die in Duitsland werden uitgevoerd, leidden tot 19 arrestaties en invallen op 26 locaties na een meer dan een jaar lang gezamenlijk onderzoek onder leiding van de Operational Task Force Wave van Europol op een door Eurojust gecoördineerde actiedag.

SPOILER
Eurojust
Een grootschalige operatie waarbij wetshandhavings- en gerechtelijke autoriteiten uit België, Frankrijk en Duitsland betrokken waren, gecoördineerd door Europol en Eurojust, leidde tot de ontmanteling van een van de meest actieve netwerken die zich bezighouden met het smokkelen van migranten over het Engelse Kanaal in kleine boten. Het onderzoek concentreerde zich op een Iraaks-Koerdisch netwerk dat ervan verdacht wordt irreguliere migranten uit het Midden-Oosten en Oost-Afrika vanuit Frankrijk naar Groot-Brittannië te smokkelen met behulp van opblaasbare boten van lage kwaliteit. De Duitse autoriteiten hebben ruim 650 officieren ingezet op de actiedag.

Verdachte aangehouden door politieMeerdere benzineontvangers
© - Duitse federale politie
De actiedag op 21 februari heeft geleid tot:

19 arrestaties in Duitsland (7 onder Belgisch gerechtelijk bevel en 12 onder Frans gerechtelijk bevel)
5 High Value Targets (de leider en de belangrijkste organisatoren) gearresteerd
28 locaties (19 huizen en 9 opslagplaatsen) doorzocht in Duitsland
De inbeslagnemingen omvatten: 12 opblaasbare boten, 179 reddingsvesten + 81 drijfmiddelen voor kinderen, 60 luchtpompen, 11 buitenboordmotoren, 10 motoren; bijna 60 elektronische apparaten, wapens en contant geld
De onderzoeksactiviteiten, die eind 2022 van start gingen, brachten de structuur en werkwijze van dit grote criminele netwerk, bestaande uit Iraakse en Syrische staatsburgers van Koerdische afkomst, in kaart. De verdachten, allen gevestigd in Duitsland, organiseerden de aankoop, opslag en transport van opblaasbare boten om ze vervolgens te gebruiken om migranten van de stranden bij de Franse stad Calais naar Groot-Brittannië te smokkelen. Het migrantensmokkelnetwerk was zeer professioneel. De verdachten hadden hun eigen logistieke infrastructuur opgezet met specifieke vestigingen die belast waren met het organiseren van de levering van grote hoeveelheden nautisch materieel aan de EU.

Chauffeurs, die doorgaans actieve leden van het criminele netwerk waren, vervoerden maximaal acht boten tegelijk. Tijdens het transport van Duitsland naar Frankrijk heeft een voorloper het voertuig met boten vastgezet, met als doel politiedetectie te voorkomen. De chauffeurs bevonden zich in rustplaatsen in België omdat zij op het moment van vertrek het materieel naar de plek reden. Uit de onderzoeksactiviteiten bleek dat het criminele netwerk afhankelijk van de weersomstandigheden tot 8 vertrekken per nacht kon faciliteren.

Tussen 1.000 en 3.000 euro voor een plek in een boot

De smokkelaars maakten gebruik van boten van lage kwaliteit, voornamelijk afkomstig uit China, die via Turkije naar Duitsland werden vervoerd. Het juridische doel van deze boten kan het vissen of zeilen op rivieren en stadskanalen omvatten. Bij legaal gebruik zouden dergelijke boten niet geschikt of veilig zijn voor het vervoer van meer dan tien personen. Gemiddeld stopten smokkelaars echter ongeveer vijftig migranten in een van deze boten. In totaal hebben de onderzoekers bewijsmateriaal verzameld dat ten minste 55 vertrekken met elkaar verbindt, die uitsluitend door dit smokkelnetwerk werden gefaciliteerd. De verdachten verzamelden tussen de 1.000 en 3.000 euro per migrant voor een plaats op het gevaarlijke schip. Er zijn verdere onderzoeksactiviteiten gaande naar de personen die de financiële en witwasactiviteiten voor het criminele netwerk beheren.

Migrantensmokkel is een voortdurend dodelijke dreiging

De migrantensmokkelactiviteiten via kleine boten zijn sinds 2019 voortdurend toegenomen, voordat ze in 2021 de meest gebruikte modus operandi werden voor het smokkelen van migranten van de EU naar het VK, en de smokkel in vrachtwagens overtroffen. De criminele netwerken die bij dit fenomeen betrokken zijn, blijven uiterst actief en worden steeds gewelddadiger, terwijl ze hun activiteiten aanpassen door de implementatie van nieuwe oversteektechnieken. Tegelijkertijd leidden de aangescherpte wetshandhavingsmaatregelen tot een aanzienlijke daling van ruim 30% minder incidenten en minder gesmokkelde migranten in 2023 in vergelijking met 2022. In 2023 hebben wetshandhavingsautoriteiten bijna 61.000 irreguliere migranten opgespoord die in kleine bootjes het Engelse Kanaal probeerden over te steken. , vergeleken met ongeveer 79.000 in 2022. In hetzelfde jaar slaagden echter 30.000 illegale migranten (vergeleken met ruim 47.000 in 2022) en 600 boten (vergeleken met 1.100 in 2022) erin het Verenigd Koninkrijk te bereiken.

Speciale Task Force bij Europol om de punten met elkaar te verbinden

Na de succesvolle uitkomst van de Operational Task Force Dune in juli 2022, die leidde tot de ontmanteling van het grootste (destijds) netwerk dat migranten via kleine boten van Frankrijk naar het Verenigd Koninkrijk smokkelde, richtte Europol een tweede Operational Task Force op. OTF Wave richt zich op migrantensmokkelactiviteiten over het Engelse Kanaal, een crimineel fenomeen dat de levens van migranten in groot gevaar brengt. OTF Wave, gecoördineerd door Europol, omvat België, Frankrijk, Duitsland, Nederland en Groot-Brittannië. OTF Wave richt zich op de volledige keten van smokkelactiviteiten – van de rekrutering van migranten via de logistieke cellen tot aan de belangrijkste organisatoren. De onderzoeksactiviteiten waren gericht op vijf High Value Targets, aangezien de vervolging van deze verdachten een belangrijke rol speelt bij het ontmantelen van de criminele organisatie als geheel. De toegewijde Europol-experts, die volledig betrokken waren bij de werkzaamheden van de OTF, hebben bijgedragen aan het identificeren van criminele verbanden tussen verschillende nationale onderzoeken.

