abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_212529096
quote:
0s.gif Op woensdag 21 februari 2024 20:36 schreef TheoddDutchGuy het volgende:

[..]
Als hij moe van mij wordt, dan antwoord hij lekker niet.
Ik herhaal mijzelf soms teveel of zet dingen nog eens die al gezegd zijn door anderen etc.
Als hij dat bedoelt komt het door de stress die ik dan ervaar.

Ik moet hier thuis alles alleen regelen en uitvogelen, er is geen steun en toeverlaat, ja mijn vriendin maar die komt niet verder dat ik er “met iemand over moet praten want zij snapt het toch niet”.

Dat is vaak de reden dat ik dan in een soort cirkelredenering terecht kom en dingen ga herhalen puur om zeker te zijn of iets klopt of niet.

Maar goed, hij hoeft niks te zeggen verder wat mij betreft.
Als je het over zulke bedragen hebt (een paar ton) is het advies om een keer met iemand te gaan praten helemaal zo slecht nog niet. De meeste adviesbureaus zijn gericht op mensen met schulden, maar een NAB, je bank en ook je notaris kunnen je wellicht best helpen met hoe je hier mee om moet gaan en hoe je nou kunt zorgen dat je niet al je toeslagen (dat zal met dit inkomen behoorlijk veel zijn) verliest. Of anders een coach als Evi van Lanschot, daar zijn er veel meer van.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_212529698
quote:
0s.gif Op woensdag 21 februari 2024 18:06 schreef TheoddDutchGuy het volgende:

[..]
Ik lees op zich 6 maanden ongeveer na dat je de aangifte gedaan hebt.
Maar daar kan ik spoed achter zetten dus blijkbaar.

Tenminste dat zei de vrouw van de BD.
Maar spoed achter aangifte erfbelasting zetten is voor jou niet gunstig toch?
pi_212531929
quote:
0s.gif Op woensdag 21 februari 2024 21:29 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Maar spoed achter aangifte erfbelasting zetten is voor jou niet gunstig toch?
Hoe eerder de erfenis binnen is als t ware, des te beter juist?
  donderdag 22 februari 2024 @ 06:18:52 #79
545 dop
:copyright: dop
pi_212531968
quote:
0s.gif Op donderdag 22 februari 2024 04:43 schreef TheoddDutchGuy het volgende:

[..]
Hoe eerder de erfenis binnen is als t ware, des te beter juist?
En hoe gaat de belastingdienst volgens jouw zorgen dat je eerder geld uit de erfenis krijgt?
de belasting dienst is er om belasting te innen. je zult dus sneller belasting moeten betalen.
Als je ergens geen haast mee hebt dan is dat betalen (je hebt geen geld)
Ik schrijf soms wat rottig, zelf noem ik het dyslexie , sommige zeggen dat ik lui ben.
get over it , het wordt niet beter
pi_212531980
quote:
0s.gif Op donderdag 22 februari 2024 06:18 schreef dop het volgende:

[..]
En hoe gaat de belastingdienst volgens jouw zorgen dat je eerder geld uit de erfenis krijgt?
de belasting dienst is er om belasting te innen. je zult dus sneller belasting moeten betalen.
Als je ergens geen haast mee hebt dan is dat betalen (je hebt geen geld)
Er was een X bedrag (ruim 20.000) op de rekening na overlijden, daarnaast is de garage a 25000 al verkocht.

Maw, dit moet de notaris dus ook helder maken die eigenlijk geen info geeft behalve als we zelf vragen stellen.. en dan twee weken mogen wachten op een antwoord, helder maken.

Qua erfbelasting zou het dus wel eens zo kunnen zijn dat die voldaan kan worden.
De gemeente belastingen en dergelijke en IB duurt ook wel lang voordat je dit krijgt, denk ik.

Tegen die tijd is de woning echt wel verkocht.
  donderdag 22 februari 2024 @ 06:41:58 #81
545 dop
pi_212532006
quote:
0s.gif Op donderdag 22 februari 2024 06:26 schreef TheoddDutchGuy het volgende:

[..]
Er was een X bedrag (ruim 20.000) op de rekening na overlijden, daarnaast is de garage a 25000 al verkocht.

Maw, dit moet de notaris dus ook helder maken die eigenlijk geen info geeft behalve als we zelf vragen stellen.. en dan twee weken mogen wachten op een antwoord, helder maken.

Qua erfbelasting zou het dus wel eens zo kunnen zijn dat die voldaan kan worden.
De gemeente belastingen en dergelijke en IB duurt ook wel lang voordat je dit krijgt, denk ik.

Tegen die tijd is de woning echt wel verkocht.
tip ga als je de behoefte voelt de notaris achter zijn kont zitten en uitzoeken wat jullie rechten zijn.
je kunt je namelijk gewoon bemoeien met de verkoop van het huis enzo.
Zit de belastingdienst niet achter hun kont, die komen van zelf wel, en die kun je achteraf ook gewoon betalen.
Ik schrijf soms wat rottig, zelf noem ik het dyslexie , sommige zeggen dat ik lui ben.
pi_212532745
quote:
0s.gif Op donderdag 22 februari 2024 06:41 schreef dop het volgende:

[..]
tip ga als je de behoefte voelt de notaris achter zijn kont zitten en uitzoeken wat jullie rechten zijn.
je kunt je namelijk gewoon bemoeien met de verkoop van het huis enzo.
Zit de belastingdienst niet achter hun kont, die komen van zelf wel, en die kun je achteraf ook gewoon betalen.
Ja dat laatste heb ik inderdaad toevallig vroeg vandaag ook gekregen van de BD op X, waar ze redelijk vlot reageren.
In principe zal het terug betalen van toeslagen, pas ergens eind 2025 of misschien 2026 pas gevraagd worden.

Maar goed ik hou niet van gezeik, ik ben het soort persoon wat altijd alle rekeningen netjes betaald, liever eerder als later en overal een budget voor heeft.
In dat opzicht ben ik best wel een controlfreak :') maar goed het heeft wel ervoor gezorgd al jaren dat ik met een laag inkomen samen hier toch best wel “luxe” kan leven, meeste mensen snappen er niks van en denken dat ik drugs deal terwijl het toch echt gewoon fiscaal discipline betreft.

Maar goed dan krijg je nu dit, een soort wortel aan een touw en stok ala erfenis die voor m’n neus word gehouden terwijl aan de andere kant ik genaaid word lol.
  donderdag 22 februari 2024 @ 09:01:02 #83
545 dop
pi_212532800
quote:
0s.gif Op donderdag 22 februari 2024 08:55 schreef TheoddDutchGuy het volgende:

[..]
Ja dat laatste heb ik inderdaad toevallig vroeg vandaag ook gekregen van de BD op X, waar ze redelijk vlot reageren.
In principe zal het terug betalen van toeslagen, pas ergens eind 2025 of misschien 2026 pas gevraagd worden.

Maar goed ik hou niet van gezeik, ik ben het soort persoon wat altijd alle rekeningen netjes betaald, liever eerder als later en overal een budget voor heeft.
In dat opzicht ben ik best wel een controlfreak :') maar goed het heeft wel ervoor gezorgd al jaren dat ik met een laag inkomen samen hier toch best wel “luxe” kan leven, meeste mensen snappen er niks van en denken dat ik drugs deal terwijl het toch echt gewoon fiscaal discipline betreft.

Maar goed dan krijg je nu dit, een soort wortel aan een touw en stok ala erfenis die voor m’n neus word gehouden terwijl aan de andere kant ik genaaid word lol.
genaaid? Door wie?
pi_212532808
quote:
1s.gif Op donderdag 22 februari 2024 09:01 schreef dop het volgende:

[..]
genaaid? Door wie?
Het leven, de belastingdienst, dat het financieel nu even compleet schijt is.
pi_212532861
quote:
0s.gif Op donderdag 22 februari 2024 08:55 schreef TheoddDutchGuy het volgende:

[..]
Ja, je toeslagen kwijt raken door een erfenis die je nog niet hebt voelt natuurlijk wel verkeerd. Maar aan de andere kant: je kunt dus rustig je toeslagen door laten lopen en ze achteraf terugbetalen. Dat lijkt me zelfs de bedoeling in zo'n geval: die toeslagen heb je omdat je anders niet rond kunt komen (en dat zal lastig zijn met een bruto inkomen van nog geen 27.000 euro, de grens om 100.000 te kunnen lenen) en niemand verwacht van je dat je gaat leven van een erfenis die je nog niet hebt. Gebruik dus gewoon die toeslagenregeling waarvoor hij bedoeld is en schaam je niet dat je door de overbrugging straks een deel terug moet betalen.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  donderdag 22 februari 2024 @ 09:21:24 #86
545 dop
pi_212532972
[
quote:
0s.gif Op donderdag 22 februari 2024 09:01 schreef TheoddDutchGuy het volgende:

[..]
Het leven, de belastingdienst, dat het financieel nu even compleet schijt is.
De belastingdienst snapt prima dat de afhandeling even tijd kost.
Zoals ik het zie ben je vooral jezelf klem aan het zetten en paniek aan het maken.
pi_212532988
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 februari 2024 19:11 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
Eind (september) 2023 vader overleden.

