abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_212656867
quote:
'Schiphol hield rapport over krimp tegen onder druk van KLM'

Schiphol heeft een rapport over de krimp van de luchthaven niet naar buiten gebracht, onder druk van KLM. Dat meldt de Volkskrant, die het onderzoeksrapport in handen heeft. Daarin zou naar voren komen dat een hogere vliegtaks voor verre vluchten, ook voor transferreizigers, "een veel beter" alternatief is. Maar dat zou ingaan tegen het verdienmodel van KLM.

Om publicatie van het onderzoek te voorkomen dreigde de luchtvaartmaatschappij volgens de krant om een directeur van de luchthaven persoonlijk aansprakelijk te stellen voor eventuele schade.

De reden voor het onderzoek is het plan van het kabinet om het aantal vluchten op Schiphol te verminderen. Binnen een aantal jaar zou het aantal vluchten van 500.000 naar 440.000 vluchten per jaar moeten worden teruggebracht. Dat moet vooral gebeuren vanwege de geluidsoverlast voor omwonenden van de luchthaven.

Om die krimp voor elkaar te krijgen, ging de overheid in gesprek met alle betrokkenen en vroeg hun om met alternatieven te komen, zegt Ashwant Nandram, die het stuk in de Volkskrant schreef, in het NOS Radio 1 Journaal.

Schiphol, KLM en luchtvaartlobby Barin lieten daarop door onderzoeksbureaus SEO en CE Delft een studie doen. "Uit dat onderzoek kwam naar voren dat er een alternatief plan is voor de luchthaven; met minder herrie, beter voor het klimaat en met meer geld voor de schatkist", zegt Nandram. "En Schiphol hoeft daarbij niet eens minder vluchten uit te voeren en kan juist groeien."

'Bom onder verdienmodel'

Het probleem zit hem dus vooral in de vliegtaks. Die is nu 29 euro per vlucht en zou volgens dat plan verhoogd moeten worden. De taks zou afstandsafhankelijk moeten zijn en ook gelden voor zogenoemde transferreizigers, dus voor mensen die alleen overstappen op Schiphol vanuit een ander land en doorreizen naar een andere bestemming. In het plan zou ook de vermindering van het aantal nachtvluchten staan.

Volgens het rapport zou bijvoorbeeld voor een vlucht naar New York in 2030 een taks van 75 euro gelden en 175 euro in 2050.

Vooral de extra belasting bij de transferpassagiers "legt een bom onder het verdienmodel van KLM", zegt Nandram. KLM heeft van Schiphol een zogenoemde hub gemaakt. Het haalt passagiers van over de hele wereld om ze vervolgens via Amsterdam door te laten vliegen naar andere delen van de wereld. KLM vreest dat passagiers uitwijken naar bijvoorbeeld Frankfurt, Parijs of Londen. "Dus de hubs van de concurrentie."

Persoonlijk aansprakelijk

KLM zegt in de krant dat onderzoekers "geen oog hadden voor het vestigingsklimaat en het weglekeffect van Nederlanders die over de grens gaan om vanuit daar te vliegen". Ook zegt KLM dat van tevoren was afgesproken om samen met Schiphol een besluit te nemen over wel of niet publiceren. De luchthaven zegt dat zulke afspraken niet zijn gemaakt. In de krant stelt Schiphol dat publiceren juist de bedoeling was.

Om de publicatie van het rapport te verhinderen, dreigde KLM om de Schipholdirecteur die verantwoordelijk is voor de strategie persoonlijk aansprakelijk te stellen. Daarop zag Schiphol af van publicatie.

Nandram vermoedt dat nu het nieuws alsnog naar buiten is gekomen de discussie over vliegtaks en de voorgenomen krimp toch gevoerd gaat worden. "Want milieuorganisaties pleiten al langer voor een afstandsafhankelijke taks."
Dit had KLM bij mij niet moeten flikken. Ik had direct het rapport naar de complete vaderlandse pers toegemailed en daarna elke luchtvaartmaatschappij waar dan ook maar ter wereld royaal uyitgenodigd om op Schiphol te komen vliegen. De Schiphol directeur bedreigen om een publicatie van een objectief rapport te verhinderen. Hoe haalt KLM het in haar achterlijke hoofd.