Het werk van de leden van OTF Wave van de nationale autoriteiten werd ook mogelijk gemaakt door de speciale onderzoekscel (URO/CIC), opgericht door Frankrijk en Groot-Brittannië, die zich specifiek richtte op migrantensmokkel via kleine boten. Europol heeft sinds de oprichting ervan, in de nasleep van de tragedie die zich in november 2021 in het Engelse Kanaal afspeelde, een permanente inzet bij deze cel.

Europol heeft een speciaal financieel instrument in het leven geroepen om dergelijke spraakmakende onderzoeken te faciliteren. In het kader van OTF Wave stelde Europol ruim 120.000 euro ter beschikking van de deelnemende landen om verschillende aspecten van hun onderzoekswerk te beheren. Europol verzorgde de algehele coördinatie van de onderzoeksactiviteiten en organiseerde tevens meer dan tien operationele bijeenkomsten tussen de leden van de Taskforce.

Tijdens de actiedag faciliteerde Europol de inzet van 11 rechercheurs uit België en 21 uit Frankrijk naar verschillende locaties in Duitsland. Naast deze coördinatieactiviteiten heeft Europol twee deskundigen van Europol naar het coördinatiecentrum in Keulen gestuurd om de Duitse autoriteiten te helpen bij het in realtime vergelijken van operationele informatie met de databases van Europol. De experts voerden ook digitaal forensisch onderzoek uit en ondersteunden de onderzoekers in het veld.

Actieve justitiële samenwerking door Eurojust om naleving van juridische procedures te garanderen

Eurojust maakte de grensoverschrijdende justitiële samenwerking mogelijk. Er zijn drie coördinatiebijeenkomsten georganiseerd om de bestaande informatie te bundelen en uit te wisselen, om te verkennen hoe we het beste kunnen samenwerken zonder elkaars onderzoek in gevaar te brengen en om de gezamenlijke actiedag voor te bereiden. Met de steun van de Nationale Desks van Eurojust wisselden de gerechtelijke autoriteiten Europese onderzoeksbevelen en Europese arrestatiebevelen uit, en zorgden zij er zorgvuldig voor dat alle juridische instrumenten aanwezig waren om actie te ondernemen.

Tijdens de actiedag zette het agentschap een coördinatiecentrum op om de snelle samenwerking tussen de justitiële autoriteiten te faciliteren. In het coördinatiecentrum werd elk deelnemend land vertegenwoordigd door een lid van de Nationale Desk. Coördinatiecentra vormen een centraal knooppunt voor de real-time uitwisseling van informatie tijdens een operatie, inclusief de resultaten van zoekopdrachten en onderscheppingen. Ze vergemakkelijken ook de snelle oplossing van eventuele complexe juridische problemen die zich tijdens de actie kunnen voordoen.

Bij de actiedag betrokken rechterlijke instanties:

België : onderzoeksrechter West-Vlaanderen, afdeling Brugge; Federaal Openbaar Ministerie
Frankrijk : JIRS Lille (interregionale gespecialiseerde jurisdictie) - Rechtbank van Lille
Duitsland : Openbaar Ministerie Düsseldorf, Hamm, Keulen, Naumburg; Openbaar Ministerie Bonn.
Bij de actiedag betrokken wetshandhavingsautoriteiten:

België : Federale gerechtelijke politie van West-Vlaanderen
Frankrijk : Franse grenspolitie (OLTIM-Antenne de Coquelles)
Duitsland : Duitse federale politie (Bundespolizei)
Klikmaandag 4 maart 2024 @ 23:18
quote:
0s.gif Op maandag 4 maart 2024 21:55 schreef ophaling10 het volgende:

[..]
denk dat er weinig animo voor is hier. :)
Hier is weinig animo voor recht, of zeg er even bij wat je bedoelt. emo.svg
investeerdertjedinsdag 5 maart 2024 @ 01:46
quote:
7s.gif Op maandag 4 maart 2024 19:43 schreef Serinde het volgende:

[..]
In de derde zin van de OP staat dat ook :D
[..]
Nou topic, kom er maar in _O-
Eerste regel van op:
inspecties

quote:
0s.gif Op maandag 4 maart 2024 23:13 schreef Klik het volgende:
European Union Agency for Criminal Justice Cooperation
Five High Value Targets arrested as one of the largest networks smuggling migrants across the English Channels halted
https://www.eurojust.euro(...)oss-english-channels

Vijf High Value Targets gearresteerd toen een van de grootste netwerken die migranten over de Engelse kanalen smokkelde, werd stopgezet
Franse en Belgische gerechtelijke bevelen die in Duitsland werden uitgevoerd, leidden tot 19 arrestaties en invallen op 26 locaties na een meer dan een jaar lang gezamenlijk onderzoek onder leiding van de Operational Task Force Wave van Europol op een door Eurojust gecoördineerde actiedag.

SPOILER
Eurojust
Een grootschalige operatie waarbij wetshandhavings- en gerechtelijke autoriteiten uit België, Frankrijk en Duitsland betrokken waren, gecoördineerd door Europol en Eurojust, leidde tot de ontmanteling van een van de meest actieve netwerken die zich bezighouden met het smokkelen van migranten over het Engelse Kanaal in kleine boten. Het onderzoek concentreerde zich op een Iraaks-Koerdisch netwerk dat ervan verdacht wordt irreguliere migranten uit het Midden-Oosten en Oost-Afrika vanuit Frankrijk naar Groot-Brittannië te smokkelen met behulp van opblaasbare boten van lage kwaliteit. De Duitse autoriteiten hebben ruim 650 officieren ingezet op de actiedag.

Verdachte aangehouden door politieMeerdere benzineontvangers
© - Duitse federale politie
De actiedag op 21 februari heeft geleid tot:

19 arrestaties in Duitsland (7 onder Belgisch gerechtelijk bevel en 12 onder Frans gerechtelijk bevel)
5 High Value Targets (de leider en de belangrijkste organisatoren) gearresteerd
28 locaties (19 huizen en 9 opslagplaatsen) doorzocht in Duitsland
De inbeslagnemingen omvatten: 12 opblaasbare boten, 179 reddingsvesten + 81 drijfmiddelen voor kinderen, 60 luchtpompen, 11 buitenboordmotoren, 10 motoren; bijna 60 elektronische apparaten, wapens en contant geld
De onderzoeksactiviteiten, die eind 2022 van start gingen, brachten de structuur en werkwijze van dit grote criminele netwerk, bestaande uit Iraakse en Syrische staatsburgers van Koerdische afkomst, in kaart. De verdachten, allen gevestigd in Duitsland, organiseerden de aankoop, opslag en transport van opblaasbare boten om ze vervolgens te gebruiken om migranten van de stranden bij de Franse stad Calais naar Groot-Brittannië te smokkelen. Het migrantensmokkelnetwerk was zeer professioneel. De verdachten hadden hun eigen logistieke infrastructuur opgezet met specifieke vestigingen die belast waren met het organiseren van de levering van grote hoeveelheden nautisch materieel aan de EU.

