quote:Duizenden glasscherven op A12: na negeren rode kruizen eindigen automobilisten met lekke banden
Een deel van de A12 bij Den Haag is donderdagavond urenlang afgesloten geweest. De weg lag namelijk bezaaid met zo'n 200 kilo glas. De rode kruizen die boven de weg hingen, werden door meerdere automobilisten genegeerd.
Een glaszetter had een ongelukkige tocht over de bewuste snelweg. In de bocht van de A4 vanuit Rijswijk naar de A12 richting Zoetermeer ging het mis. Twee ramen, van zo'n 100 kilo per stuk, kwamen op het wegdek terecht en vielen kapot.
Daardoor lag de zogeheten fly-over bezaaid met glasscherven. De ANWB meldde dat de verbindingsweg bij het knooppunt Prins Clausplein dicht was 'door een ongeluk'. Het verkeer kon keren bij de af- en oprit bij Leidschendam.
Het ongeluk vond plaats met een aanhanger met kozijnen en glas. De glasplaat is vermoedelijk van de wagen afgevallen. De bestuurder van het busje die de aanhanger vervoerde, is door agenten meegenomen naar het politiebureau. Volgens getuigen zou er iets niet goed zijn met het rijbewijs van de man.
Rode kruizen genegeerd
Rijkswaterstaat was nog uren bezig met het opruimen van het glas. De weg ging om 22.00 uur weer open. De politie stond met meerdere wagens op de A12 en de aangrenzende A4 om automobilisten te wijzen op de rode kruizen. Zo'n dertig automobilisten zijn vlak na het ongeval staande gehouden nadat zij de kruizen negeerden. Hen wacht een boete van minimaal 250 euro.
Een woordvoerder van de politie bevestigt dat meerdere auto's schade hebben opgelopen aan hun banden. ,,Dat die rode kruizen er staan is natuurlijk niet voor niets", zegt de woordvoerder. ,,Het is voor onze veiligheid, maar ook voor de mensen die aan het werk zijn." Om hoeveel automobilisten het precies gaat, kan de politie nog niet zeggen.
Als je ze oploopt door een rood kruis te negeren?quote:
Ik zie ze liever verdubbelen bij iedere volgende boete binnen een bepaalde termijn.quote:Op vrijdag 1 maart 2024 09:56 schreef StateOfMind het volgende:
Beter maken ze boetes inkomens afhankelijk, zoals bijvoorbeeld in Finland, waar een snode rijkaard (niet Frank) een tijd terug een boete kreeg van ruim 120.000 euro, voor te hard rijden
Ook al is het eigen schuld, krijgen de leaserijders dan wel een rekening gepresenteerd?quote:Op vrijdag 1 maart 2024 10:01 schreef Leandra het volgende:
[..]
Als je ze oploopt door een rood kruis te negeren?
Dit is echt wel eigen schuld en met 2 lekke banden afgesleept worden betekent dat ze weten waar je die lekke banden opgelopen hebt.
Als je maar 1 lekke band hebt en te beroerd bent hem zelf te vervangen en de pechservice belt weten ze het ook.
Plus dat de kans groot is dat de leasemaatschappij de rood kruis boete ook binnen krijgt.
Puntenrijbewijs en laat mensen maar hun rijbewijs verliezen en bij verlies mag je over een jaar eens bij het cbs opnieuw examen gaan doen.quote:Op vrijdag 1 maart 2024 10:02 schreef Leandra het volgende:
[..]
Ik zie ze liever verdubbelen bij iedere volgende boete binnen een bepaalde termijn.
In beginsel niet, de werkgever moet bewijzen dat de berijder bewust over het glas is gereden en dus schuldig is, dat blijkt in de praktijk erg lastig te zijn en bij rechtszaken trekt de werkgever vaak aan het kortste eind.quote:Op vrijdag 1 maart 2024 10:40 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Ook al is het eigen schuld, krijgen de leaserijders dan wel een rekening gepresenteerd?
Oh, een rood kruis "niet zien" is voldoende om er onderuit te komen?quote:Op vrijdag 1 maart 2024 10:47 schreef Ikbenookeenklant het volgende:
[..]
In beginsel niet, de werkgever moet bewijzen dat de berijder bewust over het glas is gereden en dus schuldig is, dat blijkt in de praktijk erg lastig te zijn en bij rechtszaken trekt de werkgever vaak aan het kortste eind.
