abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_212602709
Hoi

Ik heb zelf een schuifdeur gemaakt waar een plexiglas plaat in moet komen. Eerst wilde ik deze met High Tack erin lijmen, maar nu begin ik toch te twijfelen. Dat is wel heel erg definitief. Mocht het ooit vervangen moeten worden.

Zou ik deze niet gewoon aan de randen kunnen afkitten aan de achterzijde met zwarte acrylaatkit of houd zulke kit helemaal niks?

Of iemand een beter idee?
pi_212603055
Mooie deur

Kun je aan de achterkant ook geen latjes plaatsen om de plaat mee vast te zetten.
Paar glaslatten langs de zijkant en de dwarslatjes daaronder klemmen.

Acrylaatkit houdt niet heel erg veel vast.
Watch me drijving!
pi_212603245
Plexiglas is nou niet bepaald krasvast, dus goed dat je het niet permanent wil vastlijmen! :Y
Verder geen tips hier, sorry! _O-
pi_212603264
quote:
0s.gif Op maandag 26 februari 2024 22:34 schreef Boris_Boef het volgende:
Mooie deur

Kun je aan de achterkant ook geen latjes plaatsen om de plaat mee vast te zetten.
Paar glaslatten langs de zijkant en de dwarslatjes daaronder klemmen.

Acrylaatkit houdt niet heel erg veel vast.
Ook aan gedacht maar hoe zet ik die glaslatten weer vast? Ook weer met kit.
pi_212603751
quote:
1s.gif Op maandag 26 februari 2024 22:55 schreef Urnotindangr het volgende:

[..]
Ook aan gedacht maar hoe zet ik die glaslatten weer vast? Ook weer met kit.
Is de schuifdeur van metaal?

Paar mega magneten, in de glaslat vrezen?

De deur is al af, anders had je een paar moertjes in de kokers kunnen lassen. En gewoon met bouten de glasplaat klemmen.

Is het hout, gewoon houten latten vast nieten.
pi_212604131
quote:
0s.gif Op maandag 26 februari 2024 23:56 schreef Nico987 het volgende:

[..]
Is de schuifdeur van metaal?

Paar mega magneten, in de glaslat vrezen?

De deur is al af, anders had je een paar moertjes in de kokers kunnen lassen. En gewoon met bouten de glasplaat klemmen.

Is het hout, gewoon houten latten vast nieten.
Die magneten was een hele mooie tip, alleen jammer dat wij uitsluitend met rvs werken bij ons op het werk en dus niet magnetisch is🙈
pi_212604382
Volgens mij blijft kitten dan over.

Als je dat later wil vervangen snij je dat ook wel weer weg hoor.
pi_212617474
Mooi deurtje!... :)

Ik zou idd ook liever met profielen werken en het dan schroeven en ook enige speling in de sponning overhouden zodat de acrylaat plaat kan werken. Glaslat van RVS kokerprofiel, verstekzagen, gaatjes boren en verzonken rvs zelftappers erin.

Bij plexiglas en vooral dat soort grote formaten moet je ook opletten welke plexiglas je gaat gebruiken. We hebben XT en GS...

GS is gegoten en harder en bevat meer spanning, is veel minder stootvast en lastig te verspanen, snijden/breken. Het kan erg snel scheuren... Door de interne spanning en de lage temperatuurbestendigheid kan het ook snel vervormen. Acrylaat wordt al plastisch bij 80°C en zelfs in warme zomers al relatief week bij 30°C. Dan komen die spanningen vrij en gaat bv. bollen onder zijn eigen gewicht. Vandaar dat rekening houden met uitzetting belangrijk is 0,07 mm per meter per °C, vooral geheel opgesloten in een frame. Hiermee kun je bepalen hoeveel speling je +/- tussen frame en plaat moet aanbrengen. Doe je dit niet en maak je het te strak erin, komt dit ook niet de interne spanning van een GS plaat ten goede. GS is wat we doorgaans in de bouwmarkten vinden.

Bij gebruiksvoorwerpen zou ik GS afraden te gebruiken.

XT is Extrusie, wordt dus warm geperst door een mal en dit acrylaat is veel zachter heeft veel minder interne spanning en is gemakkelijker bewerkbaar het zal niet zo snel scheuren en of vervormen. Het is duurder en verkrijgbaar in speciaalzaken.

Dus als je nu niet weet wat voor plaat het is, zeker niet permanent verlijmen... En om het bollen tegen te gaan misschien nog dwarslatjes plaatsen... :) Dat wordt een mooi klusje verstek zagen...

[ Bericht 1% gewijzigd door Watuntrik op 28-02-2024 11:02:16 ]
pi_212627181
Heb het voor nu even met ducktape erin geplakt, de achterkant van de deur zie je toch nooit.

inderdaad om te kijken of het niet teveel gaat werken en dan bol gaat staan in de zomer, had rondom 2 mm ruimte gehouden aan elke kant maar in de praktijk is het allemaal wat krapper geworden.

Deze plaat komt van plano plastics, had overleg gehad dat het voor een deur was geen idee welke soort het is verder

pi_212628230
quote:
1s.gif Op woensdag 28 februari 2024 22:47 schreef Urnotindangr het volgende:

Deze plaat komt van plano plastics
Dan zal het wel XT zijn, ze schrijven immers dat het goed bewerkbaar is zoals zagen en boren... :) Meestal kun je dat ook terugvinden op de beschermfolie. Of vragen,moeten ze weten wat GS of XT is.

GS is echt iets voor de bouwmarkten, zet daar de zaag of boor in dan scheurt en breekt het heel snel. Dat weet PP dan ook en werken daar niet mee, omdat er slecht mee te werken is wat zagen en boren bestreft.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')