Nou erven ik en mijn zus (onder andere) een huis, de financiėle afwikkeling verloopt via notaris die ook volgens het testament het huis dient te verkopen en de hele afwikkeling etc regelen.

Maar hoe zit dit qua bijvoorbeeld huurtoeslag? Volgens mij word het technisch gezien wel gezien als vermogen op 1 januari door de BD?

In 2023 nog wel recht gehad er op, maar in 24? Volgens mij niet namelijk, maar de crux zit em misschien in het feit dat ik er niet voor kan kiezen om in te gaan wonen, het geld zit in de stenen maar niet op mijn rekening uiteraard.

Maar hoe zit dit nou? Want ene kant denk ik dan ja op zich ben ik voor de helft eigenaar, maar het is niet alsof ik kan kiezen er in te gaan wonen.

Wat wel een criteria lijkt te zijn volgens de BD, tenzij ik dit niet al te letterlijk moet opvatten.

Aangifte moet nog gedaan worden, daar word door de notaris uiteraard zo lang mogelijk mee gewacht, sowieso zolang de woning nog niet verkocht is.
Vraag het je financieel adviseur i.p.v. Fok!
pi_212532994
quote:
1s.gif Op donderdag 22 februari 2024 09:21 schreef dop het volgende:
[
[..]
De belastingdienst snapt prima dat de afhandeling even tijd kost.
Zoals ik het zie ben je vooral jezelf klem aan het zetten en paniek aan het maken.
Yup
pi_212533031
Eigenlijk is de situatie van TS er eentje waar het toeslagensysteem wel oké functioneert. Hij kan zo lang hij het nodig heeft de toeslagen ontvangen en op het moment dat terugbetalen aan de orde is, is hij daar financieel toe in staat.
pi_212533051
quote:
0s.gif Op donderdag 22 februari 2024 09:08 schreef Hanca het volgende:

[..]
Ja, je toeslagen kwijt raken door een erfenis die je nog niet hebt voelt natuurlijk wel verkeerd. Maar aan de andere kant: je kunt dus rustig je toeslagen door laten lopen en ze achteraf terugbetalen. Dat lijkt me zelfs de bedoeling in zo'n geval: die toeslagen heb je omdat je anders niet rond kunt komen (en dat zal lastig zijn met een bruto inkomen van nog geen 27.000 euro, de grens om 100.000 te kunnen lenen) en niemand verwacht van je dat je gaat leven van een erfenis die je nog niet hebt. Gebruik dus gewoon die toeslagenregeling waarvoor hij bedoeld is en schaam je niet dat je door de overbrugging straks een deel terug moet betalen.
Dan zou ik 10.000 euro (of 9400 ong) terug moeten betalen.
Vind ik zonde, dat voorkom ik nu door de huurtoeslag stop te zetten, bedoel dat is nou eenmaal de grootste toeslag.

De andere toeslagen zet ik nu per maand de helft opzij, dan is het allemaal wat behapbaarder uiteindelijk.
Bedoel kan beter nu alvast aanleren het vooral zonder toeslagen te moeten doen.

Ook met deze erfenis, ga ik niet de fout maken mijzelf rijk te rekenen, ik had al voorgenomen te leven op basis van inkomen, niet vermogen. (Het zijn geen miljoenen immers)
Vermogen is hoogstens voor extra’s, wat vaker uit eten kunnen gaan, een vakantie etc.

Maar het klopt dat ik wel even in paniek was, laatste wat je wil in Nederland is gezeik met de belastingdienst.
pi_212533067
quote:
0s.gif Op donderdag 22 februari 2024 09:31 schreef TheoddDutchGuy het volgende:

[..]
Vind ik zonde, dat voorkom ik nu door de huurtoeslag stop te zetten, bedoel dat is nou eenmaal de grootste toeslag.