Ik denk dat als de leaserijder zegt: ik heb het rode kruis niet gezien
hij hoeft dan enkel het eigen risico te betalen
Bijzonder, ik rij primair snelweg (anders neem ik de auto niet), en ik zie bijna nooit rode kruizen "voor jan snot".quote:Op vrijdag 1 maart 2024 11:06 schreef Red_85 het volgende:
Krijg je er van als je jarenlang rode kruizen te pas en te onpas hebt gebruikt voor jan snot.
Het is altijd de schuld van een ander he? Nooit een keer van degene die de regels overtreedt...quote:Op vrijdag 1 maart 2024 11:06 schreef Red_85 het volgende:
Krijg je er van als je jarenlang rode kruizen te pas en te onpas hebt gebruikt voor jan snot.
Ik ook, zo rond Amsterdam/Schiphol/Utrecht heb ik ze wel heel veel gezien tot het een issue in de media werd.quote:Op vrijdag 1 maart 2024 11:16 schreef Leandra het volgende:
[..]
Bijzonder, ik rij primair snelweg (anders neem ik de auto niet), en ik zie bijna nooit rode kruizen "voor jan snot".
regels zijn regels, ordnung muss sein. Jawohl!!quote:Op vrijdag 1 maart 2024 11:37 schreef KreKkeR het volgende:
[..]
Het is altijd de schuld van een ander he? Nooit een keer van degene die de regels overtreedt...
We hebben het hier over 2 verschillende dingenquote:Op vrijdag 1 maart 2024 11:15 schreef Leandra het volgende:
Je weet dat er en masse leasebakken de rode kruizen gaan negeren als een rechter een leaserijder in het gelijk stelt omdat hij de rode kruizen "niet gezien" zou hebben.
Lekker makkelijk. In het verkeer dien je zeker dergelijke veiligheidsgerelateerde regels gewoon na te leven aangezien we niet de luxe hebben te gokken het waarschuwingsbord/signaal wel/niet terecht is.quote:Op vrijdag 1 maart 2024 11:43 schreef Red_85 het volgende:
[..]
regels zijn regels, ordnung muss sein. Jawohl!!
Regels kunnen ook te streng zijn en juist het tegenovergestelde bereiken. Kan je het wel willen afdwingen, maar ook dan gaat het alleen negatief werken.
Balans zoeken.
en de boetes zijn voor flapdrollen die er niet tegen kunnen om zich aan regels te houden nog hoger geworden.quote:Op vrijdag 1 maart 2024 11:43 schreef Red_85 het volgende:
[..]
regels zijn regels, ordnung muss sein. Jawohl!!
Regels kunnen ook te streng zijn en juist het tegenovergestelde bereiken. Kan je het wel willen afdwingen, maar ook dan gaat het alleen negatief werken.
Balans zoeken.
quote:Op vrijdag 1 maart 2024 12:27 schreef Basp1 het volgende:
[..]
en de boetes zijn voor flapdrollen die er niet tegen kunnen om zich aan regels te houden nog hoger geworden.
Verkeersboetes vanaf vandaag wéér omhoog: bellen achter stuur 420 euro
Komt de stoom nu nog meer uit je oren?
Doe ik ook niet. Ik constateer het ook achteraf. Ik ben niet iemand die vooraf een rood kruis gaat negeren, maar wel achteraf denkt van 'wat was dat.... ...?'quote:Op vrijdag 1 maart 2024 12:18 schreef KreKkeR het volgende:
[..]
Lekker makkelijk. In het verkeer dien je zeker dergelijke veiligheidsgerelateerde regels gewoon na te leven aangezien we niet de luxe hebben te gokken het waarschuwingsbord/signaal wel/niet terecht is.
Hoe wil je het aankaarten, een foto nemen?quote:En wanneer jij ziet dat het rode kruis regelmatig verkeerd wordt ingezet (wat ik betwijfel), kaart het achteraf aan, verzamel medestanders, start een discussie met degene die de regels opstellen, etc.
Dat dacht ik ook een tijdje totdat iemand me erop wees dat de echte kansenpareltjes dan juist bijna niks betalen omdat ze op papier niks verdienen en wel amg'tjes huren.quote:Op vrijdag 1 maart 2024 09:56 schreef StateOfMind het volgende:
Beter maken ze boetes inkomens afhankelijk, zoals bijvoorbeeld in Finland, waar een snode rijkaard (niet Frank) een tijd terug een boete kreeg van ruim 120.000 euro, voor te hard rijden
Alleen als er op gecontroleerd wordt. Op rode kruizen wordt (nog) niet geflitst.quote:Op vrijdag 1 maart 2024 10:01 schreef Leandra het volgende:
[..]