Chauffeurs, die doorgaans actieve leden van het criminele netwerk waren, vervoerden maximaal acht boten tegelijk. Tijdens het transport van Duitsland naar Frankrijk heeft een voorloper het voertuig met boten vastgezet, met als doel politiedetectie te voorkomen. De chauffeurs bevonden zich in rustplaatsen in België omdat zij op het moment van vertrek het materieel naar de plek reden. Uit de onderzoeksactiviteiten bleek dat het criminele netwerk afhankelijk van de weersomstandigheden tot 8 vertrekken per nacht kon faciliteren.

Tussen 1.000 en 3.000 euro voor een plek in een boot

De smokkelaars maakten gebruik van boten van lage kwaliteit, voornamelijk afkomstig uit China, die via Turkije naar Duitsland werden vervoerd. Het juridische doel van deze boten kan het vissen of zeilen op rivieren en stadskanalen omvatten. Bij legaal gebruik zouden dergelijke boten niet geschikt of veilig zijn voor het vervoer van meer dan tien personen. Gemiddeld stopten smokkelaars echter ongeveer vijftig migranten in een van deze boten. In totaal hebben de onderzoekers bewijsmateriaal verzameld dat ten minste 55 vertrekken met elkaar verbindt, die uitsluitend door dit smokkelnetwerk werden gefaciliteerd. De verdachten verzamelden tussen de 1.000 en 3.000 euro per migrant voor een plaats op het gevaarlijke schip. Er zijn verdere onderzoeksactiviteiten gaande naar de personen die de financiële en witwasactiviteiten voor het criminele netwerk beheren.

Migrantensmokkel is een voortdurend dodelijke dreiging

De migrantensmokkelactiviteiten via kleine boten zijn sinds 2019 voortdurend toegenomen, voordat ze in 2021 de meest gebruikte modus operandi werden voor het smokkelen van migranten van de EU naar het VK, en de smokkel in vrachtwagens overtroffen. De criminele netwerken die bij dit fenomeen betrokken zijn, blijven uiterst actief en worden steeds gewelddadiger, terwijl ze hun activiteiten aanpassen door de implementatie van nieuwe oversteektechnieken. Tegelijkertijd leidden de aangescherpte wetshandhavingsmaatregelen tot een aanzienlijke daling van ruim 30% minder incidenten en minder gesmokkelde migranten in 2023 in vergelijking met 2022. In 2023 hebben wetshandhavingsautoriteiten bijna 61.000 irreguliere migranten opgespoord die in kleine bootjes het Engelse Kanaal probeerden over te steken. , vergeleken met ongeveer 79.000 in 2022. In hetzelfde jaar slaagden echter 30.000 illegale migranten (vergeleken met ruim 47.000 in 2022) en 600 boten (vergeleken met 1.100 in 2022) erin het Verenigd Koninkrijk te bereiken.

Speciale Task Force bij Europol om de punten met elkaar te verbinden

Na de succesvolle uitkomst van de Operational Task Force Dune in juli 2022, die leidde tot de ontmanteling van het grootste (destijds) netwerk dat migranten via kleine boten van Frankrijk naar het Verenigd Koninkrijk smokkelde, richtte Europol een tweede Operational Task Force op. OTF Wave richt zich op migrantensmokkelactiviteiten over het Engelse Kanaal, een crimineel fenomeen dat de levens van migranten in groot gevaar brengt. OTF Wave, gecoördineerd door Europol, omvat België, Frankrijk, Duitsland, Nederland en Groot-Brittannië. OTF Wave richt zich op de volledige keten van smokkelactiviteiten – van de rekrutering van migranten via de logistieke cellen tot aan de belangrijkste organisatoren. De onderzoeksactiviteiten waren gericht op vijf High Value Targets, aangezien de vervolging van deze verdachten een belangrijke rol speelt bij het ontmantelen van de criminele organisatie als geheel. De toegewijde Europol-experts, die volledig betrokken waren bij de werkzaamheden van de OTF, hebben bijgedragen aan het identificeren van criminele verbanden tussen verschillende nationale onderzoeken.

Het werk van de leden van OTF Wave van de nationale autoriteiten werd ook mogelijk gemaakt door de speciale onderzoekscel (URO/CIC), opgericht door Frankrijk en Groot-Brittannië, die zich specifiek richtte op migrantensmokkel via kleine boten. Europol heeft sinds de oprichting ervan, in de nasleep van de tragedie die zich in november 2021 in het Engelse Kanaal afspeelde, een permanente inzet bij deze cel.

Europol heeft een speciaal financieel instrument in het leven geroepen om dergelijke spraakmakende onderzoeken te faciliteren. In het kader van OTF Wave stelde Europol ruim 120.000 euro ter beschikking van de deelnemende landen om verschillende aspecten van hun onderzoekswerk te beheren. Europol verzorgde de algehele coördinatie van de onderzoeksactiviteiten en organiseerde tevens meer dan tien operationele bijeenkomsten tussen de leden van de Taskforce.

Tijdens de actiedag faciliteerde Europol de inzet van 11 rechercheurs uit België en 21 uit Frankrijk naar verschillende locaties in Duitsland. Naast deze coördinatieactiviteiten heeft Europol twee deskundigen van Europol naar het coördinatiecentrum in Keulen gestuurd om de Duitse autoriteiten te helpen bij het in realtime vergelijken van operationele informatie met de databases van Europol. De experts voerden ook digitaal forensisch onderzoek uit en ondersteunden de onderzoekers in het veld.

