abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_212672361

Dit is deel 1 van het Belastingaangifte 2023 topic. Vanaf vandaag kunnen we weer aangifte doen. Je kunt hier al je vragen stellen over je belastingaangifte over het jaar 2023. Is er iets niet duidelijk in het programma? Is er twijfel over het wel of niet opvoeren van posten? Valt een creatieve oplossing wel of niet binnen de regels? Laat het horen en wie weet hebben meer mensen er iets aan.

Met uitzondering van de mensen die opteren voor het vragen van uitstel, moeten miljoenen mensen vóór 1 mei 2024 hun aangifte inkomstenbelasting/premie volksverzekeringen doen. In het site-onderdeel Belastingaangifte 2023 vindt u informatie over (elektronisch) aangifte doen.

Als je een aangiftebrief of -biljet hebt gehad, dan moet je voor 1 mei 2024 aangifte inkomstenbelasting/premie volksverzekeringen doen. Ook als je een aangiftebiljet hebt gehad, kun je het aangifteprogramma inkomstenbelasting 2023 gebruiken.

Heb je geen aangiftebrief of -biljet voor 2023 gehad? Maar verwacht je wel dat je meer dan ¤ 16 terugkrijgt? Ook dan kun je aangifte doen met het aangifteprogramma. Je kunt tot en met 31 december 2028 geld terugvragen.

Vooraf ingevulde aangifte
Net als vorig jaar kun je gebruik maken van de service van de belastingdienst: de vooraf ingevulde aangifte.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Wanneer krijg je bericht?
Als de aangifte vóór 1 april 2024 bij de belastingdienst binnen is, krijg je doorgaans vóór 1 juli 2024 bericht.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Aanslaggrens
SPOILER
Kan ik de app Aangifte 2023 gebruiken?
Grote kans van wel.
SPOILER
Staat uw situatie in deze lijst, dan kunt u de app niet gebruiken:
SPOILER
Nb1 mocht informatie hierboven niet kloppen graag een topicreport zetten.
Nb2 Laten we hier geen topic van maken in de categorie "Ik krijg x euro terug!! *O* " of "Ik moet x euro betalen,... -O- " Eveneens geen vragen in de categorie: "Wie heeft er al een aanslag ontvangen?" of "Wie heeft het geld al op zijn rekening?".
Hier wordt tegen april 2024 een nieuwe reeks voor geopend.

[ Bericht 1% gewijzigd door arvensis op 03-03-2024 22:57:02 ]
Protège moi de mes désirs.
pi_212672456
Ik was het helemaal vergeten, dacht gisternacht “o ja!”. Heb even snel gekeken maar heb de aangifte nog niet doorgezet.

Ik snapte niet helemaal waar ik de IACK terug kon vinden. Iemand?
pi_212672546
Ben er druk mee bezig maar loop vast op het volgende.

Bij het deel met voorlopige aanslagen 2023 staat:

quote:
Voorlopige aanslag Zorgverzekeringswet 2023.
Men vraagt vervolgens om een bedrag, waar kan ik dat vinden? In mijn voorlopige aanslag van 2023 zie ik die categorie niet staan.
pi_212672632
quote:
0s.gif Op zondag 3 maart 2024 10:33 schreef WammesWaggel het volgende:
Ben er druk mee bezig maar loop vast op het volgende.

Bij het deel met voorlopige aanslagen 2023 staat:
[..]
Men vraagt vervolgens om een bedrag, waar kan ik dat vinden? In mijn voorlopige aanslag van 2023 zie ik die categorie niet staan.
Ben je zzp-er? Als je alleen in loondienst bent krijg je deze niet en kun je dus nul invullen.
Als je zzp-er bent kun je hiervoor een aanslag krijgen op dezelfde manier als je een voorlopige aanslag IB kunt krijgen..

