abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_212514614
Eind (september) 2023 vader overleden.

Nou erven ik en mijn zus (onder andere) een huis, de financiële afwikkeling verloopt via notaris die ook volgens het testament het huis dient te verkopen en de hele afwikkeling etc regelen.

Maar hoe zit dit qua bijvoorbeeld huurtoeslag? Volgens mij word het technisch gezien wel gezien als vermogen op 1 januari door de BD?

In 2023 nog wel recht gehad er op, maar in 24? Volgens mij niet namelijk, maar de crux zit em misschien in het feit dat ik er niet voor kan kiezen om in te gaan wonen, het geld zit in de stenen maar niet op mijn rekening uiteraard.

Maar hoe zit dit nou? Want ene kant denk ik dan ja op zich ben ik voor de helft eigenaar, maar het is niet alsof ik kan kiezen er in te gaan wonen.

Wat wel een criteria lijkt te zijn volgens de BD, tenzij ik dit niet al te letterlijk moet opvatten.

Aangifte moet nog gedaan worden, daar word door de notaris uiteraard zo lang mogelijk mee gewacht, sowieso zolang de woning nog niet verkocht is.
pi_212514744
Dat hoort nog bij je vermogen voor 2023, kan dus invloed hebben op je toeslagen.

Edit: voor de toeslagen van 2024 dus niet 2023 daarvoor maakt het niet uit.
No bitch to me
  dinsdag 20 februari 2024 @ 19:23:28 #3
545 dop
:copyright: dop
pi_212514766
Tja en hoe kunnen wij dit overzien zonder getallen?
Uiteindelijk ik het toeslagen systeem redelijk eerlijk.
Er is best kans dat je ergens een keer geld terug moet betalen, maar dat zou ook betekenen dat je veel meer hebt geërfd.
Ik schrijf soms wat rottig, zelf noem ik het dyslexie , sommige zeggen dat ik lui ben.
get over it , het wordt niet beter
pi_212514772
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 februari 2024 19:21 schreef TornadoDK het volgende:
Dat hoort nog bij je vermogen voor 2023, kan dus invloed hebben op je toeslagen.
Nee, vermogen telt vanaf 1 januari.
Dat is een feit.

Ik vraag dus over hoe het zit qua 2024, erven na 1 januari telt niet mee voor de toeslagen voor dat jaar.

Enfin, er is nog niks verkocht, dit gebeurt denk ik wel voor de aangifte gedaan word (in mei).
Maar goed dan nog, ik vind dit best wel ingewikkelde materie.
pi_212514783
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 februari 2024 19:23 schreef TheoddDutchGuy het volgende:

[..]
Nee, vermogen telt vanaf 1 januari.
Dat is een feit.

Ik vraag dus over hoe het zit qua 2024, erven na 1 januari telt niet mee voor de toeslagen voor dat jaar.

Enfin, er is nog niks verkocht, dit gebeurt denk ik wel voor de aangifte gedaan word (in mei).
Maar goed dan nog, ik vind dit best wel ingewikkelde materie.
Zie edit telt gewoon mee voor 2024 staat gewoon letterlijk op de site van de bd wat is er ingewikkeld aan?
No bitch to me
pi_212514801
quote:
1s.gif Op dinsdag 20 februari 2024 19:23 schreef dop het volgende:
Tja en hoe kunnen wij dit overzien zonder getallen?
Uiteindelijk ik het toeslagen systeem redelijk eerlijk.
Er is best kans dat je ergens een keer geld terug moet betalen, maar dat zou ook betekenen dat je veel meer hebt geërfd.
Een huis, woz waarde 2022 323.000.
Een garage, verkocht voor 25.000 (in 2024)
“Inboedel” getaxeerd op 2185 euro, bizar weinig maar enfin dat telt voor de aangifte.
Wat op de rekeningen stond weet ik niet wat je moet meetellen precies, voor of na wat uitgegeven moest worden voor de uitvaart? Maar anders 20.000 zou ik zeggen globaal.