Actieve justitiële samenwerking door Eurojust om naleving van juridische procedures te garanderen

Eurojust maakte de grensoverschrijdende justitiële samenwerking mogelijk. Er zijn drie coördinatiebijeenkomsten georganiseerd om de bestaande informatie te bundelen en uit te wisselen, om te verkennen hoe we het beste kunnen samenwerken zonder elkaars onderzoek in gevaar te brengen en om de gezamenlijke actiedag voor te bereiden. Met de steun van de Nationale Desks van Eurojust wisselden de gerechtelijke autoriteiten Europese onderzoeksbevelen en Europese arrestatiebevelen uit, en zorgden zij er zorgvuldig voor dat alle juridische instrumenten aanwezig waren om actie te ondernemen.

Tijdens de actiedag zette het agentschap een coördinatiecentrum op om de snelle samenwerking tussen de justitiële autoriteiten te faciliteren. In het coördinatiecentrum werd elk deelnemend land vertegenwoordigd door een lid van de Nationale Desk. Coördinatiecentra vormen een centraal knooppunt voor de real-time uitwisseling van informatie tijdens een operatie, inclusief de resultaten van zoekopdrachten en onderscheppingen. Ze vergemakkelijken ook de snelle oplossing van eventuele complexe juridische problemen die zich tijdens de actie kunnen voordoen.

Bij de actiedag betrokken rechterlijke instanties:

België : onderzoeksrechter West-Vlaanderen, afdeling Brugge; Federaal Openbaar Ministerie
Frankrijk : JIRS Lille (interregionale gespecialiseerde jurisdictie) - Rechtbank van Lille
Duitsland : Openbaar Ministerie Düsseldorf, Hamm, Keulen, Naumburg; Openbaar Ministerie Bonn.
Bij de actiedag betrokken wetshandhavingsautoriteiten:

België : Federale gerechtelijke politie van West-Vlaanderen
Frankrijk : Franse grenspolitie (OLTIM-Antenne de Coquelles)
Duitsland : Duitse federale politie (Bundespolizei)
Er is nul raakvlak met Nederland, daar ga je wel mensen kwijt raken
Serindedinsdag 5 maart 2024 @ 08:21
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 maart 2024 01:46 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Eerste regel van op:
inspecties
Ja maar dat heeft TS er zelf neer gezet. Ik kan er ieder woord neerzetten natuurlijk. FIOD is en blijft een inlichtingen- en opsporingsdienst. Geen idee wat TS dan met ‘inspecties’ bedoeld als het om FIOD-zaken gaat.

Maar dat zal altijd wel vaag blijven denk ik.
Klikdinsdag 5 maart 2024 @ 08:49
quote:
7s.gif Op dinsdag 5 maart 2024 08:21 schreef Serinde het volgende:

[..]
Ja maar dat heeft TS er zelf neer gezet. Ik kan er ieder woord neerzetten natuurlijk. FIOD is en blijft een inlichtingen- en opsporingsdienst. Geen idee wat TS dan met ‘inspecties’ bedoeld als het om FIOD-zaken gaat.

Maar dat zal altijd wel vaag blijven denk ik.
Ga naar de url over inspecties, zoek een leuk bericht en kom terug met een interessant artikel *O* leuk toch
Klikdinsdag 5 maart 2024 @ 08:53
quote:
7s.gif Op dinsdag 5 maart 2024 08:21 schreef Serinde het volgende:

[..]
Ja maar dat heeft TS er zelf neer gezet. Ik kan er ieder woord neerzetten natuurlijk. FIOD is en blijft een inlichtingen- en opsporingsdienst. Geen idee wat TS dan met ‘inspecties’ bedoeld als het om FIOD-zaken gaat.

Maar dat zal altijd wel vaag blijven denk ik.
De idee is dat mensen een bericht over inspectie justitie en Opsporing "opzoeken en hier posten".

Op frontpage.fok.nl kan en wil jippie zich niet steeds bezig houden met misdaadnieuws.

Daarom dit topic, de op is gericht op bronnen materiaal waar fokkers zich kunnen uitleven op de eindeloze artikelen onderzoeken en publicaties.

P.s. ik ben geen journalist dus ik ga niks nieuws bedenken en publiceren. Er is namelijk gigantisch veel over justitie online te vinden en hier te delen. Doel: kliks voor FOK genereren :D
Klikvrijdag 15 maart 2024 @ 06:02
NVWA legt uit voorzorg activiteiten 46 veehouders tijdelijk stil


De Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) heeft uit voorzorg en ter voorkoming van eventuele risico’s voor de volksgezondheid 46 veehouderijen tijdelijk stilgelegd. Dit betekent dat er vanaf deze locaties tot nader order geen dieren afgevoerd mogen worden. Dit verbod geldt eveneens voor de dierlijke (bij)producten, zoals mest en melk afkomstig van deze dieren. Het gaat hierbij onder andere om runderen, varkens en schapen bestemd voor de slacht. Aanleiding voor deze maatregel zijn sporen van een plaagdierbestrijdingsmiddel aangetroffen in de lever van een kalf van een van deze veehouders.

Screenshot-20240315-055915-Opera.png
Dierenarts controleert karkas
Beeld: ©NVWA

Het betreft het middel Racumin Foam, bedoeld voor het bestrijden van muizen, met als werkzame stof Coumatetralyl. Het gebruik ervan is toegestaan, maar alleen onder strikte wettelijke gebruiksvoorschriften. Uit onderzoek door de NVWA is gebleken dat het bestrijdingsbedrijf dat werd ingezet voor de plaagdierbestrijding de regels niet of onvoldoende in acht heeft genomen. Hierdoor zijn er dieren blootgesteld aan het plaagdierbestrijdingsmiddel. Het veebedrijf is daaropvolgend geblokkeerd.

Geen vlees in voedselketen
Omdat het bestrijdingsbedrijf ook werkzaamheden heeft uitgevoerd bij 45 andere veehouders zijn uit voorzorg ook hun activiteiten stilgelegd. Onderzocht wordt wanneer, hoe en waar het plaagdierbestrijdingsmiddel bij deze veehouders is toegepast. Wanneer de situatie daar aanleiding voor geeft, worden er verdere controlemonsters van dieren genomen.

Met het uit voorzorg stilleggen van de 46 bedrijven en het daaropvolgende onderzoek wil de NVWA voorkomen dat er dierlijke (bij) producten met de stof Coumatetralyl in de consumptieketen terecht komen. Volgens de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) is de stof "matig toxisch". Dit houdt in dat het bij inname van grote hoeveelheden schadelijk kan zijn voor de gezondheid.

