abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_212501034
De titel zegt het al; welke tuinmest gebruiken jullie voor jullie maagdenpalm en van welk merk? Mijn maagdenpalm groeit niet heel enthousiast meer, en nu leek het mij wel een goed idee om te gaan bemesten. Op internet zie ik door de bomen het bos niet meer, dus hopelijk kunnen jullie me helpen!
pi_212501152
quote:
0s.gif Op maandag 19 februari 2024 19:11 schreef Scriptascripta het volgende:
De titel zegt het al; welke tuinmest gebruiken jullie voor jullie maagdenpalm en van welk merk? Mijn maagdenpalm groeit niet heel enthousiast meer, en nu leek het mij wel een goed idee om te gaan bemesten. Op internet zie ik door de bomen het bos niet meer, dus hopelijk kunnen jullie me helpen!
Weet je zeker dat dat het probleem is, zoveel heeft die plant niet nodig?

Is het niet te nat door alle regen bijvoorbeeld?
pi_212502554
quote:
0s.gif Op maandag 19 februari 2024 19:18 schreef Hatseflats22 het volgende:

[..]
Weet je zeker dat dat het probleem is, zoveel heeft die plant niet nodig?

Is het niet te nat door alle regen bijvoorbeeld?
Ook bij mooi weer blijft ie achter. Ik heb nog nooit mest of voedzame tuinaarde in die border gegooid (onkunde mijnerzijds).
pi_212502778
quote:
Maagdenpalm groeit prima op wat humusrijke grond waar een teveel aan water goed uit weg kan. Bemesting is niet nodig, hooguit een klein beetje na het snoeien van vinca ter stimulatie van de groei. Haal uitgebloeide bloemen tijdens het verzorgen van maagdenpalm weg, want ook dit bevordert nieuwe bloei.
Bron

Ik kom eigenlijk weinig tegen als ik zoek op 'maagdenpalm voeding'. Het is een bodembedekker die redelijk kan gaan woekeren, dat soort planten hebben zelden voeding nodig.

Waar staat je plant?
Spoilers!
pi_212503891
Gewoon 12-10-18 over je hele border, de grond is totaal leeg na al die maanden regen.
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
pi_212509476
De maagedenpalm (Vinca minor) is een behoorlijke tolerante plant die niet zoveel aanspraken maakt op de groeiplaats en redelijk mild te bemesten is... In sommige verzorgingstips claimt men dat de grond afdekken met Schorssnippers en of Herfstbladeren en de biologische afbraak hiervan al voldoende meststoffen afgeeft.
https://www.mygarden.com/plants/lesser-periwinkle

Andere sites geven aan wat kunstmest betreft dat een algemene NPK meststof met langzame afgifte de beste optie is.

In dat laatste geval zou ik eens kijken naar OsmocoteŽ mestkorrels... Die vind je in allerlei soorten en maten. Osmocote is een geregistreerde merknaam, en levert aan handelsnamen als Pokon en Substral die het algemene verkopen. Dus maakt het niet zoveel uit welke je neemt het is allemaal Osmocote (staat dan alleen kleiner op de verpakking) maar bv. geleverd door Pokon.

Het zijn kleine mestkorrels bedekt met een harscoating en dan samengeperst tot een kegeltje, daarmee wordt een soort zetpil gemaakt voor planten. En die steek je dan in de grond nabij de plant wortels en deze zullen na gelang behoefte van de plant en vanwege de harscoating heel langzaam oplossen en de meststoffen afgeven en blijven een heel seizoen lang actief.

Je kunt er niets fout mee doen...
pi_212512304
Bedankt voor de tips! Hier kan ik zeker wat mee!
pi_212548292
Doe jezelf een plezier en neem een andere plant. Vinca zou een makkelijke groeier moeten zijn. Bij mij heeft-ie het nog nooit goed gedaan. Ik heb geconcludeerd dat de plant gewoon niet zo geschikt is voor de omstandigheden en ik heb andere planten genomen, waaronder lievevrouwebedstro en geranium. Die groeien geweldig.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_212548299
quote:
0s.gif Op maandag 19 februari 2024 20:29 schreef Scriptascripta het volgende:

[..]
Ook bij mooi weer blijft ie achter. Ik heb nog nooit mest of voedzame tuinaarde in die border gegooid (onkunde mijnerzijds).
Dat hoef je ook niet te doen. Laat het afgestorven blad gewoon liggen. Eventueel kun je een laag houtsnippers tussen de planten strooien.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')