Nou ja delen door 2, maar moet je dan ook nog eens uitgaan van vermogen qua bedrag Voor of Na erfbelasting? Want dat maakt ook nog wel wat uit.
pi_212514809
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 februari 2024 19:25 schreef TornadoDK het volgende:

[..]
Zie edit telt gewoon mee voor 2024 staat gewoon letterlijk op de site van de bd wat is er ingewikkeld aan?
Omdat ik er niet in kan wonen.
Dat is wel een punt of voorwaarde.
  dinsdag 20 februari 2024 @ 19:32:41 #8
497166 GewoonUitNL
In De Naam van Allah
pi_212514881
Misschien een beetje laat, maar in elk geval nog gecondoleerd TS.
En Allah weet het het beste
  dinsdag 20 februari 2024 @ 19:42:22 #9
545 dop
:copyright: dop
pi_212515035
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 februari 2024 19:26 schreef TheoddDutchGuy het volgende:

[..]
Een huis, woz waarde 2022 323.000.
Een garage, verkocht voor 25.000 (in 2024)
“Inboedel” getaxeerd op 2185 euro, bizar weinig maar enfin dat telt voor de aangifte.
Wat op de rekeningen stond weet ik niet wat je moet meetellen precies, voor of na wat uitgegeven moest worden voor de uitvaart? Maar anders 20.000 zou ik zeggen globaal.

Nou ja delen door 2, maar moet je dan ook nog eens uitgaan van vermogen qua bedrag Voor of Na erfbelasting? Want dat maakt ook nog wel wat uit.
Erfenis is al afgehandeld en de helft van het huis staat op jouw naam? Vrij van hypotheek?
Ik schrijf soms wat rottig, zelf noem ik het dyslexie , sommige zeggen dat ik lui ben.
get over it , het wordt niet beter
pi_212515127
quote:
1s.gif Op dinsdag 20 februari 2024 19:42 schreef dop het volgende:

[..]
Erfenis is al afgehandeld en de helft van het huis staat op jouw naam? Vrij van hypotheek?
Het staat niet op mijn naam, het zit in de verkoop, tenminste “hoe” staat het op mijn naam? Vrij van hypotheek.
Ik heb geen overdracht van eigendom of weet ik veel hoe dat gaat op papier.

Erfenis is niet afgehandeld, alles ligt bij de notaris die dus alles bijhoudt, verkoopt en zal afwikkelen zoals naar testament, aangifte moet nog gebeuren voor eind mei dit jaar.

De notaris is dus executeur van verkoop woning en niet ik of mijn zus.
pi_212515145
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 februari 2024 19:32 schreef GewoonUitNL het volgende:
Misschien een beetje laat, maar in elk geval nog gecondoleerd TS.
Dank je wel, het was een onverwacht iets kan ik zeggen, zal letterlijk de medische boeken in gaan maar goed dat is een verhaal apart.
pi_212515285
quote:
1s.gif Op dinsdag 20 februari 2024 19:42 schreef dop het volgende:

[..]
Ik heb op mijn overheid gekeken, ik ben geen eigenaar van “kadastrale objecten” of hoe dat ook heet op dit moment.
pi_212515371
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 februari 2024 19:27 schreef TheoddDutchGuy het volgende:

[..]
Omdat ik er niet in kan wonen.
Dat is wel een punt of voorwaarde.
Dit staat op hun site:
quote:
We zien niet alleen geld als vermogen. Erft u bijvoorbeeld een woning, maar gaat u er niet zelf in wonen? Dan telt dat ook mee als vermogen voor de toeslagen.
Lijkt mij dan vermogen aangezien je er niet woont.
Erfbelasting kun je niet eraf trekken want die is nog niet betaald.
Eventuele hypotheek kan wel in mindering worden gebracht op het vermogen.
No bitch to me
pi_212515478
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 februari 2024 19:56 schreef TornadoDK het volgende:

[..]
Dit staat op hun site:
[..]
Lijkt mij dan vermogen aangezien je er niet woont.
Erfbelasting kun je niet eraf trekken want die is nog niet betaald.
Eventuele hypotheek kan wel in mindering worden gebracht op het vermogen.
Ja maar ik ben, tenminste niet dat ik kan vinden of opmaken, “eigenaar” van de woning.
Naar testament moet de woning verkocht worden waarbij notaris dus als gevolmachtigde en executeur is benoemd daarvoor.