Pas nadat onderzoek uitwijst dat er geen plaagdierbestrijdingsmiddel is aangetroffen in de dieren, wordt het afvoerverbod opgeheven. Inmiddels is bij 5 bedrijven de afvoer van melk vrijgegeven omdat inspecties uitwijzen dat de plaagdierbestrijding niet in de nabijheid van het melkvee heeft plaatsgevonden.

Onderzoek
De NVWA neemt jaarlijks, steekproefsgewijs, tienduizenden monsters van dieren in slachthuizen. Dit is onderdeel van het Nationaal Plan Residuen. Tijdens een regulier onderzoek werden er sporen aangetroffen van een plaagdierbestrijdingsmiddel in de lever van een kalf. Dat was voor de NVWA aanleiding voor verder onderzoek en de maatregelen zoals nu genomen.

https://www.nvwa.nl/nieuw(...)uders-tijdelijk-stil

[ Bericht 1% gewijzigd door Klik op 15-03-2024 06:09:44 ]
Klikvrijdag 15 maart 2024 @ 06:09
Inspectie Leefomgeving en Transport legt dwangsom op aan plaagdierbeheersingsbedrijf

De Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) heeft een last onder dwangsom opgelegd aan een groot plaagdierbeheersingsbedrijf. Dit bedrijf heeft de voorschriften voor het gebruik van bestrijdingsmiddelen tegen ratten en muizen niet goed nageleefd. De ILT gaat hiertoe over naar aanleiding van bevindingen van de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) vorig jaar bij 46 bedrijven. De Inlichtingen- en Opsporingsdienst van de NVWA is onder leiding van het Openbaar Ministerie tevens een strafrechtelijk onderzoek gestart bij de plaagdierbeheerser.

De ILT legt een last onder dwangsom van ¤5.000 per dag op bij elke geconstateerde overtreding. Deze last wordt opgelegd om een einde aan de overtredingen te maken en om herhaling in de toekomst te voorkomen.

Ingrijpen na bevindingen NVWA
De ILT heeft ingegrepen na bevindingen van de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA). In oktober 2023 heeft de NVWA 46 veehouderijen tijdelijk stilgelegd, nadat sporen van een muizenbestrijdings­middel waren aangetroffen in de lever van een kalf, afkomstig uit een van deze veehouderijen. De NVWA constateerde dat het verantwoordelijke plaagdierbeheersingsbedrijf de regels voor het gebruik van het muizengif onvoldoende had nageleefd. Er werd gif gebruikt op plekken, waar de kalveren het op konden likken. Hierdoor zijn deze dieren blootgesteld aan het bestrijdingsmiddel.

Integrated Pest Management (IPM)
Daarnaast werd de voor knaagdierbeheersing de verplichte werkwijze Integrated Pest Management (IPM) niet tot nauwelijks toegepast. IPM is sinds januari 2023 verplicht. Kortgezegd houdt het in dat gif inzetten de laatste optie is en dat er eerst preventieve maatregelen, wering en mechanische bestrijding moeten worden ingezet. Ook ontbraken de verplichte risico-inventarisatie en het plan van aanpak. De ILT en NVWA zijn met het plaagdierbeheersingsbedrijf in gesprek gegaan om implementatie van de verplichte IPM-werkwijze te versnellen.

Veilig voor mens, dier en milieu
Het is van belang dat er veilig wordt gewerkt met bestrijdingsmiddelen [1] en dat de voorschriften in de toelatingen ervan worden nageleefd. Dit om te voorkomen dat bestrijdingsmiddelen bijvoorbeeld in voedingsmiddelen terecht komen, waardoor ze schadelijk kunnen zijn voor mensen. Verkeerd gebruik van bestrijdingsmiddelen kan ook leiden tot schade aan het milieu (bijvoorbeeld vergiftiging van roofvogels) en afnemende werking (resistentie).

Toezicht
De ILT houdt toezicht op de door agrariërs ingehuurde plaagdierbeheersers. Vanuit de Wet gewasbeschermingsmiddelen en biociden is de ILT bevoegd om op te treden bij overtredingen van die wet. De NVWA kijkt vooral naar de risico’s voor voedselveiligheid als gevolg van onjuiste toepassing van ratten- en muizengif door voedselproducerende bedrijven, zowel door agrariërs zelf als de ingehuurde plaagdierbeheersers. De ILT en NVWA werken hierin intensief samen en delen benodigde informatie met elkaar om zo gezamenlijk toezicht te kunnen houden op het uitvoeren van ongediertebestrijding door agrariërs zelf en plaagdierbeheersers.

[1] De term bestrijdingsmiddelen betreft in het algemeen zowel gewasbeschermingsmiddelen als biociden, waaronder de rodenticiden vallen.

quote:
quote:


[ Bericht 5% gewijzigd door Klik op 15-03-2024 06:15:41 ]
Klikdonderdag 25 april 2024 @ 07:23
https://www.nlarbeidsinsp(...)n/boete/boetes-waadi
quote:
quote:
De Wet allocatie arbeidskrachten door intermediairs regelt onder meer dat een werkgever die arbeidskrachten tegen vergoeding ter beschikking stelt, als uitlener geregistreerd moet staan in het handelsregister van de Kamer van Koophandel. Dit is de registratieplicht Waadi. De registratieplicht geldt voor uitzendbureaus en alle andere bedrijven en personen die werknemers ter beschikking stellen. Een uitlener die niet of niet juist geregistreerd staat in het handelsregister, krijgt een boete. De inleners die zaken doen met een uitlener die niet of niet juist geregistreerd staat, krijgen ook een boete.
SPOILER
quote:
Boetestaffel
Bij overtreden van de Waadi wordt een boetestaffel gehanteerd:

1 tot 10 arbeidskrachten: ¤8.000
10 tot 30 arbeidskrachten: ¤16.000
30 of meer arbeidskrachten: ¤32.000
Deze staffel geldt zowel voor de onderneming die arbeidskrachten ter beschikking stelt, als voor de onderneming aan wie de arbeidskrachten ter beschikking zijn gesteld.

Bij een tweede overtreding (recidive) verdubbelen deze bedragen, bij een derde keer worden de bedragen drie keer zo hoog.

Voor nadere informatie over de mogelijke hoogte van een boete raden wij u aan de beleidsregel te raadplegen.

Ernstige overtredingen
Bij ernstige overtredingen kan er in geval van herhaling van overtredingen tot preventieve stillegging van een onderneming worden overgegaan, bij recidive gevolgd door daadwerkelijke stillegging. Negeren van deze stillegging wordt strafrechtelijk vervolgd.