[ Bericht 4% gewijzigd door Essebes op 03-03-2024 12:33:55 ]
de wereld verandert niet omdat iedereen het gelijk anders wil, maar door consistente vasthoudende minderheden…
(Roos Vonk)
pi_212672707
quote:
0s.gif Op zondag 3 maart 2024 10:39 schreef Essebes het volgende:

[..]
Ben je zzp-er? Als je alleen in loondienst bent krijg je deze niet en kun je dus nul invullen.
Als je zzp-er bent kun je hiervoor een aanslag krijgen op d3ze of de manier als je een voorlopige aanslag IB kunt krijgen..
Ah ik ben in loondienst, bedankt voor je reactie!
Krijg pas een jaaroverzicht van OpenBank over drie weken, bedenkelijke service.
  zondag 3 maart 2024 @ 22:17:20 #6
344884 monkyyy
Myers-Briggs: INTJ
pi_212683077
Foutje in OP, aanslaggrens voor IB 2023 is ¤51 :s)
You can learn anything, the secret lies in discipline.
"What the mind can conceive and believe, it can achieve"
You will make mistakes. Forgive yourself. Move on. Start rebuilding.
pi_212683452
quote:
0s.gif Op zondag 3 maart 2024 22:17 schreef monkyyy het volgende:
Foutje in OP, aanslaggrens voor IB 2023 is ¤51 :s)
Thanks, aangepast! :)
pi_212683666
quote:
0s.gif Op zondag 3 maart 2024 10:45 schreef WammesWaggel het volgende:

[..]
Ah ik ben in loondienst, bedankt voor je reactie!
Kun je dat jaaroverzicht van OpenBank dan inzien in de app?
  maandag 4 maart 2024 @ 22:10:04 #9
244125 laziness
In het verleden nogal duizelig
pi_212695961
quote:
1s.gif Op zondag 3 maart 2024 10:26 schreef arvensis het volgende:
Ik was het helemaal vergeten, dacht gisternacht “o ja!”. Heb even snel gekeken maar heb de aangifte nog niet doorgezet.

Ik snapte niet helemaal waar ik de IACK terug kon vinden. Iemand?
Onder overzicht belastingen en premies, dan kies je voor de naam van de minst verdienende partner. Dan kom je in het scherm van de berekening en onder heffingskortingen zit de IACK.
Ik heb je lief mijn hele leven
pi_212696248
quote:
0s.gif Op zondag 3 maart 2024 23:24 schreef Jeroboam het volgende:

[..]
Kun je dat jaaroverzicht van OpenBank dan inzien in de app?
Via de website kan het volgens de klantenservice, wellicht ook via de app.
In het menu: documenten.
pi_212751721
Ik heb een vraag over de box 3 belastingen. Ik heb een investering gedaan een paar jaar geleden voor een serieus bedrag in een niet beursgenoteerd bedrijf (aandelen en obligaties). Nu lijkt dit hele bedrijf op omvallen te staan, en is de kans heel groot dat ik de gehele investering ga verliezen.

Is er een manier dat ik niet toch ook een volledige box 3 belasting hoeft te betalen over de investeringssom?
pi_212751804
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 maart 2024 10:08 schreef Highraven het volgende:
Ik heb een vraag over de box 3 belastingen. Ik heb een investering gedaan een paar jaar geleden voor een serieus bedrag in een niet beursgenoteerd bedrijf (aandelen en obligaties). Nu lijkt dit hele bedrijf op omvallen te staan, en is de kans heel groot dat ik de gehele investering ga verliezen.

Is er een manier dat ik niet toch ook een volledige box 3 belasting hoeft te betalen over de investeringssom?
Je moet de waarde in het ecomomische verkeer aanhouden: https://www.belastingdien(...)/waarde_en_peildatum

Je zou hierbij bijvoorbeeld kunnen denken aan een percentage van het EV van het bedrijf, het percentage van de aandelen die jij bezit.

Het is in elk geval niet zo dat je de oorspronkelijke investeringssom moet aanhouden.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_212772962
Hier een zeer specifieke vraag. Mijn opa en oma hebben in de jaren 90 hun huis al aan de kinderen gegeven maar met het recht van het vruchtgebruik erop. Via een overleden oom ben ik sinds een paar jaar ook mede eigenaar van dat huis.

Tot vorig jaar ging dat eigenlijk makkelijk en werd het opgegeven als verhuurd met huurbescherming tegen een huur van ¤0 en werden er kortingen op de waarde gegeven. Dit kwam het dichtste in de buurt van de daadwerkelijke situatie want dit aparte construct kon je nergens opgeven. Dit jaar moet je echter aangeven of je het verhuurd aan een familielid en dan wordt er geen korting op de waarde meer gegeven. Je kunt dat zelf ook niet aanpassen het wordt gelijk voor 100% aangeslagen.

