abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_212549273
https://www.nu.nl/economi(...)n-en-lage-rente.html

Het belooft weer een prachtig jaar voor de starters op de woningmarkt te worden. :)

quote:
ING verwacht flinke stijging huizenprijzen door hogere lonen en lage rente

De prijzen van koopwoningen schieten dit jaar tussen de 5 en 8 procent omhoog, verwacht ING. Oorzaak hiervan is dat veel mensen hun inkomen zien stijgen, terwijl de hypotheekrente daalt.
In de eerste helft van vorig jaar zakten de huizenprijzen nog wat in. Dit kwam vooral door de gestegen hypotheekrente. Maar sinds medio vorig jaar zitten de prijzen weer in een stijgende lijn. Dit is onder andere te merken doordat huizenkopers volop boven de vraagprijs bieden en woningen ook steeds korter te koop staan.

ING verwacht dat dit doorzet en dat de prijzen ergens in de loop van dit jaar alweer boven de piek van juli 2022 uitkomen.

Lonen bijna 7 procent gestegen
Veel werkenden hebben een stevige loonsverhoging gehad de afgelopen tijd. Zo waren de lonen in het laatste kwartaal van vorig jaar 6,9 procent hoger dan een jaar eerder. Dit jaar komt daar een nieuwe stijging bovenop, al is die waarschijnlijk wat minder groot. Dit alles zorgt ervoor dat mensen meer kunnen lenen en dus ook hoger kunnen bieden.

Verder speelt mee dat de hypotheekrente de afgelopen tijd wat is gedaald en in de loop van het jaar verder omlaaggaat. Hierdoor kunnen huizenkopers nog wat meer lenen en nog hoger bieden.

Daar staat tegenover dat vastgoedbeleggers veel huizen te koop zetten. Door beperkende maatregelen kunnen ze minder verdienen aan het verhuren van hun woningen, waardoor ze hun panden van de hand doen. Hierdoor komen er wat meer huizen beschikbaar, wat de prijsstijging iets dempt.

De bank stelt wel dat de stijging anders kan uitpakken als bijvoorbeeld de lonen minder hard groeien of de hypotheekrente minder daalt dan verwacht. Van een scenario waarin de prijzen dalen, spreekt ING niet.
  vrijdag 23 februari 2024 @ 09:57:16 #2
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_212549315
Even de verslaafden blij maken met het bericht dat de cokeboot bijna in Rotterdam is.
Dit na de slechte berichten over dalende huizenprijzen eerder deze week.

on-topic: inflatiespook
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
  vrijdag 23 februari 2024 @ 10:24:09 #3
38559 WheeledWarrior
More than meets the eye
pi_212549645
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 februari 2024 09:53 schreef PietjePuk2000 het volgende:

Het belooft weer een prachtig jaar voor de starters op de woningmarkt te worden. :)
[..]

Hugo de Jonge gaat dit probleem oplossen

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_212551918
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 februari 2024 10:24 schreef WheeledWarrior het volgende:

[..]
Hugo de Jonge gaat dit probleem oplossen

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Hoe wil hij dat oplossen dan?
  vrijdag 23 februari 2024 @ 13:35:30 #5
420862 uitkeringsgenieter
Dat moet in je aard liggen
pi_212551934
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 februari 2024 13:33 schreef PietjePuk2000 het volgende:

[..]
Hoe wil hij dat oplossen dan?
Gewoon een rijke vent zoeken. Zo simpel is het.
Je bent een waardeloze agent.
pi_212551937
Nooit gedacht dat ik ooit eens slapend miljonair zou worden. :9
  vrijdag 23 februari 2024 @ 13:37:01 #7
pi_212551964
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 februari 2024 13:35 schreef Klepper272 het volgende:
Nooit gedacht dat ik ooit eens slapend miljonair zou worden. :9
Ja en ondertussen wel extra OZB belastingen afdragen :')
pi_212551972
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 februari 2024 09:53 schreef PietjePuk2000 het volgende:

[..]

In Kerkrade en Heerlen is het nog goedkoop wonen las ik laatst. Tip voor de starters.
pi_212551982
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 februari 2024 13:37 schreef Joppiez het volgende:

[..]
In Kerkrade en Heerlen is het nog goedkoop wonen las ik laatst. Tip voor de starters.
Toch lijkt die grote volksverhuizing maar moeilijk van de grond te komen.
pi_212551993
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 februari 2024 13:37 schreef cabe0002 het volgende:

[..]
Ja en ondertussen wel extra OZB belastingen afdragen :')
Ach, de uitkeringen gaan ook omhoog. :7
pi_212552048
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 februari 2024 13:38 schreef PietjePuk2000 het volgende:

[..]
Tja, hoe leuker je wil wonen hoe duurder het is, met een reden.

Ben jaren terug ook naar Eindhoven vertrokken als starter, maar had ook veel liever Utrecht gekozen maar te duur.
pi_212552074
Het kabinet heeft hier weer alles aan gedaan met nog meer trucs om mensen meer te laten lenen.

De grootste kloof in Nederland bestaat tussen huiseigenaren en niet-huiseigenaren. Niet tussen rijk en arm.