Voor nadere informatie over de mogelijke hoogte van een boete raden wij u aan de Beleidsregel boeteoplegging Waadi te raadplegen.
https://www.fnv.nl/nieuwsbericht/algemeen-nieuws/2024/03/ook-arbeidsinspectie-stelt-wie-via-youngones-bij-h

quote:
Ook Arbeidsinspectie stelt; wie via YoungOnes bij H&M werkt is geen zzp’er maar uitzendkracht
Via platform YoungOnes lopen werkenden risico’s waar ze zich vaak niet bewust van zijn

De conclusies van de Nederlandse Arbeidsinspectie zijn klip en klaar. Verkopers bij de kledingwinkel H&M worden door platform YoungOnes ter beschikking gesteld. Ze zijn daarmee uitzendkracht en geen zelfstandige. Door de huidige YoungOnes-constructie lopen deze werkenden risico’s die ze vaak zelf niet in de gaten hebben.
SPOILER
quote:
Sharon Bandell, projectleider FNV Naleving: ‘Inlenende bedrijven gebruiken YoungOnes om op een makkelijke manier aan flexibel inzetbaar personeel te komen.’

Onderzoek
De arbeidsinspectie stelde, op verzoek van de FNV, een onderzoek in naar de werkwijze van YoungOnes bij H&M. Het rapport werd woensdag 13 maart gepubliceerd, twee dagen voordat de rechtszaak van FNV tegen Temper dient. Deze rechtszaak gaat over een vergelijkbare constructie.

Waarschuwing
Bandell: ‘Rechtszaken zijn niet nodig als de overheid haar eigen wetten handhaaft. Bedrijven in Nederland moeten zich aan de regels houden. Laat de uitkomst van dit onderzoek dan ook een waarschuwing zijn voor alle andere platforms die cao’s en regelgeving ontduiken en procedures traineren.’ De FNV vindt ook dat bedrijven als H&M, de zogenoemde inleners, hun verantwoordelijkheid moeten nemen door te stoppen met het inhuren van personeel via platforms als YoungOnes.

Verkapt dienstverband
Sharon Bandell, projectleider FNV: ‘YoungOnes noemt mensen die via het platform werken ‘freelancers’ en doet alsof het zelfstandigen zijn. Daarmee maakt ze handig gebruik van het gevoel van vrijheid wat sommige jongeren graag willen. Maar die lopen zo risico’s die ze vaak niet kunnen overzien.’ YoungOnes zendt mensen uit in functies als verkoper, orderpicker, bezorger, receptionist, ober en winkelbediende. Bandell: ‘Functies waarbij het volkomen duidelijk is dat het niet om zelfstandig ondernemers gaat, maar om werknemers die hetzelfde werk doen als hun collega’s in vaste dienst.’

Gevaar schijnzelfstandigheid
Bandell: ‘Door mensen als schijnzelfstandigen te laten werken, liggen alle risico’s bij deze werkenden. Het geld dat zij zo verdienen lijkt, met name voor jongeren, misschien aantrekkelijk, maar ze bouwen geen pensioen op of vakantiedagen. En als ze ziek zien krijgen ze geen geld. De cao wordt zo ontdoken, pensioenfondsen worden benadeeld en de overheid loopt belastingen en premie-inkomsten mis.’

Strijd FNV succesvol
De FNV voert al langer strijd tegen dit soort schijnconstructies. Eerdere rapporten van de Arbeidsinspectie zijn gebruikt in rechtszaken tegen andere zzp-bemiddelaars zoals Temper en Tentoo. Ook bij Platform Deliveroo kreeg FNV gelijk; bezorgers zijn werknemers en geen zzp’ers.
quote:
Politiek moet nu echt doorpakken
In Nederland en Europa is een politieke meerderheid voor het aanpakken van schijnzelfstandigheid. Europa heeft een stap gezet met regelgeving over de rechten van platformmedewerkers. In Nederland heeft demissionair minister Van Gennip nieuwe wetgeving aangekondigd. Het wordt tijd dat de politiek doorpakt bij aanpak van schijnzelfstandigheid en zeker ook bij de bemiddelaars van schijnzelfstandigen zoals YoungOnes en Temper.
https://www.zipconomy.nl/(...)arbeidsovereenkomst/
SPOILER
De overeenkomst van opdracht is daarmee slechts een invuloefening.
Werkers krijgen een automatische verzekering via Collective Benefits, nadat hun eerste klus is gedaan.
YoungOnes faciliteert en controleert de arbeidskrachten ten aanzien van zowel het facturatieproces als het betalingsproces. Het bepaalt de betalingstermijn van facturen, stelt kaders voor de tarieven, eist een uitcheck op het platform voor de facturatie.
Als de arbeidskracht kiest voor factoring krijgt deze de vergoeding binnen drie werkdagen na de klus. Zo niet, dan krijgt de arbeidskracht betaald wanneer de opdrachtgever de factuur betaalt. In beide gevallen wordt de factuur automatisch gegenereerd door het platform.
Naast de overeenkomst van opdracht stelt YoungOnes de gebruikersvoorwaarden voor zowel de opdrachtgever als de arbeidskracht op en bepaalt het platform ook de inhoud ervan.
Door het hanteren van een beoordelingssysteem waar H&M de arbeidskrachten kan beoordelen, heeft YoungOnes invloed op de selectie van arbeidskrachten.
Young Ones bepaalt, bemiddelt en faciliteert het vervangingsproces. Zo is er een discord community, waarmee de arbeidskrachten uit de pool van het platform vervanging kunnen regelen.
De conclusie
De conclusie van de Arbeidsinspectie luidt: de arbeidskracht verricht arbeid onder leiding en toezicht van H&M (die aangeeft wat de werkzaamheden zijn en deze ook controleert) en staat onder gezag van de YoungOnes (de arbeidskracht heeft zich jegens de Young Ones verplicht om arbeid te verrichten). De inspectie constateert dat er een gezagsverhouding bestaat tussen YoungOnes (uitlener) en de arbeidskracht enerzijds en tussen de arbeidskracht en H&M anderzijds. Er is geen sprake van een overeenkomst van opdracht, maar van een uitzendovereenkomst. Nu er sprake is van een driehoeksverhouding resulteert dit in het ter beschikking stellen van arbeidskracht.