Volgens mijn overheid gegevens bezit ik geen woning zeg maar.
  dinsdag 20 februari 2024 @ 20:06:28 #15
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_212515732
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 februari 2024 19:11 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
Eind (september) 2023 vader overleden.

Nou erven ik en mijn zus (onder andere) een huis, de financiële afwikkeling verloopt via notaris die ook volgens het testament het huis dient te verkopen en de hele afwikkeling etc regelen.

Maar hoe zit dit qua bijvoorbeeld huurtoeslag? Volgens mij word het technisch gezien wel gezien als vermogen op 1 januari door de BD?

In 2023 nog wel recht gehad er op, maar in 24? Volgens mij niet namelijk, maar de crux zit em misschien in het feit dat ik er niet voor kan kiezen om in te gaan wonen, het geld zit in de stenen maar niet op mijn rekening uiteraard.

Maar hoe zit dit nou? Want ene kant denk ik dan ja op zich ben ik voor de helft eigenaar, maar het is niet alsof ik kan kiezen er in te gaan wonen.

Wat wel een criteria lijkt te zijn volgens de BD, tenzij ik dit niet al te letterlijk moet opvatten.

Aangifte moet nog gedaan worden, daar word door de notaris uiteraard zo lang mogelijk mee gewacht, sowieso zolang de woning nog niet verkocht is.
Bel de Belastingtelefoon voor nabestaanden: https://www.belastingdien(...)nnummer-nabestaanden
"He who gives up freedom for safety deserves neither" Benjamin Franklin
pi_212515836
quote:
1s.gif Op dinsdag 20 februari 2024 20:06 schreef Whiskers2009 het volgende:

[..]
Bel de Belastingtelefoon voor nabestaanden: https://www.belastingdien(...)nnummer-nabestaanden
Dat ga ik morgen proberen.
Nou nog bsn vader vinden.

[ Bericht % gewijzigd door CoolGuy op 20-02-2024 21:11:25 ]
  Moderator dinsdag 20 februari 2024 @ 20:11:47 #17
382129 crew  Donna
pi_212515855
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 februari 2024 20:10 schreef TheoddDutchGuy het volgende:

[..]
Inloggen op mijnoverheid en dan kan je dat vinden bij je persoonlijke gegevens.
  dinsdag 20 februari 2024 @ 20:12:54 #18
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_212515889
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 februari 2024 20:10 schreef TheoddDutchGuy het volgende:

[..]
Kun je vinden in MijnOverheid. Maar heb je nu niet persé nodig volgens mij.
Wel bij de aangifte erfbelasting, maar zover zijn jullie nog niet begrijp ik.
"He who gives up freedom for safety deserves neither" Benjamin Franklin
pi_212515927
quote:
1s.gif Op dinsdag 20 februari 2024 20:12 schreef Whiskers2009 het volgende:

[..]
Kun je vinden in MijnOverheid. Maar heb je nu niet persé nodig volgens mij.
Wel bij de aangifte erfbelasting, maar zover zijn jullie nog niet begrijp ik.
Correct, dat doet de notaris allemaal.
  dinsdag 20 februari 2024 @ 20:14:04 #20
359555 egelhond
Let' Rock Bitch!
pi_212515928
Woz in 2022 was 323.000.
Stel je verkoopt het voor die prijs en je houd na aftrek makelaarskosten ieder 159.000 over. Dat geld krijg je gestort en valt dus in box 3 onder vermogen. Op dat moment heb je geen recht meer op toeslagen want je zit er ver boven.
Beste is dat nu al stop te zetten zowel huur als zorg toeslag.
En met zoveel geld, doe je goed aan en probeer iets te kopen.
  dinsdag 20 februari 2024 @ 20:14:09 #21
396386 sturmpie
for night & nature
pi_212515934
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 februari 2024 20:11 schreef Donna het volgende:

[..]
_O-
Nou droom lekker verder zou ik zeggen.
oh jij denkt dat ik droom, kijk de feiten: https://www.uwv.nl/partic(...)-of-wajong-uitkering
Deze inkomsten komen niet uit werk en hebben geen invloed op uw uitkering:

spaargeld of eigen vermogen
uw eigen persoonsgebonden budget (pgb)
alimentatie
kinderbijslag
huur-, zorg- en kinderopvangtoeslag
niet-commerciële kamerverhuur
erfenis
loterij- en prijzengeld
etc... etc...

dwz, jij kan de jackpot winnen á ¤10miljoen en er verandert voor je wao niets, toeslagen veranderen wel: Hoeveel spaargeld mag je hebben als je toeslagen krijgt?
U kunt in 2024 zorgtoeslag krijgen als uw vermogen op 1 januari 2024 niet hoger is dan ¤ 140.213.
vrede, voedsel, vrijheid, veiligheid, vooruitgang
pi_212516032
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 februari 2024 20:14 schreef egelhond het volgende:
Woz in 2022 was 323.000.
Stel je verkoopt het voor die prijs en je houd na aftrek makelaarskosten ieder 159.000 over. Dat geld krijg je gestort en valt dus in box 3 onder vermogen. Op dat moment heb je geen recht meer op toeslagen want je zit er ver boven.
Beste is dat nu al stop te zetten zowel huur als zorg toeslag.
En met zoveel geld, doe je goed aan en probeer iets te kopen.
Ik ben met twee, fiscaal partner bedoel ik dan.
Dus huurtoeslag valt sowieso weg, dat kan ik nog net opvangen, maar ik ben meer bezorgd over alle andere toeslagen samen.

Want dan valt de boel boven 177.000 euro nogwat wat je mag hebben voor bijvoorbeeld zorgtoeslag etc en kinderbudget.

Want was het maar alleen een huis.
Garage plus overige geld etc dan zit ik volgens mij meer op 186.000 voor erfbelasting.
pi_212516042
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 februari 2024 20:10 schreef sturmpie het volgende:

[..]
niet waar
win jij ¤1miljoen in de loterij en je zet dat geld op 'n spaarrekening dan wordt 't als vermogen gezien en moet je vermogensrendementheffing betalen, met je wao/wia/wajong & toeslagen gebeurt er niets
Voor huurtoeslag mag je maximaal ¤36.952 aan vermogen hebben.
https://www.belastingdien(...)vermogen-huurtoeslag

Voor zorgtoeslag is dat ¤140.213
https://www.belastingdien(...)vermogen-zorgtoeslag
pi_212516054
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 februari 2024 20:14 schreef sturmpie het volgende:

[..]
oh jij denkt dat ik droom, kijk de feiten: https://www.uwv.nl/partic(...)-of-wajong-uitkering
Deze inkomsten komen niet uit werk en hebben geen invloed op uw uitkering:

spaargeld of eigen vermogen
uw eigen persoonsgebonden budget (pgb)
alimentatie
kinderbijslag
huur-, zorg- en kinderopvangtoeslag
niet-commerciële kamerverhuur
erfenis
loterij- en prijzengeld
etc... etc...

dwz, jij kan de jackpot winnen á ¤10miljoen en er verandert voor je wao niets, toeslagen veranderen wel: Hoeveel spaargeld mag je hebben als je toeslagen krijgt?
U kunt in 2024 zorgtoeslag krijgen als uw vermogen op 1 januari 2024 niet hoger is dan ¤ 140.213.
Dat gaat over uitkering, niet toeslagen, dat is een verhaal apart.
pi_212516085
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 februari 2024 19:59 schreef TheoddDutchGuy het volgende:

[..]
Ja maar ik ben, tenminste niet dat ik kan vinden of opmaken, “eigenaar” van de woning.
Naar testament moet de woning verkocht worden waarbij notaris dus als gevolmachtigde en executeur is benoemd daarvoor.

Volgens mijn overheid gegevens bezit ik geen woning zeg maar.
Dit staat ook op hun site

quote:
Als u een erfenis krijgt, hoort dit bij uw vermogen - ook al is deze nog niet onder de erfgenamen verdeeld.
Anders zou iedereen er natuurlijk zolang mogelijk mee wachten om maar geen vermogen te hebben.
No bitch to me
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')