Ik bouw dit jaar weer tussen 50 en 80 duizend euro gratis vermogen op. Schaamteloos zeiken over de OZB ga ik dus niet doen, zoals sommigen wel.
pi_212552086
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 februari 2024 13:38 schreef PietjePuk2000 het volgende:

[..]
Dan heb je niet goed op zitten letten de laatste jaren, want de vlucht vanuit de Randstad of grootste steden is al jaren bezig richting kleinere steden/kernen. Daardoor zijn omliggende gemeenten en zelfs provincies ook steeds duurder geworden omdat dus ook daar vraag en aanbod compleet scheef zijn.
“Rather than love, than money, than fame, give me truth.”
  vrijdag 23 februari 2024 @ 13:47:46 #14
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_212552097
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 februari 2024 13:46 schreef Jor_Dii het volgende:

[..]
Dan heb je niet goed op zitten letten de laatste jaren, want de vlucht vanuit de Randstad of grootste steden is al jaren bezig richting kleinere steden/kernen. Daardoor zijn omliggende gemeenten en zelfs provincies ook steeds duurder geworden omdat dus ook daar vraag en aanbod compleet scheef zijn.
Is dat waterbedeffect van de laatste jaren (dus niet de Amsterdammer die in de jaren 80 naar Purmerend is verhuisd) echter veroorzaakt door een trek uit de grote steden of een trek van de periferie naar de omliggende randstadplaatsen?
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
Solo l'odore della morte.
pi_212552106
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 februari 2024 13:46 schreef Jor_Dii het volgende:

[..]
Ik zie vooral een trek naar de omringende randstadplaatsen en niet richting de plattelandsprovincies.
pi_212552114
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 februari 2024 13:47 schreef -XOR- het volgende:

[..]
Is dat waterbedeffect echter veroorzaakt door een trek uit de grote steden of een trek van de periferie naar de omliggende randstadplaatsen?
Ik denk allebei eerlijk gezegd.
pi_212552127
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 februari 2024 13:45 schreef Confetti het volgende:
Het kabinet heeft hier weer alles aan gedaan met nog meer trucs om mensen meer te laten lenen.

De grootste kloof in Nederland bestaat tussen huiseigenaren en niet-huiseigenaren. Niet tussen rijk en arm.

Ik bouw dit jaar weer tussen 50 en 80 duizend euro gratis vermogen op. Schaamteloos zeiken over de OZB ga ik dus niet doen, zoals sommigen wel.
Dat gezeik over die paar tientjes extra OZB ja. :D _O- Prachtig vind ik dat.
pi_212552141
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 februari 2024 13:48 schreef PietjePuk2000 het volgende:

[..]
Ik zie vooral een trek naar de omringende randstadplaatsen en niet richting de plattelandsprovincies.
Oké, maar er zijn ook wel degelijk mensen die verder weg trekken puur vanwege de drang naar ruimte (en het financiële plaatje). Die groep zal weliswaar klein zijn, want ja ik denk dat 9 van de 10 mensen niet zit te wachten op een verhuizing naar de andere kant van het land, maar er is wel degelijk beweging gaande vanuit de Randstad naar provincies als Brabant, Gelderland en Overijssel.
pi_212552161
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 februari 2024 13:51 schreef Jor_Dii het volgende:

[..]
Oké, maar er zijn ook wel degelijk mensen die verder weg trekken puur vanwege de drang naar ruimte (en het financiële plaatje). Die groep zal weliswaar klein zijn, want ja ik denk dat 9 van de 10 mensen niet zit te wachten op een verhuizing naar de andere kant van het land, maar er is wel degelijk beweging gaande vanuit de Randstad naar provincies als Brabant, Gelderland en Overijssel.
Interessant, is dat een beetje te onderbouwen?
pi_212552177
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 februari 2024 13:52 schreef PietjePuk2000 het volgende:

[..]
Interessant, is dat een beetje te onderbouwen?
Ja: https://nos.nl/artikel/24(...)derland-dan-andersom
pi_212552209
quote:
Dit vind ik dan allemaal nog niet zo heel indrukwekkend. Je hebt op de Veluwe inderdaad een gordel van steden zoals Ede die enorm groeien maar dat zit zo dicht tegen de Randstad aan dat ik dat al bijna als Randstad zie. Andere koek dan de Achterhoek ofzo.

quote:
Naar verhouding krijgen vooral gebieden in de buurt van de Randstad er Randstedelingen bij. Het gaat bijvoorbeeld om Schouwen-Duiveland, de Veluwe en het noordelijke deel van Noord-Holland. "Dit zijn vaak mensen die wel in de Randstad blijven werken, maar wat verder weg gaan wonen", zegt Traag.
pi_212552233
https://www.cbs.nl/nl-nl/(...)0naar%2053%20duizend.

Hier nog vanuit het CBS met kaartje.
  vrijdag 23 februari 2024 @ 14:33:29 #23
pi_212552664
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 februari 2024 13:49 schreef PietjePuk2000 het volgende:

[..]
Dat gezeik over die paar tientjes extra OZB ja. :D _O- Prachtig vind ik dat.
Je mag ook het aan mij doneren als je het toch kan missen.
  vrijdag 23 februari 2024 @ 14:34:58 #24
38849 Notorious_Roy
Doomed since 1889
pi_212552685
Dit soort berichten helpt daar niet aan mee he :D

Als je gaat roepen dat iets duur wordt, wordt het meestal ook duur omdat mensen dan denken dat iets het waard is...
The hardware is just a box you buy only because you want to play Mario games - Yamauchi
Mr. Zurkon doesn't need bolts, his currency is pain
Roy-O-Rama | Backlog | Wish-list
pi_212554735
Wat een zekerheid opeens dat die rente in de loop van dit jaar verder daalt.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')