Overigens betwist YoungOnes de aannames en conclusies uit het onderzoeksrapport van de Arbeidsinspectie.
https://www.flexnieuws.nl(...)n-platformdiscussie/
Reactie van YoungOnes
SPOILER
Heestermans: “Inbedding wordt vaak foutief gezien als het enige doorslaggevende element om te spreken van een gezagsrelatie en dus van een arbeidsovereenkomst. Uit het Deliveroo-arrest bleek nu juist dat alle omstandigheden van het geval moeten worden afgewogen voor deze beoordeling. Bovendien ziet het element ‘inbedding’ ook op de mate waarin iemand onderdeel is geworden van die organisatie. Een student freelancer die slechts incidenteel eens een opdracht uitvoert voor een bedrijf, is uiteraard niet ingebed in het bedrijf.”

Is platform een uitzendbureau?
Een belangrijke afweging in het rapport is de rol van het platform. Is het een prikbord, waar twee partijen elkaar vinden, zoals YoungOnes beweert. Of is YoungOnes zelf ook partij, stelt het arbeid ter beschikking en is het daarmee een uitzendbureau?

De rol van het platform gaat verder dan service bieden, schrijft de Arbeidsinspectie. De pool waaruit je vervanging kan regelen, het facturatiesysteem, de collectieve arbeidsongeschiktheidsverzekering; het is allemaal inmenging volgens de Inspectie. YoungOnes stelt bovendien de gebruikersvoorwaarden voor zowel opdrachtgever als arbeidskracht op. Het ondernemerschap stelt niet veel meer voor dan het zetten van een paar vinkjes. De werker staat onder gezag van YoungOnes, concludeert de inspectie.

Platformen in spagaat
“Platformen zitten in een spagaat”, zegt Heestermans daarop. “Platformen worden incorrect weggezet als uitzender, omdat de regelgeving niet ingericht is op de flexibiliteit die werkende jongeren tegenwoordig willen. Tegelijkertijd kunnen we niet een actieve rol pakken om de zaken in ons platform wél goed te regelen want dan zijn we geen platform. Dit is slecht voor de ruim 100 duizend werkende studenten die via YoungOnes bijverdienen, en voor de bedrijven die door arbeidstekorten een flexibele schil van arbeidskrachten nodig heeft om te kunnen opereren.”

“Want wat is nou het hele probleem?”, vraagt Graafmans zich af. “Onze doelgroep, hoofdzakelijk studenten en starters, wordt nergens toe gedwongen. De vrijheid van het platformwerk past beter op hun situatie. Studenten wisselen vaak van rooster en in een vrije week willen ze fulltime werken. Via een uitzendbureau is dat lastig. Werkgevers hebben op hun beurt deze krachten hard nodig.”
Afdeling 11 Burgerlijk Wetboek Boek 7: Bijzondere bepalingen ter zake van de uitzendovereenkomst
https://wetten.overheid.n(...) Burgerlijk Wetboek

SPOILER
De uitzendovereenkomst is de arbeidsovereenkomst waarbij de werknemer door de werkgever, in het kader van de uitoefening van het beroep of bedrijf van de werkgever ter beschikking wordt gesteld van een derde om krachtens een door deze aan de werkgever verstrekte opdracht arbeid te verrichten onder toezicht en leiding van de derde.

Artikel 691
1
Op de uitzendovereenkomst is artikel 668a eerst van toepassing zodra de werknemer in meer dan 26 weken arbeid heeft verricht.

2
In de uitzendovereenkomst kan schriftelijk worden bedongen dat die overeenkomst van rechtswege eindigt doordat de terbeschikkingstelling van de werknemer door de werkgever aan de derde als bedoeld in artikel 690 op verzoek van die derde ten einde komt. Indien een beding als bedoeld in de vorige volzin in de uitzendovereenkomst is opgenomen, kan de werknemer die overeenkomst onverwijld opzeggen en is op de werkgever artikel 668, leden 1, 2, 3 en 4, onderdeel a, niet van toepassing.

3
Een beding als bedoeld in lid 2 verliest zijn kracht indien de werknemer in meer dan 26 weken arbeid voor de werkgever heeft verricht. Na het verstrijken van deze termijn vervalt de bevoegdheid van de werknemer tot opzegging als bedoeld in lid 2.

4
Voor de berekening van de termijnen, bedoeld in de leden 1 en 3, worden perioden waarin arbeid wordt verricht die elkaar opvolgen met tussenpozen van ten hoogste zes maanden mede in aanmerking genomen.

5
Voor de berekening van de termijnen, bedoeld in de leden 1 en 3, worden perioden waarin voor verschillende werkgevers arbeid wordt verricht die ten aanzien van de verrichte arbeid redelijkerwijze geacht moeten worden elkaars opvolger te zijn mede in aanmerking genomen.

6
Dit artikel is niet van toepassing op de uitzendovereenkomst waarbij de werkgever en de derde in een groep zijn verbonden als bedoeld in artikel 24b van Boek 2 dan wel de één een dochtermaatschappij is van de ander als bedoeld in artikel 24a van Boek 2.

7
Bij schriftelijke overeenkomst kan ten nadele van de werknemer worden afgeweken van artikel 628, lid 1, tot ten hoogste de eerste 26 weken waarin de werknemer arbeid verricht. Artikel 628, leden 5, 6 en 7, is niet van toepassing.

8
Bij collectieve arbeidsovereenkomst of bij regeling door of namens een daartoe bevoegd bestuursorgaan:
a.kunnen de termijnen, bedoeld in de leden 1, 3 en 7, worden verlengd tot ten hoogste 78 weken; en
b.kan van lid 5 worden afgeweken ten nadele van de werknemer.
Klikdonderdag 22 augustus 2024 @ 21:56
https://www.ilent.nl/actu(...)-schadelijke-stoffen

Risicoanalyse stookolie bevestigt ongewenste bijmenging schadelijke stoffen

Nieuwsbericht | 22-07-2024 | 16:03

De Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) heeft een risicoanalyse uitgevoerd naar de bijmenging van schadelijke afvalstoffen in stookolie voor zeeschepen. Uit dit onderzoek blijkt dat ongewenste schadelijke stoffen worden bijgemengd. Voor een schone en veilige omgeving is het nodig dat er aanvullende normen voor stookolie komen. Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat laat onderzoek uitvoeren naar de introductie van kaders voor kwaliteit van stookolie.

SPOILER
Minister Madlener (IenW) informeert de Tweede Kamer over de uitkomsten van de risicoanalyse door de ILT naar bijmenging van schadelijke stoffen in stookolie.

