3. Leven met psychosegevoeligheid en de veerkrachtigheid die ik heb laten zien
Ik was net 21 jaar oud toen ik samen met mijn moeder weer naar Nederland verhuisde en samen met haar in een huurhuis ging wonen in de nieuwbouwwijk Leidsche Rijn van Utrecht stad. Ik had de lat heel hoog gelegd voor mezelf. Ik wilde aan mezelf en iedereen in mijn leven meekeek bewijzen dat ik alles kon doen net zoals mijn vader die ik altijd bewonderde en naar opkeek omdat hij het hoogst haalbare heeft behaald in de Curaçaose samenleving en letterlijk een levende legende is op dat eiland nu nog steeds. Mijn vader heeft regelmatig het Nederlandse nieuws gehaald met wat hij heeft bereikt met zijn carrière of zijn levensverhaal in het algemeen. De schoenen die ik moest vervullen om mij het gevoel te geven dat ik meetelde en er mag zijn, waren heel groot en met de wijsheid van nu zou ik mezelf toen hebben verteld dat ik veel milder van mezelf mag zijn en mezelf niet moest vergelijken met mijn vader of anderen.
Vanwege de constante vernederingen en veroordelingen die ik heb meegemaakt in mijn jeugd omdat ik storende beperkingen en handicaps had opgelopen, voelde ik nooit goed genoeg toen ik vanuit mijn intrinsieke gevoel van eigenwaarde. Met de bagage van psychosegevoeligheid die ik erbij heb gekregen en de zware deuk die ik in mijn zelfvertrouwen heb opgelopen was ik in die periode van mijn leven constant op zoek naar bevestiging en erkennen dat het het goed deed en dat ik goed genoeg was. Ik was bereid om alles te doen om deze erkennen te krijgen van mensen en mijn eigen geluksgevoel of persoonlijke ideeën of verlangens was totaal onbelangrijk en ik leefde alsof ik letterlijk een machine was.
Ik ging HBO rechten studeren op de Hogeschool Utrecht en was vastberaden om cool en leuk gevonden te worden door mijn klasgenoten terwijl ik ook al mijn studievakken wilde halen. Naast heel geliefd en populair gevonden te worden door mijn medestudenten, wilde ik mijn hoogste piek bereiken in atletische prestaties, lichamelijke fitheid en uiterlijk. Eerst deed ging ik drie keer per week MMA training volgen bij een goed gereputeerde MMA school in Zuilen toen, samen met een goede Curaçaose vriend die ook in Nederland net is kwam wonen veel samen trainen buiten in calisthenics park en allerlei bodyweight oefeningen met elkaar trainen.Mijn mma trainingsregime hield ik ongeveer anderhalve jaar vol voordat ik het te zwaar vond om te combineren met de tentamens die ik toen nog moest halen om mijn propedeuse te krijgen van mijn rechtenstudie, ben besloot te stoppen met MMA en mezelf in te schrijven bij een goede sportschool dichtbij en zoveel mogelijk krachttraining/calisthenics/conditie/lenigheid te trainen.
Mijn doel was om wat ik nu als grap zegt, een soort “super Antilliaan” te worden of te zijn. Na twee jaar jaren gestructureerd en gedisciplineerd mijn sportschool regime te combineren met goede schoolprestaties te behalen heb ik wonderbaarlijk genoeg toch echt een indrukwekkende niveau van “super succesvolle super aantrekkelijke en super sociale en populaire Antilliaanse student en man” te hebben bereikt. Op mijn 24ste was hij super breed en gespierd met het lichaam van een actieheld of beroemde zanger (Denk aan het lichaam van Usher, ken je Usher de bekende Afro-Amerikaanse zanger?) en ik was goed op weg mijn bijna alle vakken van het tweede jaar van mijn rechtenstudie te hebben behaald om daarna een stage te mogen beginnen bij een advocatenkantoor hier in Utrecht.
Ik werd soms letterlijk nagefloten door jonge vrouwen als ik een strakke t-shirt met korte mouwen aantrok in de zomer en mannen die mij niet goed kenden of voor het eerst zagen voelden zich geïmponeerd met mijn aanwezigheid ook ben ik altijd heel meegaand en goedgezind in mijn natuurlijke karakter. Voor degenen die zich afvragen of ik al veel chickies aan het neuken was, wees gerust: De antwoord op die vraag is een kortstondige nee! Mijn schema was zwaar druk met het gecombineerd met zoveel en op hoog niveau blijven sporten en daarnaast mijn vakken voor de rechtenstudie zoveel mogelijk behalen, daarnaast ook nog de verplichte afspraken die ik had met psychiaters en mijn verantwoordelijkheden naar mijn moeder en andere zaken.
Ik kreeg zoveel aandacht van zoveel vrouwen overal waar ik kwam en dat was echt het soort externe bevestiging en erkenning waar ik toen nog steeds op zoek was en hard nodig wilde hebben constant… maar ik had niet de tijd of ruimte in mijn agenda om wat met al die sjans en geflirt van vrouwen mee te doen. Ik wel een keer of twee geluk had dat ik toch seks wist te hebben met een vrouw, maar dat gebeurde echt maar drie of vier keer in een periode van drie jaar sinds in Nederland kwam wonen.