Mooi boek om te lezen: De blauwe fabel Waarom we de KLM al een eeuw lang tegen elke prijs in de lucht houden. Auteur: Ties Joosten. Taal: Nederlands.
  zaterdag 2 maart 2024 @ 10:34:09 #2
403820 Aberkullie
Sicker than your average.
pi_212656895
Wat een prachtig, integer bedrijf is dat toch :')
pi_212656901
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 maart 2024 10:31 schreef Alpha0 het volgende:

[..]
Dit had KLM bij mij niet moeten flikken. Ik had direct het rapport naar de complete vaderlandse pers toegemailed en daarna elke luchtvaartmaatschappij waar dan ook maar ter wereld royaal uyitgenodigd om op Schiphol te komen vliegen. De Schiphol directeur bedreigen om een publicatie van een objectief rapport te verhinderen. Hoe haalt KLM het in haar achterlijke hoofd.

Mooi boek om te lezen: De blauwe fabel Waarom we de KLM al een eeuw lang tegen elke prijs in de lucht houden. Auteur: Ties Joosten. Taal: Nederlands.
Leuke grootspraak, maar als zij gaan dreigen met jou persoonlijk aansprakelijk te stellen dan ga ook jij anders piepen.
Zeker als blijkt dat ze daar juridische redenen voor hebben.
  zaterdag 2 maart 2024 @ 10:35:11 #4
459912 FlippingCoin
Weer zo'n kut millennial.
pi_212656904
Misschien moeten we de K eens strippen van dat bedrijf.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
Met zwijgen kruist men de duivel
  zaterdag 2 maart 2024 @ 10:35:48 #5
403820 Aberkullie
Sicker than your average.
pi_212656911
quote:
16s.gif Op zaterdag 2 maart 2024 10:35 schreef FlippingCoin het volgende:
Misschien moeten we de K eens strippen van dat bedrijf.
En dan vliegt Willem maar een keer een Ryanair.
  zaterdag 2 maart 2024 @ 10:35:54 #6
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_212656913
Milieu en geluid enzo boeien mij niet zoveel. Maar misschien KLM eens gaan behandelen als een normaal bedrijf?
Eens kijken hoe lang ze de oudste luchtvaartmaatschappij ter wereld blijven zonder allerhande steun in cash en/of gematst worden.
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
  zaterdag 2 maart 2024 @ 10:37:14 #7
403820 Aberkullie
Sicker than your average.
pi_212656921


Als Daniel Koerhuis een bedrijf steunt weet je dat het foute boel is.
  zaterdag 2 maart 2024 @ 10:39:32 #8
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_212656952
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 maart 2024 10:37 schreef Aberkullie het volgende:
[ afbeelding ]

Als Daniel Koerhuis een bedrijf steunt weet je dat het foute boel is.
Die trui is meer waard dan die hele officespace. :P
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
pi_212656981
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 maart 2024 10:34 schreef Mutsaers__78 het volgende:

[..]
Leuke grootspraak, maar als zij gaan dreigen met jou persoonlijk aansprakelijk te stellen dan ga ook jij anders piepen.
Zeker als blijkt dat ze daar juridische redenen voor hebben.
Dat zeg ik, dat ga ik niet doen. Sterker nog, ze krijgen het harder terug dan ooit.
pi_212657034
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 maart 2024 10:41 schreef Alpha0 het volgende:

[..]
Dat zeg ik, dat ga ik niet doen. Sterker nog, ze krijgen het harder terug dan ooit.
Je zit een heel verhaal te vertellen over dat je het dus wel gaat doen.

Nogmaals: leuke grootspraak. Want je gaat het inderdaad dan echt niet doen, dat rapport publiceren.
  Spellchecker zaterdag 2 maart 2024 @ 10:56:46 #11
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_212657222
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 maart 2024 10:37 schreef Aberkullie het volgende:
[ afbeelding ]

Als Daniel Koerhuis een bedrijf steunt weet je dat het foute boel is.
Die kersttrui is pas fout!
  zaterdag 2 maart 2024 @ 11:22:57 #12
505857 streamjohan
magnum is magnum
pi_212657628
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 maart 2024 10:35 schreef Hyperdude het volgende:
Milieu en geluid enzo boeien mij niet zoveel. Maar misschien KLM eens gaan behandelen als een normaal bedrijf?
Eens kijken hoe lang ze de oudste luchtvaartmaatschappij ter wereld blijven zonder allerhande steun in cash en/of gematst worden.
Maar vervolgens vlieg je vanuit hier wel naar ongeveer alle uithoeken van de wereld zonder overstap, als je bv vanuit wenen naar johannesburg wil vlieg je eerst 2 uur naar amsterdam, heb je een paar uur overstaptijd nodig en kun je vervolgens pas door
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')