De andere toeslagen zet ik nu per maand de helft opzij, dan is het allemaal wat behapbaarder uiteindelijk.
Bedoel kan beter nu alvast aanleren het vooral zonder toeslagen te moeten doen.

Ook met deze erfenis, ga ik niet de fout maken mijzelf rijk te rekenen, ik had al voorgenomen te leven op basis van inkomen, niet vermogen. (Het zijn geen miljoenen immers)
Vermogen is hoogstens voor extra’s, wat vaker uit eten kunnen gaan, een vakantie etc.

Maar het klopt dat ik wel even in paniek was, laatste wat je wil in Nederland is gezeik met de belastingdienst.
Nu moet je het zonder toeslagen doen. Straks kan je het met vermogen doen. Je moet jezelf niet naar onder het bestaansminimum duwen.
pi_212533094
quote:
0s.gif Op donderdag 22 februari 2024 09:33 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Nu moet je het zonder toeslagen doen. Straks kan je het met vermogen doen. Je moet jezelf niet naar onder het bestaansminimum duwen.
Zo heftig word het niet hoor.
pi_212533131
175k a 3% (spaarrekening) geeft 5250 euro spaargeld. Dat zo voor 2024 vrh begrippen een 300 (ruime schatting) euro zijn. Hou je 4950 over. Heb je iets meer dan 400 euro om per maand je inkomen aan te vullen. Nou. Dan zing je het wel uit tot je einde.
pi_212533449
quote:
0s.gif Op donderdag 22 februari 2024 09:31 schreef TheoddDutchGuy het volgende:

[..]
Het is dus gewoon het naar voren halen van 9400 euro van je erfenis, die je dan nu vast gebruikt ipv pas nadat het is uitgekeerd.
pi_212533472
quote:
0s.gif Op donderdag 22 februari 2024 09:39 schreef investeerdertje het volgende:
175k a 3% (spaarrekening) geeft 5250 euro spaargeld. Dat zo voor 2024 vrh begrippen een 300 (ruime schatting) euro zijn. Hou je 4950 over. Heb je iets meer dan 400 euro om per maand je inkomen aan te vullen. Nou. Dan zing je het wel uit tot je einde.
Ja ik bekijk het ongeveer ook zo, maar je moet uiteindelijk wel notaris kosten er nog af denken en makelaar.

Dan is het eerder 155.000. ;(
pi_212533553
quote:
0s.gif Op donderdag 22 februari 2024 10:11 schreef TheoddDutchGuy het volgende:

[..]
Ja ik bekijk het ongeveer ook zo, maar je moet uiteindelijk wel notaris kosten er nog af denken en makelaar.

Nog altijd 155k gratis geld. Er zijn mensen die minder hebben en minder erven.
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_212533555
quote:
0s.gif Op donderdag 22 februari 2024 10:11 schreef TheoddDutchGuy het volgende:

[..]

En dan hou je gewoon zorgtoeslag en kindgebonden budget:
https://www.belastingdien(...)ben-voor-zorgtoeslag
pi_212533643
quote:
0s.gif Op donderdag 22 februari 2024 10:16 schreef Hanca het volgende:

[..]
En dan hou je gewoon zorgtoeslag en kindgebonden budget:
https://www.belastingdien(...)ben-voor-zorgtoeslag
Ja vanaf 1 jan 2025.

Maar dit jaar denk ik niet, omdat zulke bedragen pas na 1 jan 2024 er vanaf zullen gaan.
pi_212533657
quote:
0s.gif Op donderdag 22 februari 2024 10:16 schreef baskick het volgende:

[..]
Nog altijd 155k gratis geld. Er zijn mensen die minder hebben en minder erven.
Mwah gratis, had liever gehad dat hij nog leefde hoor.
Had het niet slecht en ben qua geld niet snel ontevreden.
pi_212533706
quote:
0s.gif Op donderdag 22 februari 2024 10:20 schreef TheoddDutchGuy het volgende:

[..]
Ja vanaf 1 jan 2025.

Maar dit jaar denk ik niet, omdat zulke bedragen pas na 1 jan 2024 er vanaf zullen gaan.
Toch zou ik die toeslagen gewoon door laten lopen, die heb je straks immers ook. Dat je daar dan straks een beetje van je erfenis van terug moet betalen is in principe geen probleem, toch?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')