Lees ik echter hier dan zie ik het volgende:

quote:
Vanaf 2023: U verhuurt aan iemand waarmee u bent verbonden. Bijvoorbeeld een familielid. Én u hebt voorwaarden opgesteld die u niet zo met een willekeurige derde zou afspreken, zoals een lagere huurprijs. Dan moet u uitgaan van het hoogste percentage in de tabel, en dat is 100%.
De crux zit hem in de EN ik zou deze voorwaarden idd niet met een derde afspreken want ze zijn stringenter richting huurbescherming dan ik met een derde zou afspreken daar staat echter wel een lagere huur en andere voorwaarden tegenover (oma blijft bijvoorbeeld verantwoordelijk voor het onderhoud). Vul ik echter NEE in en zet ik de huur op ¤1 dan lieg ik ook.

Wat is nu wijsheid? De keuze kost mij ¤200 meer belasting en dat is de moeite van de fraude niet waard maar ook te veel geld om maar gewoon op akkoord te rammen. Voor mijn gevoel kloppen beide situaties niet.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
  donderdag 14 maart 2024 @ 08:25:56 #14
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_212819361
quote:
0s.gif Op zondag 10 maart 2024 16:36 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
Hier een zeer specifieke vraag. Mijn opa en oma hebben in de jaren 90 hun huis al aan de kinderen gegeven maar met het recht van het vruchtgebruik erop. Via een overleden oom ben ik sinds een paar jaar ook mede eigenaar van dat huis.

Tot vorig jaar ging dat eigenlijk makkelijk en werd het opgegeven als verhuurd met huurbescherming tegen een huur van ¤0 en werden er kortingen op de waarde gegeven. Dit kwam het dichtste in de buurt van de daadwerkelijke situatie want dit aparte construct kon je nergens opgeven. Dit jaar moet je echter aangeven of je het verhuurd aan een familielid en dan wordt er geen korting op de waarde meer gegeven. Je kunt dat zelf ook niet aanpassen het wordt gelijk voor 100% aangeslagen.

Lees ik echter hier dan zie ik het volgende:
[..]
De crux zit hem in de EN ik zou deze voorwaarden idd niet met een derde afspreken want ze zijn stringenter richting huurbescherming dan ik met een derde zou afspreken daar staat echter wel een lagere huur en andere voorwaarden tegenover (oma blijft bijvoorbeeld verantwoordelijk voor het onderhoud). Vul ik echter NEE in en zet ik de huur op ¤1 dan lieg ik ook.

Wat is nu wijsheid? De keuze kost mij ¤200 meer belasting en dat is de moeite van de fraude niet waard maar ook te veel geld om maar gewoon op akkoord te rammen. Voor mijn gevoel kloppen beide situaties niet.
Is er wel sprake van het 'verhuren' van een woning?
In de eerste zin heb je het over schenking (bloot eigendom) met behoud van vruchtgebruik.
Ik vermoed dat je eerder hier mee te maken hebt.
Als toeval niet bestaat, waarom hebben ze er dan een woord voor uitgevonden?
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg,...
Vrouwen zijn om van te houden, niet om te begrijpen.
pi_212819620
quote:
0s.gif Op zondag 3 maart 2024 10:45 schreef WammesWaggel het volgende:
De stand van je rekeningen per 1 januari staat ook op je maandoverzichten "GEÏNTEGREERD UITTREKSEL" (eindstand van het overzicht van december, beginstand van het overzicht van januari).
pi_212819867
quote:
0s.gif Op donderdag 14 maart 2024 08:25 schreef ManAtWork het volgende:

[..]
Is er wel sprake van het 'verhuren' van een woning?
In de eerste zin heb je het over schenking (bloot eigendom) met behoud van vruchtgebruik.
Ik vermoed dat je eerder hier mee te maken hebt.
Klopt had ik later zelf ook gevonden maar daar zitten ook weer aparte regels aan vast.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
  donderdag 14 maart 2024 @ 14:13:16 #17
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_212823660
quote:
0s.gif Op donderdag 14 maart 2024 09:22 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]
Klopt had ik later zelf ook gevonden maar daar zitten ook weer aparte regels aan vast.
Eerst moet je vaststellen welke situatie van toepassing is, dan is het die regels toepassen.
Je kunt niet de regels naast elkaar leggen en kijken welke jou het beste uitkomt en die dan invullen.
Als toeval niet bestaat, waarom hebben ze er dan een woord voor uitgevonden?
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg,...
Vrouwen zijn om van te houden, niet om te begrijpen.
pi_212908392
Stormlooptopic *O*
pi_212908690
quote:
1s.gif Op donderdag 21 maart 2024 21:07 schreef arvensis het volgende:
Stormlooptopic *O*
Ik vloog zo door de aangifte heen, het lijkt elk jaar makkelijker te worden.
  vrijdag 22 maart 2024 @ 10:31:45 #20
429333 GlennQuagmire
giggity giggity
pi_212912375
Voor dit jaar een nogal complexe aangifte dus wilden we een belastingadviseur inschakelen. We zijn nu op het punt iemand te machtigen, maar toen viel mijn oog hierop:

Is het normaal dat je een machtiging afgeeft voor zo'n lange tijd? Ik zou het liever alleen doen voor dit jaar.
  vrijdag 22 maart 2024 @ 11:00:01 #21
104963 ETA
European Travel Author
pi_212912644
BD is wel zo vriendelijk mij een brief te sturen dat ik mijn geld op een werkgevers spaarrekening niet meer onder banktegoed mag plaatsen, maar als overig. Voorgaande jaren mocht het gewoon als banktegoed.

Dus dan word ik flink genaaid in box3... op de werkgevers spaarrekening kreeg ik 3,8%, dus beter dan menig andere spaarrekening. In plaats van bijna 0%, mag ik nu bijna 6% als inkomen gaan bijtellen. Had dus net goed op een normale spaarrekening kunnen zetten.
Totaal Travel 04-24: 87 reizen, 151 vliegtickets, 58 landen, 6 continenten, 949 reisdagen, 163.804 foto's
Mijn reisfotos!
  zondag 24 maart 2024 @ 16:54:44 #22
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_212944343
Pffff, aangifte ingevuld en verzonden.
Was wat ingewikkelder dit jaar, want een vermogen aan zorgkosten, maar die nieuwe functie van de optimale verdeling was wel leuk, en werkte goed.

Binnenkort de aangifte van mijn vader nog doen, die is vorig jaar overleden dus dat wordt een papieren aangifte :X
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_212944825
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 maart 2024 11:00 schreef ETA het volgende:
BD is wel zo vriendelijk mij een brief te sturen dat ik mijn geld op een werkgevers spaarrekening niet meer onder banktegoed mag plaatsen, maar als overig. Voorgaande jaren mocht het gewoon als banktegoed.

Dus dan word ik flink genaaid in box3... op de werkgevers spaarrekening kreeg ik 3,8%, dus beter dan menig andere spaarrekening. In plaats van bijna 0%, mag ik nu bijna 6% als inkomen gaan bijtellen. Had dus net goed op een normale spaarrekening kunnen zetten.
Wat een gekkigheid. Een spaarrekening is toch een spaarrekening? Wat is de redenatie hiervoor?

Was wel verrast dat dit jaar de VvE-pot wel specifiek genoemd werd als op te geven bij Spaartegoeden 👍
de wereld verandert niet omdat iedereen het gelijk anders wil, maar door consistente vasthoudende minderheden…
(Roos Vonk)
pi_212944996
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 maart 2024 10:31 schreef GlennQuagmire het volgende:
Voor dit jaar een nogal complexe aangifte dus wilden we een belastingadviseur inschakelen. We zijn nu op het punt iemand te machtigen, maar toen viel mijn oog hierop:
[ afbeelding ]
Is het normaal dat je een machtiging afgeeft voor zo'n lange tijd? Ik zou het liever alleen doen voor dit jaar.
Ja, dat is normaal. Maar dat je iemand gemachtigd hebt betekent niet dat die ander het moet doen, daar kun je dus prima los afspraken over maken.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  zondag 24 maart 2024 @ 18:46:06 #25
40566 Ericr
Livewrong
pi_212945691
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 maart 2024 10:31 schreef GlennQuagmire het volgende:
[ afbeelding ]
Trek je die machtiging daarna weer in. Daarvoor heb je een qr-code ontvangen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')