Bijmenging schadelijke stoffen
De Koninklijke Vereniging van Nederlandse Reders (KVNR) heeft in samenspraak met de ILT en aan de hand van een enquête informatie uit de sector opgehaald over de kwaliteit van stookolie. Hier worden technische problemen gemeld, zoals verstopte brandstoffilters en vastlopende pompen. Maar er zijn ook problemen als hoofdpijn en onwel worden van de bemanning door brandstofdampen. Uit een analyse van Veritas Petroleum Service blijkt dat 15% van de geteste monsters stoffen bevat die niet uit raffinageprocessen komen. Dit wijst op bijmenging met schadelijke stoffen uit chemiebedrijven.

De risicoanalyse stookolie bevestigt het gebruik van bijproducten en reststromen uit de (petro)chemische industrie om de restfracties van de olieraffinage te verdunnen. Dit wordt gebruikt als stookolie voor schepen. De uitgevoerde onderzoeken tonen chemische stoffen in stookolie aan die niet in zulke hoge gehalten van nature te verwachten zijn als in een door raffinage uit ruwe olie geproduceerde stookolie.


Aanvullende normen zijn nodig
De ILT ziet risico's bij de productie, distributie en toepassing van blendproducten en concludeert dat aanvullende kwaliteitsnormen voor stookolie nodig zijn om bijmenging van schadelijke stoffen te voorkomen.

Van bedrijven verwacht de ILT dat zij hun eigen maatschappelijke verantwoordelijkheid nemen om te voorkomen dat schadelijke stoffen in stookolie worden bijgemengd. Daarom zal de ILT met bedrijven uit de stookolieketen in gesprek gaan. Met de Belgische autoriteiten wordt ook samenwerking gezocht om een internationaal gelijk speelveld te creëren.
Zie ook
Luchtverontreinigende stoffen
Cat-astrophedonderdag 22 augustus 2024 @ 22:49
quote:
0s.gif Op maandag 4 maart 2024 20:00 schreef Klik het volgende:

[..]
Praten over rechtsorde en geen gezeik van de gemiddelde FOK!frontpage rechter. Ik zie meestal discriminatie bij dat soort artikelen op FP, dus dat schiet helemaal niet op met dat gejank van polariserende FOK!kers.

Vooralsnog zie ik vooral een opsomtopic.
quote:
Tegelijk komt er dan minder zwaar nieuws op frontpage.fok.nl [ afbeelding ]

Kan FP deze opsomming van ‘zwaar nieuws’ niet aan?
quote:
Ten slotte ontstaan interacties met andere topics in FOK!WGR [ afbeelding ] bv.: arbeidsrecht. Forum is ook meer geschikt voor updates op bepaalde artikelen en beleid.

Ik houd een stopwatch bij de hand voor wanneer de eerste boer hier komt protesteren. Mits de inhoud gaat over omgevingswet/omgevingsweb. [ afbeelding ]
Tenzij?

En als je zo gaat posten is het best kinderachtig om als een rechtschapen internetheld ‘met je stopwatch’ en
ongetwijfeld vermanend ‘zie je wel!’ vingertje klaar te staan als iemand inderdaad een door jou gepost artikel ter discussie wil stellen.

Welke interactie wil je?

Want ik zie nu vooral een opsomtopic.
Klikdonderdag 22 augustus 2024 @ 22:52
quote:
1s.gif Op donderdag 22 augustus 2024 22:49 schreef Cat-astrophe het volgende:

[..]
Vooralsnog zie ik vooral een opsomtopic.
[..]
Kan FP deze opsomming van ‘zwaar nieuws’ niet aan?
[..]
Tenzij.

En als je zo gaat posten is het best kinderachtig om als een rechtschapen internetheld ‘met je stopwatch’ en
ongetwijfeld vermanend ‘zie je wel!’ vingertje klaar te staan als iemand inderdaad een door jou gepost artikel ter discussie wil stellen.

Welke interactie wil je?

Want ik zie nu vooral een opsomtopic.
Ik zie graag meer informatie van deze onderwerpen, dus reacties met meer onderzoek of updates over posts/onderwerpen.
Cat-astrophedonderdag 22 augustus 2024 @ 23:38
quote:
0s.gif Op donderdag 22 augustus 2024 22:52 schreef Klik het volgende:

[..]
Ik zie graag meer informatie van deze onderwerpen, dus reacties met meer onderzoek of updates over posts/onderwerpen.
Je wil dus niet praten met users over rechtsorde (zoals je schreef in je post die ik quootte) , maar puur verwijzingen zien naar informatieve en onderbouwde artikelen?
Lijkt niet echt de grondslag van een discussieforum. Maar ik kan het mis hebben.
KvanGvrijdag 23 augustus 2024 @ 00:25
quote:
0s.gif Op donderdag 22 augustus 2024 22:52 schreef Klik het volgende:

[..]
Ik zie graag meer informatie van deze onderwerpen, dus reacties met meer onderzoek of updates over posts/onderwerpen.
Heeft de SDU ofzo niet een blaadje dat dit soort issues beschouwt?
Pajanusvrijdag 23 augustus 2024 @ 08:38
Wat ik mij wel afvraag, en zo een twee niet zie staan, maken wij winst op deze inbeslagnames?

Lijkt mij op het zicht dat als er 260 miljoen netto in beslag genomen wordt dit geld oplevert.
als ja : zo snel mogelijk een verdienmodel aan plakken..

'uitbreiding a4 betaald door in beslag genomen fraudeleuze miljoenen'
Klikvrijdag 23 augustus 2024 @ 09:09
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 augustus 2024 00:25 schreef KvanG het volgende:

[..]
Heeft de SDU ofzo niet een blaadje dat dit soort issues beschouwt?
Goede tip voor mijn Sdu opmaat leeslijst :)

Gevonden: https://opmaat.sdu.nl/nieuws/MRAF

Ontopic: SDU Artikel over stookolie ^O^

[ Bericht 7% gewijzigd door Klik op 23-08-2024 09:16:43 ]
Klikvrijdag 23 augustus 2024 @ 09:17
quote:
1s.gif Op donderdag 22 augustus 2024 23:38 schreef Cat-astrophe het volgende:

[..]
Je wil dus niet praten met users over rechtsorde (zoals je schreef in je post die ik quootte) , maar puur verwijzingen zien naar informatieve en onderbouwde artikelen?
Lijkt niet echt de grondslag van een discussieforum. Maar ik kan het mis hebben.
De post hierboven is waar ik op doel, dus kennis en informatie delen.