Ik kreeg op een gegeven moment wel mijn eerste serieuze liefdesrelatie rond mijn 22ste levensjaar met een hele mooie lieve blonde jongevrouw en deze relatie duurde tot net voor mijn 24ste levensjaar. Ik beschouw haar niet als de liefde van mijn leven, maar wel mijneerste echte liefde die ik heb ervaren en iedereen weet dat je je eerste serieuze liefde nooit meer vergeet. Mijn huidige vriendin die ik al 2 een intieme band hebt gehad beschouw ik misschien welals de liefde van mijn leven tot zover in ieder geval. Ik hoop met haar te trouwen, familie beginnen en oud worden met haar. Over haar vertel ik later meer over. Want helaas kon mijn leven niet zo perfect en ideaal blijven gaan, dat gunt God mij gewoon nooit.
Omdat ik al drie jaar lang stabiel was en alles zo goed leek te gaan in mijn leven (aan de buitenkant tenminste), mocht ik van mijn psychiater helemaal afbouwen met mijn medicijnen). Iedereen vond dat het zo goed met mij ging, die psychose gaat echt niet meer terugkomen dacht letterlijk iedereen inclusief mijn psychiater van Altrecht toen.
Ik zag er toen uit als het soort man waar andere mannen naar opkeken of jaloers op voelde, en vrouwen werden vaak spontaan verliefd op mij of in ieder geval was ik super leuk en stoer vonden mee om te gaan.Het is mij tegen al mijn verwachtingen van vroeger gelukt om het soort man te worden die ik vroeger altijd droomde om te zijn toen ik op Curaçao zwaar vernederd en afgestoten werd vanwege mijn gebreken en handicaps. eigenlijk heb ik altijd een hekel gehad aan mezelf en wie ik was toen ik nog op Curaçao woonde. Ik vond mezelf eigenlijk toen nog steeds stiekem walgelijk zwak, ik had wel door dat anderen mij meestal zagen als een hele stoere aantrekkelijke en charismatische jongeman inmiddels, maar ik haatte mezelf nog steeds diep van binnen en ik was nooit goed genoeg volgens mijn eigen intrinsieke gevoel van eigenwaarde.
Ik had altijd externe bevestiging en erkenning van anderen dat ik goed genoeg was om tijdelijk goed te voelen over mezelf, van binnen was ik nog steeds een wrak, maar ik stond daar niet te veel bij stil. Toen ik mocht stoppen met mijn medicijnen, ging het binnen enkele maanden al mis. Ik kreeg een tweede psychose en de hele kaartenhuis die ik die afgelopen drie jaren omhoog bleef houden, viel in elkaar. Ik verloor weer opnieuw alles en al het respect en admiratie die ik toen kreeg van anderen veranderde en angst en walging. Mijn psychoses zijn heel schadelijk voor mezelf en mijn omgeving en mensen die mij meemaken in een psychotische toestand worden heel bang van mijn krankzinnige onvoorspelbare gedrag.Ik kwetst mensen hard met mijn woorden als ik in een psychose ben en ik ben niet eens bewust van wat ik aan het doen of zeggen ben.
Tijdens deze tweede psychose heb ik mijn eerste liefde dus de mooie blonde vrouw waar ik eerder over heb verteld gekwetst terwijl ik niet eens bewust was over wat ik allemaal tegen haar aan het zeggen was, ik was was gewoon ontoerekeningsvatbaar toen, maar ze begreep dat niet denk ik of anders het maakt het niks meer uit, maar ze wilt mij nooit meer spreken en tot de dag van vandaag wilt ze mij nooit meer spreken. C’est la vie. Soms heeft een persoon gewoon echt domme pech en ik heb gewoon heel vaak echt domme pech gehad in mijn leven en soms nog steeds. Ik vraag me af of dat onderdeel is van de grotere plan die God voor mij heeft? Anders is God toch echt een sadistische psychopaat die geniet van leedvermaak… ik dacht dat soms, maar nu niet meer. God is nu het meest belangrijke in mijn leven en hij staat centraal in mijn leven. Ik wil God’s wil behagen en ik weet dat hij mij alles zal geven wat mijn hart begeert als ik zijn wil op de eerste plek zet.
In ieder geval, die psychoses bleven een paar jaar terugkomen helaas en van 2016 t/m 2020 bleef structureel psychoses blijven hebben elke jaar, gemiddeld twee per jaar. Mijn laatste en zwaarste psychose was in 2020 en ik ben 4 maandenlang aan een stuk door opgenomen gebleven in de meest High Intensity gesloten Unit weer in Altrecht WA-huis, in wat de kenners noemen: “de Toren”. Ik bleef van mei 2020 t/m begin september 2020 in de toren, totdat de behandelende psychiater eindelijk de juiste medicatie heeft gevonden die mijn psychoses helemaal wegnam en waar ik eindelijk langdurig stabiel op ben gebleven en ik slik ze nu nog steeds.Maar de psychoses wegnemen zodat ik weer kan herstellen is echt pas het begin van mijn proces.
Wat vinden jullie van dit verhaal hierboven? Alle meningen, feedback en advies zijn welkom. Begrijpen jullie mij beter nu? Hoe kom ik over als persoon nu je dit leest hierboven? Wees volledig eerlijk, ik kan alles hebben.
Peace ☮
To truly try means to accept God's love, his healing, to accept the world can be ugly, but your heart doesn't have to be."