Plus dat de kans groot is dat de leasemaatschappij de rood kruis boete ook binnen krijgt.
Rode verkeerslichten zijn er ook voor jan snot als je voor een lege kruising staat zeker?quote:Op vrijdag 1 maart 2024 11:06 schreef Red_85 het volgende:
Krijg je er van als je jarenlang rode kruizen te pas en te onpas hebt gebruikt voor jan snot.
Wat denk je zelf?quote:Op vrijdag 1 maart 2024 12:45 schreef Stoney3K het volgende:
[..]
Rode verkeerslichten zijn er ook voor jan snot als je voor een lege kruising staat zeker?
Een lek gereden band is meestal voor eigen rekening, het kan onder het eigen risico vallen maar moet gewoon afgerekend worden, en ik verwacht dat de werkgever dat in een geval als dit doorberekent aan de werknemer.quote:Op vrijdag 1 maart 2024 12:09 schreef Ikbenookeenklant het volgende:
[..]
We hebben het hier over 2 verschillende dingen
de schade van de lekke banden verwacht ik dat dit 'gewoon' onder het eigen risico valt
maar de boete komt natuurlijk gewoon naar de berijder toe
Ah, doordat jij denkt "wat was dat dan?" en je niet kon zien wat het was concludeer je dat het voor jan snot was.quote:Op vrijdag 1 maart 2024 12:36 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Doe ik ook niet. Ik constateer het ook achteraf. Ik ben niet iemand die vooraf een rood kruis gaat negeren, maar wel achteraf denkt van 'wat was dat.... ...?'
[..]
Hoe wil je het aankaarten, een foto nemen?
Rode kruisen zijn sws nooit voor jan snot (een contaminatie maken van piet snot en jan lul, hoe verzin je hetquote:Op vrijdag 1 maart 2024 11:06 schreef Red_85 het volgende:
Krijg je er van als je jarenlang rode kruizen te pas en te onpas hebt gebruikt voor jan snot.
https://www.rijkswaterstaat.nl/wegen/wegbeheer/nietvoornixquote:Negeren van rode kruisen is al langer een serieus probleem. Om het bewustzijn voor de gevaren te vergroten, lanceren we de slogan #nietvoorniX. Dit doen we samen met onder andere de politie, ambulance, ANWB, bergers en wegwerkers.
De slogan #nietvoorniX wordt onder andere op de borden boven de weg (drips) getoond en ingezet via social media. Daarnaast was op verschillende verzorgingsplaatsen een aangereden auto van een weginspecteur te zien.
Deze auto werd in 2018 aangereden door een weggebruiker die een rood kruis negeerde. Bij de auto waren ervaringen van weginspecteurs die dit tijdens hun werk meemaakten te beluisteren en te lezen.
Het kan natuurlijk ook zijn dat je bepaalde informatie niet hebt en verkeerde conclusies trekt.quote:Op vrijdag 1 maart 2024 12:36 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Doe ik ook niet. Ik constateer het ook achteraf. Ik ben niet iemand die vooraf een rood kruis gaat negeren, maar wel achteraf denkt van 'wat was dat.... ...?'
Foto is niet eens nodig. Gewoon tijdstip en locatie onthouden en wanneer thuisgekomen noteren. Er zijn genoeg klachtinstituten in Nederland. Rijkswaterstaat houdt prima bij waar ongevallen/wegwerkzaamheden/incidenten waren, dus het is gewoon te toetsen of er werkelijk iets was of niet.quote:[..]
Hoe wil je het aankaarten, een foto nemen?
Het is niet aan jou om te bepalen of een rood kruis voor een goede reden wordt ingezet. Je maakt gebruik van de openbare weg. Daarmee heb je je aan de regels te houden. Rood kruis = hier niet rijden. Wees niet zo'n pauper en hou je aan de verkeersregels.quote:Op vrijdag 1 maart 2024 11:06 schreef Red_85 het volgende:
Krijg je er van als je jarenlang rode kruizen te pas en te onpas hebt gebruikt voor jan snot.
Hey halfje, je had kunnen lezen dat ik dat inderdaad doe.quote:Op vrijdag 1 maart 2024 14:39 schreef TigerXtrm het volgende:
[..]
Het is niet aan jou om te bepalen of een rood kruis voor een goede reden wordt ingezet. Je maakt gebruik van de openbare weg. Daarmee heb je je aan de regels te houden. Rood kruis = hier niet rijden. Wees niet zo'n pauper en hou je aan de verkeersregels.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |